Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffläge övning- kontra jaktammunition

Featured Replies

Publicerat

Har bytt till Sakos ammunition och är mycket nöjd med träffbilderna men efter en förmiddag på skjutbanan konstaterar jag att det skiljer nästa 10 cm på träffbilden i höjd och 2 cm i sida på Sakos Range övning och Sakos Hammerhead jakt. Tycker det är mycket men har nu skjutit in med jakten och nollat kikaren där med 4 cm över centrum på 80m. Så när jag skjuter övning på älgbanan så skruvar jag upp 10 klick och höger 2 klick.

Har ni andra samma "problem" med andra märken?

Publicerat

Det är sällsynt att man hittar två olika fabrikskulor som har samma träffpunkt. Det är tom svårt att få olika kulor att samskjuta även om man handladdar, men fullt möjligt.

Vrid på siktet eller börja handladda! Dubbla avståndet och 4 dubbla avikelsen.

Publicerat
  • Författare

Jag förstår att det skiljer men just 10 cm på 80 m? Tyckte differensen var stor. Kollade Sakos tabell och utgångshastigheter skiljer ju en del men ex inte krutmängd. Egentligen skit samma om man måste skruva 3 klick eller 10 men jag var mest intresserad.

Provade att skjuta Remington övning men den spred träffbilden för mycket.....låg över 5 krona och det är jag inte nöjd med. Sakon ligger inom 1 kr.

Jag är med i LRF så jag har 5% rabatt på Sako så därav valet.

Publicerat
  • Författare

Skillnaden i vikt är ju 3,7 gram så den borde ju sjunka mer med samma krutmängd....men just 10 kändes mycket.

Publicerat

10cm är inte överdrivet mkt. klicka o skjut mellan dom olika ammosorterna. kan inte både ha o äta kakan. eller jo men då är de handladdning o lite mer jobb bakom de hela.

Publicerat
  • Författare

Nä kanske inte, vad har du själv?

Publicerat

10 cm är absolut inte mycket skillnad mellan två så olika kulor. Jag har haft bössor där det skiljt 10+ cm på 70 meter mellan Oryx och Jaktmatch i .30-06.

När kulan pressas genom loppet vibrerar pipan och beroende på var mynningen befinner sig när kulan lämnar loppet så kommer träffläget att variera. Tänk dig att du har två patroner där kulan i båda fallen lämnar mynningen när den är i centrum av vibrationerna, då har inte vibrationerna någon stor inverkan på träffläget (och det kommer därmed mest bero på kulvikt, hastighet och så vidare).

Men om kulan i det ena fallet lämnar pipan när mynningen rört sig som mest åt ena hållet och som mest åt andra hållet i det andra fallet, då blir det en stor påverkan på träffläget. Således behöver man lite tur för att träffläget ska påverkas så lite som möjligt, och det går aldrig att räkna sig fram till exakt hur det "borde" vara.

Publicerat
  • Författare

Tack för din synpunkt.

Publicerat

Bara en dum fråga.. vad gör att det skiljer i sidled? Är det för att bössan inte hålls "lodrät" utan med en liten vinkel "utåt"?

Publicerat
  • Författare

Det undrar jag med....försöker verkligen hålla i lod men det är ju lätt hänt att vinkla lite. Det kanske inte syns på lätta kulor? Det handlar dock om 2-3 cm och på ett djur så gör det ju ingen större skillnad.

Publicerat

Pipans vibrationer går i alla tre led,

med olika pipor, relativt till tjocklek och längd, kaliber, vo och kulvikt kan det uppstå förflyttningar i träffläget i sida.

Givetvis är det även som så att beroende på skjutställning kommer olika kraftig rekyl att påverka träffläget mer eller mindre förutsägbart och i varierande grad.

/Christian

Publicerat

Bara en dum fråga.. vad gör att det skiljer i sidled? Är det för att bössan inte hålls "lodrät" utan med en liten vinkel "utåt"?

Som sagt....

Enklet beskrivet:

Det finns räflor i pipan. Kulan försöker "räta ut" räflorna på sin väg genom pipan. Vilket gör att olika kulor med olika fart, olika hastighet och "strävhet" mot räflorna får pipan att vrida sig olika mycket. Det gör att pipmynningen inte är placerad på exakt samma ställe mellan olika ammo när kulan lämnar mynningen. Detta oavsett om du skruvat fast bössa i samma läge när du skjuter.

Finns något klipp på nätet(kanske i forumet) som är taget med en höghastighets kamera. Där ser man att kornet på pipan vrids nästan ett kvartsvarv när kulan lämnar mynningen.

Publicerat
  • Författare

Ok...ska väl säga också att skjutstödet på banan är jag inte kompis med....det är för tajt för framstocken så spelrummet finns inte....saknade kuddar i går också. Resulterade i en klämd tumme på ett skott :-), funderar på att köpa ett eget med mjukt material och spelrum för rekylrörelse.

Publicerat
  • Författare

Här är ett kul klipp med olika vapen....kolla ex 1.30 in.....det rör sig en del.

Publicerat

Ok...ska väl säga också att skjutstödet på banan är jag inte kompis med....det är för tajt för framstocken så spelrummet finns inte....saknade kuddar i går också. Resulterade i en klämd tumme på ett skott :-), funderar på att köpa ett eget med mjukt material och spelrum för rekylrörelse.

Har också ett skjutstöd.. Känns hyffsat stabilt. Men skott i skogen ter sig anorlunda än i bänken.

Kommer framledes förmodligen att skjuta med stöd av säckar med små blykulor vid inskjutning. Ett helt "dött" matr! För att hitta kulors egenskaper.

För träning tror jag kommer att ta stöd av hand mot träd för att likna jakt så mycket det bara går. Samt lite frihandsskytte.....

Tog ett felaktigt stöd vid ett långskott på en älg ca 300m bort. Det var för stumt och i efterhand gör jag en grov uppskattning om att jag bommade med ca 1m högt och 1,6m i sida efter kontrollskjutning med liknande förhållanden på bana.. Som sagt en avvikelse på 10 cm på 80m ger en avvikelse på 40 cm på 160.

Publicerat

Testa sakos cuthead, fabriksladdning, de brukar gå bra

Publicerat
  • Författare

Wow! Ja man tror ju i sin enfaldhet att skottet tar där korset ligger även vid långa skott! Jag skulle aldrig försöka skjuta på 300 meter. Har satt min limit vid 150 m.

Publicerat
  • Författare

Testa sakos cuthead, fabriksladdning, de brukar gå bra

Vad pröjsade du?

Publicerat

Wow! Ja man tror ju i sin enfaldhet att skottet tar där korset ligger även vid långa skott! Jag skulle aldrig försöka skjuta på 300 meter. Har satt min limit vid 150 m.

Har en 10 taggare skjuten på 354m med bra stöd från ett torn(handen under) på väggen.

I höstas fällde jag en 12 taggare på ca 200m på fri hand med ett perfekt halsskott....... Kanske mer tur än något annat!?

( I år har jag fällt 5 älgar och ett tiotal fåglar, ett skott ett byte..... En älgkalv fångades av trots att den var "död", lungskott snett framifrån där kulan stannade i vommen. Kalven levde men orkade inte från platsen och en avfångning var på sin plats.)

Ingen skadskjutning eller eftersök!!!! Eller bom för den delen heller.. Varje skott har tagit där jag förväntat mig att det ska sitta.

Inget jag rekomenderar att försöka sig på, men jag har vissa synproblem som gör att jag har vissa svårigheter att bedömma avstånd.

Den på 300+ trodde jag var på knappt dryga 200m. Den på 200 var jag övertygad om att det rörde sig om max 140m... Har bara ett öga...

Men med bra laddningar och hyfsad kunskap om bössan och ammons prestanda så har det inte varit någon tvekan. Iof så skjuter jag några 10tal toppfåglar på 150-250m/ år också...

Bommskottet för några år sedan, berodde på att jag tog ett stumt stöd (på ett torn med två sidor av bössan fast direkt mot trävirke utan en hand imellan) och inte hade koll på vad det innebar för träffbilden. Samma kväll åkte jag på skjutbanan och provsköt. Kaunde jag konstatera att med helt stumt stöd så kastar kulan så pass mycket att det inte finns en chans att träffa en älg på 300...... Knappast ens på 150.

• 2 weeks later...
Publicerat

Har en 10 taggare skjuten på 354m med bra stöd från ett torn(handen under) på väggen.

I höstas fällde jag en 12 taggare på ca 200m på fri hand med ett perfekt halsskott....... Kanske mer tur än något annat!?

( I år har jag fällt 5 älgar och ett tiotal fåglar, ett skott ett byte..... En älgkalv fångades av trots att den var "död", lungskott snett framifrån där kulan stannade i vommen. Kalven levde men orkade inte från platsen och en avfångning var på sin plats.)

Ingen skadskjutning eller eftersök!!!! Eller bom för den delen heller.. Varje skott har tagit där jag förväntat mig att det ska sitta.

Inget jag rekomenderar att försöka sig på, men jag har vissa synproblem som gör att jag har vissa svårigheter att bedömma avstånd.

Den på 300+ trodde jag var på knappt dryga 200m. Den på 200 var jag övertygad om att det rörde sig om max 140m... Har bara ett öga...

Men med bra laddningar och hyfsad kunskap om bössan och ammons prestanda så har det inte varit någon tvekan. Iof så skjuter jag några 10tal toppfåglar på 150-250m/ år också...

Bommskottet för några år sedan, berodde på att jag tog ett stumt stöd (på ett torn med två sidor av bössan fast direkt mot trävirke utan en hand imellan) och inte hade koll på vad det innebar för träffbilden. Samma kväll åkte jag på skjutbanan och provsköt. Kaunde jag konstatera att med helt stumt stöd så kastar kulan så pass mycket att det inte finns en chans att träffa en älg på 300...... Knappast ens på 150.

Jag personligen undrar ju lite hur du tänker när du glatt konstaterar att du inte kan avståndsbedömma pga av synfel, missar på 100m enligt dig själv, och i samma andetag slår dig för bröstet o säger att varje skott tar där du förväntar dig.......

I min enfald trodde jag att 100m skillnad i avstånd gav träfflägesförändringar men du kanske har ett super vapen?

Personligen är jag en fegis och skulle aldrig skjuta på något över 150m under några omständigheter om det inte var ett redan påskjutet djur eventuellt.

Publicerat

Jag personligen undrar ju lite hur du tänker när du glatt konstaterar att du inte kan avståndsbedömma pga av synfel, missar på 100m enligt dig själv, och i samma andetag slår dig för bröstet o säger att varje skott tar där du förväntar dig.......

I min enfald trodde jag att 100m skillnad i avstånd gav träfflägesförändringar men du kanske har ett super vapen?

Personligen är jag en fegis och skulle aldrig skjuta på något över 150m under några omständigheter om det inte var ett redan påskjutet djur eventuellt.

Mer ett torrt konstaterande... Med det tillkortakommandet jag har med möjligheten att uppskatta avstånd, har jag dels valt en av dom mer flackskjutande kalibrarna.

Har hyffsad koll på vad bössan presterar. Inskjuten på 175 så är kulbanan som högst vi ca 110-115m dvs 3,3cm högt. På 200 ca 3cm lågt på 250m ca 12 cm låg. Fortfarande väl innom träffområdet på en älg. 300m så går den ca 25cm lågt men är fortfarande en "träff på banälgen". Och håller jag i övre delen av träffområdet så sitter kulan i hjärttrakten på 350m.

Toppfågel brukar jag oftast skjuta på 150+ m, inte sällan ut på 200-250 om det är tjäder. Dom kan som bekant vara svåra att få på riktigt nära håll, även om det inträffar ibland att det går smyga in på 60-80m.

På önskelistan över jaktprylar finns en avståndsmätare, efter en ny jaktradio och en Astro 320....

Sen brukar jag välja om jag tar ett skott eller inte. Har ratat flera lägen på älg vid 60-120m som inte känts "rätt", och på längre håll också.

Brukar kunna se/sikta på 5-10 älgar som jag inte skjuter på, för varje älg jag fäller.

Och någonstans så känns det väldigt bra att det skott som man väljer att ta, verkligen ger ett fällt byte. Det är inget jag hymlar om eller tänker be om ursäkt för! Utan jag kommer även fortsättningsvis vara glad och lite stolt för varje skott jag tar som ger ett fällt byte. Jag tycker också att det ÄR lite extra roligt att det är väldigt sällan som mina skott renderar i eftersök! Vare sig på älg eller annat.

Det i sig, gör att det inte är några problem att tackla gliringar. Om varför jag inte sköt på älgen/älgarna som jag bara lyfte på hatten och släppte vidare.

• 2 weeks later...
Publicerat

Har du svårt att bedöma avstånd? Köp en avstånds mätare finns beggade till bra pris. Det gör du helt rätt i.

Sen ser jag inte nöjjet att skjuta älg på 2-4hundra meter, tycker inte man kan kalla det jakt utan för slakt. Det där med bra hundar och samspelet mellan jägare och hund eller när det hänger på jägaren att smyga sig inom skotthåll på djuret utan att den får syn och vittring av dig.

Sånt finns ju inte på 250m så man kan knappast kalla det för jakt.

Publicerat
Har du svårt att bedöma avstånd? Köp en avstånds mätare finns beggade till bra pris.

Sen ser jag inte nöjjet att skjuta älg på 2-4hundra meter, tycker inte man kan kalla det jakt utan för slakt. Det där med bra hundar och samspelet mellan jägare och hund eller när det hänger på jägaren att smyga sig inom skotthåll på djuret utan att den får syn och vittring av dig.

Sånt finns ju inte på 250m så man kan knappast kalla det för jakt.

:wallbash::whistling:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

:wallbash::whistling:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Jag upptäckte det nu i efterhand -.-

Läste inte klart allt :dry: