Publicerat Juli 18, 201214 yr Lite om eftersöket inatt. Polisen ringde vid halv tolv inatt. Gris påkörd en knapp mil hemifrån, Plockade ihop utrustningen och lastade in Zeppo i bilen och gav mig iväg. Hade försökt ringa upp den som kört på men ingen som svarade, så jag hade bara att platsen var utmärkt med en gul plastpåse och 500 meter från ett vägskäl. Inga problem att hitta platsen var åkrar på båda sidor om vägen. Tog först en runda längs med dikena och lyste lite men ingenting och på vägbanan fanns det bara lite grisskit och det syntes att grisen kasat en halvmeter, men inga rester efter bilen. Funderade om det ens var lönt att släppa, har sett betydligt hårdare smälla där grisen klarat sig. Detta är en rätt lite trafikerad väg så jag valde att släppa Zeppo direkt tycker han arbetar bättre löst! Var ute på åkrarna på ena sidan vägen och snodde men kom tillbaka, kopplade och släppte honom på andra sidan vägen och då blev det bättre. Såg honom lufsa iväg mot skogsbrynet och in i skogen, kollade pejlen och det gick som vanligt sakta och lugnt hade 3 km i timmen. Sen blev det 0 km och då brukar det vara något på gång och mycket riktigt hör en gris skrika till en gång och några skall. Zeppo har hittat grisen i sårlegan, ser att det drar iväg men efter 200 meter är det ståndskall. Påbörjar ansmygningen har ca 400 m till ståndet, tar det rätt lugnt då det verkar stå rätt fast. Passerar en tät granplantering och kommer snart in i nästa där hör jag hunden och grisen, har ingen aning hur stor gris det är frågan om då jag inte fick någon uppgift om detta. Så pulsen är rätt hög när jag försöker huka mig för att se något under granarna. Får se Zeppo står två decimeter från en årsgris och skäller som en tosing, nu släppte spänningen lite när jag såg storleken på grisen. Skulle bara försöka hitta ett läge att avfånga grisen, inte så enkelt när hunden ligger så nära. Men det löser sig grisen blir nog lite distraherad av min närvaro och tittar åt mitt håll och då suger Zeppo den i halsen och sen släpper han inte! Så jag kan rätt enkelt avfånga med kniven. Men nu kommer nästan det svåraste och åtminstone jobbigaste, hur får man med sig en 35 kg galen Jämte och en 40 kg gris ur en granplantering och 400 meter till bilen. Lyckas hålla Zeppo i halsbandet och grisen släpande i hundkopplet så långt så att jag kom ur granplanteringen, men sen får jag ge upp. Sätter en Waypoint och överger grisen där och tar med Zeppo till bilen. Sen har jag ett helsike när jag ska hitta tillbaka till grisen, inte helt enkelt i becksvart skog! Men till slut hittar jag grisen, passar och börjar sedan bogsera ut grisen mot bilen. Till slut kommer jag ut till vägen där jag har bilen, genomsvett och blöt för det har givetvis börjat regna. Tar med grisen hem har ingen aning vem som är markägare tänker det får jag lösa i morgon bitti. Det hela slutade med att jag fick grisen, men nästa gång ska jag försöka få någon med mig ut inte så roligt att vara själv på ett eftersök på gris. Brukar vara två men sonen var inte hemma och jag skulle mest ut och kontrollera!
Publicerat Juli 18, 201214 yr Gott jobbat! Att gå två känns alltid bättre, om inte annat så har man draghjälp
Publicerat Juli 18, 201214 yr Lite om eftersöket inatt. Polisen ringde vid halv tolv inatt. Gris påkörd en knapp mil hemifrån, Plockade ihop utrustningen och lastade in Zeppo i bilen och gav mig iväg. Hade försökt ringa upp den som kört på men ingen som svarade, så jag hade bara att platsen var utmärkt med en gul plastpåse och 500 meter från ett vägskäl. Inga problem att hitta platsen var åkrar på båda sidor om vägen. Tog först en runda längs med dikena och lyste lite men ingenting och på vägbanan fanns det bara lite grisskit och det syntes att grisen kasat en halvmeter, men inga rester efter bilen. Funderade om det ens var lönt att släppa, har sett betydligt hårdare smälla där grisen klarat sig. Detta är en rätt lite trafikerad väg så jag valde att släppa Zeppo direkt tycker han arbetar bättre löst! Var ute på åkrarna på ena sidan vägen och snodde men kom tillbaka, kopplade och släppte honom på andra sidan vägen och då blev det bättre. Såg honom lufsa iväg mot skogsbrynet och in i skogen, kollade pejlen och det gick som vanligt sakta och lugnt hade 3 km i timmen. Sen blev det 0 km och då brukar det vara något på gång och mycket riktigt hör en gris skrika till en gång och några skall. Zeppo har hittat grisen i sårlegan, ser att det drar iväg men efter 200 meter är det ståndskall. Påbörjar ansmygningen har ca 400 m till ståndet, tar det rätt lugnt då det verkar stå rätt fast. Passerar en tät granplantering och kommer snart in i nästa där hör jag hunden och grisen, har ingen aning hur stor gris det är frågan om då jag inte fick någon uppgift om detta. Så pulsen är rätt hög när jag försöker huka mig för att se något under granarna. Får se Zeppo står två decimeter från en årsgris och skäller som en tosing, nu släppte spänningen lite när jag såg storleken på grisen. Skulle bara försöka hitta ett läge att avfånga grisen, inte så enkelt när hunden ligger så nära. Men det löser sig grisen blir nog lite distraherad av min närvaro och tittar åt mitt håll och då suger Zeppo den i halsen och sen släpper han inte! Så jag kan rätt enkelt avfånga med kniven. Men nu kommer nästan det svåraste och åtminstone jobbigaste, hur får man med sig en 35 kg galen Jämte och en 40 kg gris ur en granplantering och 400 meter till bilen. Lyckas hålla Zeppo i halsbandet och grisen släpande i hundkopplet så långt så att jag kom ur granplanteringen, men sen får jag ge upp. Sätter en Waypoint och överger grisen där och tar med Zeppo till bilen. Sen har jag ett helsike när jag ska hitta tillbaka till grisen, inte helt enkelt i becksvart skog! Men till slut hittar jag grisen, passar och börjar sedan bogsera ut grisen mot bilen. Till slut kommer jag ut till vägen där jag har bilen, genomsvett och blöt för det har givetvis börjat regna. Tar med grisen hem har ingen aning vem som är markägare tänker det får jag lösa i morgon bitti. Det hela slutade med att jag fick grisen, men nästa gång ska jag försöka få någon med mig ut inte så roligt att vara själv på ett eftersök på gris. Brukar vara två men sonen var inte hemma och jag skulle mest ut och kontrollera! Lön för mödan iform av gris är aldrig fel
Publicerat Juli 18, 201214 yr Snyggt jobbat! Det är roligt att få höra om era eftersökshistorier, speciellt som jag själv ska gå eftersöksutbildning i höst om den blir av. Hur får ni reda på vem som äger marken om det inte är uppenbart? Länsstyrelsen? Vem tillfaller viltet vid ett eftersök? Är det markägaren där avfångning sker eller är det markägaren där olyckan sker (ifall det är olika personer vill säga)? För jag kan tänka mig att det ofta då det gäller större vilt finns en del kött som kan räddas.
Publicerat Juli 18, 201214 yr Bra jobbat. Alltid lika roligt att försöka dra något med vidhängade hund framförallt möker. Ring nästa gång har bara 3 mil ner och är det på rätt håll så blir det närmare. Lasse
Publicerat Juli 18, 201214 yr Snyggt jobbat! Det är roligt att få höra om era eftersökshistorier, speciellt som jag själv ska gå eftersöksutbildning i höst om den blir av. Hur får ni reda på vem som äger marken om det inte är uppenbart? Länsstyrelsen? Vem tillfaller viltet vid ett eftersök? Är det markägaren där avfångning sker eller är det markägaren där olyckan sker (ifall det är olika personer vill säga)? För jag kan tänka mig att det ofta då det gäller större vilt finns en del kött som kan räddas. Viltet tillfaller den där det faller/ligger oavsett vad det är för vilt och om det är tjänligt eller kadaver. Förutsättningen för NVR grejen är ju att veta vem som jagar var eller vem man ska ringa för att lista ut vems marken är. En fastighetskarta i pejlen hjälper till enormt numera. Man ser fastighetsbetäckningarna m.m. Efter ett tag har man mobilen full av nummer till olika jaktlag.. För egen del kan det bli lite ringande hit o dit innan man vet vem som har rätt till viltet. Det brukar lösa sig på ett eller annat sätt. Själv har jag till och med både tagit ur, transporterat väck och flått grisar innan jag lyckats få tag på rätt markägare... Men det ä rnog inget jag gör mera... inte till den markägaren i alla fall... Fick inte ens ett tack...
Publicerat Juli 18, 201214 yr Ehh nu har jag rätt dålig koll helt enkelt.. men vem f-n är Zeppo och vart är tåget??? Zeppo verkar ju vara tråkigt okomplicerad, tåget är ju alltid roligare att läsa om då det verkar hända en hel del när hon är lös
Publicerat Juli 18, 201214 yr Bra jobbat, efter detta var du helt klart värd en kall öl. Var det öst syd öst så var du nästa på min bakgård...
Publicerat Juli 18, 201214 yr Hippen: Läs vem som startat tråden så förstår du nog varför inte tåget inte deltog i detta eftersök . Bra jobbat Mats&co!
Publicerat Juli 18, 201214 yr Författare Ehh nu har jag rätt dålig koll helt enkelt.. men vem f-n är Zeppo och vart är tåget??? Zeppo verkar ju vara tråkigt okomplicerad, tåget är ju alltid roligare att läsa om då det verkar hända en hel del när hon är lös Ja Zeppo är en numera okomplicerad stor Jämthane och som har varit väldigt komplicerad finns en hel del att läsa min jaktdagbok
Publicerat Juli 18, 201214 yr Författare Bra jobbat, efter detta var du helt klart värd en kall öl. Var det öst syd öst så var du nästa på min bakgård... Har inte riktikt koll på var du bor, detta var nästan bakom Vittaryds kyrka.
Publicerat Juli 18, 201214 yr Har inte riktikt koll på var du bor, detta var nästan bakom Vittaryds kyrka. Mellan Ryssby och Hörda så det var åt fel håll.
Publicerat Juli 18, 201214 yr Bra jobbat och tack för.god läsning! Skickat från min HTC Sensation Z710e
Publicerat Juli 18, 201214 yr Har inte riktikt koll på var du bor, detta var nästan bakom Vittaryds kyrka. Har 3 mil till Kärragården.
Publicerat Juli 18, 201214 yr En fråga ser att N,S skriver om fastighetsbetäckningarna m.m så enkelt är det inte i allafall hos oss!- Här får vi större områden varje år då en del eftersöksjägare slutar i NVR ,, problemet- Är för kontaktmännen sen att lista ut vilken som är markägare på den markplätten! Här finns många småbitar med ensam jägare på ,, Faastighetskartan på gps har vi allihopa här Men Fastighetsnumret har vi men vart kollar man mot vadå ?
Publicerat Juli 18, 201214 yr tror du kan få tag i listor från lantmäteri med ägaren namn på fastigheterna dock är jag osäker
Publicerat Juli 18, 201214 yr tror du kan få tag i listor från lantmäteri med ägaren namn på fastigheterna dock är jag osäker Tror dom tar en ganska hög avgift för detta,, Varit diskution bland kontaktmännen här som är irreterad o tycker att NVR ska ta fram listor så dom vet vilken- Man ska underrätta,, som det är nu kommer man inte långt med ett fastighetsnummer!
Publicerat Juli 18, 201214 yr Hippen: Läs vem som startat tråden så förstår du nog varför inte tåget inte deltog i detta eftersök . Shit vilken hjärnblödning! Borde ha anat oråd, detta eftersök var på tok för okomplicerat och smärtfritt Ja Zeppo är en numera okomplicerad stor Jämthane och som har varit väldigt komplicerad finns en hel del att läsa min jaktdagbok Jamen vafan, jag vet, har ju läst där!! Ok det var inte helt nyligen men följde den tidigare.. Skämmigt
Publicerat Juli 18, 201214 yr En fråga ser att N,S skriver om fastighetsbetäckningarna m.m så enkelt är det inte i allafall hos oss!- Här får vi större områden varje år då en del eftersöksjägare slutar i NVR ,, problemet- Är för kontaktmännen sen att lista ut vilken som är markägare på den markplätten! Här finns många småbitar med ensam jägare på ,, Faastighetskartan på gps har vi allihopa här Men Fastighetsnumret har vi men vart kollar man mot vadå ? Kollar o kollar.. vi har tre stora älgskötselområden i kommunen, två där jag verkar mest. Känner en massa jägare lite här o där i kommunen. Ringer någon jag vet jagar i området så brukar det lösa sig. Eller så kan jag ringa någon i styrelsen för älgskötselområdet. Verkar man i områden där man inte känner till det så är det givet j-vligt knepigt.. Tanken va väl att de som är med, kontaktmän osv ska ha lokalkännedom. Här har vi tex en samordnare som jobbat i skogen hela sitt liv, fan vet va det heter men han far omkring och kollar skog eller nått.. gick i pension får nått år sen. Han kan skogen i hela kommunen på sina 20 fingrar. Krisar det så är det enklast att ringa honom.
Publicerat Juli 18, 201214 yr Shit vilken hjärnblödning! Borde ha anat oråd, detta eftersök var på tok för okomplicerat och smärtfritt Jepp! stryker jag kopplet på min idiot så blire med all säkerhet lustigheter.....
Publicerat Juli 18, 201214 yr Jepp! stryker jag kopplet på min idiot så blire med all säkerhet lustigheter..... Exakt!
Publicerat Juli 19, 201214 yr Säjer som NS. I dom områden jag verkar är vi tre det är alltid någon som känner någon i närheten. För min del så i ett av älgsköttselområdet på ca 25000 ha sitter jag i styrelsen så har rätt bra koll på vem man behöver ringa för att lösa jakt rätts frågan. Plus att man har pratat med folk att gäller det rådjur så vill dom inte ha så dom. Men jag försöker iallafall medela att det har hänt en olycka på deras marker. Lasse