Publicerat Juli 16, 201213 yr Hej Ringde idag Polisen på 11414 för att anmäla att ett rådjur vi har på jaktmerkerna i mina ögon borde avlivas då det har en jättelik böld lika stor som en fotboll på högra bogen fram mot halsen så den har jätte problem med att sänka huvudet för att äta på marken men killen jag pratade med visste inte riktigt hur man skulle gå till väga utan man skulle "nog"¨ringa veterinär eller länsstyrelsen. Jag var inne på länsstyrelsens hemsida och där stod det man skulle kontakta polisen på 11414 så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra Väldigt iriterande att det ska vara så besvärligt när man faktiskt försöker göra det på rätt sätt.. Hade lika väl bara kunnat gå ut och skjuta rådjuret och bara varit tyst men det vågar ju ingen f.n göra
Publicerat Juli 16, 201213 yr Jag ringde till polisen som vidarebefodra mig till ansvarig eftersöksjägare. Han fråga bara om jag kunde fixa det själv och ringde upp efteråt och kolla så det gått bra + lite info för rapporten. Mycket smidigt Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 16, 201213 yr Det är 11414 LKC som tar beslutet ,,,Begär att få prata med vakthavande befäl
Publicerat Juli 16, 201213 yr Ehh? Jag hade gjort tvärtom, skjutit och sen kontaktat polisen. De kan iaf inte avgöra per telefon om det är ett korrekt beslut eller ej, bättre att skjuta och ringa. Är de intresserade så kommer de ut och tar en bild av skadan och skriver ngn pm annars skrivs det av utan åtgärd över huvudtaget. Mvh!
Publicerat Juli 17, 201213 yr Författare Får ta och ringa 11414 idag igen då. Vågar fasen inte bara gå ut och ta det, riskerar fasen inte att det blir massa tjaffs med folk som inte har bättre för sig än att försöka jävlas med folk då det är en hel del osämja grannlagen emellan..
Publicerat Juli 17, 201213 yr alltså 1.skjut 2.kontakta polis begär gärna ut en patrull som kan intyga skadan 3.dokumentera för egen del med några bilder på skadan gärna på mobilen så att tjafsare kan se skadan själv enda tjafset som grannlaget kan komma med är "varför tog du inte rådjuret snabbare?"
Publicerat Juli 17, 201213 yr En bra grej kan ju vara att informera jakträttsinnehavaren med.. gärna före och absolut efter om du tagit rådjuret. Oavsett status på det så är det deras rådjur och kontaktar du dem och säger att de har ett rådjur att hämta så kan de aldrig hävda att du skjutit för att själv tillgodogöra dej viltet. Mvh!
Publicerat Juli 17, 201213 yr Jo men anledning till att ringa Lkc är för att skydda sig om det skulle bli nåt tjafs Ett samtal tar inte lång tid, Att säga skjut först o fråga sen köper jag inte! Detta med Dokumetera ska du göra som skrivits i tråden + Detta med att underrätta jakträtts innehavare ska du göra!
Publicerat Juli 17, 201213 yr Var ju på hans egna jaktmark så...Har du torrt på fötterna...skjut för döda!
Publicerat Juli 17, 201213 yr Författare Jo men anledning till att ringa Lkc är för att skydda sig om det skulle bli nåt tjafs Ett samtal tar inte lång tid, Att säga skjut först o fråga sen köper jag inte! Detta med Dokumetera ska du göra som skrivits i tråden + Detta med att underrätta jakträtts innehavare ska du göra! Precis min åsikt! Man kan inte tro att alla tycker likadant! Min fråga var inte vad ni tycker är det bästa utan vad lagen säger
Publicerat Juli 17, 201213 yr Vad lagen säger? Precis som jag hävdar, anträffas vilt i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl behöver avlivas så får man göra det oavsett jakträtt. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/28353-avliva-vilt-paa-annans-mark-utan-jaktraett/#entry559278
Publicerat Juli 17, 201213 yr Hipp har rätt, det handlar om att avsluta ett lidande, sen handlar det iofs att kunna reglerna. /C
Publicerat Juli 17, 201213 yr Viktigt i sammanhanget är ju att kunna bevisa efteråt att det va rätt att avliva. Vilket i detta fallet inte lär vara några problem.
Publicerat Juli 17, 201213 yr Författare Ringde 11414 idag igen och fick klartecken till att skjuta. Fick ärende nr och ett tele nr jag skulle ringa när allt var klart. Killen pratade nog i nattmössan då han sa jag skulle kontakta länsstyrelsen höromdagen
Publicerat Juli 17, 201213 yr Ringde 11414 idag igen och fick klartecken till att skjuta. Fick ärende nr och ett tele nr jag skulle ringa när allt var klart. Killen pratade nog i nattmössan då han sa jag skulle kontakta länsstyrelsen höromdagen Vad bra hoppas du får skjuta rådjuret så det slipper lida,, du har ingen teori vad denna böld kan vara för nåt? bör kanske vara nån form av skada?
Publicerat Juli 20, 201213 yr hur har det gått ?? vi vill som polisen återkoppling på såna här ärenden
Publicerat Juli 20, 201213 yr Författare Dagen efter jag ringt polisen så fick jag skjuta rådjuret. En get.
Publicerat Juli 20, 201213 yr den som gnäller om att du sköt den ska fan ha smörj grattis till välgärningen
Publicerat Juli 20, 201213 yr Ser ut som en varböld. Har du skurit i den ? Sett liknande på ett rådjur för några år sen, även den framme i bringan, satt en pinne i bölden.
Publicerat Juli 22, 201213 yr Författare Gjorde faktiskt ingen undersökning. Skulle ju kunna vara en varböld, tänkte först tumör men det kanske är långsökt
Publicerat Juli 22, 201213 yr Bra jobbat! Förstår din oro. I dessa dagar kan man ju åka dit för att ha slagit ihjäl en mygga felaktigt. Personligen klippte jag ovetandes en fet svart huggorm med trimmern igår så pass att den inte dog men blev väldigt skadad så jag löste problemet direkt. Det finns många som regerar på just huggormsdödande.