Publicerat Juli 29, 201213 yr Hallå! Planerar att införskaffa mig min första studsare. Jag var först inne på begagnat men har, nu under en tid nu varit intresserad av en sako 85 hunter rostfri, 308. Dock har det varit lite lurigt att hitta en sådan bössa av någon anledning. Hur som helst finns bössan att beställa via någon enstaka webbbutik. Med största sannolikhet ( tror) jag att den inte finns i lager i min lokala jaktbutik. Därför har jag börjat fundera på att beställa den istället, i alla fall om mina antaganden stämmer. Jag har lite snabbt granskat en sako 85 hunter förut i butik, men min fråga är om inte är jäkligt dumt att beställa en bössa utan att egentligen pillat och känt på bössan lite mer genomgående?
Publicerat Juli 30, 201213 yr Det är ju alltid bäst att få pillra och känna på en bössa innan man köper den tycker jag.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Om du kan tänka dig begagnat så tror jag det är hyfsat bra pris på denna om den med lite tur finns kvar(inte min) http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=143113
Publicerat Juli 30, 201213 yr Om du kan tänka dig begagnat så tror jag det är hyfsat bra pris på denna om den med lite tur finns kvar(inte min) http://forum.robsoft...p?f=61&t=143113 Sedan är ju frågan den om han vill ha en bössa med syntetkolv el. om han vill känna känslan med trästock?
Publicerat Juli 30, 201213 yr Författare Om du kan tänka dig begagnat så tror jag det är hyfsat bra pris på denna om den med lite tur finns kvar(inte min) http://forum.robsoft...p?f=61&t=143113 Såg riktigt fint ut det där! Bra pris! Dock är syntetkolv inte riktigt det jag var inne påå, men det där såg väldigt lockande!
Publicerat Juli 30, 201213 yr Författare Känn i butik, beställ från Finland eller Åland. Det tipset fick och gjorde jag! Skiljer väldigt mkt pengar om du ska köpa sako! En hunter får du för typ 14.000 inkl svensk skatt och frakt till Sverige. Kan rekomendera Sune på Åland, han har väldigt bra service och svarar på alla dina frågor. Det lät ju väldigt intressant. Är det krångligt och hur kommer man i kontakt med t, ex Sune på Åland?
Publicerat Juli 30, 201213 yr http://home.aland.net/m04574/ Ta kontakt och fråga hur det går till, fyll i licens osv och vänta.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Författare Man fyller bara i blankett 533.3,tillstånd att föra in vapen i Sverige (finns på polisen.se), samt en vanlig licensansökan. När du fått licens och 533.3 godkända så skickar du dessa till Sune så fixar han resten! Kontakta honom innan så du får tillverkningsnummer på vapnet! Ja men ska faktiskt ta och göra det! Dock antar jag att det kan ta lång tid eftersom det är två tillstånd att vänta på samt att det blir en del extra kostnader?
Publicerat Juli 30, 201213 yr Författare Euron föll med 11 öre idag! Haha, härligt, ligger den runt ca 8 kr ?
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Författare Beställde en sako 85 classic själv(har dock inte fått den än) och du lämnar ju in båda blanketterna samtidigt, så det tar inte längre tid än annars. Sune drar av Ålands skatt och lägger på svensk samt typ 50€ i frakt. De priser som står på hans hemsida tror jag är inkl åländsk skatt, dra av 22% och lägg på 25% samt 50€ i frakt så borde du få någorlunda pris för vapnet när du har det hemma hos dig. Jag har mejlat Sune. Dock har han inte svarat på om bössan finns i lager. Men hur som helst så har jag ringt både tullen och polisen för att höra vad som gäller och precis som du skrev tidigare så är det två tillstånd som krävs. Dock sa polisen att jag var tvungen att ringa tullverket för att ta reda på vad som gäller där. Efter att ha pratat med dem så fick jag reda på att de kräver en importdeklaration. Är det något som du eller någon annan här på forumet har hört något om? Det är inte så att Sune sköter detta?
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Författare Edit* Efter att ha pratat med honom så löste sig Importdeklaration, osv. eftersom han sköter detta!
Publicerat Augusti 31, 201213 yr Författare Det blev en Tikka hunter stainless istället, eftersom Sako-bössan var slut hos leverantören av någon anledning. Känns dock som en bra första bössa. Hur som helst har jag en fråga. Någon som har erfarenhet av hur lång leveranstiden är, dvs hur lång tid tar det från och med att sune fått min licensen tills att man får hem sin bössa? Hade hoppats på att få licensen den här veckan eftersom handläggaren här i Östersund trodde det skulle ta tre veckor. Ska iväg på älgjakt den 9:e. Tror dock inte att jag hinner få bössan tills dess även om jag får licensen på måndag. Men undrar i alla fall om någon har lite koll på hur lång tid det tar för sune att skicka grejorna? Tacksam för svar! mvh
Publicerat September 1, 201213 yr Författare Jag mailade licensen på en torsdag, han skickade bössan tisdagen veckan efter och jag fick den på onsdag! Hade det inte varit helg mellan går det nog fortare. Jaha, det låter ju bra! Mailade du licensen eller typ faxade? Brev tar ju som sagt ett tag, finns ju Expressbrev osv, men det kanske är ok att typ faxa licensen?