Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula till 308w?

Featured Replies

Publicerat

vilka kulor använder du/ni till er 308a? kulan ska passa till allt ifrån rådjur till björn.

Publicerat

Lapua Mega.

Publicerat

Lapua mega, men välj 12 g istället för 9,7 , den lättare slår sönder lite väl..

Publicerat

lapua naturalis då jag tycker dem fungerar bra på grisarna som jag jagar mest...

Publicerat

Hornady Interbond 165gr. Har funkat bra för mig på gris, dov och rå å räv.

Publicerat

Sako Super Hammerhead 11,7g. Lapua funkar inte att repetera i min Sako pga kort patron.

Publicerat

Jag körde hornadys 165gr SST och den funkade kanon till det jag sköt med den. Räv rå och älg. Gris och björn vet jag inte hur den funkar på.

Publicerat

Tycker Normas vulkan funkar fint för mig allt har då dött som jag har skjutit på och tycker inte den skjuter sönder allt för mycket måste tänka var man sätter skottet enda djur som blivit mycket sönder skjuten var en rävvalp.

Publicerat

Kör med tsx och vulkan. Kompletterar varandra bra och ger de effekter jag vill ha

Publicerat

Norma oryx 11.7g, en mer allroundkula finns inte.

Publicerat
  • Författare

tycker detta e jätte svårt, många pratar väldigt gott om lapua mega men även nosler partition (stavning?) och jag skjuter med vulkan i min 9,3x74 men har skjutit för få vilt för att kunna bedöma den redigt.

så väljer väl mellan dessa tre!? =)

aldrig mer oryx har skjutit med den i min gamla 30-06 men har noll förtroende för den (och många med mej) vinklar alldeles för mkt i viltet

så oryx blir de absolut inte.

Publicerat

Själv har jag skjutit flera älgar och något vildsvin, alla med Normas Vulcan i 30-06 och den har då haft i hjäl allt snabbt och effektivt. Funderat på om man skall ha en bondad kula istället, men Oryx är inget allternativ. Alldeles okristligt dyr, finns andra märken på markanden än Norma. Dock vet jag ej vad man ska tänkas välja, känns surt och handla en paket och den skjuter väldigt dåligt med ens bössa.

sugen på och prova Lapua Mega eller kanske Winchesters bondade kulor, svårt och välja rätt bara! Och så gillar jag ju Vulcanen, skjuter fint i bössan och dödar bra!!

Publicerat

Hej, jag har precis börjat ladda och valde Lapua Mega 185 grains som jaktkula.

Har inte hunnit pröva den på jakt ännu, men skjutit i gelatin för att se verkan. Kan bifoga en bild på gelatinblocket och en på kulan efter test.

post-3526-0-12942200-1344250796_thumb.jp

post-3526-0-99829700-1344250811_thumb.jp

Publicerat

165 grs Interbond är den kula jag upplevde som "bäst på allt" när jag sköt .308w

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Hej, jag har precis börjat ladda och valde Lapua Mega 185 grains som jaktkula.

Har inte hunnit pröva den på jakt ännu, men skjutit i gelatin för att se verkan. Kan bifoga en bild på gelatinblocket och en på kulan efter test.

ser ju bra ut! =)

Publicerat

ser ju bra ut! =)

Jo, tycker det ser lovande ut. Ska bli kul att testa i höst...

Publicerat

Lapua mega

Publicerat

Hornady Interbond 180 grains vid Vo 775 m/s.

Publicerat

Jag laddar 150gr interbond och är nöjd.

Annars är Mega 150gr o 185gr ett jäkla gott val.

Publicerat

Laddar också med 150 gr Interbond, skjuter riktgt tätt i min bössa, men har ännu inte fått skjuta något med den.

Publicerat

Just nu har jag tre olika hemma. Sako Powerhead 165 gr (Barnes TSX), Hornady Zoombie-skott (168 gr A Max) och Norma Nosler BST 150 gr...

Vete f-n vilken det blir på torsdag... Kanske skulle testa blyfritt... :tongue:

/Må

Publicerat
  • Författare

Tack för svar! det blir nog vulcan eller lapua mega. får klura en stund till =)

• 9 months later...
Publicerat

Tack för svar! det blir nog vulcan eller lapua mega. får klura en stund till =)

Skjuter Nosler Accubond 150gr och Norma Oryx i min 308Win. Bägge är bondade. Nosler ger en väldigt bra precision för att vara mängdladdad ammo, utan krusiduller vid laddningen. Tycker Norma fått oförtjänt dåligt ryckte för Oryxen, en hårdare kula som som möter motstånd antingen stannar eller viker, hade samma kula varit en blöt blyspetskula så hade den försvunnit i molekyler, det är svårt att få allt, ta en hård kula där du vill ha genomskott med mycket blod för en enkel spårning och en mjuk kula vid hundjakt för att slippa rikochetterna, givetvis som samskjuter eller med olika sikten.

Jag har nu skaffat en 8x57:a som kommer att laddas med Oryx och någon blötare kula(läs vulkan, alaska e.dyl) till drevjakt och eftersök.

Det är inte så att du ska och titta på en ny jaktmark den 27/5?

• 3 months later...
Publicerat

jag laddar hornady interbond 150 gr,och den skjuter riktigt täta serier,har skjutit en älgkalv på 40 m,det blev ett genomskott men det trasade sönder fint så den tog två steg sen knall fall,sen vart det en pinntjur som fick ett lungskott på ca 60m, den gick i en liten  cirkel sen låg den,den kulan hittade jag ej åt,men jag misstänker att interbonden är ganska blöt :thumbsup: gillar kulan skarpt.

Publicerat

Norma Vulkan alla dagar i veckan i 308:an