Publicerat Mars 31, 201313 yr Vem tusan har snott månen? Enligt min almanacka är det fullmåne, men ingen måne har varit inom synhåll varken i går eller i kväll
Publicerat Mars 31, 201313 yr Vem tusan har snott månen? Enligt min almanacka är det fullmåne, men ingen måne har varit inom synhåll varken i går eller i kväll Den går upp sent, du måste vara vaken länge!!! Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 31, 201313 yr Nope, kommer fram efter midnatt. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
Publicerat April 4, 201313 yr Författare Nu när vaksäsongen har lidit mot sitt slut så har jag bestämt att jag ska köpa ett nytt kikarsikte till nästa säsong. Vad använder ni för optik när ni vakar? vill ha ett med bra mörkeregenskaper så man kan sitta lite mer än när det bara är månljust. Har kikat närmare på ett " trijicon accupoint 2,5-10x56" nån som har någon erfarenhet av det? max 10 tusen tänkte jag lägga ut på ett sikte
Publicerat April 4, 201313 yr Nu när vaksäsongen har lidit mot sitt slut så har jag bestämt att jag ska köpa ett nytt kikarsikte till nästa säsong. Vad använder ni för optik när ni vakar? vill ha ett med bra mörkeregenskaper så man kan sitta lite mer än när det bara är månljust. Har kikat närmare på ett " trijicon accupoint 2,5-10x56" nån som har någon erfarenhet av det? max 10 tusen tänkte jag lägga ut på ett sikte Det hängde med ett 4 - 12x56 sikte när jag köpte min Vixen för snart 10 år sedan. Det står Classic Wide Eye på den men har inte hittat någon info om den så antar att det är ett billigare sikte. Men jag har inget mer att önska av det siktet. Ett sikte med 56 lins är nog att föredra, finns nog många begagnade kvalité sikten för en bra peng
Publicerat April 4, 201313 yr Nu när vaksäsongen har lidit mot sitt slut så har jag bestämt att jag ska köpa ett nytt kikarsikte till nästa säsong. Vad använder ni för optik när ni vakar? vill ha ett med bra mörkeregenskaper så man kan sitta lite mer än när det bara är månljust. Har kikat närmare på ett " trijicon accupoint 2,5-10x56" nån som har någon erfarenhet av det? max 10 tusen tänkte jag lägga ut på ett sikte Den du nämner hamnar bra till i diverse tester och ligger bra till när det gäller ljustransmission, själv kör jag med deras 5-20 utan problem och då är deras 2.5-10 ett steg vassare. Har kamrater med just detta och de är rysligt nöjda, plus i kanten är att man aldrig behöver tänka på batterier och av/på.
Publicerat April 4, 201313 yr Författare Det hängde med ett 4 - 12x56 sikte när jag köpte min Vixen för snart 10 år sedan. Det står Classic Wide Eye på den men har inte hittat någon info om den så antar att det är ett billigare sikte. Men jag har inget mer att önska av det siktet. Ett sikte med 56 lins är nog att föredra, finns nog många begagnade kvalité sikten för en bra peng Ok. Ja ett sikte med 56 lins har jag bestämt mig för. Hade ett 8x56 förut när jag vakade men det sitter på brorsans vakbössa nu så därför jag är ute efter ett nytt. Finns så mkt att välja mellan, men fastnade lite för trijiconen när det den har fått bra recensioner Den du nämner hamnar bra till i diverse tester och ligger bra till när det gäller ljustransmission, själv kör jag med deras 5-20 utan problem och då är deras 2.5-10 ett steg vassare. Har kamrater med just detta och de är rysligt nöjda, plus i kanten är att man aldrig behöver tänka på batterier och av/på. Ja jag har läst på rätt mkt om den och har sett att folk gillar den så lutar åt det siktet. Men en fråga, undrar vilket riktmedel man ska välja som passar mest till vakjakt? finns ju 3 att välja mellan. Är väl en smaksak egentligen, fastnade mest för den gula triangeln, sista bilden. Vad skulle ni välja?
Publicerat April 4, 201313 yr Jag kör triangeln och är jäkligt nöjd med den! Tycker halva grejen med trijicon är deras triangel
Publicerat April 5, 201313 yr Författare Okej låter bra d! jag tror jag kör på den om det blir ett Trijicon! tack för svar
Publicerat April 5, 201313 yr Författare Btw.. har alla vakat färdigt för den här säsongen? jag ska förmodligen sitta imorgon kväll, ska komma snö då så får hoppas att det blir vakljus
Publicerat April 5, 201313 yr Btw.. har alla vakat färdigt för den här säsongen? jag ska förmodligen sitta imorgon kväll, ska komma snö då så får hoppas att det blir vakljus Har vakat färdigt för i år skjutit 16 rävar i vinter Har 5 åtlar som ligger på hagel håll men bara 3 skjutna med hagel hadde åtlarna på 60m förra säsongen men bommade flera. De andra 13 sprang runt på 50-80 m. Har tejpat en muspip av gummi på framstocken funkar kanon bra dom stannar utan att bli rädda.Funderar på att lägga 2 åtlar på samma ställe en på 25m o en på 60m är det någon som provat? fördelen med nära håll är ju att man kan sitta fler nätter
Publicerat April 6, 201313 yr Prissänkt Zeiss på XXL nu, 9 999:- istäet för 15 999:- http://www.xxl.se/Root/Jakt-%26-fiske/Jakt/Optik/Kikarsikte/Classic-Diavari-2%2C5-10x50-T-Rm-40-Kikarsikte/p/1055243_1_Style Synd man inte har tio bagis i bakfickan och kasta fram...
Publicerat April 6, 201313 yr Författare Har vakat färdigt för i år skjutit 16 rävar i vinter Har 5 åtlar som ligger på hagel håll men bara 3 skjutna med hagel hadde åtlarna på 60m förra säsongen men bommade flera. De andra 13 sprang runt på 50-80 m. Har tejpat en muspip av gummi på framstocken funkar kanon bra dom stannar utan att bli rädda.Funderar på att lägga 2 åtlar på samma ställe en på 25m o en på 60m är det någon som provat? fördelen med nära håll är ju att man kan sitta fler nätter Okej bra gjort! har det varit skabb på nån av rävarna? perfekt det där med muspipet. Hade också så för någon säsong sedan och perfekt när man har bestämt sig för att skjuta räven så piper man till och räven stannar och det är bara att krama av skottet Ja prova det. Från början när jag började vaka hade jag min åtel på 60 meter från vakgluggen men när jag märkte att inte alla rävar gick fram just dit gjorde jag fler "åtelhögar" på olika avstånd och på det viset blev det mer spring på åteln. Sen kastar jag ut småhack/hundfoder runt om. Prissänkt Zeiss på XXL nu, 9 999:- istäet för 15 999:- http://www.xxl.se/Root/Jakt-%26-fiske/Jakt/Optik/Kikarsikte/Classic-Diavari-2%2C5-10x50-T-Rm-40-Kikarsikte/p/1055243_1_Style Synd man inte har tio bagis i bakfickan och kasta fram... Det är när man inte har det dom där erbjudandena dyker upp..
Publicerat April 6, 201313 yr Författare En fin avslutningsbild får man säga! Bra åt harar,fåglar och kid att få bort lite rovvilt. Ikväll blir det nog vak för min del. Snöar nu så hoppas på ljus ikväll
Publicerat April 7, 201313 yr Författare Slutade snöa men blev dugligt vakljus ändå. Satte mig kl 21:40. 22:00 gick en räv och skrek nära åteln. 23:45 skäller några rådjur inne i skogen innanför åteln. 00:30 kommer det en katt och sätter sig och äter på åteln 01:10 lämnar den åteln. 03:05 kommer postbilen. I samma veva som brevbäraren släpper posten i brevlådorna ser jag från strålkastaren på postbilen 2 ögon som lyser upp i skogskanten. När bilen far är djuret borta. 04:10 kommer äntligen en räv till åteln och jag skjuter den. När jag hämtade räven ser jag att det hade kommit en räv tidigare längs hela skogskanten som jag aldrig såg pga för dåligt ljus dit ner.
Publicerat April 13, 201313 yr Okej bra gjort! har det varit skabb på nån av rävarna? perfekt det där med muspipet. Hade också så för någon säsong sedan och perfekt när man har bestämt sig för att skjuta räven så piper man till och räven stannar och det är bara att krama av skottet Ja prova det. Från början när jag började vaka hade jag min åtel på 60 meter från vakgluggen men när jag märkte att inte alla rävar gick fram just dit gjorde jag fler "åtelhögar" på olika avstånd och på det viset blev det mer spring på åteln. Sen kastar jag ut småhack/hundfoder runt om. Det är när man inte har det dom där erbjudandena dyker upp.. Utav de 16 rävarna va det 1 med skabb Jag har 5 ställen som jag vakar på så jag hinner inte kasta ut små bitar jag lägger större högar på hösten räntan från älgarna senare kadaver. Jag tycker det blir bäst om man gräver ett hål så kadavret ligger jäms med marken utan att täcka med jord. Det har varit trögt att få fram rävarna i vinter.De flesta har jag skjutit när de cirkulerat på 60-70 m