Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvaltningsafgift

Featured Replies

Publicerat

SJF har ju iof inget med det här att göra så in fråga i deras area kanske blev fel... vad tycker ni andra om de här priserna?

Med anledning av den här artikeln har jag en fråga som ni enligt mig borde ha koll på.

Hanteringen av det nya älgförvaltningssystemet blir ju tydligen ganska kostsamt. Om jag generaliserar och jämnar ut lite efter "eget tyckande" eftersom jag inte orkar sammanställa de exakta siffrorna så borde kostnaden för den totala älgjakten kosta jägarna ungefär 54.000.000 SEK (dryga femtio miljoner) om man antar att hälften av 80.000 älgar är kalvar och kostnaderna är de som länsstyrelsen i Stockholm har... kostnaden borde ju vara lika stor oavsett vilket län man finns i...

Med dryga 50 miljoner att röra sig med kan man anställa ganska många tjänstemän...

Vad ända in i glödhetaste gör dessa tjänstemän? Registreras varenda älg manuellt med papper och penna???

Publicerat

SJF har väl i högsta grad med detta att göra, f.d hövdingen Mörner är ju pappa till nya älgjaktsförordningen och därmed indirekt även ansvarig för att jägarkåren fått en hel hög älgförvaltningsgrupper att avlöna/arvodera. Det hela är så dumt att man blir rent illamående av att bara tänka på eländet.

Dessutom är det hela än mer djävulskt... I takt med en förmodad ökande vargstam så kan man förmoda att älgstammen sjunker, kvar finns ändå de nya kostnaderna för förvaltningen, alltså kommer fällavgifterna att öka i samma takt som älgstammen minskar. Jägarkåren kommer alltså att få betala vargarnas mat.

Så, jag tror långt ifrån att vi har sett slutet på vad den nya älgjaktsförordningen kommer at kosta jägarkåren!

Publicerat
  • Författare

Jo, men jag tycks ändå inte få något svar från förbundets representanter här... man kanske räknar pengar istället :woot:

Publicerat

Jo, men jag tycks ändå inte få något svar från förbundets representanter här... man kanske räknar pengar istället :woot:

Nämnde dom inte att det var sem.tid på förbundet och att det kunde dröja med svar.

Publicerat
  • Författare

Ingen aning