Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Till hösten ska vi plombera skjutna älgar i Norrbotten....

Featured Replies

Publicerat

Tror knappast att det kommar hjälpa. Frågan är ju hur mycket det tjuvskjuts igentligen? och är det ett problem? Om man frågar de stora markägarna så är väl de bara glada att det skjuts så mycket som möjligt dock tror jag att det är fällavgifterna de vill ha in istället som de går miste av.

Tror att det är dags att ta och göra något åt fällavgifterna istället då de är hutlöst höga!! Det är ju inte direkt att jägarna får lön för att skjuta av älgen som gör skada på marken.

Publicerat
  • Författare

Tror knappast att det kommar hjälpa. Frågan är ju hur mycket det tjuvskjuts igentligen? och är det ett problem? Om man frågar de stora markägarna så är väl de bara glada att det skjuts så mycket som möjligt dock tror jag att det är fällavgifterna de vill ha in istället som de går miste av.

Tror att det är dags att ta och göra något åt fällavgifterna istället då de är hutlöst höga!! Det är ju inte direkt att jägarna får lön för att skjuta av älgen som gör skada på marken.

Älgstammen är väldigt ojämn på många håll här i länet. :sad: När polisen har >20 mil på en utryckning så hinner det hända mycket i skogen på sina håll. :sad:

Det finns säkert många som är glada över tjuvjakten för att det är mindre med älg på deras marker.

Fällavgifterna hänger på om du har bolagsmark el. inte i vvo. I a f till stor del här uppe. Vi har ingen. Vi bet. 1000-1200/vuxen oavsett kön och ålder och trofé och 100/kalv från i år.

Publicerat

jävla storsvammel som hittar på sånt här,,,skulle vilja veta vem det är

Publicerat

Roland saitz nånting heter visst stollen...

Publicerat
  • Författare

jävla storsvammel som hittar på sånt här,,,skulle vilja veta vem det är

Ja visst är det det! :down:

Dom som vill ta ut "momsen" på älgjakten kommer även att göra det i fortsättningen.

Publicerat

Jag tycker att det är helt rätt. Det är ju varken svårt eller tidskrävande att fästa ett plastband på en skjuten älg, så vari ligger problemet?

Publicerat
  • Författare

Jag tycker att det är helt rätt. Det är ju varken svårt eller tidskrävande att fästa ett plastband på en skjuten älg, så vari ligger problemet?

Inför det då över hela landet och inte bara här i norr, för det är inte bara här som det tas ut "moms" på älgjakten.

Det förekommer med största sannolikhet även i ditt län.

Publicerat

Jag håller med fullständigt. (Nu bor jag 4 km från Norrbotten, så skillnaden är inte så stor)

Publicerat

Skillnaden är väl att det under många år gjorts systematiskt och i stor skala, ibland med mångas goda minne dessutom. Men precis som med rattfylla och tjuvfiske anmäler man inte pga osämja i byarna och konflikträdsla.

I grunden kanske det måste till att öka kontroller etc, att bara prata om "moms" på älgjakten är ett steg till ursäkt tycker jag.

Istället för att klaga på länsstyrelser och tjänstemän, anmäl förövarna så slipper vi ju problemet.

Publicerat

+1 på det millgard

Publicerat

Jag skyller som vanligt allt på pressen. Dom får ju idioterna(politikerna) att tro på vad som helst. Tjuvjakt finns nog överallt hur man än vill se på det. Blir bara förbannad över besväret det skapar. Mer skit man ska ha med sig ut i skogen.

Publicerat

hmm vad hindrar ett lag att skjuta och sälja dom "lagliga" älgarna och behålla dom tjuvskjutna själva ??

Publicerat

Inför det då över hela landet och inte bara här i norr, för det är inte bara här som det tas ut "moms" på älgjakten.

Det förekommer med största sannolikhet även i ditt län.

Nej, det är enbart ni banjospelare som pysslar med olagligheter... det har jag sett i filmerna Jägarna I och Jägarna II!

Och i Stockholm är alla bögar... och alla i småland är snåla... själv är jag lite för bra på det mesta...

Frågor på det?

:biggrin:

Publicerat
hmm vad hindrar ett lag att skjuta och sälja dom "lagliga" älgarna och behålla dom tjuvskjutna själva ??

Förmodligen endast samvetet...

Publicerat

Men vi antar att plomben skulle försvinna på nått sätt under transport elr liknande..man kan vara slarvig osv..shit vad man skulle skämmas då :woot: är väl bättre och id tagga med chip :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Men vi antar att plomben skulle försvinna på nått sätt under transport elr liknande..man kan vara slarvig osv..shit vad man skulle skämmas då :woot: är väl bättre och id tagga med chip :biggrin:

Förra gången som vi hade plomber till att märka älgarna med så satt dom utav bara den. Frågan är var man skulle sätta chipet isf. Under skinnet kan det inte sitta.

Publicerat
  • Författare

Förmodligen endast samvetet...

F*n vad ni är tarvliga mot oss norrbottningar som försörjer resten av Svedala med skog, malm, el och en massa skatteinkomster till staten. :wink:

Befria Norrbotten från resten av Sverige. :wink: En egen republik skulle väl vara fint. :thumbsup::tongue:

Publicerat

F*n vad ni är tarvliga mot oss norrbottningar som försörjer resten av Svedala med skog, malm, el och en massa skatteinkomster till staten. :wink:

Befria Norrbotten från resten av Sverige. :wink: En egen republik skulle väl vara fint. :thumbsup::tongue:

tja då kan vi ju gå in med vapenmakt så får ni bli en liten lydstat och får betala stora summor i tribut :thumbsup::tongue::cool:
Publicerat
  • Författare

tja då kan vi ju gå in med vapenmakt så får ni bli en liten lydstat och får betala stora summor i tribut :thumbsup::tongue::cool:

:laugh: :laugh: :laugh:

Publicerat

Republiken Jämtland skulle inte ha några problem att annektera allt norrut.....

President och ministrar osv har vi redan. Så det är bara att inkomma med en formel begäran om införlivning!

Publicerat
  • Författare

Republiken Jämtland skulle inte ha några problem att annektera allt norrut.....

President och ministrar osv har vi redan. Så det är bara att inkomma med en formel begäran om införlivning!

Det låter bra det! Jag ska vidarebefordra dessa uppgifter och hoppas på att någon fyller i ansökan och skickar in den till er president för behandling. :thumbsup::yes:

Publicerat

Förra gången som vi hade plomber till att märka älgarna med så satt dom utav bara den. Frågan är var man skulle sätta chipet isf. Under skinnet kan det inte sitta.

Då kanske det inte är en så dum smart ide då :thumbsup: ..fick en bild på näthinnan av att när älgen jobbas med att det kunde lossna..likt kossornas Id brickor..fast dom rör iuf på sig :woot:
Publicerat

För mig låter det lite som med lås... Det är till för ärligt folk, inte för tjyvar och banditer! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Då kanske det inte är en så dum smart ide då :thumbsup: ..fick en bild på näthinnan av att när älgen jobbas med att det kunde lossna..likt kossornas Id brickor..fast dom rör iuf på sig :woot:

Då varade plomberingen i 1 el. om det var 2 år och sedan dess har det aldrig varit på tal för än nu igen.