Publicerat Mars 8, 200521 yr Har ni sett det senaste på nyhetshimlen - äntligen en solglimt! Hoppas de verkligen ändrar förbudet, men jag ropar inte hej förräns det är klubbat!
Publicerat Mars 9, 200521 yr själva utalandet om omprövning var betydligt mer neotralt än nyheterna försöker så de att värka. :-
Publicerat Mars 9, 200521 yr Lite mer info finns att läsa här http://www.jagareforbundet.se/nyheter/1761_nyhet.asp Det är värkligen bara att hoppas, men jag känner en viss oro att så inte blir fallet. För i grund och botten är det inte blyet dom vill ha bort, utan jakten och oss jägare >
Publicerat Juni 26, 200520 yr En utredning kommer att visa på att det finns miljömässiga nackdelar och jaktliga/djurskyddsmässiga fördelar med blyet, det finns inget nytt under solen att hämta i en utredning av detta slag. Det har gjorts danska och norska utredningar till förbannelse, även om de är bristfälliga i den meningen att de tydligen inte har behandlat jakt på hårvilt och inte heller har tagit klimatfrågor i beaktande. Hagelskottet påverkas väldeliga av köldgrader. Man skall nog tolka "förlängning med två år" som "förlängning till efter valet". Sossarna ligger så pass illa till opinionsmässigt nu så jag aaanar att varenda departement har fått i uppgift att hitta några gottpåsar att dela ut till väljarna innan valet. Vad det således kommer att landa i är att blyets framtid avgörs av vilken politisk jordmån utredningen faller i. OK, sossarna lär knappast få egen majoritet så om det blir GP som bildar regering så blir det blyförbud. Det finns inte en chans att han kommer att ta strid med MP i en fråga av detta slag. Borgarna lär inte missa ett tillfälle att ge MP mfl en knäpp på näsan i detta, om de skulle vinna valet. Således, det är med röstsedlarna vi avgör blyets framtid. Utredningen är, tror jag, att betrakta som en formalitet enbart, ett "passivt röstfiske". Förbudstanken fick inte acceptans hos jägarna och man vill inte jävlas med så många under ett valår. Bara mina funderingar, alltså. MVH /HerrBerg
Publicerat Juni 26, 200520 yr Man skall nog tolka "förlängning med två år" som "förlängning till efter valet". Sossarna ligger så pass illa till opinionsmässigt nu så jag aaanar att varenda departement har fått i uppgift att hitta några gottpåsar att dela ut till väljarna innan valet. Tror jag med! Således, det är med röstsedlarna vi avgör blyets framtid. Utredningen är, tror jag, att betrakta som en formalitet enbart, ett "passivt röstfiske". Förbudstanken fick inte acceptans hos jägarna och man vill inte jävlas med så många under ett valår. Rätt! Det enda språk de stora partierna förstår är valsedelns. Men det är också viktigt att de som i så fall tar över får reda på varför. Kanske man kunde få alla vapenägare att skicka ett berv till miljödepartementet och tala om att man som "ursosse" (vit lögn?) ändå valde in dem för att de lovat skrota blyförbudet