Hoppa till innehåll

Kajak, svårt att bygga?


MarkusR

Recommended Posts

Finns här några kajakpaddlare?

Jag har paddlat av och till de senaste 20 åren och min hustru har blivit ganska biten paddlare genom sitt multisportande. Hon har en Zedtech Python, multisportkajak och vi har en Stellar Advantage 18, havskajak som även jag kan hantera. Detta har gett fruktansvärd mersmak och jag har de senaste månaderna börjat fundera på att bygga en kajak själv.

Här är Björn Thomassons fantastiska sida med ritningar på fina hembyggen, dessa två matchar min kravspec rätt bra:

http://www.thomassondesign.com/katalog/mina-kajaker/njord

http://www.thomassondesign.com/katalog/mina-kajaker/hunter

Finns här någon som byggt kajak, kanske till och med en från Thomassondesign?

All input jag kan få är positivt :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som byggt en med tunna fanerribbor och ett lager glasfiber men vilket jobb. Han bor i Örebro och vill du kan jag prata med honom och se om han är intresserad av att ge dig några råd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också kikat på den sidan mer än en gång utan att komma till skott. Skulle nog egentligen helst vilja bygga någon form av kortare kanot för mindre strömmande vattendrag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kajakerna jag länkat till byggs av 5mm träribbor, glasfiber och epoxi. Ja, det räknas ca 150 timmars arbete första gången. Bra att veta om någon som kan tipsa om det skiter sig :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markus skall tydligen sluta jaga o skjuta,

det är ung den insats jag tror mig se/veta att det krävs för att göra ett bra projekt och se det slutfört.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kör hårt Markus hoppas att du bygger en

det värsta som kan hända är att du blir frälst i byggandet iom att jag pratade med en gammal gubbe som bygger egna kajaker

han sa att den första var krånglig men sen så blev det lättare men han blev så biten så att han byggde minst en per år bra många år även fast han blev för gammal för att komma i

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christian är inne på det vesäntliga i mina funderingar, måste man ge upp hela livet i många månader för att ro hem ett dylikt projekt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en under konstruktion, och där har den legat i några år nu.. En god vän har gjort klar sin första och är nästan klar med sin andra. De blir jättesnygga! Han är pensionär, och jag tror nästan att det är det som kommer att krävas. Detta av den enkla anledningen att två timmar om dagen i 75 dagar ger inte de 150h som krävs, utan att det kräver att man kan göra nog långa pass för att föra projektet framåt.

Med andra ord: Jag tror att det är ett mycket roligt och pra projekt om man kan fokusera på det, men ett mindre bra projekt att ha som tidsfördriv på kvällarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är en väsentlig kille,

en av mina bekanta helrenoverade sin/deras brf i fjollträsk, det tog mer än 4 år av två kvällar i veckan och en helgdag i veckan,

på slutet började de gråa håren komma, alternativet hade varit att ta tre veckor semester och göra arbetet på en gång,

gissa vilket alternativ jag ser som mest intressant?

Jag tror att om man kan viga heldagar åt ett projekt som en kajak exempelvis, då går det att faktiskt ro det iland på den tid som är angivet,

då förlorar man inte så mycket i uppstart/städ tid som annars.

Nåja, allt har sin tid, kajaker är fina och jag gillar dem verkligen.

/CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag i alla fall beställt en ritning och byggbeskrivning. Den kan ju få ligga och mogna här hemma ett tag så får vi se var vi hamnar. Jag chansar lite när jag väljer en modell som kräver sitt av paddlaren, men den är så förbålt vacker i linjerna att habegäret blir mig helt övermäktigt, ska jag bygga så får det blir en sån.

http://www.thomasson...-kajaker/hunter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Träffade en kompis igår på byn, han hade byggt en kajak.. över 5 meter lång och 19 kg tror jag den hamnade på. Tog 180 timmar..

Men den såg cool ut, såg hans övningar att ta sig upp igen efter en kantring.. :biggrin:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Host..host skippa datan och börja snida :woot:Tid finns det till både jakt o kajakbygge..tiden måste bara läggas på rätt saker . Skippa datan o tv o göra kajak istället som sagt :smile: .. o nyheter finns på radio..så spackla glasfiber kan du göra samtidigt som att du lyssnar på väder sport m.m :yes:..

Hehe, nä men vore ju superfränt om du startade med bygget o lade upp bild för bild hur det går..när du ids börja :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var sugen på kanotmaran redan i år, men det är lite väl långt för mitt späda arsle. Jag måste träna upp sittuthålligheten, nu får jag kraftig träsmak redan efter ett par timmar.

Tiden tror jag nog jag skulle kunna hitta för att bygga, problemet är att kajaken är 5,85m lång och mitt garage/snickarverkstad är 5,5. Jag måste alltså hitta någon som är villig att låna mig plats att vara, alternativt får jag sätta upp vårt 6meters partytält ute i trädgården och hålla på där, det vet jag inte om min söta hustru skulle uppskatta + att det kan bli lite kallt och fuktigt under höst/vinter.

Självklart blir det en projekttråd med bilder om/när jag ids börja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv byggt en SOF-kajak enligt Chris Cunningham "Building a Greenland Kayak". Den byggdes i träslöjds salen på skolan.

Problemet med stripbygge är att när man ska plasta dom är det väldigt bra om man kan hålla jämn temperatur och fuktighet så partytält är inte helt optimala. En polare fick läga kajaken på diagonalen i garaet. det verkar få plats i dit garage också. Sqrt[5,5^2+2^2+2^2]=Strax över 6 meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag börjat snida mig en pagaj, grönlandspaddel. Jag har gett mig tusan på att lära mig rulla, dvs "eskimåsväng", jag kommer väl att få hyra mig grönlandskajaken igen när paddeln är klar. Byggplanerna jäser i mitt huvud.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kajakerna jag länkat till byggs av 5mm träribbor, glasfiber och epoxi. Ja, det räknas ca 150 timmars arbete första gången. Bra att veta om någon som kan tipsa om det skiter sig :wink:

Verkar sjukt roligt detta. Gör en tråd och fota allt för eget och andras lärande. 150 timmar låter optimistiskt. Det finns en gammal tumregel som säger att uppskattad tidsåtgång alltid skall multilieras med 3,14. :) Har stämt i alla mina projekt hittills. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Work in progress, jag limmade på lite asppanel på fururegeln för att få rätt tjocklek på handtaget. Egentligen ska det vara gran men jag hade en riktigt torr och fin fururegel liggande.

post-2426-0-08112800-1344963513_thumb.jp

Just det ja, ritning och byggbeskrivning för kajaken kom idag i posten :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hua. Minns mitt eget försök för 8 år sedan...... Mycket jobb och sedan ledsnade jag. Eller ja, vi flyttade och jag lämnade kajaken bakom mig. En kompis bygde en vävbaserad kajak, den blev riktigt lyckad och gick snabbare att få till än mitt trähärke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Markus!

Vilken modell valde du? Har skälv ritningen till Kavaten... som ligger och mognar:))

Har blivit sugen på att skaffa en ritning på en av jakt & fiske kanadensarna

325 eller 395 sport.

Ser fram imot att följa den här tråden. Hoppas du kommer igång.

På kavaten kom jag så långt att jag såga till spontmallarna och fixa till stävarna sedan blev det liggande.

Förhoppningsvis blir det en kajak av det så småningom.

//Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Påbörjade bygge av kajak för 10 år sedan. Står numera med skott, spant och första vändorna faner i mina föräldrars "luda" nere i Skåne.

När det gäller eskimåsvängen, eller rollningen, så rekommenderar jag dig att börja med flottör ute på ena bladet.

Flottörer kan man göra själv av drybags eller frigolit som man helt enkelt gaffatejpar runt bladet.

Själva svängen i sig utgörs egentligen bara av en vridning med höften, men i början är det skönt att ha lite hävarm eftersom 99% av alla nybörjare "tjuvar sig" ur svängen - dvs häver fram bålen innan höften är uppe ur vattnet.

Tänk på hur du paddlar med raka armar och där du får kraften genom att använda ryggens sidomuskler och höftvridningen.

Samma muskler använder du i rollen. Höftvridning, bakåt med bålen, till sist hävning med ryggmusklerna.

Du gör alltså rätt när du kommer upp med huvudet sist ur vattnet, kroppen först.

Detta kanske du redan har kläm på, men det kommer definitivt bli viktigt om du ska rolla med pagaj.

För skoj skull kan du kolla på handrollar på tuben. Där finns några som rollar utan paddel - enbart med händerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har läst och tittat på otaliga rollfilmer på tuben, det genomgående är ju att det ser så förbannat lätt ut :yucky:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Då jag drabbades av sjukdom för några år sedan så slutade jag långpaddla och började rolla istället. Det är skitkul om man är några stycken som hjälper varandra och kommer med tips och kritik. Själv tycker jag att "pagaj" är minst lika lätt, om inte lättare, att rolla med som plattpaddel.

Förra året hade vi en heldagskurs med Helen Wilson. Hon avslutade med att göra alla tävlingsrollarna med en imaginär paddel :ohmy: bara för att visa att det är kroppen man rollar med och inte paddeln!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...