Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kalibervalet för björn ?

Featured Replies

Publicerat

Torkel. Förlåt att jag missat ditt svar. Men du har missat en viktig parameter. Rent teoretiskt så är 6,5:an en av de här nämnda kalibrarna som har bäst penetreringsförmåga. Skitsnack säger nog många men ni kan ju börja räkna på det. Det är därför jag efterlyser väl dokumenterade fall. Dvs. Foton. Avstånd. Kultyp Ytgångshadtighet osv. Utgångshastighet skulle det vara! Säger inte att du har fel, bara att jag fortfarande söker efter dokumentationen.

Ett av Torkels dokumenterade fall av misslyckande med 6,5an stod jag för!

Har björn o hund på 10-12m ser delar av skalle/hals och skjuter mot atlas och björnen dråsar i backen, när jag ska gå fram för att

se efter anfaller nalle på någon meters avstånd och prickas bums av en smäll mot skallen (som golvar den) till följt av ytterligare en.

När den senare flås ser man att INGEN av de 3 Oryx kulorna 10,1 som träffat halskotpelare har orkat slå av denne utan nalle förblödde!!

Efter den händelsen, som såhär efteråt var kul, bytade jag till grövre och tyngre kula.

• Svar 64
  • Visningar 36,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Halvautomater på björnjakt är diskuterat här många gånger och där har vi två läger helt klart... Frågar du mig så är det absolut nej men det är min åsikt. Finns det risk för krångel vid ett andra sko

• "Stopping power" är en av de fånigaste termer jag känner till. En björn kan väga ett par hundra kilo, men på nåt magiskt sätt ska fem-tio gram extra kulvikt göra dem stendöda direkt, även om man skjut

• Sköter du ditt som skytt så stoppar alla klass ettor en Björn från alla tänkbara vinklar. Men marginal skadar ju aldrig :-) jag skulle sattsa på grovt tungt och långsamt 45/70 billigt både att skjuta

Publicerat

Ett av Torkels dokumenterade fall av misslyckande med 6,5an stod jag för!

Har björn o hund på 10-12m ser delar av skalle/hals och skjuter mot atlas och björnen dråsar i backen, när jag ska gå fram för att

se efter anfaller nalle på någon meters avstånd och prickas bums av en smäll mot skallen (som golvar den) till följt av ytterligare en.

När den senare flås ser man att INGEN av de 3 Oryx kulorna 10,1 som träffat halskotpelare har orkat slå av denne utan nalle förblödde!!

Efter den händelsen, som såhär efteråt var kul, bytade jag till grövre och tyngre kula.

Säger du att det hände så måste jag ju tro på dig, men det låter helt otroligt att en fabriksladdad(?) oryx skjuten point blank inte skall slå av, eller gå rätt igenom halskotpelaren på en Björn.

Förutsatt att halskotepelaren träffades såklart?

Men jag har själv lyckats med att inte få genomskott på en bäver med 6,5 oryx. Den kulan gick genom skallen, längs med och genom hela ryggraden och satt i höftbenet.

Så inget är väl omöjligt, men det låter jäkligt underligt.

Publicerat

Suck nu är jag där igen. Finns det ngt vilt i Sverige som står emot en välriktad kula från en 6,5:a ? Njet. Suck

Publicerat

Suck nu är jag där igen. Finns det ngt vilt i Sverige som står emot en välriktad kula från en 6,5:a ? Njet. Suck

6,5 är väl den sista kalibern jag skulle anv. till björnjakt. :thumbsup:

Visst finns det sådana som jagar björn med 6,5 och har skjutit också men det är ju inget jag skulle göra.

Publicerat

Som sagt.... Träffar du inte cns så kan djuret oavsett art, leva i 30-60 sek tom upp till flera minuter(Syret som finns lagrat i hjärnan och i musklerna. Även om du kan tappa ur allt blod ur ett djur på en sekund, så kommer det djuret att kunna leva och röra sig i runt 1 minut ändå).

Är benen intakta så är det inget hinder att tex en björn hinner attackera. Sen om skottet kommer från en .22 eller 500 nitro express, gör knappast skillnad.

Ska du vara riktigt säker så ska du ha en handgranat eller möjligtvis en grg som skott nr 2.

Publicerat

Som sagt.... Träffar du inte cns så kan djuret oavsett art, leva i 30-60 sek tom upp till flera minuter(Syret som finns lagrat i hjärnan och i musklerna. Även om du kan tappa ur allt blod ur ett djur på en sekund, så kommer det djuret att kunna leva och röra sig i runt 1 minut ändå).

Är benen intakta så är det inget hinder att tex en björn hinner attackera. Sen om skottet kommer från en .22 eller 500 nitro express, gör knappast skillnad.

Ska du vara riktigt säker så ska du ha en handgranat eller möjligtvis en grg som skott nr 2.

Varför inte stridsvagn S
Publicerat

Jag var oxå en inbiten 6,5 älskare (är fortfarande delvis) ända till den där gången med nalle.

Har testat den på åtskilliga grisar och älgar med bra/tillräcklig verkan och tycker nog att man kan använda den

som passkytt på björn om läget är bra.

Men som hundförare på nära håll i snårskogen byter jag bort den mot det andra alt. jag har, 9,3*63 ,med en 15g

vulcan.

Finns 2 anledningar. 1. Den orkar mer 2. Det blir sällan genomslag

2an enbart för hundens säkerhet i ett läge där man kanske måste skjuta ett andraskott för sin egen del fast hunden är ivägen/bakom

Publicerat

Roger, klart intressant. Du har inga bilder på kulorna? Om inte. Minns du hur de såg ut? Totalt mosade eller höll de ihop någorlunda? Har du någonsin kollat utg hastighet? Det finns en anledning till att jag vill veta. Försöker förstå om det är energi, rörelse mängd eller hårdhet på kulan som saknas. Detta pga att jag inte alltid kommer ha min 9,3 med mig och då vill jag ha optimerat mina chanser med 6,5:an eller 7mm.

Skönt att det gick som det gjorde.

Publicerat

Dom såg ut som dom brukar, tillplattade till hälften ca, kanske något mer men det va ju nära håll.

De två sista från ca 2m.

Jag blev jäkligt förvånad själv för dom brukar normalt pipa rakt igenom både älg och gris.

Tyvärr va batteriet i mobilen slut efter allt ringande så det blev inga bilder.

Benstommen är ju ganska grov på en stor nalle men det som förvånade mej mest va vilken "hård" kropp en björn har

det kan ju vara en förklaring till varför den inte orkade riktigt.

Vet inte hur man lägger in bilder men jag kan skicka på mail till dej om du vill se när den är flådd!

Publicerat

Gärna. Du får ett pm med mail. Men tyvärr så säger nog inte bilderna så mycket. Om du fick spekulera. Skulle du då tro att det är fart eller hårdhet som skulle öka för att ta sig igenom? Eller skulle farten tom minska för att få kulan att hålla ihop bättre och därmed penetrera bättre? Vore intressant att se om någon därute gjort några test med den kulan och olika hastighet. Jag har själv haft Björn på några meters avstånd när jag haft den kulan i loppet. Det kanske var tur att tilldelningen var slut...

Publicerat

Mer fart med en hård kula går säkert igenom, med större risk för jycken i ett trängt läge

Mer fart ger ju mer energi men samtidigt gör ju en hård kula mindre verkan, den sabbar ju mindre på sin väg igenom.

Kombin tyngre kula fast med samma fart ger oxå högre energi och eftersom det redan fanns i skåpet var valet ganska enkelt.

Fast fick jag samma läge igen med 6,5an så small det fast jag hade nog varit snabbare fram ;)

Har ju ingen erfarenhet av att skjuta björn, mer än den gången då, utan förlitar mej helt på de som har den vetskapen

och det funkar ju för dom.

Men viktigast av allt är ju att vara trygg med det man har i händerna och vara mentalt förberedd på ATT nalle blir sur

när man pangar på den :biggrin:

Publicerat
...eller möjligtvis en grg som skott nr 2.

:lol:

Jaa...en övningsbumpa (dvs utan sprängladdning) torde ge bra effekt enligt de senaste rönen för afrikakulor baserade på hydrostatisk chock...kanske att nalle hejdar sig lite vid en kärnträff med en dylik!? ;) Ganska bra 'förighet' i CG'n också...'skott kommer...klart bakåt'...kaaaboofff...(det var tider det) :)

Publicerat

Hallå stopp där. Då övningsbumpan inte är konstruerad för att expandera får du väl inte skjuta större djur än räv med den? ... ;-)

Undrar förresten hur man klassar de nämnda Afrika kulorna...

Publicerat

Ahh...just ja. Man får väl 'fila kryss' fram i toppen då...som gammelgubsen gjorde med kron-sexåenhalven ;)

Publicerat

Ahh...just ja. Man får väl 'fila kryss' fram i toppen då...som gammelgubsen gjorde med kron-sexåenhalven ;)

Norrlands-Alaska :thumbsup: