Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En månad kvar....

Featured Replies

Publicerat

tills man åker upp till årets bästa dagar, fågelpremiären. Vid denna tid om en månad har jag varit och handlat god mat och några kalla pilsner som skall avnjutas i kvällsbrasans sken mitt i den mörka tjäderskogen. Jag har nog tom hunnit ta mig ut till jaktmarken för att ställa i ordning lägerplatsen, samla veg osv. En enda månad... det är inte länge.

Publicerat

Låter förjävla trevligt! Man blir lätt avundsjuk på folk som har tillgång till sådan här jakt.

Publicerat

Om en månad sitter jag nog och käkar skogslunch vid någon eld vid denna tid förhoppningsvis med några fåglar nerpetade för finnarna :thumbsup:

Publicerat

Det är outhärdligt att vänta på premiär dagen... Men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge :happy: .. förhoppningsvis går denna månad fort, och resten av hösten väldigt sakta :cool:

Publicerat

Blir kul som satan att få lite nyttja hundarna fullt ut igen, förhoppningsvis riktigt trötta hundar när vi åker hem och det var nån månads sen sist det va så !

Nu blir det skogsjakt för hela slanten för oss i höst men det ser sorligt ut längs hela fjällkedjan för ripjaktens skull om man får tro på rapporterna som flyter in, om det ändå visar sig finnas fögel på nå fjäll så finns möjligheten att det blir en sväng till norrut.

Publicerat

Stött upp lite fåglar när jag plockat svamp på mina marker. Helt klart någon typ av skogshöns med tanke på deras beteende och färg. Hittade även en fjäder. Kan det vara orre eller tjäder?

post-9720-0-81925500-1343481645_thumb.jp

Publicerat

Jo, höna av nån av dem. Sticker ut näbben å gissar tjäder :wink: Vars håller du till ?

Publicerat

Jo, höna av nån av dem. Sticker ut näbben å gissar tjäder :wink: Vars håller du till ?

Snap!

Stockholms Skärgård.

Publicerat

Gamgubbarna pratar fortfarande om när det var gott om skogshöns i roslagensskärgård, företrädesvis orre. Kanske dags för en revival :yes:

Publicerat

Gamgubbarna pratar fortfarande om när det var gott om skogshöns i roslagensskärgård, företrädesvis orre. Kanske dags för en revival :yes:

Kul!

Får läsa på lite, satte upp kameran kanske lyckas fånga någon på bild =)

Publicerat

Det är outhärdligt att vänta på premiär dagen... Men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge :happy: .. förhoppningsvis går denna månad fort, och resten av hösten väldigt sakta :cool:

**HOST** alltid för länge!
Publicerat

**HOST** alltid för länge!

Jag det kanske är för lång väntan! ;)

Publicerat

Jo längtar här också . Men får en långe väntan till det är dags för toppfågel jakten när jag inte fått tag på en hund

Så hoppas hitta en valp så kan man börja jaga med hund på nå år

Lycka till nu alla

Publicerat

Stött upp lite fåglar när jag plockat svamp på mina marker. Helt klart någon typ av skogshöns med tanke på deras beteende och färg. Hittade även en fjäder. Kan det vara orre eller tjäder?

Jag kollade på din bild Filzon och jag får inte till det att det skulle vara tjäder och än mindre orre. Lurar nog mer på att det är från en rovfågel. Grävde i frysen och luggade en tjäderhöna (vä på bild) resp en orrhöna (hö på bild). Som synes så är dessa fjädrar mer regelbundet tvärrandiga på fjädrarna. Men fan vet, uppländska tjädrar kanske har annat mönster än här i lapprike :wink:

post-12253-0-34753800-1343979898_thumb.j

Publicerat
:yes: Så kan det va lappsudd, men mer troligt att det är ungfågel/kyckling oxå med tanke på att hur han sett dem...men jag har aldrig haft fel förrut så att det kanske är dax nu :sleep:
Publicerat

Ska skicka bilden till en kille jag känner som är en guru på fåglar...

Publicerat

Jag kollade på din bild Filzon och jag får inte till det att det skulle vara tjäder och än mindre orre. Lurar nog mer på att det är från en rovfågel. Grävde i frysen och luggade en tjäderhöna (vä på bild) resp en orrhöna (hö på bild). Som synes så är dessa fjädrar mer regelbundet tvärrandiga på fjädrarna. Men fan vet, uppländska tjädrar kanske har annat mönster än här i lapprike :wink:

Bra med jämförande bilder :thumbsup: tror du är rätt ute gissar också på rovfågel/uggla eller möjligen sjöfågel

Publicerat

Tack för att info! Jag blir inte riktigt klok på vad det är som lurar i skogen hos mig. Gick upp ytterligare en fågel när jag plockade svamp i veckan. Man blir lika förvånad varje gång något flyger upp framför fötterna på än så man hinner inte titta ordentligt, en sak är säker. De är brun-spräckliga och ungefär 40 cm stora. Får hoppas att något fastnar på min kamera snart så jag kan få rätsida på detta mysterium!

Publicerat

Härligt med en bra bild! Ja det ser ju onekligen helt annorlunda ut! Varierar fjäderdräkten på ungfåglar och de äldre?

Publicerat

Tack för att info! Jag blir inte riktigt klok på vad det är som lurar i skogen hos mig. Gick upp ytterligare en fågel när jag plockade svamp i veckan. Man blir lika förvånad varje gång något flyger upp framför fötterna på än så man hinner inte titta ordentligt, en sak är säker. De är brun-spräckliga och ungefär 40 cm stora. Får hoppas att något fastnar på min kamera snart så jag kan få rätsida på detta mysterium!

Kan det vara järpe kanske?

Känns igen på sin speciella flykt med serier snabba vingslag och glidning där emellan låter typ frytt------frytt för att sedan ofta träa rätt snabbt. Stöter man en kull hör man dem rätt snart locka på varann med visslingar och "kvitter"

Publicerat

Jag skulle börja kolla åt morkulla, färgen stämmer överens , även strl och att fågeln lyfter från marken i skogen. Brukar kunna hamna en del sådana framför hundarnas näsor

Publicerat

:yes: Så kan det va lappsudd, men mer troligt att det är ungfågel/kyckling oxå med tanke på att hur han sett dem...men jag har aldrig haft fel förrut så att det kanske är dax nu :sleep:

Ska skicka bilden till en kille jag känner som är en guru på fåglar...

Kontaktade "gurun" som trodde på rovfågel (ev uggla), spec detta oregelbundna spräckliga mönster plus tämligen ljusa partier indikerar på detta. Tämligen säkert rör det sig om s k "täckfjädrar". Ingen bild på täckfjädrar hos rovfågel kunde hittas men bif bild, från vä räknat, av stjärtpennor från havsörn, tjäderhöna (tjädertupp, ringduva och gök). Det oregelbundna spräckliga mönstret återkommer även i stjärtfjädrarna för jämförelsens skull hos rovfågeln. Bif också Filzons ursprungsbild...

post-12253-0-84468200-1344187963_thumb.j

post-12253-0-31151900-1344187980_thumb.j

Publicerat

Kontaktade "gurun" som trodde på rovfågel (ev uggla), spec detta oregelbundna spräckliga mönster plus tämligen ljusa partier indikerar på detta. Tämligen säkert rör det sig om s k "täckfjädrar". Ingen bild på täckfjädrar hos rovfågel kunde hittas men bif bild, från vä räknat, av stjärtpennor från havsörn, tjäderhöna (tjädertupp, ringduva och gök). Det oregelbundna spräckliga mönstret återkommer även i stjärtfjädrarna för jämförelsens skull hos rovfågeln. Bif också Filzons ursprungsbild...

Grymt! Tack för all hjälp Lappsudd. Det finns gott om rovfågel i krokarna så då är det med största sannolikhet så.

Efter att ha sprungit på några till så ser man tydligt att dessa har mycket mörkare fjädrar över lag på kroppen än den jag postade bild på. Det finns även lite mer bruna/rödbruna partier på dem. Storlek som tidigare nämnt uppskattar jag till 40 cm ungefär. En del av dem har flaxat på rejält för att sedal glida en bit mot slutet innan de landar. Ingen av fåglarna som jag stött upp har gått direkt mot träd utan alla har sökt skydd på mark igen.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är det bara en vecka tills man får sitta vid brasan och invänta premiären. Kungskrabba på muurikkan, cognac i kåsan och en kanske en kuban i truten för att fira tillfället lite extra. Härligt härligt..

Publicerat

Nu är det bara en vecka tills man får sitta vid brasan och invänta premiären. Kungskrabba på muurikkan, cognac i kåsan och en kanske en kuban i truten för att fira tillfället lite extra. Härligt härligt..

Wtf, kungskrabba??