Publicerat Juli 25, 201213 yr Författare Hello! Jag har pratat med en jag har jobbat med och han är på saken Problemet är att i Norge så måste tydligen kulor mm skrivas upp köparens vapenkort/licens... Men han försöker komma rundt det då han inte har någon 6,5a. Återkommer när jag vet mer
Publicerat Juli 25, 201213 yr ... laddningen jag ska gå vidare med låg mellan 901-905m/s och inga tecken på höga tryck. Kollade lite i QL och kan konstatera att dina hastigheter stämmer klockrent med vad datorn säger, vilket indikerar tryck på 4700-4800 bar. Maxtryck är 3800. Inse fakta: den energi du får ut är lika med den energi du har in, minus friktionsförluster. Det finns INGET sätt att få höga hastigheter annat än med höga tryck - och om något blir trycket för en given hastighet högre i en matchpipa typ Shilen eftersom de normalt är tajtare än standardpipor. Tändhattar säger ingenting om trycket, webmätning säger väldigt lite eller ingenting i ett tajt läge - men hastigheten är direkt, fysiskt relaterad till trycket. Den ÄR ett trycktecken! -- Mats, som önskar att han aldrig mer behöver skriva det här
Publicerat Juli 25, 201213 yr -- Mats, som önskar att han aldrig mer behöver skriva det här Det behöver du ju inte... jag menar... det är ju inte ditt fel om nån tok spränger handen av sig eller blir av med ett öga... man har ju ändå två av det mesta så lite svinn får kan man väl stå ut med... de flesta människor blir för övrigt mer visa av andras dåliga upptäckter så vi får väl vara glada varje gång någon lyckas gå över gränsen och misslyckas fatalt. Barn med neuropsykiatriska svårigheter får ofta övervägande negativ feedback från omgivningen. Inte sällan misstolkas barnets beteende som ett uttryck för bristande uppfostran. De som har störst svårigheter och har störst behov av omgivningens förståelse är ofta de som får mest skäll. Neuropsykiatriska svårigheter ter sig olika för olika personer och det är även en ny diagnos hos vuxna. Symtomen går inte över i tonåren som man tidigare trodde, många har fortfarande stora problem i vuxen ålder. Ärftligheten är hög varför många föräldrar själva har samma svårigheter. Det finns fortfarande otillräcklig kunskap om vuxna med denna problematik. Dyslexi, depression och ångeststörningar är överrepresenterade hos såväl barn som vuxna med neuropsykiatriska funktionshinder. Det finns de som menar att neuropsykiatriska svårigheter inte finns. Jag menar att det är lika dumt som att säga att jorden är platt. Alla som levt nära någon som har dessa svårigheter vet att svårigheterna existerar eftersom de är så påtagliga och orsakar så mycket lidande. Att förneka att dessa svårigheter inte finns är detsamma som att förneka dessa människors existens. Låt oss istället visa dessa människor den respekt de förtjänar. Låt oss nu samla ihop en himla hög med en rejäl blandning med olika sorters krut som vi ger till varenda pucko som vill lära av egna misstag... För övrigt så väntar jag glatt på mer info från landet vi gav bort...
Publicerat Juli 26, 201213 yr Jag kan ju inte låta bli att gilla det där... Briljant, helt enkelt - tror jag. -- Mats
Publicerat Juli 26, 201213 yr Författare Dåliga nyheter. Han som skulle beställa kulorna åt oss hade inga problem att göra det. Men posten var tydligen inte lika happy på det... Först och främst skulle det kosta 570Nkr att skicka ett så tungt paket. och dessutom så står följande i reglerna Pakken må ikke innholde: Våpen og deler, ammunisjon, krut, kuler, levende dyr, levninger, sigaretter og andre tobakksvarer, eller farlig gods. Pakken kan heller ikke ha verdifullt innhold som gull, sølv edelsteiner, mynter, sedler eller verdipapirer. Jag ska ringa en gång till till Holstadvåpen och fråga en gång till om dom kan skicka direkt till Sverige om dom får kopia på licensen. Eller är det någon som bor nära gränsen och är sugen på att åka en sväng?
Publicerat Juli 27, 201213 yr Kollade lite i QL och kan konstatera att dina hastigheter stämmer klockrent med vad datorn säger, vilket indikerar tryck på 4700-4800 bar. Maxtryck är 3800. Inse fakta: den energi du får ut är lika med den energi du har in, minus friktionsförluster. Det finns INGET sätt att få höga hastigheter annat än med höga tryck - och om något blir trycket för en given hastighet högre i en matchpipa typ Shilen eftersom de normalt är tajtare än standardpipor. Tändhattar säger ingenting om trycket, webmätning säger väldigt lite eller ingenting i ett tajt läge - men hastigheten är direkt, fysiskt relaterad till trycket. Den ÄR ett trycktecken! -- Mats, som önskar att han aldrig mer behöver skriva det här Som jag skrev tidigare så var jag skeptiskt till hastigheterna jag fick ut och enligt QL så ligger trycket på 3453. Med nya mätningar visade sig hastigheten betydligt lägre än tidigare.
Publicerat September 20, 201213 yr Jag har en bror bosatt i Norge som är här med jämna mellanrum, är sugen på dessa kulor om det finns några fler som är intresserad isf.
Publicerat September 20, 201213 yr 1000bulor var då Vad kostar dessa i Sverige? Har inte hittat någon som har dessa just nu..
Publicerat September 20, 201213 yr Författare Blir bra! Men om någon mer vill vara med så klarar jag mig med 500st Vapex tar 369kr för 100st.
Publicerat September 20, 201213 yr Jag med, innan vi gör slag i saken ska jag kolla om han har en hemförd i tankarna innan en överskådlig framtid.
Publicerat September 21, 201213 yr Har ni någon prislista?:-) det är 168gr .308 som vore intressant för mig.:-)
Publicerat September 21, 201213 yr Författare 1,75 nkr/st om man köper 2000 kulor. Hittar inte några andra A-max på deras sida tyvärr. men går ju att ringa o fråga Sen får ju Wallden_66 s bror avgöra hur mkt han vill ta med till sverige.
Publicerat September 21, 201213 yr Min mor åker till Oslo om två veckor för besök, hon kan säkert få med sig dessa hem, då det bara är kulor kan det inte vara några problem att ta med dessa på flyget? Jag och min förmåga att söka hittar då inga restriktioner om det inte är i handbagaget. Hur gör vi sen i Sverige? lär ju bli kostsamt att posta ?
Publicerat September 21, 201213 yr Författare Det borde inte vara några problem. Han som ska köpa kulorna måste ha en licens på en 6,5 bara.
Publicerat September 21, 201213 yr Oh, han jagar inte.. Dock kanske jag kan använda min licens och få dom att posta dessa till in bror. Ringer dom imorgon om dom har öppet.
Publicerat Oktober 23, 201213 yr Hur gick det, fick ni hem kulor från Norge. Om inte ni har löst detta ännu är jag gärna med på 500 kulor. Med vänlig hälsning, Peder W