Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Samlad träffbild (elever)

Featured Replies

Publicerat

Då jag nyss tagit jägarexamen är den här tråden väldigt intresant.

Jag har inga kontakter med jakt inom släkten och kom fram till att jag ville börja med det då jag läste till vildmarksguide, då det är en del av friluftsliv jag inte sett.

Nu till saken. Det är roligt att se att det ute i landet finns folk som faktiskt försöker lära ut det här. På den lokanla skjutbannan finns det en del instruktion i hagel men kula sträker sig till en intruduktions kväll med vapensäerhet och genomgång av hur proven går till.

Jag håller med om att jägarexamen inriktar sig för lite på skyttet. Jag tror jag skjutit totalt ca 40 skott med kulgevär. Jag hade tur och klarde högvilts delen, men jag har ingen aning om hur bra jag skjuter och detta tycker jag är problematiskt. Det borde ingå ett viss mängd skytte tränign i examen och inte bara att men ska ha tur 4 smällar i rad.

...
  • Svar 52
  • Visningar 9,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu har väl broder Mats sagt det mesta i frågan, men han har en jävligt stor poäng i vad herr instruktör betyder..... Ett tag i tidig forntid då undertecknad bar uniform var jag stundligen "the last r

• Fint skrivet vet jag inte, det blir knappast ett nobelpris i literatur för den drapan....... Men i sak kan mina futtiga erfarenheter av att ha lärt nått hundratal personer skjuta med allt mellan luft

• Har man inte råd att övningsskjuta alls ska man inte jaga, då kan man nöja sig med att plocka svamp.

Publicerat

Det är inte gratis att skjuta, om det blir för dyrt så blir det en klassskillnad! Håller med dig om att man borde skjuta mer men ändå vill man inte ha en klassskillnad!

Det är totalt meningslöst att stå och rycka skott på tavlan om man inte behärskar avfyrningstekniken - då kan man med fördel ägna sig åt torrträning, vilken inte kostar många kronor alls.....

Det är inte dyrt att lära någon skjuta, men då ska du fan veta vad du gör som instruktör..... Att bara stå och låta eleven göra fel gång på gång på gång på gång är däremot inte bara dyrt, det befäster bara ett felaktigt beteende och kostar en massa onödiga pengar. Förutom att det blir kö till älgbanan....

Kan man inte ens hålla sig i träffområdet på första smällen har man i mina ögon inte på älgbanan att göra, den försämrar förutsättningarna för korrekt inlärning eftersom den bara stressar eleven.

/T

Publicerat

..........

Nu till saken. Det är roligt att se att det ute i landet finns folk som faktiskt försöker lära ut det här. På den lokanla skjutbannan finns det en del instruktion i hagel men kula sträker sig till en intruduktions kväll med vapensäerhet och genomgång av hur proven går till.

........

Det finns instruktörer, men för få och lite för ofta med på tok för dåligt utbildning/kompetens att lära ut skytte. Att skjuta är en motorisk färdighet man kan ha mer eller mindre lätt för - att lära ut skytte kräver långt mer än att man kan skjuta själv....

Och den som undrar - så nej, jag bedriver ingen sådan verksamhet så ni behöver inte ens fråga. Jag ställer upp om ngn frågar snällt på banan och jag har en stund över men jag är inte på banan för att lära ut, jag är där för att skjuta själv. Annars hade jag inte åkt dit, den tiden har jag inte.

/T

Publicerat

Klasskillnad?!? Unge man, eftersom du tallar VÄLDIGT nära linjen att kalla dig "kränkt" så tar vi det VÄLDIGT lugnt nu - då kanske du slipper min vrede... ;)

Lära sig att skjuta gör man bäst utan ammunition - såäreba. Det är torrträningen som gör dig till en bra skytt, inte meninglöst pangande på skjutbanan. Att stå hemma i vardagsrummet och tomklicka med farfars gamla åttfemtisju är fan i helvete ingen klassfråga!

-- Mats

Publicerat

Körde stenhårt med den mentala biten när jag skulle lära frun att skjuta. Rekyl är KUL, säg efter mig nu.... Rekyl är KUL! Och det är KUL när det smäller! Men vi tränade med en .222:a. Titta genom skottet, krama avtryckare sakta tills dess att det smäller som av en överraskning.

Vad vi sköt på? En älgbanevall. Avstånd 10 meter. Hon tappade helt sin motvilja mot smäll, rekyl, och vande sig vid att de pinnar och brädstumpar vi sköt på träffades. Vi tränade in laddning, patron ur, säkra, osäkra, skjuta, VISST ÄR DET KUL NÄR DET SMÄLLER, och så vidare. Vi ökade avstånd och gick upp i kaliber.

Hon gick från att aldrig ha tagit i ett vapen till att vara tillräckligt bra skytt för jakt... På en kväll. Just att arbeta med det mentala är viktigt som fanken.

Publicerat

Klasskillnad?!? Unge man, eftersom du tallar VÄLDIGT nära linjen att kalla dig "kränkt" så tar vi det VÄLDIGT lugnt nu - då kanske du slipper min vrede... ;)

Lära sig att skjuta gör man bäst utan ammunition - såäreba. Det är torrträningen som gör dig till en bra skytt, inte meninglöst pangande på skjutbanan. Att stå hemma i vardagsrummet och tomklicka med farfars gamla åttfemtisju är fan i helvete ingen klassfråga!

-- Mats

nej det är väldigt billig träning tänkte inte riktigt igenom mitt inlägg! Men åandra sidan inte alla som har någon släkting med vapen utan får köpa luft gevär! Jaja ni har rätt jag tänkte inte riktigt igenom det där inlägget ;)
Publicerat

-- Mats

Jo, det är det visst. Det blir i jävla skillnad på skyttet i det långa loppet. För det är skillnad på klass amatör och klass riksmästare.....

/T

Publicerat

......... Jag tror jag skjutit totalt ca 40 skott med kulgevär. Jag hade tur och klarde högvilts delen, men jag har ingen aning om hur bra jag skjuter och detta tycker jag är problematiskt. Det borde ingå ett viss mängd skytte tränign i examen och inte bara att men ska ha tur 4 smällar i rad.

Egentligen är det snudd på tragiskt att läsa sånt här.... Nu ska detta inte tas som ett påhopp på calski, eller hans skytteförmåga överhuvudtaget - det själva företeelsen jag syftar på, för calski är på intet vis unik.....

För givet 40 skott innanför västen - så av de är minst 12 på uppskjutningen på älgbanan, och minst 12-15 för precisionsprovet. Summa uppskjutning: 25 skott, det ger 15 skott för övning - i värsta fall skjutna med en 22Mag. Och med det under västen har vi en person som man anser vara fäig att skjuta efter vildsvin på drev med en 9,3:a.....

Minst 100 kulskott undervästen innan uppskjutningarna, och ett par tusen torrklick. Samma sak med hagelskyttet, torrträning är sorgligt udnerskattat.

nej det är väldigt billig träning tänkte inte riktigt igenom mitt inlägg! Men åandra sidan inte alla som har någon släkting med vapen utan får köpa luft gevär! Jaja ni har rätt jag tänkte inte riktigt igenom det där inlägget ;)

Nå, jag säger som Mats - tänk efter nästa gång, annars står jag två i kön efter Mats i att låta mitt irriterade sinne få en passande måltavla...... Och det är nu på intet vis förbjudet att torrträna med föreningens banbössa heller för den delen.

Skyttet tillhör jaktens hantverk, och det är ett hantverk man inte ska kunna teoretiskt som de palmata/cervina hornen - det är ett hantverk man måste behärska innan man avser att skjuta på ett levande vilt. Som det är nu lämnar examen över nybakade jägare som i värsta fall har fått lärt tokfel avarter till ett begynnande skytte..... Hur bra i en skala på 1 till 10 är det? -19 eller värre.....

/T

Publicerat

Tja, Tobias, då lär du bli mer skrämd nu...

Övning inför hagelprov: 2 skott på en firmafest.

Övning inför kulprov: Ett älglöp + 4 skott med stöd på stillastående.

Godkänd, javisst!

Dock (hoppas jag i alla fall) försöker jag hålla mig till skott som jag vet att jag klarar. Önskar många gånger att jag lärt mig skjuta, hagel framförallt, på rätt vis från början. Nu har jag dock förmånen att kunna öva med mina egna vapen och försöker göra det så ofta som familjelivet ger utrymme för.

Tycker gott man kunde lägga mer krut på skytte och vapenhantering i jägarexamen. Alla dessa pepplisar man skulle lära sig känns idag väsentligt mindre värda än en vettig skytteutbildning. Det går att ha med lämplig uppslagsbok för artbestämning med sig i ryggsäcken, en instruktionsbok i skytte är svårare att få någon nytta av under jakten...

Publicerat

Tja, Tobias, då lär du bli mer skrämd nu...

Övning inför hagelprov: 2 skott på en firmafest.

Övning inför kulprov: Ett älglöp + 4 skott med stöd på stillastående.

Godkänd, javisst!

.......

QED

/T

Publicerat

Varför antingen eller? Som jägare ska man veta vad man skjuter på och hur. Artkännedomen är okej tycker jag men skyttet är rent för tunt. Jag kan bara hålla med om att skjutträningen borde göras om. Det är dock så med prov, kan man klara det så är man godkänd...

Publicerat

....... Det är dock så med prov, kan man klara det så är man godkänd...

Det är inte proven jag skjuter på, ej heller nivån för godkännande.

Det är det enkla faktum att en "kompetent" jägare förstår jaktformen han/hon just nu i stunden bedriver - vilken det vara månde - kan hantera sitt vapen på ett säkert sätt och skjuter inom sin förmåga. Det handlar mao inte om att eleven ska dunka in 20:or på löpande älg på kommando. Det handlar om att lära känna sin förmåga och veta hur han/hon kan förbättra sitt skytte. Och du kan banne mig inte på fullaste allvar hävda att folk lär sig skjuta eller känna sin förmåga på 30-40 skott totalt....

/T

Publicerat

Och eftersom intensivkurser ökar och kurser genom studiefrämjandet minskar här där jag bor, så blir det än mindre mängdträning på skyttet.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Det är inte proven jag skjuter på, ej heller nivån för godkännande.

Det är det enkla faktum att en "kompetent" jägare förstår jaktformen han/hon just nu i stunden bedriver - vilken det vara månde - kan hantera sitt vapen på ett säkert sätt och skjuter inom sin förmåga. Det handlar mao inte om att eleven ska dunka in 20:or på löpande älg på kommando. Det handlar om att lära känna sin förmåga och veta hur han/hon kan förbättra sitt skytte. Och du kan banne mig inte på fullaste allvar hävda att folk lär sig skjuta eller känna sin förmåga på 30-40 skott totalt....

/T

Kan inte mer än hålla med! Otroligt viktigt!

Hur gör man ett prov på det?

Ett sätt hade varit att man var tvungen att vara "jaktelev" med någon under en tid men det hade säkert urartat på något sätt, hur säkrar man en jämn kvalitet?

Hur ska jägarexamen vara upplagd för att uppfylla det som är så viktigt? Många gånger handlar det om en reflektion om sitt eget skytte och sin egen kapacitet. Detta kräver självinsikt och en vilja att förändra, ibland drastiskt. Jag vet många jägare som har jagat länge som skulle behöva dessa insikter på ett tydligare sätt i sin jaktutövning.

Publicerat

Kan inte mer än hålla med! Otroligt viktigt!

Hur gör man ett prov på det?

Enkelt. Det gör man inte..... Av samma skäl som man kan leda en kamel till vattnet men aldrig tvinga honom att dricka....

Du kommer alltid att ha de som "glider igenom" och klarar sig med envishet och ren tur. Man kan garanterat aldrig göra nått åt dem, hur man än försöker. Och det spelar kvitta, de är relativt få så man kan med fördel välja att bortse från dem. Fokusera på alla de andra i stället, då är "prov" inte det som fattas, det är obligatoriska elemnet i utbildningen och bra instruktörer som behövs.

Och för att få till det behövs ett lite mindre teoretiskt fokus och mer fokus på jaktens hantverk.....

Ett sätt hade varit att man var tvungen att vara "jaktelev" med någon under en tid men det hade säkert urartat på något sätt, hur säkrar man en jämn kvalitet?

Det har ju testats med ganska deprimerande resultat.....

Hur ska jägarexamen vara upplagd för att uppfylla det som är så viktigt? Många gånger handlar det om en reflektion om sitt eget skytte och sin egen kapacitet. Detta kräver självinsikt och en vilja att förändra, ibland drastiskt. Jag vet många jägare som har jagat länge som skulle behöva dessa insikter på ett tydligare sätt i sin jaktutövning.

Som sagt: du kan leda en kamel till vattnet men aldrig tvinga den att dricka.... Så titta inte på de som kanske "slinker igenom" - fokusera på alla de andra som vill, men i dag inte får en sportslig chans.

Obligatoriska skjutmoment - utan krav på resultatet inför uppskjutningarna.

Annan inriktning - mer av jaktens hantverk, mindre "biologilärarexamen".

Bättre instruktörer vad avser skytte - det ska inte vara ok att kasta in eleven på älgbanan först och fråga sedan. Det gick på värnpliktens tid då de lilla fåtal som inte gjorde lumpen kunde hanteras. I dag kan man utgå från att alla börjar på noll, med några få undantag....

/T

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tipsen, imorgon är de dax igen för eleverna. Jag har tagit till mig av det ni skrivit och ska försöka använda det på ett bra sätt. Men ett tips var riktigt bra tyckte ja, ( instruktören lär inte ut hur man skjuter, ut lär eleven lära sig skjuta)

Publicerat

......... Men ett tips var riktigt bra tyckte ja, ( instruktören lär inte ut hur man skjuter, ut lär eleven lära sig skjuta)

Har man inte det klart för sig ska man inte försöka sig på att lära ut skytte, hårda ord kan tyckas men så enkelt är det faktiskt....

/T

Publicerat

Känns som off topic.

En variant är att göra ett (antagligen felaktigt) antagande att folk inte är idioter. Dvs. Rikta in jägarexamen på säkerhets bitarn, Och sen när personen säkert kan hantera och äga ett vapen låta personen stå får kvalitets kontroll själv.

Lite mer on topic. Den här torrträningen. Vad går den ut på?

Bra pedagoger är det tyvär alltid ont om.

Publicerat

.......

Lite mer on topic. Den här torrträningen. Vad går den ut på?

.........

Samma sak - exakt samma sak - som om du skjuter med ammunition fast utan knall och rekyl som stör..... Och jag lovar att du helt plötsligt kommer att se dina taskiga avfyrningar. Riktmedlet ska ligga kvar i riktpunkten innan, unde roch efter att skottet gått (klicket hörts).

En klassisk övning brukar vara: 1-2-3-klick-1-2-3, eller om man hellre gillar det: 1-2-3-klick-4-5-6 (räkna i ett jämt sekundtempo eller en aning saktare). Funkar det inte i början öka till 4 eller 5 innan klick, men håll alltid kvar i tre sekunder efter skottet. Under hela den tiden ska riktmedlet röra sig kring riktpunkten och INTE hoppa i klicket..... Öva till det står fetstilla (med tiden lär du dig både hålla stilla och krama av skottet) hela tiden och bössan ligger tokstilla i skottet. Och jag kan lova dig ett guldmärke på älgen.....

Men räkna inte med att du fixar det i kväll eller i morgonkväll. Börja med 5 skott / kväll i ett par månader eller så, öka succesivt när du känner att det går bättre och du orkar mer. Du kommer att känna det i hela kroppen i början, med tiden kommer du att göra det automagiskt, snabbt och exakt. Då har du börjat få kontroll på sin avfyrning, och kan skjuta när du vill - inte när bössans tryck låter dig skjuta....

/T - som förmodligen har miljoner torrklick i kroppen

Publicerat

Jag tränar mycket skytte för mitt tävlingsskytte. Det är 50m med .22lr och har jag för litet torrträning i förhållande till skarpt skytte så kommer lite sämre avfyrningar som ett brev på posten. Så det har inte med rekylen och göra för mig men jag vet att det är på det viset.

Detta speciellt i mindre stabila ställningar som stående och knästående.

Jag har en simulator hemma som jag oftast använder när jag torrtränar och där ser man hur lätt det är att förstöra ett skott som är perfekt ända fram till avfyrning och i stående kan tian helt plötsligt bli en sexa just av den anledningen. Där ser man även hur vapnets rörelsehastighet förändras och på dessa skott så stiger hastigheten på rörelsen något enormt kanske bara en tiondels sekund före skottet. Detta ser du aldrig om du skjuter skarpt.

Publicerat

Jag tränar mycket skytte för mitt tävlingsskytte. Det är 50m med .22lr och har jag för litet torrträning i förhållande till skarpt skytte så kommer lite sämre anfyrningar som ett brev på posten. Så det har inte med rekylen och göra för mig men jag vet att det är på det viset.

Detta speciellt i mindre stabila ställningar som stående och knästående.

Jag har en simulator hemma som jag oftast använder när jag torrtränar och där ser man hur lätt det är att förstöra ett skott som är perfekt ända fram till avfyrning och i stående kan tian helt plötsligt bli en sexa just av den anledningen. Där ser man även hur vapnets rörelsehastighet förändras och på dessa skott så stiger hastigheten på rörelsen något enormt kanske bara en tiondels sekund före skottet. Detta ser du aldrig om du skjuter skarpt.

De flesta som sysslar med skytte lite mer seriöst bruka bedriva torrträning ganska flitigt - så det är knappast nån nymodighet man hittat på de senaste 75 åren eller så.

Men bland jägare är torrträning i det närmaste totalt okänt - trots att det är det enklaste och billigaste sättet att förbättra sitt skytte drastiskt. Märkligt, men så är det.....

/T

Publicerat

Jägarexamens skjutningar ÄR felkomponerade. Åtminstone kulövningarna, men även hagel enligt min mening.

Det har jag påtalat för Jägarförbundet ett antal gånger, och jag har varit skjutledare för Jägarexamen i några år nu...

Sätta en klass 1 studsare i näven på en nybakad skytt och begära att han/hon ska träffa en kutande pappfigur på 80 meter?

I vissa fall så har eleverna bara skjutit några skott med en .22:a på kulprovet tidigare.

Som nämndes tidigare så är det inte fler prov som ska införas, utan snarare roliga, enkla och obligatoriska övningar.

Nu handlar det förstås om tid, plats och kostnad när det gäller Jägarexamen. Men allt går bara man vill...

Och sluta fixera så mycket på den förbannade löpälgen. Det är en överkurs övning (som iof kan vara rätt kul), men först när man som skytt fått lite koll på vad man pysslar med.

Publicerat

De flesta som sysslar med skytte lite mer seriöst bruka bedriva torrträning ganska flitigt - så det är knappast nån nymodighet man hittat på de senaste 75 åren eller så.

Men bland jägare är torrträning i det närmaste totalt okänt - trots att det är det enklaste och billigaste sättet att förbättra sitt skytte drastiskt. Märkligt, men så är det.....

/T

Visst är det så men utan någon tränare som kan berätta för en hur mycket det ger med torrträning så får man upptäcka det själv. Var mest därför jag delgav "min" upptäckt.

Sedan med simulatorn tar man det till en annan nivå där det går att analysera på ett annat sätt. Jag tycker dock inte att all torrträning ska ske med simulatorn utan viss träning ska vara med bara riktprick och viss träning utför jag utan riktprick också.

• 3 weeks later...
Publicerat

Vi har prövat olika avfyrningar.

Dom ska få sätta sig i bänken på nytt för att lära sig nån form av orsak och verkan. Men det är lite konstigt att dom inte skjuter bättre med så många skott i sig, det är knappt att dom träffar gris tavlan på 50m

Tyvärr är det så att antalet skott inte ofta har med att öka skjutskickligheten att göra.

Visst kan man träna upp sig lite med ett antal tusen skott, men det är ändå marginellt.

Det enda som gäller är att använda rätt teknik. Det lär man sig INTE med att dra iväg klass 1-smällar.

Jag föreslår .22 och luftgevär.

Samt massor med torrträning.

Samt att använda rätt teknik då förstås.

Klass1-smällar skjuter man upp sen med. De tränar man inte med. Det behöver man nämligen inte om man sköter den riktiga träningen, den med .22:an.

Och då klarar man det galant dessutom.