Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 12/13

Featured Replies

Publicerat

Ja vak och lock blir det, dock går det trögt med locket hittills. 

• Svar 922
  • Visningar 92,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vandrandegnun
    Vandrandegnun

Sådärja, håll tillgodo!

• 23:00 på Luciakvällen så kom denna gynnaren fram till min åtel och blev där

• Satt ett par timmar i kojan. Vid 02:45 kom det en tik smygande mot åteln. Skickade iväg lite bly och räven bet i snön direkt. Tiken saknade höger hörntand i överkäken. Idag är det stjärnklart h

Posted Images

Publicerat

Vem tusan har snott månen? Enligt min almanacka är det fullmåne, men ingen måne har varit inom synhåll varken i går eller i kväll :ohmy:  :verymad:

Publicerat

Vem tusan har snott månen? Enligt min almanacka är det fullmåne, men ingen måne har varit inom synhåll varken i går eller i kväll :ohmy:  :verymad:

Den går upp sent, du måste vara vaken länge!!!

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Publicerat

Ok, ingen sömn i natt alltså :thumbsup:

Publicerat

Nope, kommer fram efter midnatt.

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Publicerat

Å lågt

Publicerat
  • Författare

Nu när vaksäsongen har lidit mot sitt slut så har jag bestämt att jag ska köpa ett nytt kikarsikte till nästa säsong. Vad använder ni för optik när ni vakar? vill ha ett med bra mörkeregenskaper så man kan sitta lite mer än när det bara är månljust. Har kikat närmare på ett " trijicon accupoint 2,5-10x56" nån som har någon erfarenhet av det? max 10 tusen tänkte jag lägga ut på ett sikte

Publicerat

Nu när vaksäsongen har lidit mot sitt slut så har jag bestämt att jag ska köpa ett nytt kikarsikte till nästa säsong. Vad använder ni för optik när ni vakar? vill ha ett med bra mörkeregenskaper så man kan sitta lite mer än när det bara är månljust. Har kikat närmare på ett " trijicon accupoint 2,5-10x56" nån som har någon erfarenhet av det? max 10 tusen tänkte jag lägga ut på ett sikte

Det hängde med ett 4 - 12x56 sikte när jag köpte min Vixen för snart 10 år sedan. Det står Classic Wide Eye på den men har inte hittat någon info om den så antar att det är ett billigare sikte. Men jag har inget mer att önska av det siktet. Ett sikte med 56 lins är nog att föredra, finns nog många begagnade kvalité sikten för en bra peng :)

Publicerat

Den du nämner hamnar bra till i diverse tester och ligger bra till när det gäller ljustransmission, själv kör jag med deras 5-20 utan problem och då är deras 2.5-10 ett steg vassare. Har kamrater med just detta och de är rysligt nöjda, plus i kanten är att man aldrig behöver tänka på batterier och av/på.

Publicerat
  • Författare

Det hängde med ett 4 - 12x56 sikte när jag köpte min Vixen för snart 10 år sedan. Det står Classic Wide Eye på den men har inte hittat någon info om den så antar att det är ett billigare sikte. Men jag har inget mer att önska av det siktet. Ett sikte med 56 lins är nog att föredra, finns nog många begagnade kvalité sikten för en bra peng :)

Ok. Ja ett sikte med 56 lins har jag bestämt mig för. Hade ett 8x56 förut när jag vakade men det sitter på brorsans vakbössa nu så därför jag är ute efter ett nytt.  Finns så mkt att välja mellan, men fastnade lite för trijiconen när det den har fått bra recensioner

Den du nämner hamnar bra till i diverse tester och ligger bra till när det gäller ljustransmission, själv kör jag med deras 5-20 utan problem och då är deras 2.5-10 ett steg vassare. Har kamrater med just detta och de är rysligt nöjda, plus i kanten är att man aldrig behöver tänka på batterier och av/på.

Ja jag har läst på rätt mkt om den och har sett att folk gillar den så lutar åt det siktet. Men en fråga, undrar vilket riktmedel man ska välja som passar mest till vakjakt? :wacko: finns ju 3 att välja mellan. Är väl en smaksak egentligen, fastnade mest för den gula triangeln, sista bilden. Vad skulle ni välja?

mildot3_515dad64ddf2b31f549fbd62.jpgstandardduplex2_515dad65ddf2b31fb4f26314tr20-triangle-amber-web1_515dad66e087c35

Publicerat
  • Författare

Denna0108_trijicon_05_s_515daeb8ddf2b31f50b14

Publicerat

standardduplex2_515dad65ddf2b31fb4f26314

Publicerat

Jag kör triangeln och är jäkligt nöjd med den! Tycker halva grejen med trijicon är deras triangel :) 

Publicerat
  • Författare

Okej låter bra d! jag tror jag kör på den om det blir ett Trijicon! tack för svar  :smile:

Publicerat
  • Författare

Btw.. har alla vakat färdigt för den här säsongen? jag ska förmodligen sitta imorgon kväll, ska komma snö då så får hoppas att det blir vakljus

Publicerat

Btw.. har alla vakat färdigt för den här säsongen? jag ska förmodligen sitta imorgon kväll, ska komma snö då så får hoppas att det blir vakljus

Har vakat färdigt för i år skjutit 16 rävar i vinter Har 5 åtlar som ligger på hagel håll men bara 3 skjutna med hagel

hadde åtlarna på 60m förra säsongen men bommade flera. De andra 13 sprang runt på 50-80 m. Har tejpat en 

muspip av gummi på framstocken funkar kanon bra dom stannar utan att bli rädda.Funderar på att lägga 2 åtlar

på samma ställe en på 25m o en på 60m är det någon som provat? fördelen med nära håll är ju att man kan sitta fler

nätter

Publicerat
  • Författare

Har vakat färdigt för i år skjutit 16 rävar i vinter Har 5 åtlar som ligger på hagel håll men bara 3 skjutna med hagel

hadde åtlarna på 60m förra säsongen men bommade flera. De andra 13 sprang runt på 50-80 m. Har tejpat en 

muspip av gummi på framstocken funkar kanon bra dom stannar utan att bli rädda.Funderar på att lägga 2 åtlar

på samma ställe en på 25m o en på 60m är det någon som provat? fördelen med nära håll är ju att man kan sitta fler

nätter

Okej bra gjort! har det varit skabb på nån av rävarna? perfekt det där med muspipet. Hade också så för någon säsong sedan och perfekt när man har bestämt sig för att skjuta räven så piper man till och räven stannar och det är bara att krama av skottet  :smile: Ja prova det. Från början när jag började vaka hade jag min åtel på 60 meter från vakgluggen men när jag märkte att inte alla rävar gick fram just dit gjorde jag fler "åtelhögar" på olika avstånd och på det viset blev det mer spring på åteln. Sen kastar jag ut småhack/hundfoder runt om.

Prissänkt Zeiss på XXL nu, 9 999:- istäet för 15 999:-

http://www.xxl.se/Root/Jakt-%26-fiske/Jakt/Optik/Kikarsikte/Classic-Diavari-2%2C5-10x50-T-Rm-40-Kikarsikte/p/1055243_1_Style

Synd man inte har tio bagis i bakfickan och kasta fram... :confused:

Det är när man inte har det dom där erbjudandena dyker upp..

Publicerat

Mäktigt Hammis !!

Publicerat
  • Författare

En fin avslutningsbild får man säga! Bra åt harar,fåglar och kid att få bort lite rovvilt. Ikväll blir det nog vak för min del. Snöar nu så hoppas på ljus ikväll

Publicerat
  • Författare

Slutade snöa men blev dugligt vakljus ändå. Satte mig kl 21:40. 22:00 gick en räv och skrek nära åteln. 23:45 skäller några rådjur inne i skogen innanför åteln. 00:30 kommer det en katt och sätter sig och äter på åteln  :mad: 01:10 lämnar den åteln. 03:05 kommer postbilen. I samma veva som brevbäraren släpper posten i brevlådorna ser jag från strålkastaren på postbilen 2 ögon som lyser upp i skogskanten. När bilen far är djuret borta. 04:10 kommer äntligen en räv till åteln och jag skjuter den. När jag hämtade räven ser jag att det hade kommit en räv tidigare längs hela skogskanten som jag aldrig såg pga för dåligt ljus dit ner. 

2013-04-07-1794_51689addf2b3568b6cb97c_5

Publicerat

Okej bra gjort! har det varit skabb på nån av rävarna? perfekt det där med muspipet. Hade också så för någon säsong sedan och perfekt när man har bestämt sig för att skjuta räven så piper man till och räven stannar och det är bara att krama av skottet  :smile: Ja prova det. Från början när jag började vaka hade jag min åtel på 60 meter från vakgluggen men när jag märkte att inte alla rävar gick fram just dit gjorde jag fler "åtelhögar" på olika avstånd och på det viset blev det mer spring på åteln. Sen kastar jag ut småhack/hundfoder runt om.

Det är när man inte har det dom där erbjudandena dyker upp..

Utav de 16 rävarna va det 1 med skabb Jag har 5 ställen som jag vakar på så jag hinner inte kasta ut små bitar jag lägger större

högar på hösten räntan från älgarna senare kadaver. Jag tycker det blir bäst om man gräver ett hål så kadavret ligger jäms med

marken utan att täcka med jord. Det har varit trögt att få fram rävarna i vinter.De flesta har jag skjutit när de cirkulerat på 60-70 m