Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tjäderkycklingar

Featured Replies

Publicerat

Kul om man kunde få in rapporter på tråden om synliga kullar. Det är enligt min erfarenhet nu från den 13 som jag brukar se kullarna här runt lycksele.

Publicerat
Kul om man kunde få in rapporter på tråden om synliga kullar. Det är enligt min erfarenhet nu från den 13 som jag brukar se kullarna här runt lycksele.

Jag har inte sett några tjäderungar ännu men gräsandsungar ser jag i simmar runt i pölarna runt golfbanan här i Kalix. :D

Publicerat

Sett en kull denna vecka. Normalstor av gräsets rörelser att döma. Var tvungen att avlägsna mig då finnspetsen (i koppel förståss) höll på att bli tokig av hönans avledande manövrar. Positivt inför hösten är också att sorktillgången är på uppgång.

Bor ungefär på 62:a breddgraden i södra norrland, närmare kusten än inlandet.

• 2 weeks later...
Publicerat

Läste i någon av jakttidningarna (tror det var JJ) om ett forskningprojekt på skogsfågel. Dom hade kommit fram till att predatorer (framför allt däggdjur) var ett större problem än vädret för kycklingtillgången.

Publicerat

En järpkull har jag sett och det var ganska många kycklingar som flög upp i träden  :)

Publicerat
En järpkull har jag sett och det var ganska många kycklingar som flög upp i träden  :)

Var det i Ersnäs????

Publicerat

Har varit och kollat en tomt där jag funderar på att bygga en stuga. Var ute och fiskade igår kväll då såg jag en tjäderkull med 6st kycklingar :D

Publicerat
  • Författare

Jag såg två Tj-hönor i går, med 4 och 2 kycklingar.

Publicerat

Hoppas jag får se några i helgen. Sen hoppas jag på att man får några bilder på några. Åter kommer efter helgen om jag sett nått.

Publicerat

Såg en höna med 6 kycklingar på hemmamarkerna i helgen. Har aldrig sett en kull där tidigare. :)

Publicerat

Såg en höna med minst två kycklingar som flaxade upp i ett träd när jag var 5 meter ifrån dem.

Publicerat

Såg inga denna gång.

Publicerat

Stötte ihop med en Tj-kull kring Hallens jaktmarker i Mårdsel.

Såg endast 1 kyckling, men rörelser i blåbärsriset och en illa skadad höna ::) avslöjade att det fanns fler kyckligar där.

Kycklingen jag såg flög upp i ett träd och var stor som en järpe :)

Publicerat

Fortsätt skicka in rapporter om fågeltillgången.

Själv har jag sett ganska mycket sjöfågelungar denna sommar.

Det lovar ju gott.

Publicerat

Jag har fått se en tjäderkull i e.m. när jag var ut med hundarna efter arb. 7-8 st var dom i kullen. :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Lite nytt från mig ang föryngringen.

Ripkull 9 kycklingar  :)

Tjäderkull tre kycklingar, minst :)

En komips till mig har varit och fjällfiskat på marker där föryngringen var mycket bra förra sommaren, iår såg han endast tre vuxna ripor >:( :-

Publicerat

Enligt en arbetspolare idag som hadde pratat med en snubbe som varit i Lycksele i helgen så hadde han sett en Ripkull på 11 stycken.

Publicerat

Jag var och plockade hjortron i helgen och såg en stor ripkull, några singel tjädrar och ett par små kullar orre. Lyckades ta ett par bilder, bland annat på en orrhöna på 5 meters håll. Tyvärr så är inte jag och kameran vänner så de vart lite oskarpa.

Orre

orre_06.JPG

Tjäder

tjader_06.JPG

Publicerat
  • Författare

Det ser bra ut med föryngringen i Västerbottens inland. Jag har nu sett flera stora kullar av tjäder och orre, så det blir nog skapligt med fågel i höst.

Anmäl er till det Internationella jaktprovet för trädskällare i Malå. Det är för närvarande bara en hund anmäld, och endast några dagar kvar att anmäla sig.

Publicerat
Det ser bra ut med föryngringen i Västerbottens inland. Jag har nu sett flera stora kullar av tjäder och orre, så det blir nog skapligt med fågel i höst.

He lår bra he, då blir det att jaga i Västerbotten i höst

• 2 weeks later...
Publicerat

Skogsfågel och ripjakten närmar sig med stormsteg och rapporterna om föryngringarna är väldigt varierande.

Helt klart är dock att gråfågeln gått fram i de övre delarna av norrbotten, medans ripkullarna på fjället varit få och små.

Från kustområderna har jag bara hört härliga rapporter om orrkullar på omkring 10 kycklingar och en hel del tjäderkullar.

Från de västra delarna av länet A-plog och Jokkmokk låter inte de få rapporter jag fått så lovande, men som sagt hörs det inte så mycket därifrån.

Nåja, snart får man bilda sig en egen uppfattning om fågeltillgången, när det börjar att jagas på riktigt :D :D

Publicerat
Skogsfågel och ripjakten närmar sig med stormsteg och rapporterna om föryngringarna är väldigt varierande.

Helt klart är dock att gråfågeln gått fram i de övre delarna av norrbotten, medans ripkullarna på fjället varit få och små.

Från kustområderna har jag bara hört härliga rapporter om orrkullar på omkring 10 kycklingar och en hel del tjäderkullar.

Från de västra delarna av länet A-plog och Jokkmokk låter inte de få rapporter jag fått så lovande, men som sagt hörs det inte så mycket därifrån.

Nåja, snart får man bilda sig en egen uppfattning om fågeltillgången, när det börjar att jagas på riktigt :D :D

Ska upp till Arjeplog o träna hunden i Helgen (kurs)

Hoppas man då får en egen uppfattning.

Vist kulle de va kul om unghunden fick många tillfällen på fågel men de finns mkt annat som ska sitta med.

Han hade sitt första "riktiga" stånd idag. Dock va det på en katt som tryckte men i brist på fågel går de mesta bra :)

Publicerat

INTE en enda ripa så långt nosen kunde nå på våra hundar o vi lyckades inte heller trampa upp en enda fågel!

Då gick vi på den lina som varit tätast under ripinventeringen.

Bådar inte gott. :(

I skogen ser de bättre ut åtminstone på mina marker.

Fick upp en kull på 10 individer den 16:e. Verkar ju lovande!

Publicerat
  • Författare
INTE en enda ripa så långt nosen kunde nå på våra hundar

Jag hade också en sådan hund en gång ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Kom ihåg att fortsätta jaga RÄV om du vill ha gott om fågel på din mark.