Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kalibervalet för björn ?

Featured Replies

Publicerat

Med tanke på anfallsrisken vad välja? Skottet sätts enligt regelboken med bra kula. Vanlig klass 1 känns som den har för lite av stopping power.

• Svar 64
  • Visningar 36,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Halvautomater på björnjakt är diskuterat här många gånger och där har vi två läger helt klart... Frågar du mig så är det absolut nej men det är min åsikt. Finns det risk för krångel vid ett andra sko

• "Stopping power" är en av de fånigaste termer jag känner till. En björn kan väga ett par hundra kilo, men på nåt magiskt sätt ska fem-tio gram extra kulvikt göra dem stendöda direkt, även om man skjut

• Sköter du ditt som skytt så stoppar alla klass ettor en Björn från alla tänkbara vinklar. Men marginal skadar ju aldrig :-) jag skulle sattsa på grovt tungt och långsamt 45/70 billigt både att skjuta

Publicerat

vad hade du tänkt då? ex. 8x57 9,3x62 är ju rätt vanliga klass1.. dom duger nog om kulan sitter rätt

Publicerat

Majoriteten av björnarna som har skjutits i Sverige är skjutna med 6.5x55 men jag gissar på att 9.3x62 kommer att komma ikapp.

Grov kaliber är ingen ersättning för ett dåligt skott och björnen är en extrem jaktmaskin - även med en smäll rakt genom båda lungorna!

Mitt val för björn (och all annan klass 1 vilt med lite storlek) är 9.3x62 med 21.1g Oryx.

Björn jagas ofta i granskog och då måste man ha en kula som tål att passera lite skräp i vägen om det blir ett hastigt skott, här är ovan nämnda kula en klar vinnare i sin klass!

Grövre än så behöver man egentligen inte om man inte har en annan filosofi. Själv gillar jag .416 Rigby men det är mer mystiken bakom kalibern än effekten för den har i princip samma kulbana som 9.3x62 fast med några extra joule.

Publicerat
  • Författare

Jag hade tankarna kring 308, 30-06 och 8x57, dessa känns marginella vad gäller stoppeffekten.

Men 9,3x62 borde då räcka till att stoppa anfallet.

En fundering till vad säger erfarenheten om en halvautomat (innan dom blir olagliga) i 9,3x62. Antingen en Sauer eller Browning. När nalle kommer vill man få iväg skott fortast möjligt, men utan mekanismkrångel.

Publicerat

?

Publicerat

Sköter du ditt som skytt så stoppar alla klass ettor en Björn från alla tänkbara vinklar. Men marginal skadar ju aldrig :-) jag skulle sattsa på grovt tungt och långsamt 45/70 billigt både att skjuta å ladda å hanterbar rekyl inga problem att mängdträna kan du inte förlika dig med en bygel så uppfyller 458win samma krav.

En jag jagar Björn med ibland sa samma sak som dig då det gäller halvautomaten men något år senare slutade det med att han då halvautomaten hängde sig fick kasta bössan i huvudet på björnen och springa :-) Finns inte pengar i värden som skulle få mig till skogen med en halvautomat förstår inte riktigt vad som skulle va bättre med att hinna få iväg 4 skott istället för två bommar du mängden ingen skillnad träffar du räcker det med ett. Jag skjuter sämmre med halvautomat i varje fall då det gäller hagel jag tenderar till att slarva mer för någonstans i bakhuvudet sitter det vetskapen om att man hinner skjuta fler skott. Kolla på guider i Afrika dom livnär sig ju på att skydda gästjägare å på att stoppa anfallande djur vad använder dom jo bössor som dom kan lita på till 110% i alla lägen väder å vindar.

En halvautomat kommer aldrig att rädda dig om du skjuter dåligt de enda som kommer att rädda dig då det väl bär till är din förmåga som skytt en 6.5 kula mellan ögons är garanterat bättre än 5 snabba 9.3 kulor i lingonriset..

Publicerat

En till sak söker du stopp efeck med träff annat än i CSN så får du gå betydligt mycke grövre än 9.3

Publicerat

Jag har aldrig jagat Björn, men min spontana tanke om kaliberval blir att använda det grövsta man kan hantera så väl att man kan sätta säkra skott.

Halvaouto? njaaeee... Men så är jag också en obotlig M98romantiker. :yes:

Publicerat

Here we go again...

Jag väljer att citera Patton: "Firepower is one bullet that hits."

Det enda som stoppar en anfallande björn är något som väger minst lika mycket och färdas minst lika fort - enkel fysik. Sen finns det saker som kan släcka ned nervsystemet och därmed avbryta björnens fortsatta framfart, och då kommer vi tillbaka till den gode generalens uttalande...

Vad kan du träffa med? För mig personligen är det då faaaaaaaaaaan så mycket enklare att göra det med en lättriktad bössa kamrad för en lågsparkande patron - inte min .375, utan hellre min sexånhalva.

De människor som övar tillräckligt mycket med sina "björnbössor" för att träffa bredsidan på en lada under stress är få, de som klarar av att träffa en anfallande björns "kill zone" varje gång är fantasifoster.

Inse fakta: kraft kan inte ersätta träffsäkerhet. Det finns inga patroner som kan blåsa omkull björnar...

-- Mats

Publicerat

Jag är för egen del rekylfegis, så det blir 51mm-hylsor av tunnare modell. :) Skulle iofs kunna tänka mig upptill x57 med, oavsett så är jag övertygad om att jag sätter skotten säkrare med mindre artilleri.

Men visst dyker charmen med grövre doningar fram i hjärnan ibland...

Publicerat

Mats har rätt,

alla har vi sett prinz Ferdinand i hans fantastiska vildsvinsskytte,

ok han är varken frusen, svettig, slut efter en längre ansmygning, i perfekt balans, ståendes i torn eller på annan "säker" plats och han skjuter så där bra,

under perfekta förhållanden.

Det är samma sorts träff, nästan samma målstorlek med skillnaden att det finns en reel fara för dig om du skammar.

Jag påstår med glädje att om man söker stopping power i de svenska björnjaktsskogarna är det något med larvfötter som är aktuellt,

utöver det så är det sinnesnärvaron att hålla, avstå från skott som kommer att vara avgörande för hur man klarar sig.

/Christian

Publicerat

Med tanke på anfallsrisken vad välja? Skottet sätts enligt regelboken med bra kula. Vanlig klass 1 känns som den har för lite av stopping power.

Kolla på svensk björnjakt 3.

Där talar rasmus boström om varför han har 9,3.

Publicerat

För oss som inte har den filmen, vad har han att säga?

Publicerat

Marko- efter att ha haft tillfälle att träffa Rasmus kan jag iofs säga att han inte behöver någon egentlig kaliber,

han är en högst kapabel skytt och jägare,

det är i mycket fel att jämföra sig med dem som gör något på semi yrkesmässig/yrkesmässig bas och dem som gör det för nöjes skull,

jag kör inte som Shumi bara för att jag gillar F1, inte heller äger jag en Mclaren.

/Christian

Publicerat

Marko- efter att ha haft tillfälle att träffa Rasmus kan jag iofs säga att han inte behöver någon egentlig kaliber,

han är en högst kapabel skytt och jägare,

det är i mycket fel att jämföra sig med dem som gör något på semi yrkesmässig/yrkesmässig bas och dem som gör det för nöjes skull,

jag kör inte som Shumi bara för att jag gillar F1, inte heller äger jag en Mclaren.

/Christian

Vet att han är en bra jägare o kapabel skytt. Men det finns enligt honom en orsak varför han kör med en grövre kaliber.(pratade med han i tullgarn).

Det var att han ville att kulan skulle orka penetrera rakt framifrån in i de vitala delarna.

Sen detta med att inte jämföra med yrkesmän så tycker väl jag att man ska lyssna o eventuellt ta efter dem som kan. ( se bara på all råd om optik tex).

Huvudsaken är väl trots allt att man övar o kan hantera den kaliber man ska jaga med.

För den dan du vill prova en formel 1 bil, vem skulle du vilja ha råd ifrån. :wink:

Publicerat

Det finns väl dokumenterade exempel på att 6,5:och och .308:or "fastnar" i björnskallar eller -ryggrader utan att ta sig genom. Jag resonerar på samma sätt med björn som med vildsvin: 1. Kulan ska ta sig genom de VÄRSTA träffarna snett framifrån, dvs sned träff på bogen eller skallen och fortsätta in i maskineriet. 2. Man ska vara snabb med ett andraskott. Ser man på Rasmus filmer så är det inte sällan andraskottet som stoppar bamse. Jag har själv 9,3x62/74r och oryx 18,5 Äger även en 375 h&h med lite mer kraft men mkt långsammare andraskott och mkt långsammare "sving".

Tillläggas: resonemanget bygger på att man är hundförare och inkluderar eftesökssituationer. Som passare talar vi ju om sidoskott och då tror jag att alla klass 1:or duger.

Publicerat

Det tror det är många som skriver råd utan någonsin ha kommit i närheten av att jaga björn, det tycker är ganska lustigt.

Själv har jag heller aldrig lossat skott mot björn, detta trots att jag jagar i extremt björntäta marker sedan några år. Mitt eget ställningstagande vad det gäller kaliber får därför grunda sig i synnerligen ovetenskapliga observationer på annat vilt.

De senaste åren har jag i huvudsak använt 308W vid jakt på klass 1-vilt. Reaktionen från djur större än rådjur (gris, hjort, älg) är ofta, trots att de egentligen är döda, att de står upp, eller springer vidare en bit. Älgkalvar som bara står och glor och följer kon tillsynes utan större problem 30 sekunder efter träff centralt i lungorna skulle få många att tömma magasinet. Samtidigt verkar det slumpmässigt då andra fall med samma träff ger önskat resultat. Detta har fått mig att fundera en sväng extra och komplettera garderoben.

I höst blir det antingen 10,75x68 eller 358win på björn och älgjakten. 10,75an har visat sig ha mycket god effekt...

Publicerat

Stoppning kaliber är väl inte frågan om en kaliber som slår ikull djuret man skjuter på utan mer en fråga om en kaliber som klarar av ett dödande skott oavsett vinkel och som även fäller ett djur som är på väg ifrån dig.

Men marginal är väl aldrig fel eller.

Det är fullt möjligt att stoppa en anfallande elefant med en 6.5 men det inebär väl inte att det är bästa lösningen. Man kan stoppa anfallande djur med en enkelskottare men det skulle ändå inte va mitt förstaval på ett björneftersök..

Visst en 6.5 stoppar utan problem även anfallande Björn men är det bästa lösningen ? Kvisten som står är mellan dig å björnen som du inte ser i stridens hetta kanske gör ditt riktade skott till ett fiasko skulle det på något vis blivit sämmre om kulan vägt 26 gram istället ?

Jag fördrar marginal men är det nödvändigt nej.

Var ute och spårade en Björn då det var mörkt å där jag gick med riset upp till midjan å en sikt på ca 5 meter i skenet från lampan i ny nykelringen så slog då aldrig en tanken mig att jag hade för grov bössa. Något har jag lärt mig under åren är att de mest välriktade och perfeckta skott kan misslyckas å många gånger har marginalen räddat situtionen.

Publicerat

Beror lite på om du kommer vara hundförare eller sitta på pass... På pass kan man skjuta med alla klass 1, även dom värsta, men som hundförare kan det vara smart att välja något som inte skjuter tvärs igenom en vattenbuffel på längden... Man ska givetvis aldrig skjuta med risk för hunden, men den som kan ta hänsyn till det vid ev anfall har troligtvis ett psyke att avundas... ;)

Publicerat

kalibern har väl mindre roll, men en del björn möten före jakten är nog bra för att inte va så förbaskat het. björn frossa gör inte skyttet bättre. att ha ett gevär som man litar på till hundra procent är många hundra gånger bättre än att ha en kraftig kaliber, det nämns halv automater kan man verkligen lita på den? 100%?

jag har valt en 9,3X62 iaf och jag är redo för aug NU!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Viktigaste är nog som sakt att man har förtroende för vad man nu än man är rustad me å resten är up till ens skjutskiklighet å ens nerver.

Publicerat

Kulan spelar större roll än kalibern. .308an går till allt

Publicerat

Kulan spelar större roll än kalibern. .308an går till allt

Precis som 22lr och 50BMG då. ;)

Inget illa menat alls, tror vi är överens om att det är en smaksak vad man använder. :)

Publicerat

Torkel. Väldokumenterade? Källa?