Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffläge övning- kontra jaktammunition

Featured Replies

Publicerat
Återigen är jag fascinerad över hur hemskt det är att skjuta gigantiska älgar på 200 meter medan alla tycker det är helt normalt att skjuta på rådjur - med en sjättedel av träffområdet - på samma avstånd, eller pyttepippisar på ännu längre håll.

Riktigt duktig är man ju mindre man tränar också, sen skjuter ju riktiga karlar ståendes på bakbenen - stöd är fånigt och obehövligt. Skjuter in gör man i bästa fall vart femte år, med jaktmatch - för gamla Bettan med sina lösa skruvar, WD40-rötat trä och Oxo-kikare är ju pålitlig. Att 1 av 2 jaktmatch missar tavlan förklaras med att "man vinglade, men i skogen sitter det!"

Våldsamma löpskott på skenälgar 120 m bort är legio. Träffsäkerhet åstadkoms genom att man valt en "nie-hela-tre", då räcker det ju med att kulan passerar någonstans i samma riktnummerområde som älgen.

Personligen känner jag mina begränsningar väl nog för att vanligen hålla mig till kortare avstånd, men fjärran är det mig att kritisera den som tar säkra skott på ostört vilt bara för att "hållet är långt". För den som jagar på en halv, skånsk hektar kanske det också är svårt att inse hur jakten måste bedrivas på andra ställen i vårt land: jag blev medbjuden till älgjakt i fjällen, då vi på en vecka fällde åtta älgar - kortaste avståndet var 160 meter, näst kortaste 350 och längsta skattar jag till närmare 500.

Och, återigen: en älg är en hel jävla lagårdsvägg. En stillastående lagårdsvägg - som det blir på håll, då den inte är störd - är lätt att pricka. Ladugårdar på rymmen är betydligt knepigare, men det gapar ingen om...

-- Mats

Rolig läsning och sann

Publicerat

Nu till något annat :cool:

När jag monterade dämpare på min bössa så samlade olika ammo tätare kan kanske kvitta eftersom det inte funkar med dämpare på älgbanan

Publicerat
Återigen är jag fascinerad över hur hemskt det är att skjuta gigantiska älgar på 200 meter medan alla tycker det är helt normalt att skjuta på rådjur - med en sjättedel av träffområdet - på samma avstånd, eller pyttepippisar på ännu längre håll.

Riktigt duktig är man ju mindre man tränar också, sen skjuter ju riktiga karlar ståendes på bakbenen - stöd är fånigt och obehövligt. Skjuter in gör man i bästa fall vart femte år, med jaktmatch - för gamla Bettan med sina lösa skruvar, WD40-rötat trä och Oxo-kikare är ju pålitlig. Att 1 av 2 jaktmatch missar tavlan förklaras med att "man vinglade, men i skogen sitter det!"

Våldsamma löpskott på skenälgar 120 m bort är legio. Träffsäkerhet åstadkoms genom att man valt en "nie-hela-tre", då räcker det ju med att kulan passerar någonstans i samma riktnummerområde som älgen.

Personligen känner jag mina begränsningar väl nog för att vanligen hålla mig till kortare avstånd, men fjärran är det mig att kritisera den som tar säkra skott på ostört vilt bara för att "hållet är långt". För den som jagar på en halv, skånsk hektar kanske det också är svårt att inse hur jakten måste bedrivas på andra ställen i vårt land: jag blev medbjuden till älgjakt i fjällen, då vi på en vecka fällde åtta älgar - kortaste avståndet var 160 meter, näst kortaste 350 och längsta skattar jag till närmare 500.

Och, återigen: en älg är en hel jävla lagårdsvägg. En stillastående lagårdsvägg - som det blir på håll, då den inte är störd - är lätt att pricka. Ladugårdar på rymmen är betydligt knepigare, men det gapar ingen om...

-- Mats

Tack Mats för att du orkade formulera vad jag tänkte i skrift.

Nöjde mig med att försöka formulera mina känslor med gula gubbar men det gick nog inte fram :P

Att sedan kalla långhållsjakt för slakt har jag svårt att få ihop. Mig veterligen så försöker man komma så nära djuren som möjligt när man ska slakta. Det används inte sällan slaktmask/bultpistol och så vitt jag kan avgöra så är det svårt att komma närmare djuren än dikt an mot pannbenet -_-

Mvh/Jocke

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

-- Mats

Gillar speciellt slutet :smile: ..en älg är en hel jävla lagårdsvägg, en stillastående lagårdsvägg :biggrin:
Publicerat
  • Författare

Trådar har en förmåga att spåra ur. Så också denna tyvärr. För min del kan den stängas nu.

Publicerat

Har bytt till Sakos ammunition och är mycket nöjd med träffbilderna men efter en förmiddag på skjutbanan konstaterar jag att det skiljer nästa 10 cm på träffbilden i höjd och 2 cm i sida på Sakos Range övning och Sakos Hammerhead jakt. Tycker det är mycket men har nu skjutit in med jakten och nollat kikaren där med 4 cm över centrum på 80m. Så när jag skjuter övning på älgbanan så skruvar jag upp 10 klick och höger 2 klick.

Har ni andra samma "problem" med andra märken?

Hej

Har en sako 85 ss 308. Kör med sako hammarhead 11,7 o normas jaktmatch.

Mellan dessa så skiljer det 1 cm i höjd på 100m på min bössa.

Publicerat
  • Författare

Samma bössa som jag alltså....hur kan det skilja så? Ska köpa en ask Norma och prova....

Publicerat

Att det skiljer beror på svængningarna som blir i pipan nær kulan går genom loppet. Før att 2 laddningar ska skjuta lika så måste mynningen vara i samma læge nær kulan læmnar loppet. Med en dæmpare på så blir pipan tyngre och dærmed blir svængningarna mindre och avvikelsen mindre.

Således kommer en grov pipa alltid skjuta tætare med olika laddningar æn vad en tunn pipa gør.

Det ær alltid olika från vapen till vapen, så att sæga att t.ex Hammerhead skjuter lika som Jaktmatch ær helt enkelt løgn.

Dom kan mycket væl gøra det i DITT vapen men dom gør inte det i ALLA vapen.

Jag har 2 vapen med grova pipor och dessa skjuter så lika med det mesta man stoppar i dem att jag kan vælja den kula jag tycker passar før dagens jakt :)