Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelbock till fågeljakt!

Featured Replies

Publicerat

Ja då har man klarat av jägarexamen och nu e det då dax att inhandla både vapenskåp och hagelpuffra.

Och ny som man är sitter jag och kollar olika vapen.

Jag kommer att jaga fågel, både på fjället och i skogen och vill ha en lätt bössa och en kortast möjligt.

Har tittat lite på beretta ultralight, men men de jag har hittat har legat på 15000 beg!! och såna summor har jag dock inte nu att lägga ut idagsläget.

Sen i uppskjutningen var det en Classic ladygun, och den låg väldigt bra. Men men har bara mest hört neg om de vapnen.

Såg nu en Lincoln Premier C Hagelbössa Ladygun Kal 12/76 med korn/optik för ca 7000 kr och har ingen aning om vad det är förnåt. Nån som vet nåt om den?

Är det någon som kan rekommendera några andra bra vapen som skulle passa en drygt 1600 mm människ och som ligger runt 5000 kr?

Nåt annat jag bör tänka på när jag ska köpa hagelgevär?

Ang. vapenskåp, ska man satsa på ett skåp som klarar 5-6 vapen eller är det för litet?

Nåt skåp man ska sikta in sig på eller nåt skåp som är mindre bra?

tacksam för snabba svar, måste inhandla puffran innan den 30 juni, pga lång handläggningstid hos farbror polisen.

Publicerat

Ja då har man klarat av jägarexamen och nu e det då dax att inhandla både vapenskåp och hagelpuffra.

Och ny som man är sitter jag och kollar olika vapen.

Jag kommer att jaga fågel, både på fjället och i skogen och vill ha en lätt bössa och en kortast möjligt.

Har tittat lite på beretta ultralight, men men de jag har hittat har legat på 15000 beg!! och såna summor har jag dock inte nu att lägga ut idagsläget.

Sen i uppskjutningen var det en Classic ladygun, och den låg väldigt bra. Men men har bara mest hört neg om de vapnen.

Såg nu en Lincoln Premier C Hagelbössa Ladygun Kal 12/76 med korn/optik för ca 7000 kr och har ingen aning om vad det är förnåt. Nån som vet nåt om den?

Är det någon som kan rekommendera några andra bra vapen som skulle passa en drygt 1600 mm människ och som ligger runt 5000 kr?

Ang. vapenskåp, ska man satsa på ett skåp som klarar 5-6 vapen eller är det för litet?

tacksam för snabba svar, måste inhandla puffran innan den 30 juni, pga lång handläggningstid hos farbror polisen.

har du väl tagit examen så ska du inhandla ett skåp som tar minst 6vapen :smile: tex; http://www.scandinaviansafe.se/

Nån av dom, eller annat märke så klart ..allt för att slippa byta upp sig till större sen när du vill ha 2studare, 2hagelvapen osv.

Publicerat

Lincoln är italiensk skit precis som Classic. :yucky:

Angående skåp så tycker jag att större = bättre, 6 vapen + sidohyllor, överhylla och dörrhyllor är det minska jag vill ha, alternativt ett separat skåp för ammunition och annat. :thumbsup:

Jag är tyvärr inte rätt person att ge råd om små vapen då jag ligger i andra delen av skalan och alltid söker vapen med stora pistolgrepp och nya sätt att höja och förlänga kolvar. :P

Publicerat
  • Författare

har du väl tagit examen så ska du inhandla ett skåp som tar minst 6vapen :smile: tex; http://www.scandinaviansafe.se/

Nån av dom, eller annat märke så klart ..allt för att slippa byta upp sig till större sen när du vill ha 2studare, 2hagelvapen osv.

Jag har tittat och funderat på Safepower SP66, finns på Jula för bra pris. det är ett skåp för upp till 6 vapen. Det kanske räcker för mig å dotra min.

Publicerat

Jag har tittat och funderat på Safepower SP66, finns på Jula för bra pris. det är ett skåp för upp till 6 vapen. Det kanske räcker för mig å dotra min.

Jag köpte ett Nor-Lyx 6 när jag köpte min första bössa, har inte blivit så månge fler bössor än men jag har ändå tyckte skåpet var för litet. Man vill ha möjlighet till förvaring av ammunition och lite annat i skåpet. Så förra året på en mässa slog jag till och köpte ett Nor-Lyx HL-1000 plats för 8 vapen istället för 6 som mitt gamla, men halva skåpet fyllt med hyllor utöver det!! :woot::wub:

Publicerat

Med hagelbössor, så är helst ska du testa och anlägga med den du vill testa och testa flera olika och se vilken som ligger bäst på axeln.

Jag köpte en valmet 212 hagel som passade helt perfekt för mig och jag skjuter som en dröm med den ;)

Även om bössan är av den äldre släktet men nästan oanvänd ;)

Classic har mina kompisar och de har tyckt den varit otroligt bra, dock brukar de vara lite stora för min smak,

Om du ska jaga mycket i fjällen så kan du köpa en hagel bössa kaliber 20. Det är lätt bössa.

Men annars ska du ha en 12/70 helt vanlig hagel.

KÖP INTE halvautomat! Det gillar jag inte ;)

Men det går nog bra, hitta en du verkligen trivs med!

Publicerat

hejsan :smile:

vill du ha en lätt bössa så köp inte en kal. 12 lightbössa -köp en kal. 20 istället..

köp hellre beggad kvalitet än nytt lågpris. men huvudsaken är att du trivs med bössan. kvaliteten även på en lågprisare borde räcka en par tusen skott iallafall. :tongue:

anpassa bössan: en ny bössa brukar bli bättre med kolvkamshöjjare och varför inte en rekyldämpande gummibakkappa(med lite svart silvertejp för att inte "fastna i kläderna")

vänligen nils

Publicerat

.........

Korta vapen är som regel en smula speciella....

Ultralighten är inte speciellt lätt, därtill lite skum att skjuta med liksom alla moderna kortpipiga alumiumbössor. Den är poppis och därmed dyr i begagnatledet, men när den kom var det många som köpte en och drog ut i skogen. Året efter stod de i begagnatstället....

Classic är vanligen turkisk lågprisporduktion, läst den klistrade tråden ovan "Skit eller inte"...

Italiensk lågprisproduktion, en pinnhål över Classic men jag betraktar dessa som ett lotteri med en faslig massa nitlotter.

Du vill ha något kort och lätt säger du.... Lättviktsbockar i kaliber 12 är inget som jag rekommenderar överhuvudtaget. Rådet finns i tråden om en kaliber 20, passar vissa men inte alla.

Men du kan hitta en SvS i kaliber 12 med 28" pipor som väger mindre än en lätviktsbock i kaliber 12, för en SvS generellt sett går att bygga betydligt lättare. Och om du har en smula tålamod med att du förmodligen måste beställa ammunitionen så rata inte en kaliber 16 - som regel är det extremt harmoniska hagelvapen, både som bockar och som SvS. Och lätta....

Ska du ha något extremt lätt och som faktiskt är vettigt balanserat så finns det i princip bara ett alternativ i din prisklass: en Baby Bretton, de är inte vanliga milt uttryckt men ibland så dyker de upp, de kostar vanligen under 5000kr, det är lite lite under 2500 kr per kilo vapen.

Annars kanske jag vet en Webley&Scott 700 med 26" i kaliber 12/70. Nätt, kort välbalanserad och rapp som attan. Kolven är förlängd till "fullvuxna mått" men den kan man ju såga av/plocka bort. Priset kanske kan prutas till din budget. Därtill hysteriskt mycket snyggare än en lightbock med sketen maskingravyr.

Ett hagelvapen ska i första hand passa, i andra hand hålla och i tredje hand vara så pass anständigt att skjuta med att skytten kan utvecklas.

Men när man ska köpa en hagelpang ska man tänka precis tvärt om! Man börjar med att hitta en som man gillar - alla gillar inte tunga sportingbockar med 30" pipor, ganska få kan skjuta vettigt med en lättviktsbock i kaliber 12. Så leta upp en som "känslan" stämmer med, nästa steg är att fungera kring kvalitet och begagnat är det som gäller med din budget -Miroku/Browning/Beretta/FN/SKB/Winchster/Nikko är en bra svit att titta efter, undvik allt turkiskt och italiensk lågprisproduktion. Kolvmåtten må sedan vara vad de är - för kolven är i trä för att man ska kunna justera den. Buss på med hyvelrasp, såg, lim och sandpapper tills den passar.

Att börja i änden "bössan ska passa" betyder bara att man tvingas köpa den som har minst felaktiga mått oavsett vad skit det är.... Och extremt få handlare har bössor med kolvmått för 1600mm-människor hemma i större omfattning.

Skåpet är ganska enkelt - köp ett som är godkänt, så stort som du har plats med. Vilket du tar spelar kvitta egentligen, men det är snorbekvämt med kodlås så slipper man den illustra leken "gömma nyckel" eller uppslitna fickfoder.

/T

Publicerat

Jag har in hos min lokala handlare igår och klämde på en 20a svs på drygt 2,2kg. Vilken underbar skapelse att bära i skogen. Dock hade just denna en avskräckande prislapp, korta pipor och ett för mig ganska okänt namn. Men trots att jag trodde jag var klar med bössbytandet nu så fick den fick mig att tänka; Gud så klumpigt 2,7kg är i skogen. Det är nog snart dags för en riktig skogsbössa.

pmt: Har du något tips vart man ska leta för att hitta en lämplig bössa?

Publicerat

Jag har in hos min lokala handlare igår och klämde på en 20a svs på drygt 2,2kg. Vilken underbar skapelse att bära i skogen. Dock hade just denna en avskräckande prislapp, korta pipor och ett för mig ganska okänt namn. ......

Vad var det för en?

pmt: Har du något tips vart man ska leta för att hitta en lämplig bössa?

Överallt och ingenstans - bra lättviktare och bra kaliber 20 växer inte på träd, i synnerhet inte om de kombineras.... Men Widforss auktioner brukar vara relativt säkert kort, och priserna blir där modesta. Men man köper grisen i säcken.

/T

Publicerat

Hustrun gjorde ett klipp för inte allt för länge sen.. en sprittny Miroku kal 20 för fan minns inte vad den kostade men ack så mysig den är!! Brukar låna den på roughshoots bara för att den är så svinmysig och jag tycker nog man skjuter helt okay med den trots att den är lätt och liten.

En sån begagnad alt Browning i samma kaliber torde gå att finna.

Mvh!

Publicerat

För att komplicera alltihop lite till så tycker jag att du ka fundera på om du verkligen måste ha en bock. Ja jag vet att det ofta känns bättre att skjuta med, men markanden är full av tyska och svenska sbs hagelbössor som är smidiga, välbygda och fina. Bössor som skulle kostat hundratusentals kronor om de varit byggdsa idag o som går för några tusenlappar istället. Du kan också titta efter en bernadelli som är smidiga kortpipiga sbs hagel från italien i en lite högre kvalitetsklass än de ovan nämnda massproducerade italienarna. De allre mest prisvärda bössorna som finns är annars om du hittar en FN A1 på akution. De går ibland för 5-6000 kr och är det bästa som finns, men oftast bygda som sportvapen o därmed tunga. Det är alltså den handbygda föregångarna till Browning 525 mfl jag talar om. Nya idag kostar de närmare 200000kr

Publicerat

Vad var det för en?

Minne som ena guldfisk. Ska kolla igen nästa gång jag är förbi.

Publicerat

....Du kan också titta efter en bernadelli som är smidiga kortpipiga sbs hagel från italien i en lite högre kvalitetsklass än de ovan nämnda massproducerade italienarna.

Bernadelli Roma 4 har lite längre pipor, Bernadelli Hemmingway har kortare pipor. Men relativt trevliga pangar. Och de ligger skyhögt över italiensk lågprisproduktion. Jag håller dem framför Beretta 626 och 470.

De allre mest prisvärda bössorna som finns är annars om du hittar en FN A1 på akution. De går ibland för 5-6000 kr och är det bästa som finns, men oftast bygda som sportvapen o därmed tunga. .....

Njae, en A1 är aldrig lätt, inte ens som GameGun, är det något man kan säga om just B25:or så är det de inte blir särdeles lätta. Och inte speciellt korpipiga heller. Men annars håller jag med i allt det andra, det är en fenomenalt bra bock.

/T

Publicerat

En 50-60 tals Merkelbock 200 kanske? :happy:

Min är väldigt smidig och jag trivs med den för flyktskytte. Ska bli nice att ta upp den på ripfjället i höst... :wub:

Borde väl kvalitetsmässigt ligga i samma härad som Miroku/Browning/Beretta/FN/SKB/Winchster/Nikko

mvh/Må

Publicerat

En 50-60 tals Merkelbock 200 kanske? :happy:

Min är väldigt smidig och jag trivs med den för flyktskytte. Ska bli nice att ta upp den på ripfjället i höst... :wub:

Borde väl kvalitetsmässigt ligga i samma härad som Miroku/Browning/Beretta/FN/SKB/Winchster/Nikko

mvh/Må

Det finns en anledning till att konskvent dissar Merkel till de som inte kan hagelvapen - och det är för deras hopplöst ojämna kvalitet. Kan man sina saker är det som regel tossigt lite pengar för riktigt bra pangar, vet man inget ska man undvika dem tills man lärt sig.

Sedan är en Merkelbock varken lätt eller kort som regel, ens i kaliber 16. Och det var väl det som var frågan?

/T

Publicerat
  • Författare

hejsan :smile:

vill du ha en lätt bössa så köp inte en kal. 12 lightbössa -köp en kal. 20 istället..

köp hellre beggad kvalitet än nytt lågpris. men huvudsaken är att du trivs med bössan. kvaliteten även på en lågprisare borde räcka en par tusen skott iallafall. :tongue:

anpassa bössan: en ny bössa brukar bli bättre med kolvkamshöjjare och varför inte en rekyldämpande gummibakkappa(med lite svart silvertejp för att inte "fastna i kläderna")

vänligen nils

Kal 20 har jag nog inte tänkt på, har bara hört att det är svårt att få tag på ammo åt dom och även 16 kal som tydligen är ännu svårare.

Men ponera att jag skaffar en 20:a, vad är det för skillnad jag kommer att ha jämfört med kal 12? Är det vikten på bössan? Visst var det så att man ska korta på avståndet fram till pippin med en 20:a jämfört med en 12:a? Är det mindre gram i 20:an än 12:an? Eller är jag ute och cyklar nu och visar min okunnighet vad gäller ammon :smile:

Vad har du för bössa på vintern? Kör du med hagel eller går du över till kula då? Tycker du att man ska ha olika beroende på höst/vinter?

Hälsningar

Irländaren

Publicerat
  • Författare

På vilket sätt tänker du då? Förklara för en nybörjare :)

Ultralighten är inte speciellt lätt, därtill lite skum att skjuta med liksom alla moderna kortpipiga alumiumbössor. Den är poppis och därmed dyr i begagnatledet, men när den kom var det många som köpte en och drog ut i skogen. Året efter stod de i begagnatstället....

Classic är vanligen turkisk lågprisporduktion, läst den klistrade tråden ovan "Skit eller inte"...

Italiensk lågprisproduktion, en pinnhål över Classic men jag betraktar dessa som ett lotteri med en faslig massa nitlotter.

Du vill ha något kort och lätt säger du.... Lättviktsbockar i kaliber 12 är inget som jag rekommenderar överhuvudtaget. Rådet finns i tråden om en kaliber 20, passar vissa men inte alla.

Men du kan hitta en SvS i kaliber 12 med 28" pipor som väger mindre än en lätviktsbock i kaliber 12, för en SvS generellt sett går att bygga betydligt lättare. Och om du har en smula tålamod med att du förmodligen måste beställa ammunitionen så rata inte en kaliber 16 - som regel är det extremt harmoniska hagelvapen, både som bockar och som SvS. Och lätta....

Nu måste jag fråga, om jag som aldrig har jagat med bock el svs, kommer jag att märka av någon skillnad med en bock el svs? Jag tänkte lite på om jag har lärt mig en gång med ex svs, är det då inte svårare att gå över till bock el vs versa?

Ska du ha något extremt lätt och som faktiskt är vettigt balanserat så finns det i princip bara ett alternativ i din prisklass: en Baby Bretton, de är inte vanliga milt uttryckt men ibland så dyker de upp, de kostar vanligen under 5000kr, det är lite lite under 2500 kr per kilo vapen.

Annars kanske jag vet en Webley&Scott 700 med 26" i kaliber 12/70. Nätt, kort välbalanserad och rapp som attan. Kolven är förlängd till "fullvuxna mått" men den kan man ju såga av/plocka bort. Priset kanske kan prutas till din budget. Därtill hysteriskt mycket snyggare än en lightbock med sketen maskingravyr.

Jag var in på en vapenauktion och såg att de sålt både en Baby Bretton, men minns inte priset. Att Baby Bretton var gjorda i flygplansaluminium Och bland de lättaste på marknaden. Har aldrig hört talas om det och om det är bra eller dåligt mtrl i ett vapen. Vet du nåt om det? Och hur är det med det vapnet du vet är till salu?

Ett hagelvapen ska i första hand passa, i andra hand hålla och i tredje hand vara så pass anständigt att skjuta med att skytten kan utvecklas.

Men när man ska köpa en hagelpang ska man tänka precis tvärt om! Man börjar med att hitta en som man gillar - alla gillar inte tunga sportingbockar med 30" pipor, ganska få kan skjuta vettigt med en lättviktsbock i kaliber 12. Så leta upp en som "känslan" stämmer med, nästa steg är att fungera kring kvalitet och begagnat är det som gäller med din budget -Miroku/Browning/Beretta/FN/SKB/Winchster/Nikko är en bra svit att titta efter, undvik allt turkiskt och italiensk lågprisproduktion. Kolvmåtten må sedan vara vad de är - för kolven är i trä för att man ska kunna justera den. Buss på med hyvelrasp, såg, lim och sandpapper tills den passar.

Om jag ska kolla på en Miroku, vad ska jag titta på? Jag såg nämligen ett för 4500 kr, ejektor och fast borrning 1/2 - 1/1. Kan det va nåt?

Att börja i änden "bössan ska passa" betyder bara att man tvingas köpa den som har minst felaktiga mått oavsett vad skit det är.... Och extremt få handlare har bössor med kolvmått för 1600mm-människor hemma i större omfattning.

Skåpet är ganska enkelt - köp ett som är godkänt, så stort som du har plats med. Vilket du tar spelar kvitta egentligen, men det är snorbekvämt med kodlås så slipper man den illustra leken "gömma nyckel" eller uppslitna fickfoder.

/T

Publicerat
  • Författare

Hustrun gjorde ett klipp för inte allt för länge sen.. en sprittny Miroku kal 20 för fan minns inte vad den kostade men ack så mysig den är!! Brukar låna den på roughshoots bara för att den är så svinmysig och jag tycker nog man skjuter helt okay med den trots att den är lätt och liten.

En sån begagnad alt Browning i samma kaliber torde gå att finna.

Mvh!

Kan du eller någon annan ge några bra tips på ställen där dom säljer vapen, och att dom har ett stort utbud. För där jag har tittat har de inte haft några 20 kal vapen. Dom verkar inte växa på några trä. :smile:

Publicerat
  • Författare

För att komplicera alltihop lite till så tycker jag att du ka fundera på om du verkligen måste ha en bock. Ja jag vet att det ofta känns bättre att skjuta med, men markanden är full av tyska och svenska sbs hagelbössor som är smidiga, välbygda och fina. Bössor som skulle kostat hundratusentals kronor om de varit byggdsa idag o som går för några tusenlappar istället. Du kan också titta efter en bernadelli som är smidiga kortpipiga sbs hagel från italien i en lite högre kvalitetsklass än de ovan nämnda massproducerade italienarna. De allre mest prisvärda bössorna som finns är annars om du hittar en FN A1 på akution. De går ibland för 5-6000 kr och är det bästa som finns, men oftast bygda som sportvapen o därmed tunga. Det är alltså den handbygda föregångarna till Browning 525 mfl jag talar om. Nya idag kostar de närmare 200000kr

Såg en Bernadelli Hemingway 12 Side by side, men den såg ut att va ganska lång, både pipa och kolv. Kolven går ju korta av, men hur är det med pipan, är det nåt som går korta eller förstör man vapnet då?

Publicerat

Kapar man en hagelpipa så försvinner trångborrningen, så det är som regel inget att rekommendera.

Publicerat

Hemingway är den korta modellen, en kopia av Churchill XXV. Mät piporna så ser du det. Men jag tycker du ska testa korta pipor innan du köper en kortpipig pang, de är inte direkt lättskjutna....

T

Publicerat

På vilket sätt tänker du då? Förklara för en nybörjare :)

En modernst gjord hagelbock har pipor mellan 66 och 76cm och med stålbaskyl hamnar vikten på dessa runt 3,3-3,6kg. Ska man minska vikten så tar man till lite illustra knep -aluminiumbaskyl och så kortar man piporna men behåller pipprofilen. Det gör bössan framtung och viftig samtidigt - mao man gör bössan svårskjuten till priset av att vikten sjunker till runt 3kg....

Nu måste jag fråga, om jag som aldrig har jagat med bock el svs, kommer jag att märka av någon skillnad med en bock el svs? Jag tänkte lite på om jag har lärt mig en gång med ex svs, är det då inte svårare att gå över till bock el vs versa?

Beror lite på - jag har inget som helst problem att gå mellan typerna - och har aldrig haft heller. Men för den som vant sig vid en bock som passar och sedan får fingrarna på en lätt SvS med krokig kolv upplever dessa som fruktansvärda att skjuta med. Men det beror inte på vapentypen - det är mest beroende på stockningen och skillnaden i vikt. Men om båda passar så är det som regel mimimala problem att byta, men det är är ett jävla stort OM det där.....

Jag var in på en vapenauktion och såg att de sålt både en Baby Bretton, men minns inte priset. Att Baby Bretton var gjorda i flygplansaluminium Och bland de lättaste på marknaden. Har aldrig hört talas om det och om det är bra eller dåligt mtrl i ett vapen. Vet du nåt om det? Och hur är det med det vapnet du vet är till salu?

Baby Bretton är den lättaste kaliber 12 som man gjort/gör seriemässigt - vikten landar på 2,1 - 2,2kg med normal piplängd. Det som gör Babyn lite unik, den är optimerad för att tillverkas i aluminium. Annars är aluminium inte direkt ett lämpligt material för en baskyl - men med normal användning håller en aluminium lätt ett jägarliv eller två... Men som sagt, i ett brytvapen ger den lite udda egenskaper då baskylen blir för lätt och lite för lång i jmf med en stålbaskyl.

Om jag ska kolla på en Miroku, vad ska jag titta på? Jag såg nämligen ett för 4500 kr, ejektor och fast borrning 1/2 - 1/1. Kan det va nåt?

Att det är rent under ejektorerna och att den inte är glapp. Resten är enkelt att fixa till. Köp en hyvelrasp,

/T

Publicerat
  • Författare

Nu e det jag igen :wink: :wink:

Har varit och känt på en Winchester 91 12/70 med 1/4 och 3/4 borrning. Nu har jag för mig att jag läst någonstans att man ska kolla om det är tillverkat av japanerna, och då är det väl Miroku som ligger bakom tillverkningen. Men om det var från nåt annat land ??tjeckien?? är det inte lika bra kvalitet.

Hur ligger det till nu, köper jag grisen i säcken och får ett problem om jag köper ett som icke är tillverkat i Japan?

Publicerat

Nu e det jag igen :wink: :wink:

Har varit och känt på en Winchester 91 12/70 med 1/4 och 3/4 borrning. Nu har jag för mig att jag läst någonstans att man ska kolla om det är tillverkat av japanerna, och då är det väl Miroku som ligger bakom tillverkningen. Men om det var från nåt annat land ??tjeckien?? är det inte lika bra kvalitet.

Hur ligger det till nu, köper jag grisen i säcken och får ett problem om jag köper ett som icke är tillverkat i Japan?

Nej, inte Miroku - Kodensha. Låt vara att Miroku nog hade ett och annat finger i Kodensha men det var två olika bolag och helt olika fabriker. Konstruktionsmässigt stämmer inte 91 med andra Miroku/Browning konstruktioner.

Man brukar hitta ett "Made in Japan" i baskylens botten om så är fallet. Annars gjordes den av Lanber i Spanien, och då har den spanska provstämplar, och dessa är generellt sett av betydligt sämre kvalitet än de japanska.

/T