Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad göra jägare ej villig att skyddsjaga när grisarna bökar på åker?

Featured Replies

Publicerat

Hejhej, va ute nyss och skrämmde bort gässen från grantomten kunde inte skjuta för pappa sover och ännu är jag för ung. Men sen gick jag en runda på vår lilla väg. När jag kommit en bit ser jag grisabök 5meter från en grannes hus. Nu ska jag ringa jägaren själv och sägastt det är dags att få fart på dessa grisarna. Dem bökade upp en halv åker i höstas, och nu har dem börjat böka längs me diket. Innan sa markägaren t jägaren har gett upp nu. Hur kan man få honom att sätta sig några nätter? Finns ju ingen lag direkt. Ska erbjuda min hjälp, men han är lite ensamvarg avsig...tips på att gå väck grisarna? Ska övertala markögaren att jag får arrendera sedanmen han har ju en tid kvar på kontraktet och grisarna är här nu.

Publicerat
  • Författare

Såg att det blev lite fel me stavningen, ursäkta har ny mobil. Fråga om ni inte förstår något.

Publicerat

Är ju.rätt knepigt.. Är markägaren och den som brukar åkrarna samma person? I så fall så är det nog bara för markägare att gilla läget... :/

Annars får du väl snacka med jaktrrättsinnehavaren om att kanske.jaga ihop och hjälpas åt?

Publicerat
  • Författare

Nej markägren arrendera ut åkrarna för jordbruk med.

Publicerat

Ok... Kanske.läge att förklara för markägaren att han vackert får ersätta jordbrukarrendatorn om det blir betydande skador... ?

Publicerat

Hejsan .

Är grisarna på mark som du har jakten på så är det bara att skjuta.

Är grisarna på mark som du arrenderar jorden på så får du prata med markägaren.

Är grisarna på grannmarken & bökar så är det inte ditt problem.

Lars D

Publicerat
  • Författare

Det är min morbro som äger marken, och grisarna är på väg upp o böka på min grannes tomt och då vill jag hjälpa min granne att få bort grisarna. Inte mitt problem men min kompis problem

När grisarna går på hans tomt!

• 1 month later...
Publicerat

Tjena!

Ni har inte funderat att sätta eltråd runt grannens tomt?

Vet av egna erfarenheter att det är rysligt effektivt :)

Publicerat

Hade ett liknande problem på mitt jobb, vildsvinen kom och bökade upp vallen och gick inne i kohagen..frågade då min chef som var arrendator om han kunde fråga markägaren som kunde ge tillåtelse för jakt på svinen. Sagt o gjort så gjorde chefen så även jag efter ett tag..o det blev blankt nej! det utarrenderat jakten alltså svarade markägaren.

Så där fick jag snällt skrämma iväg svinen 03.00 på natten när korna skulle hämtas..jägarna lyste med sin frånvaro..tills dagen då spannmålen blev aktuell för vildsvinen. Då blev det en annan femma..då var det jägare ute i varje hörn på marken..allt detta för att större delen av spannmålen var markägarens :smile: ..o jag själv fick nöja mig med att vara runt ladugården och skjuta kajor+kråkor osv ..tänkt så det kan vara va :woot:

Publicerat

Hade ett liknande problem på mitt jobb, vildsvinen kom och bökade upp vallen och gick inne i kohagen..frågade då min chef som var arrendator om han kunde fråga markägaren som kunde ge tillåtelse för jakt på svinen. Sagt o gjort så gjorde chefen så även jag efter ett tag..o det blev blankt nej! det utarrenderat jakten alltså svarade markägaren.

Så där fick jag snällt skrämma iväg svinen 03.00 på natten när korna skulle hämtas..jägarna lyste med sin frånvaro..tills dagen då spannmålen blev aktuell för vildsvinen. Då blev det en annan femma..då var det jägare ute i varje hörn på marken..allt detta för att större delen av spannmålen var markägarens :smile: ..o jag själv fick nöja mig med att vara runt ladugården och skjuta kajor+kråkor osv ..tänkt så det kan vara va :woot:

Man ska passa sig för att skriva med skyddsjakten i vanliga jakt arrendet.

Blir ofta inte bra. Alls.

Publicerat

Tror detta problem är vanligare än man tror.. Så gnälla om snåla bönder som inte låter marklösa jägare komma och jaga gratis, kanske ska handla om lata jägare som inte tar hjälp..

Publicerat

Tror detta problem är vanligare än man tror.. Så gnälla om snåla bönder som inte låter marklösa jägare komma och jaga gratis, kanske ska handla om lata jägare som inte tar hjälp..

Jag tror du är något på spåren här. Lata/giriga jägare tror jag till viss del på. Visst, endel bönder är rätt dumsnåla dem med...

När de själva har jakten men vill ha betalt för att man ska skydda spannmålen så får dem skylla sig själva när vetet eller havren är 50% eller mindre kvar när det är dags för att tröska.

Publicerat

Förstår inte helt allt gnäll på att bönderna är giriga!

Dom har säd som blir förstörd av gris.

Jag tycker om att jaga gris.

Jag har inget emot att betala för mitt nöje.

Så om jag får betala en rimlig summa per gris känner inte jag mig lurad,

Han får tillbaka pengar som han förlorat på skadorna, inte allt, men en del.

Eller

Han har i arrendekostnaden räknat med skadorna som gris orsakar.

Och kör arrende på årsbasis, så han kan justera priserna efter skadorna.

tänker jag fel?

Sen kan det mkt väl vara att man arrenderar ut jaken, men INTE skyddsjakten. Så att bonden KAN ta hjälp av andra jägare.

Publicerat

Det går inte att skylla på jägarna, det är markägaren som har ansvaret ingen annan.

Är jakten utarrenderad & skyddsjakten utarrenderad så får saker & ting justeras då kontrakten förlängs.

Är det så att markägaren inte brukar jorden själv utan arrenderar ut denna så skall ersättning för viltskador justeras i detta kontrakt.

Sedan kan det i jaktarrende kontraktet finnas en klausul angående ersättning till markägaren för viltskador.

Men i grund & botten så är det markägaren som ansvaret.

//Lars D.

Publicerat

Det går inte att skylla på jägarna, det är markägaren som har ansvaret ingen annan.

Är jakten utarrenderad & skyddsjakten utarrenderad så får saker & ting justeras då kontrakten förlängs.

Är det så att markägaren inte brukar jorden själv utan arrenderar ut denna så skall ersättning för viltskador justeras i detta kontrakt.

Sedan kan det i jaktarrende kontraktet finnas en klausul angående ersättning till markägaren för viltskador.

Men i grund & botten så är det markägaren som ansvaret.

//Lars D.

Precis... I en.perfekt värld så tar alla sitt ansvar... Men.inte i verkligheten.. :/ Är det brist på åkermark, vilket är ganska vanligt, så lär jordbrukarrendatorn inte vara kvar om han begär ersättning för viltskador. Vet ingen som någonsin fått ersättning än idag iaf... Många sitter fast i situationen ovan, och nog tusan skapar vi jägare en ganska spänd situation om man.inte lyssnar på de som brukar jorden... Men vi jägare är rätt bra på att heller skylla på andra hellre än att försöka samarbeta... Tyvärr.. :(

Publicerat

F-n. Jag började skriva ett inlägg om hur enkelt det här var. Men sedan började jag tänka efter...

Som jag ser det är det enorm skillnad på om bonden äger marken eller arrenderar den. Och om han nu arrenderar den så är frågan om han även arrenderar jakten eller ej.

Nu är jag starkt färgad av områden där bonden antingen äger marken eller arrenderar både jakt och mark. Därför kan jag säga att grisarna inte är något problem. Lite provokativt kan man säga att grisarnas skadeberkningar på mark och grödor måste vara en myt. Annars skulle jag kunna jaga gris gratis hur mycket jag ville.

Självklart blir det helt annorlunda om jakt och jordbruk arrenderas av olika personer. Då är det nog viktigt att jordbrukaren har någon rättighet till att besätta vissa strategiskt utplacerade vakplatser vissa perioder på året. Problemet är väl att just dessa perioder på året är de som är enklast att få in betalande gästjägare och därför vill nog få jaktarrendatorer släppa detta helt fritt.

Personligen har jag svårt att se nöjet i den "jakten" men på många platser är det i det närmaste garanti på skottchans under rätt vecka och då finns det kunder...

Det finns nog en och annan jakträttsarrendator som har finansierat sitt arrende på detta sätt och där har man nog en vanlig orsak till konflikter.

Publicerat

Hur mycket skador är verkligen från gris ?

Vi var ett par gubbar som i fredags satt ute vid en råg & en havreåker .

I rågåkern gick ca 10 Kronhjortar (en herrklubb), två dovhindar & tre rådjur.

I havren gick ett antal rådjur & en grävling (som dog).

Inget vildsvin .......

Vi har en starkt ökande stam av kronvilt i många delar av Sverige ändå näms aldrig dessa utan det skylls hela tiden på vildsvinen.

Häromåret så kontaktade min systerson samtliga markägare inom vårt jaktvårdområde & erbjöd dessa hjälp med vildsvinen.

Svaren om det kom några var att vi var välkomna om vi betalade 2000 per person & kväll utan att få behålla djuren.

Stort problem ?

Lars D

Publicerat

Nåja- bitvis är Kron o dov stora på att förgöra gröder, samma sak med gås/trana/duva,

det är bara att vildsvinen är de enda som finns över stora delar av landet, som det är mycket frikostiga jakttider och regler på. Det är således enklare att lägga skulden på dem.

Sen är det i delar en moment 22 lösning om jägare inte har förståelse för odlarens behov och vice versa.

/Christian

Publicerat

För tidpunkten olovligt större vilt är ju "bara" att stöta ur säden. Bör gälla såväl älg som jag flera gånger stött som annat klövvilt.

Publicerat

Hur mycket skador? Beror på gröda, geografisk läge och tidpunkten . De senaste jag pratade med förra veckan i.Småland och Blekinge har allt från inga skador till 50%, främst i vetet, enligt uppskattning. Beror på var grisarna väljer att äta den dagen..

Möjligen har jag lite mer insyn i problematiken, genom jobb och umgänge, men det ÄR ett problem så inte behöver vara ett problem. Varför är så många jägare så avigt inställda till att skjuta mer vildsvin? Varför försöker många heller skylla på någon eller något än att försöka göra något åt det?

Publicerat

Max

Det är nu många år sedan jag träffade en jägare som var avigt inställd till att skjuta fler vildsvin.

Jag känner flera jakträttsarrendatorer jag kan ringa för att få sitta och vaka på gris. (Om jag frågar rätt tid på året)

Detta utan att behöva betala för mig. (Mer än några kr/kg ifall jag vill behålla grisen)

Men det är betydligt svårare att hitta samma sak hos bönder. Jag är medveten om att det kan vara lokala skillnader och att det kan bero på hur min umgängeskrets ser ut.

Men jag vägrar att tro att jag är helt unik i det här sammanhanget...

Kuriosa

Igår såg jag en bil lastas utanför en jaktaffär 90 minuters bilresa härifrån. 4 pers hade med sig 3000skott för att köra ner till gränsen mot Florida och skjuta gris.(Har inte koll på exact vilket område) De räknade med att skjuta minst 10 grisar var/dag i en vecka.

Och få betalt för det... Undrar vilken träffprocent de räknade med för att behöva det ammunitionsförrådet? Undrar hur det såg ut med etiken när de jagade?

Publicerat

Förstår inte helt allt gnäll på att bönderna är giriga!

Dom har säd som blir förstörd av gris.

Jag tycker om att jaga gris.

Jag har inget emot att betala för mitt nöje.

Så om jag får betala en rimlig summa per gris känner inte jag mig lurad,

Han får tillbaka pengar som han förlorat på skadorna, inte allt, men en del.

Eller

Han har i arrendekostnaden räknat med skadorna som gris orsakar.

Och kör arrende på årsbasis, så han kan justera priserna efter skadorna.

tänker jag fel?

Sen kan det mkt väl vara att man arrenderar ut jaken, men INTE skyddsjakten. Så att bonden KAN ta hjälp av andra jägare.

Du tänker antagligen då att du är beredd att betala för att åka ut på en kväll som du bestämmer och jaga lite gris sålänge du känner för det? Sådan jakt har jag heller inget emot att betala för, det handlar då om ordinarie jakt som förvisso kan kombineras till viss del med skyddsjakt.

Skyddsjakt handlar dock inte om att åka ut på jägarens vilkor och jaga utan om att sitta natt efter natt dom hetaste perioderna och vakta, se till så grisarna inte får chans att orsaka skada är då högsta prioritet inte att faktiskt fälla en gris. Dom perioder då det inte behövs konstant bevakning är det bra att iaf punktmarkera åkern på något sätt, förslagsvis via lokala tidningsbud, busschaufförer etc som är ute i tid och otid och då måste också skyddsjägaren vara redo att rycka ut om någon ringer och larmar kl 0300 på natten för att jaga bort grisarna. Sådan jakt, alltså riktigt skyddsjakt betalar jag aldrig för medans vanlig jakt som sker då jag har tid och lust att åka ut är självklart jakt jag kan betala för.

Problemet som jag sett hos många av dom jag pratat med är att jakten är utarrenderad medans markägaren brukar marken, då det sker skador så är markägaren på jägarna om att nu får ni lov att ge er ut, dom sitter ett par nätter men det blir liksom inte så mycket som behövs för dom orkar inte, då markägaren tröttnar på att tjata ut dom så kanske han börjar snacka om att plocka in ett par som sköter skyddsjakten men då blir det liv på gubbarna i jaktlagen, att plocka in andra jägare på marken är ett känsligt ämne och bönderna vill inte bli av med ordinarie jaktlag. Ibland så inser bönderna direkt att det är en känslig fråga och tar således inte ens upp den för att undvika konflikter. Det finns folk som kan organisera bra skyddsjakt i landet men då måste såväl lokala jaktlag som markägare släppa skyddsjakten till dessa personer.

Publicerat

Henke, i de flesta fall är det frågan om att den som brukar marken inte har rätt att ta in andra. Oftare är det de som arrenderar jakten som kan ta in fler..

I annat fall anser inte jag att skadorna.är tillräckligt omfattande. De som har problem tar den.hjälp som.finns. Tro mig...

Men.det kommer mer om detta snart.. :)

Publicerat

Max

I mitt fall är det nog snarare frågan om att mitt umgänge inte är riktigt representativt. Men sett över landet har du säkert rätt.

Men jag förstår inte varför det skulle vara lättare för bonden att ta in mig om jag betalar än om jag gör det gratis?

Lite märkligt dock att man kan arrendera ut skyddsjakten. Kan inte bonden hävda någon sorts §28 under pågående "attack"...

Någon form av minsta nivå på skyddsjakt borde väl egentligen alltid följa med ett jordbruksarrende?

Publicerat

kan ju bara svara på mej själv men jag ställer gladeligen upp på skyddsjakt vare det är gris grävling eller råtta visst kan inte ställa upp 24 timmar om dygnet men blir det tjafs om att jag ska betala för det så är det stopp alternativt att det blir att jag ska ha timpeng 350 kr plus moms springer iväg rätt fort till stora summor men det kan penningskåta jävlar ha