Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kläder som hundförare?

Featured Replies

Publicerat

vad ska man ha för kläder när man är hundförare vid älg och förhoppningsvis björn? dem får inte vara speciellt varma och dem måste vara tysta och dem får gärna ha någon sorts ventilations ficka

Publicerat

Skalkläder är nog lösningen typ packlite eller något liknande har själv Härkila men är inte nöjd med hållbarheten höll inte så länge. Kan kolla sedan vad kläderna heter..

Publicerat

Är det älgen eller jaktkamraterna du vill imponera på?

Blåställ med snickarbyxor funkar bra. Byxorna för det är många fickor att stoppa många "bra att ha saker" i. Jacka finns ju både i sommar variant och tjockare för vintern.

Jeans och t-tröja kan funka bra i början på säsongen. Välj inte för ljusa kläder om det är "mörk skog" där du jagar. Inte heller kolsvarta kläder om markerna är ljusa. Jogging(mys)byxor brukar också vara rätt tysta och sköna.

Älgen imponeras sällan av snygga jaktkläder av fina märken. Dom ser ju i gråskala.....

Är det jaktkompisarna som behöver bländas så är ju Härkila och liknande klädesmärken väl fungerande.

Publicerat
  • Författare

inte speciellt brydd i märken men jävligt brydd i funktion och jag vill ha kläder ämnade för jakt så jag skippar nog jeans och mjukisar... problemet med packlite är att dem är sällan så tysta jag tänkte mer typ en fleece windstopper för rätt pengar om det är härkila eller en haglöfs eller icas 5 pack som funkar spelar mindre roll

Publicerat

Har precis köpt Härkilas Cougerjacka, vilken faktiskt är riktigt tyst, trots att det är paclite. Återstår att se vad den håller för.

Blåställ eller jeans ger jag inte mycket för, bomull skall man inte ha i skogen.

Publicerat

Har Härkilas PacLite och skulle inte rekommendera dem till hundförarjobb, de är allt för klena som 585 säger. Efter en vecka på fjället hade byxorna 2-3hål :down: Annars trevliga kläder men inget att gå att nöta i för jämnan.

Gore-Tex är överlag överskattat och det regnar inte varje dag, inte ens i Sverige...

Publicerat

Helly Hansentröja och en jaktväst från Biltema.

Fötterna ska man lägga en tanke på om man ska börja gå mycket.

Själv använder jag kängor, Meindl Dovre xtreme. En del föredrar gummistövlar, men huvudsaken är att skodonen pallar några mil...

Publicerat

Har Härkilas PacLite och skulle inte rekommendera dem till hundförarjobb, de är allt för klena som 585 säger. Efter en vecka på fjället hade byxorna 2-3hål :down: Annars trevliga kläder men inget att gå att nöta i för jämnan.

Gore-Tex är överlag överskattat och det regnar inte varje dag, inte ens i Sverige...

Och är man ute nog länge i blöta så blir det blött igenom även med gore-tex. Har en bekant som köpte ett gore-tex regnställ. 1-2 timmar håller det tätt om det inte spöregnar. Visst för att tåla en skur är dom säkert bra. Men är det frågan om att gå en heldag i piss regn, är det formodligen ett gamalt hederligt regnställ som gäller.

Publicerat

Jag använder kängor, skinn eller "tex" byxor, ulltröja & engelssons hundförarväst. Är det kallt förstärker jag med aclimanet underställ.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Äsch, vad är ni för ena jägare egentligen? Kom igen nu, lite klass om man får be, Tweed ska det vara, nåt annat duger väl ändå inte? :biggrin:

tweed%20hunting.jpg

Publicerat

Nu vet jag inte vilken terräng ni har eller hur fet just du är, men personligen slutar det alltid med bara byxor och enkelt underställ på äverkroppen.

Hä jär som halvvarmt å tjava över blötmyran...

-- Mats

Publicerat

Nu vet jag inte vilken terräng ni har eller hur fet just du är, men personligen slutar det alltid med bara byxor och enkelt underställ på äverkroppen.

Hä jär som halvvarmt å tjava över blötmyran...

-- Mats

Brukar alltid ha på mig lite för mycket..... Men det är ju som behändigt att ha fickorna också. Stoppar allt jag kan tänkas behöva under en jaktdag i kläderna. Tom termos och fika. Tycker det kan vara besvärligt med en ryggsäck när man ska igenom sly.

Publicerat
  • Författare

ät 17 bast 188 lång och väger drygt 60 kg så inte är man speciellt fet ;) blöt blir man alltid men det är skillnad på hur fort kläder torkar. bra kläder torkar fort om man rör på sig och solen tittar fram. någon som har erfarenhet av härkila q fleece?

Publicerat

188 lång och 60kg lätt då är du väl i princip regnsäker själv, inte många droppar som kan träffa då...

Förslag på byxor som lätta och smidiga, de känns knappt att man har de på. Djävulskt sköna och torkar på 5 röda om de blivit blöta.

http://www.lundhags.se/byxor/#showProduct?id=16789

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/klader/lager/shorts-pants-skirts/herr/rugged_mountain_pant_sv-se.aspx

Publicerat
  • Författare

188 lång och 60kg lätt då är du väl i princip regnsäker själv, inte många droppar som kan träffa då...

Förslag på byxor som lätta och smidiga, de känns knappt att man har de på. Djävulskt sköna och torkar på 5 röda om de blivit blöta.

http://www.lundhags....roduct?id=16789

http://www.haglofs.c...pant_sv-se.aspx

ja man tycker det men nog fan är man dyngsur när man kommer hem... den senaste säsongen var jag dyngsur inifrån då skit byxorna inte släppte ut fukt så det vart i princip som att gå i en ångbastu...
Publicerat

Sånt man får ta med membran kläder tyvärr, inte ens Gore klarar hålla undan vid lite aktivitet...bara i reklamen.värld

Publicerat

använder swedteams hundförarjacka med orange comoflage på mycket nöjd med den är i och för sig ganska dyr och pinewoods motsvarighet hade jag nog köpt idag om jag skulle köpa är nån tusing billigare mycket fickor på båda dessa jackor tysta regntäta och älgen ser inte den oranga färgen och det är en billig livförsäkring som byxor har jag skinnbyxor tror även dessa är från swedteam har för mig dom kostade 1600 och var väldigt prisvärda

Publicerat

Texmexkläder funkar inte om man går - punkt. Hellre blöt utifrån än inifrån...

-- Mats

Publicerat

För att få bort fukt från kroppen funkar det med ylle närmast kroppen och bomull utanför. Yllet transporterar fukten ut till bomullskläderna....

Publicerat

Nån som testat dessa skinnbyxor?

http://www.hylte-lantman.com/shop/sortiment.asp?what=visa&what2=&id=1643&kategori=148&kat=Skinnkläder

En bekant kör dessa och jag tror han är nöjd. Men är det fler som kör med dylika skinnbrallor? Han går mycket med hund och mycket eftersök. I min värld känns det som det kan bli rejält varmt med skinnbrallor.

Men de ska väl vara slitstarka och eventuellt kunna klara en grisbete om olyckan är framme.

Publicerat

Har skinnbyxor, lager 1 underställströja + byxor, ev en lager 2 tröja och sedan Pinewood hundförarväst. Vid regn = skaljacka under västen och beroende på hur marken ser ut vi skall jaga på gummistövlar eller nästan alltid Viking hunter kängor.

Publicerat

Har skinnbyxor, lager 1 underställströja + byxor, ev en lager 2 tröja och sedan Pinewood hundförarväst. Vid regn = skaljacka under västen och beroende på hur marken ser ut vi skall jaga på gummistövlar eller nästan alltid Viking hunter kängor.

Hur är pinewoods väst? Jag hade tidigare Swedteam Defender Hi Vis

http://www.outdoorexperten.se/p-14474-swedteam-defender-realtree-ap-hd-hi-viz-vst.aspx

...vilken jag trivdes med men i nya jaktlaget ska man ha röd signalfärg (vet inte om de har mycket lövträd eller vad, jag tycker den gula syns bra i skogen men man vill ju inte börja bråka från start).

Börjar dock ångra att jag inte behöll min swedteam som jag trivdes bra med. Verkar inte vara så lätt att hitta ersättare för en skaplig peng.

Hörde dock att kvaliteten i pinewoods var sissodär från en som hade slitit ut två pinewoodvästar på kort tid.

Jag kikade på http://www.outdoorexperten.se/p-6569-swedteam-hundfrarvst-hardwoods-blaze.aspx men gillade inte att det bara var en bröstficka som dessutom är rätt grund med risk att tappa bilnycklar etc.

Håller pinewood generellt lägre kvaltiet än swedteam?

Publicerat
name='Jacob' timestamp='1342618551' post='633269']

Hur är pinewoods väst? Jag hade tidigare Swedteam Defender Hi Vis

http://www.outdoorex...hi-viz-vst.aspx

...vilken jag trivdes med men i nya jaktlaget ska man ha röd signalfärg (vet inte om de har mycket lövträd eller vad, jag tycker den gula syns bra i skogen men man vill ju inte börja bråka från start).

Börjar dock ångra att jag inte behöll min swedteam som jag trivdes bra med. Verkar inte vara så lätt att hitta ersättare för en skaplig peng.

Hörde dock att kvaliteten i pinewoods var sissodär från en som hade slitit ut två pinewoodvästar på kort tid.

Jag kikade på http://www.outdoorex...oods-blaze.aspx men gillade inte att det bara var en bröstficka som dessutom är rätt grund med risk att tappa bilnycklar etc.

Håller pinewood generellt lägre kvaltiet än swedteam?

[/u]

Har haft min Pinewood i 2 sesonger och allt är helt fortfarande så jag är nöjd med den.