Publicerat Juli 22, 201214 yr Tjena. Har några frågor om min nyköpta Tikka T3 Lite 270 Win som ja köpte i går. När ja skulle Breaka-in bössan så var slutstycket riktigt seg att få ner när man skulle ladda vissa skott. kanske 5 av 20 var riktigt sega. att ta upp slutstycket sen var inte nå problem. bara som att några skott var för långa fast ja använder norma jaktmatch och dom borde ju vara exakta. Har någon av ni andra haft samma problem så skulle ja vara tacksam över svar. Finns det något annat som man ska fixa till original Tikka för att den ska hålla bättre eller bara tips om geväret. Tack på förhand.
Publicerat Juli 22, 201214 yr Jag har en tikka t3 camo och den är som din lite seg att ladda men det är bara ibland ,men vet häller inte vad felet är!
Publicerat Juli 22, 201214 yr Jag hade något liknande problem med min T3. Hjälpte med en rejäl rengöring runt låsklackarna och patronläget.
Publicerat Juli 22, 201214 yr Hej Jag har också det problemet på min t3a,men efter lite rengöring och uppsmörjning blev det bättre men inte bra. Mvh Tobbe
Publicerat Juli 22, 201214 yr Bara jag slipper det när jag ska hämta min Tikka nästa vecka. Kan ju vara för att det är ett nytt vapen som knappt är inskjutet?
Publicerat Juli 22, 201214 yr Åk till handlarn och be han tolka patronläget. Låter som kort headspace.
Publicerat Juli 22, 201214 yr Bara jag slipper det när jag ska hämta min Tikka nästa vecka. Kan ju vara för att det är ett nytt vapen som knappt är inskjutet? Ehm, knappast. Jag har haft över 100 studsare varav kanske hälften varit nya, och jag har aldrig varit med om detta överhuvudtaget.
Publicerat Juli 22, 201214 yr Dålig stil o släppa såna vapen med fel. trots allt en tikka o ingen skev bajkal
Publicerat Juli 22, 201214 yr Författare Okay. Ska testa rengöra riktigt mycket. det är ju som i patronläget felet måste sitta då det endast är några få som bråkar. Vad har ni för förslag att fixa rekylklacken med, pratade med en handlare han sa att det aldrig är problem (Säkert lögn eller oerfaren) medans många här bytt ut den till stål. har ni gjort något eller låtit alu klacken sitta kvar?? Fick iaf en perfekt varmint stock beställd av en vän så snart är det en ny kärlek ja har.
Publicerat Juli 23, 201214 yr Ehm, knappast. Jag har haft över 100 studsare varav kanske hälften varit nya, och jag har aldrig varit med om detta överhuvudtaget. Var bara en vild gissnings teori från en som inte haft över 100 studsare.
Publicerat Juli 23, 201214 yr Var bara en vild gissnings teori från en som inte haft över 100 studsare. Japp, och därför tänkte jag dra mitt strå till stacken med min dyrköpta kunskap De gånger jag haft svårt att stänga slutstycket har det berott på för dålig kalibrering - oftast halskalibrering där det egentligen krävts helkalibrering. Mest slående exemplet var väl dåvarande Rem 700:an i 300 Remington Ultra Magnum som inte alls ville vara med om halskalibrering
Publicerat Juli 23, 201214 yr Författare Rengjorde och bytte amunition så blev felet fixat. fast konstigt att man inte kan köra Norma Jaktmatch i Tikka. testade Halvmantlade och dom var det inte nå problem. ska bara hitta helmantlade bra skott från annan fabrikat ¨så slipper man bråka med de.
Publicerat Juli 23, 201214 yr Tikka är ofta tajta i patronläget, inga problem annat än att man bör se till så låsklackarna är smorda - de skär fortare än en avlöning försvinner annars. Sen ska man ALLTID rengöra en ny bössa INNAN man skjuter. -- Mats
Publicerat Juli 23, 201214 yr Författare Jodå. rengjorde den innan. kan titta på patronläget. men när det är som vissa skott bara. testade igår kväll med 5 olika skott. 2 var lätta att repetera med och 3 sega. testade flera gånger och det var alltid samma patroner som var lätta så då vet man att det inte är fel på geväret utan att det är någon tolerans som är fel i skotten. vad ska man använda till partonläget. vanlig olja eller fett?? MVH Henrik
Publicerat Juli 23, 201214 yr Patronläget ska vara torrt som en fluministfitta. Till låsklackarna använder du nåt av de många specialfetten som finns eller drivknutsfett (NLGI 2+). -- Mats
Publicerat Juli 23, 201214 yr Författare kollade upp det. var tort inte nå olja eller så. blev inte ens svart att pilla där. Hittade bra vapen fett. smörjde så bra ja kunde med tops. Fast problemet är kvar med segt att få in patroner. ska ringa till en vapenhandlare i morgon och vet han inte (vilket dom inte verkar göra och att det alltid är första med det problemet) så ska ja istället försöka kontakta Sako.
Publicerat Juli 25, 201214 yr Författare kanske när den var helt ny som det var problem. har varit och skjutit igår och då var det inte nå problem. kanske någon grad eller smuts. hörde med vapensmed och han sa också att det kan vara tight i början.
Publicerat Juli 26, 201214 yr kanske när den var helt ny som det var problem. har varit och skjutit igår och då var det inte nå problem. kanske någon grad eller smuts. hörde med vapensmed och han sa också att det kan vara tight i början. Som min teori lydde men blev något dumförklarad. Skönt att det löste sig för dig, hoppas inte problemet uppstår igen nästa gång du är på skjutbanan Mvh
Publicerat Juli 26, 201214 yr kanske när den var helt ny som det var problem. har varit och skjutit igår och då var det inte nå problem. kanske någon grad eller smuts. hörde med vapensmed och han sa också att det kan vara tight i början. Lite dynga kanske det var men grader får det inte vara. Var det samma ammo du sköt?
Publicerat Juli 26, 201214 yr Har både läst och bevittnat själv om grader då jag tänkte köpa nya sabattin som dom lyfter till skyarna. Det vart tjorvigt med blyspetskulor eftersom det fanns en grad före loppet som kunde skada kulorna samt tog i när man skulle mata in. Och det är ju inte så trevligt. Därför blev det tikka t3 Håller fast att vapnet inte var tillräckligt "härdat"
Publicerat Juli 26, 201214 yr Författare Jodå. det var inte nå problem först när ja testade norma oryx 3 skott. sen testade ja jaktmatch igen. då var det som att alla gick fint. någon kanske var lite seg men inte alls som det var i början. då fick man ta´i för att få ner slutstycket men nu var det bara lite "motstånd" Är inte så bra på vapen men har försökt göra det ni skrivit här. att rengöra mycket, smörja osv. och något verkar ju ha hjälpt. är det någon som vet vart man hittar rekyl klack i stål till kolven eller måste man göra något eget??
Publicerat Juli 26, 201214 yr Författare Men har du haft små rost prickar när du köpte vapnet? hittade några som ja fick bort med trasa ovanför magasinet. inte djupa. högst som ytrost. och några minimala prickar på kornet. har fått bort allt nu och har riktigt rengjort hela bössan efter det. varenda detalj och tittat efter rost men har inte hittat.
Publicerat Juli 26, 201214 yr Men har du haft små rost prickar när du köpte vapnet? hittade några som ja fick bort med trasa ovanför magasinet. inte djupa. högst som ytrost. och några minimala prickar på kornet. har fått bort allt nu och har riktigt rengjort hela bössan efter det. varenda detalj och tittat efter rost men har inte hittat. Ska hämta min från handlarn imorgon Hur många skott har du hunnit skjuta med din?