Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kläder som hundförare?

Featured Replies

Publicerat

...vilken jag trivdes med men i nya jaktlaget ska man ha röd signalfärg

Verkar genomtänkt med tanke på att var och varannan manlig jägare är just färgblind på just rött...

Publicerat

Verkar genomtänkt med tanke på att var och varannan manlig jägare är just färgblind på just rött...

Jag tillhör själv en av dem som har synfel på kombination av röd/grön.

Men man kan ju då undra varför nästan alla signalkläder för jakt kommer i orange? Jag har bara sett swedteams hi viz som sticker ut med en annafärg.

Publicerat

Jag har Biltemas, kan lika gärna slita ut en billig...

De där gula ser tydligen hjortdjuren, finns nån tråd om det. Inte så kul om man skrämmer bort djuren innan de kommit i håll...

Publicerat

Gäller det just hjort eller även andra klövdjur?

Publicerat
  • Författare

jag skiter i varsel är helst utan om jag ska vara ärlig.

Publicerat

jag skiter i varsel är helst utan om jag ska vara ärlig.

Tja, det beror ju på hur man ser på säkerhet. Sitter jag på pass räcker en orange keps eller band för mig men går jag hundförare drar jag gärna på mig nåt som syns bra på överkroppen också.

Publicerat
  • Författare

skulle jag ha passkyttar så skulle jag nog också bry mig om sånt...

Publicerat

Jo det e klart. Handlar det om ensamjakt hade inte heller jag dragit på mig varselkläder :)

Publicerat

För min del så är jag hellre tyst och blöt än torr och prasslig. Kör med timmervik skinnbyxor och en tunn fleece. Under har jag ett tunnt HH underställ som funkar. Kanske blir kallt och blött, men hellre ombyte i ryggsäcken.. :)

Publicerat

Har för länge sedan slutat med några av de avancerade nya tygerna tex Goretex tycker bara att det prasslar dessutom så klarar de inte så mycket mer vatten än något annat.

Det viktigasrte är ett bra underställ tyvärr så kostar de därefter är dålig på märken men underställ från sportaffärer brukar vara svettiga verkar inte vara framtagna för jägare.

Har jag inga passkyttar behövs ingen signalväst annar så andvänds en Peenwood ?

Under den en Fleece jacka Chevalier heter den väl.

Tweed & mollskin är underskattade tysta matrial för byxor, är varma även så om de är blöta.

Personligen tycker jag att det är skönt att gå i knickers för de stramar inte lika mycket över knäna som byxor som sitter fast i stövlarna.

Har slutat med kängor för jag hittar alltid en myr där skaften inte räcker.

Har två par stövlar så det går att byta under dagen .

- Lars D

Publicerat

Om jag hade börjat om från början hade jag också skippat nästan allt vad membrantyg heter, undantaget om min nya Härkila cougerjacka fungerar. Allt tjockare Gore-Tex och motsvarande släpper kanske inte igenom regnvatten, men kläderna själva blir blöta vid regn och stjäl därför kroppsvärme samt blir tunga.

Jag hade skaffat:

M90, alternativt Fjällräven G1000 eller motsv.

Vadmalsbyxa M58

Fleecejacka

Ett tunnt och ett tjockare underställ av hög kvalitet.

Värmetröja M90

Regnställ M90

Dunväst/jacka att dra på när det kyler. Väger lite och tar lite plats i ryggsäcken.

Hade velat skriva norska försvarets snödräkt, men dessvärre tycker jag att man lätt blir en michelingubbe med detta. Istället kan man köpa Pinewoods vändbara fleecejacka camo/snöcamo och ett par extra snöcamobyxor.

Publicerat

Testa Rivers west eller sitka gear..Har haft RW i ca 3-4år och ännu väldigt nöjd även om det är väldigt gay med kamouflage...Varvar med olika gore tex och andra funktions kläder men RW är klart bästa jag haft

Publicerat

Jaktkläder är ungefär som träningskläder.

Går att använda vad skit som helst men bra funktionskläder är överlägsna och gör att man klarar att vara ute i alla väder utan att pinas så mitt råd är att skippa jante och köpa bra kläder.

Publicerat

Iofs kan man hålla värmen enbart för man hettar på andras kläder skulle det vara bästa kostymen :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag går nästintill enbart med hund och jag har

Byxa: Chevalier paclite byxor, inge prassliga och torkar fort, håller emot vatten bra.

Jacka: Beretta paclite, dock väldigt prasslig så den skall bytas ut.. står dock emot vatten bra så jag trivs med den annars. Skall försöka hitta på någon tystare jacka när jag har råd!

Mvh Marcus