Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regeringen skalls tillsätta en ny utredning om jaktlagstiftningen

Featured Replies

Publicerat

Kan väl vara vettigt. Om det nu bara blir vettiga personer som leder den. Med det menar jag att det inom politiken finns en hel del människor som bara är emot allt i allmänhet och jakt i synnerhet. Hoppas de kan hållas kort...

Annars så ser jag fram emot nya grepp gällande jakt på statlig mark/vatten. Kan man sälja dagskort borde det vara ungefär samma regler i skog som på vatten som på fjäll...

Dessutom så borde man kunna gynna ortstrogna alt Svenska skattebetalare. Dubbelregistrering förstår jag inte alls att det kan få fortgå. Om inte annat så borde det avskaffas av säkerhetsskäl.

Antar att bågjägarna kommer göra en framstöt. Vilket jag inte ser några problem med om reglerna bara blir rätt, och då tänker jag bla på att jag personligen anser att man bör ha tillgång till vapen bättre lämpade för eftersök än bågen, detta på samma sätt som man måste ha tillgång till eftersökshund. Sen förstår jag inte varför man inte skulle kunna jaga t.ex. Järpe med båge om man nu kan jaga alls.

Men annars har jag inte så många önskemål på förändringar inom jaktlagstiftningen. Kanske för att jag inte funderat så mycket på den.

Och jakttiderna och ev licens/tilldelning på Björn, Varg m.m. lär väl ändå hamna utanför till slut?

Sommarjakt på Morkulla? Kan man hoppas på men jag tvivlar...

Förresten så kan man ju hoppas på att det blir förtydliganden lite här och var där det idag känns lite osäkert vad som egentligen gäller.

Exempel: Är det verkligen bandspelare man vill förbjuda för att locka fåglar så kan det fortsätta att stå så. Men är det återgivande av inspelade verkliga fåglar som menas så kan man skriva det istället.

Vad hoppas/tror ni på?

// Henrik

Publicerat

Skulle tro att åtling av vildsvin kommer att regleras. Har vi otur så kommer även.hundanvändning nog regleras hårdare än idag.

Vi har ju många "nya" vilt där inte lagstiftningen är anpassad. Tror det nog kommer hända en del...

Publicerat

Måste erkänna att jag är motståndare till sk "packhunters" när det gäller hundarna...

Samtidigt har jag aldrig varit med om att det varit några problem. Jag har då aldrig sett någon, eller ens hört talas om någon som släpper 10 hundar på en räv eller liknande.

Nog finns det de som släpper både två och tre hundar i grismarker. Men släpper de fler brukar de spridas ut på större områden. Man vill helt enkelt inte ha för många hundar på samma gris. Blir svårt att skjuta och hundarna hetsar varandra och så blir någon skadad. DVS det känns inte som ett speciellt aktuellt problem i Sverige.

Eller menar du hemska tanke att det skulle bli värre restriktioner även inom det vi idag kallar normal traditionell löshundsjakt?

Publicerat

Vad jag tror kommer det bara att vara inom hunderiet det blir förändringar.

Spetsraser kommer att förbjudas, de stör vargarna och blir uppätna, så av djurskyddsskäl kommer inte dessa typer att få användas.

Fågelhundar ska bara få användas på fjällen, under förutsättning att de är ren-rena, med intyg om detta.

Rådjur kommer bara att få jagas med hundar som har en mankhöjd understigande 45cm.

Gris kommer bara få jagas med hundar från Tyskland, beprövad erfarenhet visar att det egentligen bara är skarpa hundar av raserna TJT och Wachtel som är lämpliga grissprängare.

Träning av hund kommer inte att bli tillåten med vilda djur/jaktbara vilt som figuranter, endast andra hundraser får användas för denna typ av lek. (se min avatar)...

:laugh:

Publicerat

Antar att bågjägarna kommer göra en framstöt. Vilket jag inte ser några problem med om reglerna bara blir rätt, och då tänker jag bla på att jag personligen anser att man bör ha tillgång till vapen bättre lämpade för eftersök än bågen, detta på samma sätt som man måste ha tillgång till eftersökshund. Sen förstår jag inte varför man inte skulle kunna jaga t.ex. Järpe med båge om man nu kan jaga alls.

Ja man kan ju hoppas att NVV sätter dit en kråka på bågjaktsbeslutet nån gång, vi är många som väntat länge nu.. :dry:

Ang det där om eftersöksvapen, så finns det med i förslaget att man ska ha tillgång till minst ett kl 2 vapen för ev eftersök...fast vi bågjägare missar ju inte så... :tongue:

Publicerat

Med erfarenheterna av "uppgraderingen" av älgförvaltningen så får i vartfall jag kalla kårar på ryggen :dry:. Det blev en produkt som innebär att makten över viltförvaltningen flyttades över till markägarna och i detta fall till största delen de stora skogbolagen som dikterar villkoren "annars så dra vi ur vår mark". En byråkratisk organisation som en tidigare Sovjetstaten hade varit stolt över att bygga upp :wallbash: . Det till ett pris av högre fällavgifter :sad: . Allt detta, som jag ser det, för att markägarna inte kan hantera sin egen förvaltning av viltet på den egna marken....

Denna nya utredning ska bland annat ta sikte på nya arter såsom vildsvin. Kan man ana en ny intressegrupp som fått Eskils öra :dry: eller flera? Det var visst något om dubbelregistreringen och VVO också :dry: . Ett är då säkert att vi kommer att få mer regler :sad: . Skulle jag få fel så ställer jag mig gärna i skamvrån -_-

Publicerat

Marlin,

Har du koll på hur förslaget egentligen ser ut?

Tänker då på vilka arter som skulle bli tillåtna och om det skulle vara någon form av klassindelning.

Publicerat

Marlin,

Har du koll på hur förslaget egentligen ser ut?

Tänker då på vilka arter som skulle bli tillåtna och om det skulle vara någon form av klassindelning.

Inte till 100% just nu, men det var på tal att det skulle vara rådjur och dovkalv till att börja med.

Nån klassindelning vet jag inte om, men det är inte omöjligt att det tänkts i de banorna också.

Publicerat

Strävhår for president...

Publicerat

Strävhår

Tror du verkligen på det du skriver? Det är ju inte bara tokigt utan helt idiotiskt!

"Tomas Ekberg blir tillsatt som landsbygdsminister på oändlig tid"

Oändlig tid?!

Då får vi ju ha en döding i all framtid. "På livstid" måste det ju bli!

Publicerat

Strävhår

Tror du verkligen på det du skriver? Det är ju inte bara tokigt utan helt idiotiskt!

"Tomas Ekberg blir tillsatt som landsbygdsminister på oändlig tid"

Oändlig tid?!

Då får vi ju ha en döding i all framtid. "På livstid" måste det ju bli!

Observant där Fjun, men jag tror det är motsvarande det vi har idag så det gör som ingen skillnad.
  • 4 months later...
Publicerat

Verkar som att det blir Håkan Larsson ©.

Av alla alternativ valde man nog den mest kompetenta person i hela galleriet!

Nu kör vi!

Publicerat

Jag tror att det säkert det kan komma både gott och ont från utredningen. Risken är väl dock att man vid moderniseringen tar för mycket hänsyn till EU lagstiftning som är allt annat än modern... En annan risk är annars att inte mycket av det som kommer utav utredningen kommer användas då det kan blir regeringsskifte i kommande val och därmed slängs utredningen i papperskorgen och den nya ansvariga ministern, förmodligen från MP, tillsätter en ny utredning och av den kommer inget gott ur jaktlig synvinkel skulle jag tro.

Här har ni utredningsdirektiven om ni gillar att läsa

http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/72/83/d19acad9.pdf

Publicerat

Jag tror att det säkert det kan komma både gott och ont från utredningen. Risken är väl dock att man vid moderniseringen tar för mycket hänsyn till EU lagstiftning som är allt annat än modern... En annan risk är annars att inte mycket av det som kommer utav utredningen kommer användas då det kan blir regeringsskifte i kommande val och därmed slängs utredningen i papperskorgen och den nya ansvariga ministern, förmodligen från MP, tillsätter en ny utredning och av den kommer inget gott ur jaktlig synvinkel skulle jag tro.

http://www.regeringe...83/d19acad9.pdf

En del av samerna är redan på krigsstigen och anser att det inte behövs.

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/samekritik-mot-att-utreda-jakratt

Publicerat

Det var ju tal om att utreda dubbelreggen långt innan man började skissa på nya älgjaktssystemet.

Det kan ju inte ha kommit som en överraskning...

Publicerat

http://www.regeringe...83/d19acad9.pdf

Förmodligen har du helt rätt, tyvärr.

Men likväl har Håkan L gjort ett par riktigt bra insatser förut, om man nu ska kolla på gamla meriter.

Vattenbruksutredningen har verkligen fått genomslagskraft!