Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grävlingsgryt

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har tätt med Grävling på marken??

Jag frågar för det verkar som vi har mycket närliggande gryt med olika populationer med Grävling på våra marker.

Hur vanligt är det att de bosätter sig och startar kullar med 250m avstånd , om jag förstått rätt så är de ganska starkt revirhävdande mellan "familjerna" och det är lite förvånande att de då inte flyttar längre när de lämnar boet och letar nytt??

Det verkar vara ett bra år att hålla efter Grävling i varje fall för de är ganska många.

Publicerat

Att dom gör det är ju ett tecken på att det finns extremt gott om grävling onekligen. Men grävlingarna har ju ofta ett antal gryt som de går imellan inom samma revir. Är du säker på att det inte är samma kull du sett i de olika gryten?

Publicerat
  • Författare

Att dom gör det är ju ett tecken på att det finns extremt gott om grävling onekligen. Men grävlingarna har ju ofta ett antal gryt som de går imellan inom samma revir. Är du säker på att det inte är samma kull du sett i de olika gryten?

Det finns gott om dem!

men att de byter gryt så visste jag faktiskt inte , åtminstone inte under yngelperioden och så här snart efter.

Kan ju vara så som du säger , jag får hålla det under uppsikt så att jag inte passar på fel ställe :wink:

Publicerat
  • Författare

post-4850-0-30406200-1344672880_thumb.jp :smile:

Nu har jag fällt 2 st stora hannar i samma område med 1 dags mellanrum

Publicerat

Grattis :thumbsup: Nyper du grävlisar med 222an?

Publicerat

Grattis Tjörnbon! :smile:

Bra jobbat! :thumbsup:

Publicerat

Grävlingen har sommar gryt nära föda som ofta är simplare,samt brukar en borg finnas där dom klumpas ihop,men dom har nog 2-3 gryt per familj...

Publicerat

Grävlingen har sommar gryt nära föda som ofta är simplare,samt brukar en borg finnas där dom klumpas ihop,men dom har nog 2-3 gryt per familj...

Jag skulle påstå att de har betydligt fler gryt per revir ändå. Grävlingsreviren ligger i normala fall runt 300 hektar för en familj vill jag minnas när jag läste en forskningsrapport inom området, och på den arealen kan de ju utan problem ha 10-20 st gryt. Men revirstorleken kunde väl gå ner emot 1/3 av den arealen också, där den främsta parametern var tillgången till kulturmark -> daggmask.

Publicerat

Jag skulle påstå att de har betydligt fler gryt per revir ändå. De minsta grävlingsreviren ligger i normala fall runt 300-400 hektar för en familj vill jag minnas när jag läste en forskningsrapport inom området, och på den arealen kan de ju utan problem ha 10-20 st gryt.

Olika vart i landet man befinner sig tror jag. Ingen regel utan undantag!
Publicerat
  • Författare

Grattis :thumbsup: Nyper du grävlisar med 222an?

Jodå!

Jag tar dem med V-max :thumbsup:

Funkar riktigt bra, jag sköt en ganska stor hanne med hagelpumpen för ett par år sedan, jag fick hämta den vid grytet 25m längre bort efter 2 st direkt träffar mitt i pallet på 15m håll cal 12 och 3:or :sweat: så jag litar hellre till 222:an

Publicerat
  • Författare

Grattis Tjörnbon! :smile:

Bra jobbat! :thumbsup:

Tackar det var 5:e och 6:e Grävlingen sedan starten så här är det livat :yes:

Publicerat
  • Författare

Jo jag har sett en del gryt som verkar betydligt enklare i markerna och vi har en riktig borg också , det som verkar lite konstigt är att de har flera familjer så nära varandra de två senaste jag sköt var båda vuxna hannar och mellan skottplatserna så är det cirka 300m!

De har väl en hierarki som gör att nyvuxna hanar får söka nytt revir och egna honor, dessa hanar är inte av årets kull utan snarare 2 år tillbaka av storleken att döma!

Eller gör Grävlingar annorlunda?

Publicerat

Jag lägger in en fråga här i tråden om det är ok.. vi har troligtvis en grävling som huserar vid sommarstugan. den håller till under ett skjul längr bort på tomten. frågan är hur man enklast kan avliva?? Vilken tid skall man sitta? Är det bara att vaka eller ska man ålta med något? Funkar det att locka m muspip? Alla tips mottages.

Publicerat

Sätt dig och vänta på den på kvällen. Sitt ända tills du inte kan se något eller så sätter du dig tidigt på morgonen när de precis ljusnar.

Du kan ju alltid mata lite men jag hadde nog bara vakat.

Muspip tror jag inte funkar på grävling.

Publicerat

Tack för hjälpen. lyckades knäppa den ikväll runt halv tolv tror jag. tog den precis vid en av ingångarna. 2 smällar fick han, mest för att den inte skulle krypa under och dö utan bli på plats. en stor hane. dock så blev jag fundersam på att den inte såg så bra ut. funderar på om den blivit drabbad av skabb.. är det vanligt att även grävlingar får det? det är inte omöjligt för jag har skjutit några skabbrävar i samma område tidigare... bilder ordnas imorgon då de är på mobilen.

Publicerat
  • Författare

Grattis till Grävlingen!

Men!

Jag misstänker att du kan sätta dig fler kvällar för det finns säkert fler där du sköt denna.

Muspip kan funka ibland (det har jag skjutit Grävling på) även rådjurslocket har dragit Grävling men de kommer sällan nära då utan du ser dem på håll.

(Så har det varit för undertecknad i varje fall!)

Däremot så är det bäst att bara sitta och passa där du ser dem lämna grytet!

Skitjakt.

Publicerat

här kommer några bilder. någon mer som kan se om det är skabb eller något annat tok med den?

post-5320-0-59206100-1344962374_thumb.jp

post-5320-0-04708900-1344962383_thumb.jp

post-5320-0-52308200-1344962438_thumb.jp

Publicerat

tycker den är rätt "tunnhårig" runt nacken och räva och längre bak på ryggen... på en av bilderna är det även ett sår ovanför svansen tycker det ser skumt ut...

post-5320-0-50595500-1344962504_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

tycker den är rätt "tunnhårig" runt nacken och räva och längre bak på ryggen... på en av bilderna är det även ett sår ovanför svansen tycker det ser skumt ut...

Vi har en del skabb på markerna men jag har aldrig sett en Grävling med det !!

Men det ser ju onekligen ut som någon form av angrepp eller sjukdom så det ligger ju nära till hands att tro att det är just skabb :sick:

Det verkar som tur är som att den dessutom fått akut blyförgiftning och det gjorde du bra. :thumbsup:

Publicerat

tycker man ska ha som grundregel att ser det ut som skabb behandla det som det är skabb

iofs aldrig hört att grävling får skabb men är man osäker så

Publicerat

okok . jo det va allt skönt att få bort den.

Publicerat

Grattis till grävling!

Skabb skulle jag inte tro det är dock. Jag upplever det ganska vanligt att grävlingar har hårlösa fläckar och stora ärr från revirstrider med andra grävlingar. Flera av de grävlingarna jag skjutit i år har den vanliga skadan med "ärrad nacke", men en har haft ett bortslitet öra med stora ärr runt omkring.

Angående Tjörnbons fråga kring hur hierarkin med grävlingarna fungerar så är det nog inte så ovanligt att det finns flera vuxna hanar inom samma revir, då är det troligen avkommorna som fått stanna kvar i föräldradjurens revir.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag skulle påstå att de har betydligt fler gryt per revir ändå. Grävlingsreviren ligger i normala fall runt 300 hektar för en familj vill jag minnas när jag läste en forskningsrapport inom området, och på den arealen kan de ju utan problem ha 10-20 st gryt. Men revirstorleken kunde väl gå ner emot 1/3 av den arealen också, där den främsta parametern var tillgången till kulturmark -> daggmask.

ja vi brukar låta dom hinna max gräva ett stort :wink:

Dom gryt jag har utmärkt äre det sällan 5gryt per 1000h som används utan några gryt som man jagat ner dom i som svammel stenar osv då blire fler.

olika per biotop men vanligen nere i söder är 4-500meter mellan hyfsat aktiva gryt..

Övrigt slåss grävlingar ofta och flera som man tar som är sargade och ofta hanarna i mindre storlek som är värst utsatta

Publicerat
  • Författare

post-4850-0-50370800-1346097964_thumb.jpIkväll så dundrade det i skogen :tongue:

En dubbel i Grimbart blev det :thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Doftmedel är bra har jag fått veta!!

Jag läste Svensk jakt och fick reda på att Grävlingens doftsekret skulle vara rent oemotståndligt för Grävlingar av annan familjehärkomst.

Efter en del grötande så var fällorna laddade med just detta och det hjälpte inget :dry:

Men det är klart att man alltid drar upp sina förväntningar när man nyss läst något intressant.

Jag hade ivarje fall några glasspinnar med doft på i en plastpåse i ryggan för att kunna skicka ut en på något pass vid ett bra tillfälle,härom dagen var det ett sådant tillfälle.

Jag såg en Grävling en tidigare kväll men endast för någon hundradels sekund så därför ville jag locka den att stanna längre denna gången, Sten ,doftpinne, gummiband och ett kast på 20m sedan var det bara att bänka mig för vad som komma skulle.

När det börjar skymma ordentligt så ser och höt jag något i buskarna helt nära min doftfyr och när den nästan är framme vid den så får den vind och upptäcker den!

Den springer skrikande i en rasande fart ,högljutt ber den om förlåtelse att den inkräktat på denna bastanta Grävlingshannes revir som tydligen inte fanns där igår (Jag antar att det är så i varje fall) skrikandet slutar inte förrän den är i det område som jag tror är hemma för den (Grytområdet).

Liten jaktupplevelse att ta med sig hem :cool: aldrig varit med om liknande tidigare och kan bara vara glad att jag inte föll till föga och tog med minstingen som tiggde och bad om att få följa med på Jakt tidigare under kvällen :tongue: Hade blivit mardrömmar då :ohmy::yes: