Publicerat Juli 31, 201213 yr Gick ner å hemtade paketet från nordell som innehöll lite smått å gott, till mitt nya knivprojekt. Tre knivar på g! Två stycken får skaft i ebenholts..(-holz?) med bolster i 8mm mässing. Ev får den ena även ett bakre beslag i mässing, då jag redan har karvat lite på biten.. Dessa två ska ges bort, den ena går till fiskepolaren när..(om) han tar körkortet nu i augusti .. å den andra blir en födelsedagspresent till min mosters sambo. Denna blir min egen, med ett skaft i vit askvril med ett bolster i...grenadill, som jag trodde skulle vara mer lila till färgen, men men! Modellen kommer påt ungefär se ut såhär.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Det där är ett trevligt blad! Grenadillen är lite trixig att jobba med vaxig (sätter igen verktyg) och oböjlig (spricker lätt) så ta det piano med den.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Mjo, tyckte bladet liknade ett Lauri droppoint, fast detta har en liten ricasso, vilket jag gillar och det har verkligen trevliga former Hmm.. tur att man har mkt material att öva på då Måste bara hitta något bra epoxi imorn sen är det full fart framåt!
Publicerat Juli 31, 201213 yr Köp någon dyr. Jag gillar Casco super strong. Körde med biltemas metall epoxi för ett par månadersedan på frugans smycken och den har inte härdat än. Samt den ser ut som tuggummi.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Författare Mjo, litar inte rikitgt på 10mins epoxi Ska hålla ögonen öppna efter den imorn!
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Författare Mässingsbiten från nordell var angingens skev..så det vara bara å plocka fram vinkelhaken å måtta.. Fick inte plats med fyra så bara ena kniven får ett bakre beslag. Använde vinkelhaken och en tving för att få till ett rakt spår. Vilket jag tyckte fungerade skitbra Färdigsågat! Nu ska det mätas noggrant för hålet i bolstret! Noggrant måttat å ritat ut vart hålen ska borras Var tvungen att testa mitt..."skruvstäd" jag slängde ihop, så borrade ett par hål i en bit aluminium och det fungerar alldeles utmärkt! Använde en körnare för att förhindra borrjäveln från att smita iväg, som så många gånger förr Men nu är det dags för att börja borra ut hålet för tangen!
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Författare Sisådärja, nu ska de filas å filas lite till..! Efter en massa filande å svärande passar bladet nästan..
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Efter en massa filande å svärande passar bladet nästan.. Vet hur det känns, tar en evighet tycker man...
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Författare Mjo det gör ju det... och man är lika livrädd för att fila bort för mycket material varje gång
Publicerat Augusti 2, 201213 yr När man närmar sig slutet, känns det som två filtag kan bli millimetrara för mycket!
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Författare Nu är det fanimej ganska nära.. men det är även ett nervöst sammanbrott.. flertal timmar nedlagda på filande, men fortfarande inte perfekt Men skam den som ger sig! (Ber om ursäkt för dålig bildkvalitet, mobben var den enda kamera som fanns till hands)
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Ett tips när man vill göra en snygg inpassning i ett tjockt material? Borra smalare än slitsen från framsidan precis som du gjort. Men bakifrån kan man borra med betydligt tjockare borr, och göra en rätt stor slits från baksidan, ända fram till kanske 2-3 mm från framsidan. Då är det "bara" att fila finpassning i några mm tjockt gods än genom 8mm. Det större hålet på baksidan syns ju inte, och kommer att fyllas ut med epoxy med. Det fungerar även bra¨på träholkar. Bara ett tips i all välmening.
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Ett tips när man vill göra en snygg inpassning i ett tjockt material? Borra smalare än sliten från framsidan precis som du gjort. Men bakifrån kan man borra med betydligt tjockare borr, och göra en rätt stor slits från baksidan, ända fram till kanske 2-3 mm från framsidan. Då är det "bara" att fila finpassning i några mm tjockt gods än genom 8mm. Det större hålet på baksidan syns ju inte, och kommer att fyllas ut med epoxy med. Det fungerar även bra¨på träholkar. Bara ett tips i all välmening. Mycket bra tips!!
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Precis under "klackarna" mot tången på det där bladet finns det en radie, titta så det inte är dessa som tar i. Det är väldigt svårt att fila bort denna radie utan att det syns så mitt tips är att ta bort material på bolstret.
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Författare Mjo jag märkte att det fanns något sådant..Okej ska prova mig fram
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Författare Nu börjar det närma sig tycker jag.. men saatan va pilligt Vartannat filtag tycks göra passformen sämre Sådärja, nu passar det helt ok
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Passa dig så inte silvertapen lägger en patina på bladet. Kolla efter blå maskeringstape istället.
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Ett annat tips är att när man filar i tjockt material, och du precis fått upp en slits mellan borrhålen. Börja från framsidan och när du filar vinkla filen snett utåt mot baksidan så du gör hålet större på baksidan. När du sedan närmar dig slutet av filningen, kan du fila från framsidan rakt in, då är det heller inte så mycket gods att fila sig igenom men man måste i det läget ta det försiktigt så man inte plötsligt tar i lika mycket som från början för då blir det lätt för stort hål.
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Författare Tack för dem bra tipsen! Jag ska använda mig av dem när jag e klar med den första kniven. Planar av ytorna som skall limmas. Kortar av och sågar ett par jack för limmningen Provar hur delarna passar ihop innan jag börjar limma allt.
Publicerat Augusti 6, 201213 yr Författare Slipade och polerade bolstret innan limmade fast knivbladet. Jag tycker att passformen blev duglig