Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska försvunna vargar gå före kvinnomord..?

Featured Replies

Publicerat

Nedanstånde artikel har inget med övriga repotage att göra som jag har klistrat in. Detta stod i dagens N-K också.

/Stefan

POLISEN MÅSTE GÖRA prioriteringarna när tjuvjakten ska

bekämpas, resurserna fördelas och kostnaden budgeteras.

Givetvis ska all faunakriminalitet bekämpas. Men ska

försvunna vargar prioriteras före ett kvinnomord?

När poliskåren minskades från 18.500 ner till dagens 16.500, polisutbildningen stoppades, medelåldern steg och skrivbordsprodukten närpolisen

sjösattes, då finns det inga

utryckningspoliser som kommer vid ett pågående inbrott eller kvinnomisshandel på en yta av 80 procent av vår landsbygd.

PÅHOPP MOT JÄGARKÅREN

löser inte denna prioritering,

liksom att beslagta deras vapen.

Jägarnas vapen är med i en promille brott medan den stora delen är militära vapen.

Det är givetvis kostnader att ordna med bevakning av hela samhället så att lagar efterföljs, så även jaktbevakning.

Djuren i skogen bär ingen kostnad, tycker många bland

annat de som inte vet verkligheten. Skogsbolagen påstår att älgen är kostsam, men glömmer bort att 100.000 skjutna älgar är en årligen återkommande omsättning.

Vad kostar den totala rovdjursförvaltningen, alltså varg, järv, björn och lo, för svenska folket efter riksdagsbeslutet år 2001 om en sammanhållen

rovdjurspolitik?

BELOPPET HAMNAR på mellan 1,8 och 2 miljarder. Det motsvara tre Falu lasarett i Dalarna. Nämnas kan förvaltningskostnader hos Jordbruksverket,

Naturvårdsverket, flera rovdjurscenter, Grimsö Viltforskning, Vargavvisande stängsel, djurhållarnas kostnader, utökat antal poliser och åklagare i

miljörotlar, nedlagda fäbodar och djurproducenter orsakade av rovdjur, veterinärkostnader, länsstyrelsernas ersättningar för rovdjursdödade tamdjur, vargdödade jakt- och sällskapshundar med mera. Listan kan göras mycket längre och då hamnar man på miljard-

kostnader.

Gemene man gör säkert

reflektionen, är detta försvarbart?

Några direkta siffror säger att Naturvårdsverket förbrukar 88 miljoner av skattemedel till

rovdjuren.

RENNÄRINGEN FÅR mellan 40 och 45 miljoner för befarade rovdjursdödade renar varje år, som baseras på antalet förmodade rovdjursföryngringar inom samebyarna. Övriga tamdjursägare får ersättning för varje

besiktad rovdjursdödat djur.

Exempelvis betalade länsstyrelsen i Uppsala ut 200.000 kronor år 2002 för 130 vargdödade får i Uppland.

Nu byggs det åter igen ett nytt Rovdjurscenter, nu i Järvsjö, för nätta summan av 65 miljoner, som om inte de redan befintliga skulle räcka. Syftet verkar vara att det ska vara tätare med

rovdjurscenter än sjukvårdsinrättningar.

Den totala förvaltningen av rovdjur passerar snabbt 2

miljarder.

NÄR VARGFORSKARE ville ha en DNA-register på alla vargar och ge varje individ ett personnummer, ja då avsattes det över en natt 16 miljoner skattekronor till ett varg-DNA-register. Nu är detta register under uppbyggnad i Uppsala.

Ibland är viljan till snabba

beslut oerhörd. Medan man i årtionden ältat om rattfyllerister och kvinnomisshandlare, utan att komma till rejäla åtgärder, ändrade man straffen över en natt för grova jaktbrott på rovdjur till fängelse mellan 6

månader och 4 år.

Med extra poliser och åklagare i miljöroteln i Dalarna, startade man elva ”mindre mordutredningar” på försvunna vargar vars sändare tystnat medan en ensam polis har 48 utredningar varav ett två år gammalt ouppklarat kvinnormord med 100 obearbetade tips.

Visst tycker jag fortfarande att vi ska bevaka vår fauna men

någon måtta får det vara.

Sedan borde vi i landsbygden kräva att vi har företräde före rovdjursromantiker i frågor som berör landsbygdens folk.

Åke Siikavaara, Östhammar

talesman för Landsbygdens

Vänner i Roslagen

Publicerat
Nedanstånde artikel har inget med övriga repotage att göra som jag har klistrat in. Detta stod i dagens N-K också.

/Stefan

POLISEN MÅSTE GÖRA prioriteringarna när tjuvjakten ska

bekämpas, resurserna fördelas och kostnaden budgeteras.

Givetvis ska all faunakriminalitet bekämpas. Men ska

försvunna vargar prioriteras före ett kvinnomord?

När poliskåren minskades från 18.500 ner till dagens 16.500, polisutbildningen stoppades, medelåldern steg och skrivbordsprodukten närpolisen

sjösattes, då finns det inga

utryckningspoliser som kommer vid ett pågående inbrott eller kvinnomisshandel på en yta av 80 procent av vår landsbygd.

PÅHOPP MOT JÄGARKÅREN

löser inte denna prioritering,

liksom att beslagta deras vapen.

Jägarnas vapen är med i en promille brott medan den stora delen är militära vapen.

Det är givetvis kostnader att ordna med bevakning av hela samhället så att lagar efterföljs, så även jaktbevakning.

Djuren i skogen bär ingen kostnad, tycker många bland

annat de som inte vet verkligheten. Skogsbolagen påstår att älgen är kostsam, men glömmer bort att 100.000 skjutna älgar är en årligen återkommande omsättning.

Vad kostar den totala rovdjursförvaltningen, alltså varg, järv, björn och lo, för svenska folket efter riksdagsbeslutet år 2001 om en sammanhållen

rovdjurspolitik?

BELOPPET HAMNAR på mellan 1,8 och 2 miljarder. Det motsvara tre Falu lasarett i Dalarna. Nämnas kan förvaltningskostnader hos Jordbruksverket,

Naturvårdsverket, flera rovdjurscenter, Grimsö Viltforskning, Vargavvisande stängsel, djurhållarnas kostnader, utökat antal poliser och åklagare i

miljörotlar, nedlagda fäbodar och djurproducenter orsakade av rovdjur, veterinärkostnader, länsstyrelsernas ersättningar för rovdjursdödade tamdjur, vargdödade jakt- och sällskapshundar med mera. Listan kan göras mycket längre och då hamnar man på miljard-

kostnader.

Gemene man gör säkert

reflektionen, är detta försvarbart?

Några direkta siffror säger att Naturvårdsverket förbrukar 88 miljoner av skattemedel till

rovdjuren.

RENNÄRINGEN FÅR mellan 40 och 45 miljoner för befarade rovdjursdödade renar varje år, som baseras på antalet förmodade rovdjursföryngringar inom samebyarna. Övriga tamdjursägare får ersättning för varje

besiktad rovdjursdödat djur.

Exempelvis betalade länsstyrelsen i Uppsala ut 200.000 kronor år 2002 för 130 vargdödade får i Uppland.

Nu byggs det åter igen ett nytt Rovdjurscenter, nu i Järvsjö, för nätta summan av 65 miljoner, som om inte de redan befintliga skulle räcka. Syftet verkar vara att det ska vara tätare med

rovdjurscenter än sjukvårdsinrättningar.

Den totala förvaltningen av rovdjur passerar snabbt 2

miljarder.

NÄR VARGFORSKARE ville ha en DNA-register på alla vargar och ge varje individ ett personnummer, ja då avsattes det över en natt 16 miljoner skattekronor till ett varg-DNA-register. Nu är detta register under uppbyggnad i Uppsala.

Ibland är viljan till snabba

beslut oerhörd. Medan man i årtionden ältat om rattfyllerister och kvinnomisshandlare, utan att komma till rejäla åtgärder, ändrade man straffen över en natt för grova jaktbrott på rovdjur till fängelse mellan 6

månader och 4 år.

Med extra poliser och åklagare i miljöroteln i Dalarna, startade man elva ”mindre mordutredningar” på försvunna vargar vars sändare tystnat medan en ensam polis har 48 utredningar varav ett två år gammalt ouppklarat kvinnormord med 100 obearbetade tips.

Visst tycker jag fortfarande att vi ska bevaka vår fauna men

någon måtta får det vara.

Sedan borde vi i landsbygden kräva att vi har företräde före rovdjursromantiker i frågor som berör landsbygdens folk.

Åke Siikavaara, Östhammar

talesman för Landsbygdens

Vänner i Roslagen

Det är rent ut sagt för D-t. Våra gamlingar får ingen vård pga att det saknas pengar Mörda kan man göra och sedan skylla på mentala störningar och får 2 års vård . Men det blir väl så när 4% miljöpartister talar om vad regeringen skall tycka i vargfrågan. Sossarna måste vara makthungriga som kan köpa det
Publicerat
  • Författare

Visst är det för jä**igt när det blir så.

Publicerat

Det är HELT jävla förjävligt!!

Om jag pyser iväg till skogs och skjuter en varg så får jag betydligt hårdare straff än om jag knallar in till stan med hagelbössan och skjuter ihjäl en skock pensionärer på torget...asså, ska det vara på det viset eller ???...nä helt klart inte! Fy fan för det svenska rättssystemet och fy fan för den svenska rovdjurspolitiken!

vad har det IGENTLIGEN för betydelse om 1000 år att vargen finns i vår fauna?? Vi har klarat oss i stort sett utan varg (fanns väll ett fåtal) i flera herrans år... och det är först nu i nutidens yuppei/natur-romantikers förlovade rike -sverige som folk gnäller över att det är för lite varg...den utrotades (i stort sett) väll för en anledning ???...

lägg inte ner en jäkla massa miljarder på vargarna...låt dom ffs sköta sig själva... lägg miljarderna på de äldre och på vården...de människorna är utan tvekan värda de pengarna betydligt mer än vad vargen är! Om naturen vill så kommer vargen att överleva i vår fauna utan vår hjälp!

*ingen idé att försöka övertala mig att nått annat är bättre...är det nått jag inte ger mig en milimeter på så är det vargfrågan!*

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Ni som inte vet vem Åke Siikavaara är så är det en f. d. polis från Anttis, Pajala som har dragit söder ut. Mer ska jag inte berätta om detta. :D

Publicerat

Sett den där snubben i en tv-debatt.. Hans hat var verkligen läskigt, hoppas han fått sparken för väldigt länge sedan!!

Ska fan kolla det på jobbet om jag kommer ihåg det..

Utan att veta så känner jag mej djupt skeptisk till att hans uppgifter håller för faktakontroll, han är helt enkelt för arg och hatisk för att kunna kabla ut ett budskap utan att skarva...

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Sett den där snubben i en tv-debatt.. Hans hat var verkligen läskigt, hoppas han fått sparken för väldigt länge sedan!!

Ska fan kolla det på jobbet om jag kommer ihåg det..

Utan att veta så känner jag mej djupt skeptisk till att hans uppgifter håller för faktakontroll, han är helt enkelt för arg och hatisk för att kunna kabla ut ett budskap utan att skarva...

Mvh!

Hans sambo är en tjej från Haparanda som har köpt en valp av mig från min äldsta tik som nu tyvärr är borta. Jag gissar att det är mellan 25-30 år i åldersskillnad mellan dom. Jag har pratat med honom ett par gånger i tele. och då har han varit trevlig, men han var visst hård som polis har jag hört. Pajala borde nästan känna honom, el. åtminståne veta vem han är.