Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktåret 2012/2013

Featured Replies

Publicerat

Vi jagar ju redan älg ihop och jaktlaget ingår i ett ÄSO så där är inga problem. Är väl mest att man kan tappa småviltsjakten.

Något VVO är vi inte intresserade av.

Ok! Fördelen med ett vvo är ju att man kan gå över alla marker och jaga småvilt och björn, men björnarna har en viss förmåga att hålla sig borta från oss.

Vi har det så. Det är fint när man kan röra sig fritt på mer än 5000 ha. :D

Publicerat

Ok! Fördelen med ett vvo är ju att man kan gå över alla marker och jaga småvilt

Nja det är väll inte hela sanningen, det beror på vad som bestäms när man bildar VVO:t...

Där jag jagar är småviltsjakten undantagen. Då där jagar man på "sitt eget". Jag får allså kolla med markägarna själv innan jag får jaga småvilt.

Publicerat

Nja det är väll inte hela sanningen, det beror på vad som bestäms när man bildar VVO:t...

Där jag jagar är småviltsjakten undantagen. Då där jagar man på "sitt eget". Jag får allså kolla med markägarna själv innan jag får jaga småvilt.

Ja visst har du rätt på den biten, men här uppe så vet jag inget vvo som har det utanför.

Vi får ju lösa ett småviltskort som täcker hela vvo för 100 kr och det går till viltvård och en slant till markägarna. :)

Publicerat

Här är det inga jaktmarks förändringar.

Hemma marken utanför dörren 200ha småvilt, sedan sammjakt med 7 gårdar på tot. 1000ha högvilt.

Jag är ensamen hundförare här förutom när dansken är på besök.

Sedan har man arrendemarken 5 mil norrut på 600ha

Men här är vi 5 hundförare, mina hundar och 3 wachtlar 1 border terrier, 1 drax, 1 basset

Letar mera hundmarker inom rimligt avstånd, hoppar väl på något om det dyker upp något intresant.

Sedan har man ju alla trafikoffer i komunen.

Publicerat

Glömde visst :wacko:

Det blir ett norrlandsäventyr även i höst 4 dagars jakt och jag är ensamen hundförare :)

Publicerat

Inga nya jaktmarker kommer att jaga där jag har jagat ett tag nu här hemma i byn. Men ska testa lite nya områden på jaktmarken, har hittat en del heta ställen för Räv o Rådjur. Sen blir det ju som traditionen påbjuder att packa bilen den 24 aug för att fara o jaga Skogsfågel några dagar.

Publicerat

Slipper tjuvjaga på en av dom närmare marker som hyser dugligt med räv..Hoppas räv explosionen slår till i kusten iår istället för inlandet..

Publicerat
  • Författare

Låter tråkigt med såå mkt jobb på de 135ha....

Det är ju trevligt när man kan få det precis som man vill ha det... jag har tillgång till ett finsnickeri där det tillverkas fönster och dörrar så det får väl bli till att bygga torn och fällor i hyvlat och kvistfritt virke ;)

Markägaren har stora problem med vildsvinen där så jag har redan tillträtt och första grisen på marken föll i förrgår.

Publicerat

Tänkte jag skulle anlägga lite åtel på tantens föräldrahem, där är så grova viltstigar så man tror det är en traktor som kört och sjunkt ner en dm i vallen. Finns en grisstig rätt över trädgården med, ut över vägen och upp mot där jag funderar på åtel. Lite smal mark så man får nog prata med grannarna först bara!

• 3 weeks later...
Publicerat

Skrev precis på Upplåtelsehandlingen (Arrendet) :D Arbrå Västra VVO 14 tusen ha. Grymt glad nu :woot:

Publicerat

Har kommit med i ett jaktlag söder om Åtvidaberg, ca 900 ha. Många nya men verkar bli ett trevligt gäng. Har dragit igång åtlar, placerat ut saltsten och fixat pass i ett av områdena. Har även min egna lilla mark 20 ha där vi sått lite klöver, satt upp ett jakttorn med camo, placerat ut salsten. Har sett ut bocken inför den 16:e....har också planerat gömsle inför sjöfågeljakten.

Publicerat

vi fick vår förstfödde igår, en grabb, så det blir väl att satsa på lite injagning av denne....

Publicerat

Grattis Wille :D

Publicerat

Fortsätta utforska de 54000ha småviltsjakt jag fick tillträde till förra året, sen är väl tanken att försöka nästla in mig i något trevligt jaktlag också :thumbsup:

Publicerat

Iår har vi enats om att vi skall försöka få upp medelåldern på bockarna, Älg har vi haft riktigt gott om och i höstas så lossnade det ordentligt för farsans älghund. Har sett mer vildsvin iår än nånsin tidigare och har köpt en blandras wachtel/laika som skall jagas in nästa höst. Finns ingen annan grishund i jaktlaget och markerna är på 2000ha så hon kommer få mycket tid i skogen! kommer bara hunden igång ordentligt så kommer det öppna sig en hel del möjligheter till att få jaga med en del av grannlagen. Även fått lite uppdrag att jaga gris på 2 nya marker där grisarna verkligen trivs. Håller bara vargarna sig borta så kommer det här nog bli ett riktigt kanonår!

Publicerat

Iår har vi enats om att vi skall försöka få upp medelåldern på bockarna, Älg har vi haft riktigt gott om och i höstas så lossnade det ordentligt för farsans älghund. Har sett mer vildsvin iår än nånsin tidigare och har köpt en blandras wachtel/laika som skall jagas in nästa höst. Finns ingen annan grishund i jaktlaget och markerna är på 2000ha så hon kommer få mycket tid i skogen! kommer bara hunden igång ordentligt så kommer det öppna sig en hel del möjligheter till att få jaga med en del av grannlagen. Även fått lite uppdrag att jaga gris på 2 nya marker där grisarna verkligen trivs. Håller bara vargarna sig borta så kommer det här nog bli ett riktigt kanonår!

Med tanke på vargen, vart bor du? :)
Publicerat

Örebro län, har vargrevir öster,väster och norr om marken och det springer en del strövarg här titt som tätt (senast i fredags sågs de en). Men dom har inte revirmarkerat något här än så man kan ju hoppas att man slipper :)