Publicerat Augusti 29, 201213 yr Någon som vet en bakkappa som passar en orginalkolv på en 98 (tror jag att det är) ?
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Författare Någon som vet en bakkappa som passar en orginalkolv på en 98 (tror jag att det är) ? Jag har tänkt köpa en pachmayr.
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Författare Nu är bössan inlämnad till vapensmed. Det blir nya öppna riktmedel, borra lådan, weaverklackar med recknagels snabbfäste och en aimpoint 9000L. Ingen kapning av pipan i nuläget, jag vill prova den först och se om det behövs. Den ska vara klar om två veckor, förhoppningsvis har kolven från Boyds kommit då så jag kan montera ihop den och provskjuta. Just det, är det någon som har bra tips om plastbäddning så dela gärna med er. Vad man ska använda och hur, ha i åtanke att jag aldrig gjort detta innan.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Hört talas om google? Om du söker runt lite så hittar du en del, bland annat här på forumet. Jag hjälper dig på traven med en tråd som hjälpte mig första gången. Du bör tänka över noggrannt vad som skiljer din bössa från den som visas i instruktionen, oavsett vilken instruktion. Det finns en artikel från vapentidningen för ett år sedan eller två där de bäddar en m98, du kan försöka få tag på den. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/15044-plastbaeddnings-guide-bilder/#entry345843
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Ja, tack! Ärvebössan ska lämnas in och få nya baser, omblånering och nytt trycke så tänkte ha någon roligare bakkappa också.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Författare Hört talas om google? Om du söker runt lite så hittar du en del, bland annat här på forumet. Jag hjälper dig på traven med en tråd som hjälpte mig första gången. Du bör tänka över noggrannt vad som skiljer din bössa från den som visas i instruktionen, oavsett vilken instruktion. Det finns en artikel från vapentidningen för ett år sedan eller två där de bäddar en m98, du kan försöka få tag på den. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/15044-plastbaeddnings-guide-bilder/#entry345843 Haha, jo, någon har nämnt att det finns något som kallas Google. Jag hittade sidan innan från grannforumet och den är jättebra. Bara en fråga, vad händer om man tagit för mycket bäddmassa? Kan överflödet komma ut någonstans?
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Det ska vara för mycket bäddmassa. Överflödet pressas ut på sidorna, det är viktigt med modelleran i alla öppningar så man inte får en "glued in bedding" Det är bra att lägga en barriär med modellera i pipkanalen så man inte fyller pipkanaler med bäddmassa, det är ett sånt herrans jobb att får bort det i så fall.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Författare Det ska vara för mycket bäddmassa. Överflödet pressas ut på sidorna, det är viktigt med modelleran i alla öppningar så man inte får en "glued in bedding" Det är bra att lägga en barriär med modellera i pipkanalen så man inte fyller pipkanaler med bäddmassa, det är ett sånt herrans jobb att får bort det i så fall. Tack. När jag får kolven (den är "shipped" nu ) så passar jag in pipa och låda. Hur mycket ska pipan vara frilagd, ett par mm? När man lagt spackel för stödbäddning lägger man i pipa/låda och spänner fast. När det väl härdat så lossa allt igen och skär ut för bäddningen och maskera. Bäddningsskruvarna, varför? Sen är det ju bara att bädda, hur svårt kan det vara Är detta en bra bäddmassa? http://skytteservicealmhult.se/list_varugrupp.asp?t=B%E4ddningsmassa&varugrupp=356〈=sv detta måste vara likadan http://shop.epotex.se/epobed-beddingmassa-sats-om-200-gram.html
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Jag har ingen egen erfarenhet av EPObed, men har hört några som föredrar acraglasGEL. Det finns här http://www.vapenochskytte.se/ PlasticPadding marine epoxy funkar också att använda, betydligt lättare att få tag på men det är diskuterat om det är lika okänsligt för temperaturförändringar. Man vill inte att det sväller/krymper vid temperaturväxlingar. Men jag tvivlar personlign på att marinepoxyn förändras särskilt mycket. Jag har gjort en bäddning med Biltemas glasfiberspackel, den har spruckit. Say no more.
Publicerat Augusti 31, 201213 yr Författare Jag har också hört om acraglasGel. Jag läste lite på sidan och såg att det stod att acraglasen är blandbar med metallpulver, är detta ett måste och i så fall var får man tag på det. Biltemas glasfiberspackel måste ju fungera till stödbäddning av pipan, denna tas väl bort sen i alla fall?
Publicerat Augusti 31, 201213 yr Man behöver ju inte stödbädda pipan med spackel, prova med tape o tving.
Publicerat Augusti 31, 201213 yr Författare Man behöver ju inte stödbädda pipan med spackel, prova med tape o tving. Jag var inne på det först, men om jag först slipar/filar/putsar på den nya kolven så allting passar perfekt och därefter stödbäddar pipan innan jag tar bort vid rekylklackarna för bäddningen? Blir det inte svårare att få det jämnt med tape? Som sagt jag har aldrig gjort det innan så jag tar åt mig av all feedback
Publicerat September 11, 201213 yr Författare Nu har jag fått kolven väntar med spänning på att få tillbaka bössan från bössmakaren så jag kan passa in och försöka mig på att bädda bössan, kom gärna med tips. En fråga på nedersta bilden, hålet längst fram känns väldigt stort, ska man göra något speciellt med det? Jag hade tänkt använda epobed. När bössan är slipad och bäddad, ska man göra något åt resten av "insidan" av kolven? Tänkte mest på om man ska olja in, det känns att den är väldigt rå och i mitt tycke kanske borde behandlas innan jag drar ut den i snår och ris.
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Författare Har hämtat bössan idag Har dock stött på patrull med nya stocken, som endast krävde "minor fitting". Den ligger dikt an där jag ritat A och där jag ritat blåa streck, där jag skrivit B är där ett par mm kvar. Hur ska jag göra? Jag hade tänkt passa in den och skjuta med bössan innan jag tar beslut huruvida jag ska plastbädda eller inte. Nu verkar det som om jag måste plastbädda för att få en bra inpassning. Några bra förslag innan jag slipar ner hela skiten
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Plastbädda är den vettigaste lösning, då blir det ordentligt gjort. Om du har dålig kontakt mellan rekylklack och stock riskerar du att stocken spricker. Då är det bra mycket bättre att ha plastbäddat innan så slipper du sprickor och elände.
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Författare Plastbädda är den vettigaste lösning, då blir det ordentligt gjort. Om du har dålig kontakt mellan rekylklack och stock riskerar du att stocken spricker. Då är det bra mycket bättre att ha plastbäddat innan så slipper du sprickor och elände. Nu låter jag som en novis, men är det kanten mellan A och B på bilden som tar stryk? Är det bara vid A som det ska bäddas?
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Ja det kan man säga, rekylklacken ligger mot där och det är där det kan spricka om man har otur. När det gäller bäddning så bör du läsa någon bra guide eller två innan du börjar. Enkelt förklarat så beror det på hur avancerad bäddning du vill göra. Det mest elementära är att bädda runt rekylklacken, då fräser du ut mellan A och B så att du dels får en ny vertikal anliggningsyta för rekylklacken och dels en horisontell yta som lådan ligger på helt bak mot magasinbrunnen, där du nu skrivit A. Bäddmassan ligger ofta framåt också så att innersta delen av pipan, som bara är patronläge, ligger på bäddmassan. Kommer det bäddmassa framåt i pipkanalen så att pipan framför patronläget ligger mot bäddmassa fräser du bara bort den. Vill du göra det mer avancerat bäddar du även lådstjärten och är du riktigt ambitiös pelarbäddar du. Jag tänker inte försöka förklara allt här, du får googla och läsa på, tänk på att det kan vara skillnader på olika lådor, hur man måste göra när man bäddar. Det var en bra artikel i Vapentidningen om bäddning där de bäddade en gammal m98, jag tror det var förra året. Lycka till
Publicerat Februari 9, 201313 yr Hej! Jag håller på med ett liknade projekt, eller nästa helt identiskt skulle jag säga. Drev och Grisbössa. HVA 648 8*57js från 1958, kortat pipan till 47cm. Har precis monterat leopold QR baser och ringar 30mm, med ett Welter 3-9*56. Ska även ha ett Busnell Trophy1-4*24, och ska ha öppna riktmedel. RCC T55 ljudämpare med siktes stolpe på. Plast stock ska beställas vet ej vilken. Även lådan och pipan ska lackas med DuraCoat mattsvart.