Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktkulor till längre håll i 6,5x55?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Du behöver inter två askar för att testa om kulan funkar i din bössa... sälj genast den ena asken till mig!

Det kan vi köra på! :) Är du i närheten av linköping nån dag? :)

• Svar 71
  • Visningar 17,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• apersson69
    apersson69

130 gr Swift scirocco 2 har BC på 0,571 och expanderar minst ut till 400 m. Sköt i paritet med scenar precisionsmässigt i min LTR. Knäckte ett bogben på en stor älgko med en 150 gr SS2 @ 850 m/s+ på 4

• Christian N
    Christian N

Per. det står i texten ovan 901-905, dvs rätt bra över vad man skall få ut, jag är inte helt säker på att det är tjänliga tryck, ie att de är bra för pang/hylsor i längden men det är upp till Polly a

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Hello! Jag har pratat med en jag har jobbat med och han är på saken Problemet är att i Norge så måste tydligen kulor mm skrivas upp köparens vapenkort/licens... Men han försöker komma rundt det då ha

Posted Images

Publicerat

njae... jag bor 3,5 mil från linköping så det tar ju ingen tid för mig att fara dit.

Publicerat

Synd att Swift scirocco 2 inte finns i 140gr... Tror ingen hjort märker skillnad men lagen är ju som den är.... Borde det inte vara dags att se över klassindelningen snart?

Bland annat med tanke på alla fina kopparkulor mm som finns idag och ett eventuelt blyförbud.

5 klasser hade varit bättre. Kl1 Allt vilt, Kl2 (minst 6mm /90gr/ E100 1500J. Dovvilt, Mufflon, Säl). Kl3 som dagens kl2 osv...

Ja just det, hade blandat ihop vikterna lite, hade för mig att 130 var 9,1 g men... Iofs är väl inte A-max heller riktigt kosher just nu eller har dom ändrat sig än en gång på hornady om den är konstruerad för jakt eller inte?

Publicerat
  • Författare

Fick hem kulorna idag! :) Så nu har jag o Dahla 100 friska A-max var att testa! ;)

post-11331-0-75196800-1340926435_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Ja just det, hade blandat ihop vikterna lite, hade för mig att 130 var 9,1 g men... Iofs är väl inte A-max heller riktigt kosher just nu eller har dom ändrat sig än en gång på hornady om den är konstruerad för jakt eller inte?

Den är ju inte helt 100% rekomenderad för jakt. Jag kommer att testa dom så gott jag kan innan dom används till jakt :) Visar dom inte ett gott resultat till det så får jag kompletera med en till kula :) Men till långhållsskyttet så tror jag stenhårt på dessa! :)

Publicerat
  • Författare

Testade att ladda några patroner med A-max förut.

Först 42,5gr Norma URP. Ca 810m/s inga tecken på tryck och 3 skott på ca 8mm! 2 av dom var i samma hål! :)

Sen testade jag 44,0gr Norma URP (max laddning enligt norma) ca 840 m/s Fortfarande inga tecken på tryck. Inte riktigt lika bra träffbild men fortfarande bra.

Ska nog testa att ladda på lite till imorn för att se när trycket börjar stiga o sen sänka lite :)

Så kanske även testa med MRP med o se vilket som ger bäst precision/hastighet.

Tyvärr hinner jag nog inte testa något mer idag :)

Så fort jag hittat en laddning jag trivs med så ska det testat på långhåll! B)

O även göra något slags expansionstest. ;)

Publicerat

Jaktbarheten med A-Max är något förvirrande, se svaret jag fick från Hornady:

The Hornady A-MAX and BT-HP Match bullets are not designed for medium or big game

hunting. Yes, these bullets can be used for varmint hunting. Yes, Hornady Mfg. Co.

does not recommend these bullets for game hunting.

Då är frågan vad är "light game" ? Den gamla harangen från Hornady när det gällde A-Max var "suitable for light-skinned game" eller något liknande.

Det är ju inte solklart precis - Det dör dock djur i kronhjorts storlek av A-Max så funktionen är det inget fel på.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Skickar upp några träffbilder med A-maxen :) Den med skjutmåttet är en 3 skotts på 100m o den ena med patronen är samma träffbild. (7mm cc) Laddningen är 42,5gr Norma URP

Sista är 5 skott på 100m Jävligt synd på det slängskottet! Men det tar jag på mig själv för bänken står inte helt stadigt när den står på brädan till kronografen.

den träffbilden vart 14mm cc och om man tar bort släng skottet så var även den på 7mm :)

Den laddningen är 44,5gr Norma URP. (över max enligt norma) o denna laddningen har jag nu laddat upp 40 patroner med :)

post-11331-0-99049300-1341154506_thumb.j

post-11331-0-28644800-1341154647_thumb.j

post-11331-0-45275200-1341154669_thumb.j

Publicerat

Jäklars vilken längd du har på pluggen... hur långa är dom? Hur lång friflykt kör du?

Mina blev 74,6 med 0.8 friflykt... här har det varit så byiga vindar så jag har inte testat än... får bli i veckan. Hade dessutom bara Norma 204 att testa med... laddade med 43 grain.

Vad har du för v0 på de med 44,5 grains URP?

Publicerat
  • Författare

Dom är 78,5mm o då har jag 0,5mm friflykt. Det vart 850m/s med 44,5 URP.

Publicerat

Tror inte man behöver ha så hög hastighet på a-max... ingen mening med att skapa en rådjursvarminter... :)

Publicerat
  • Författare

Måste ju upp i ca 840 m/s för att nå kl1 och 44,5 grain sköt bättre än 44,0 ;)

Publicerat

Ahh... glömde att du ville ha till klass 1 :)

Publicerat

Köpte på mig lite MRP idag för att testa en laddning eller två med det... dryga 48 grains lär väl vara max enligt norma där... får väl se vad det ger i det verkliga livet...

Publicerat

Även jag var och provade en stege fast med VV160. Varje laddning visade riktigt bra träffbilder, mellan 9,5- 15 trots svår mirage. Nu verkar min pipa ge otroliga hastigheter och laddningen jag ska gå vidare med låg mellan 901-905m/s och inga tecken på höga tryck.

Tikka T3 med 26" Shilen 1-8"

45,9gr VV160 CCI200 col 80mm (bomkontakt)5fc7c73f-b5a0-d58c.jpg

Publicerat

Snyggt Polly...

Den goa 6,5:an kan verkligen prestera i vissa pipor.

Publicerat

Skulle det bli en beställning på A-Max så är jag gärna med. Skulle det finnas intresse på samköp av VV160 krut? Gissar att det landar på ca:550:- det säljs i 4x3,5kg förpackningar.

Kulan verkar trivas bra tillsammans med krutet.

Publicerat
  • Författare

Vad har du för utgångshastighet på din laddning Polly? :)

Publicerat

Per. det står i texten ovan 901-905, dvs rätt bra över vad man skall få ut,

jag är inte helt säker på att det är tjänliga tryck, ie att de är bra för pang/hylsor i längden men det är upp till Polly att avgöra.

/CHristian

Publicerat

En väl inpassad premiumpipa i ett bra lås måste man ladda på ordentligt i innan man ser trycktecken,när man gör det kan redan maxtryck vara passerat men tack vare bättre toleranser så kan det vara funkis ändå.

Nu har han visserligen 26" pipa vilket ger lite extra fart samt att vi inte vet vilken kula det är skjutet med,är det en 123gr så är inte hastigheterna onormala.

/Mike

Publicerat

Det är med 140gr A-Max men jag är lite små skeptisk till hastigheten. Ingen maxladdning enligt krutmängden. Och inga tendenser till höga tryck.

Fast den visar ca 30m/s över specen på jaktmatch. Andra laddningar har visat sig stämma utifrån ballistik tabell ut till 400m så chronografen borde stämma.

Publicerat

Per, blir det ett köp från Norge? Funkar fint i min bössa så jag är på när/om du beställer och hämtar.

Publicerat
  • Författare

Härligt att dom går bra i din bössa med! Jag ska ta och ringa o prata med dom :) Skulle kunna göra det senare idag om jag får tid :) Återkommer när jag fått svar på om vi kan lösa frakten på enkelt sätt eller om jag måste be någon på jobbet att beställa o sen ta det via honom :)

Ni som är intresserade av att vara med kan ju skicka PM till mig :)

Publicerat
  • Författare

Ringt och pratat med dom i Norge. Det var problematiskt att skicka till sverige för dom. Förmodligen pgs 12.07.22...

När jag kommer till Norge ska jag se om det är någon på jobbet som kan beställa dom hem till sig och sedan skicka dom till mig som "gåva" så slipper vi tullens avgifter.

Publicerat

Finns det mollade 6mm 105or är jag intresserad