Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Välkommen in i skåpet, Heym SR21.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jaha då har man avverkat de två första älgjaktsdagarna.

Det är mycket imponerande hur älgar bara kan gå upp i rök. Såg t.ex en stor tjur 8-12taggar ett par dagar innan älgjakten. Dessutom gott om älgspår.

Men så är det något som händer och nu under två hela dagar där jag suttit ute från 07:00-15-tiden så har jag inte sett så mycket som en klöv.

Nåväl, det blir nya tag på samma mark imorgon och sedan börjar jakten på arrendemarken på lördag och där har vi 1 + 1 på fyra man :thumbsup:

Roade mig igår med att knäppa lite bilder på Heymen. Jag hoppas innerligt att "hon" snart ska få tala ;)

post-2176-13498497217403_thumb.jpg

post-2176-13498497392723_thumb.jpg

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Sitter här på jobbet och spånar lite på Heymens framtid.

I närtid ligger att finna en kikare till 6,5-pipan. Lutar för tillfället åt en Vortex viper 4-16x50 med "dead-hold" riktmedel. Om jag lyckas att trycka upp min 120grs TTSX i 890m/s (ingen omöjlighet med MRP) då kommer riktmedlet att stämma fruktansvärt bra ut till 500m :thumbsup:

post-2176-13504100232153_thumb.jpg

Utöver det här så funderar jag på hur jag ska göra med 9,3-pipan. Känns kämpigt sedan jag fick en smäll av den och att det sedan följde med ut i skogen och ledde till ett fruktansvärt dåligt skott på ett rådjur.

Vet faktiskt inte hur mycket inpassning det krävs när man fixar nya pipor till Heym SR21/30. Nära till hands är ju annars att byta ut den mot en 308 eller 8x57-pipa. Fritid & vildmarksliv har en 308-pipa, men den verkar ingå med en bössa i 9,3x62.

Ett annat ganska enkelt sätt att försöka lösa problemet är att låta knuffa på en 15g vulcan med en väldigt nätt mängd snabbt krut.

Tänkte jag skulle prova "Vulcanlinjen" först så får vi se om det löser mitt problem, för att citera exabit "det är ju gott att ha tyngden och den grövre diametern att sätta imot".

Fortsättning följer -_-

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

För att uttrycka mig som en nära vän, "det är bra döa i Heymen nu" :thumbsup:

I torsdags så släppte vi en Jackrussel/tax blandning i paradismarkerna. Det blev tre skall sedan kom get med två kid ut på mig. Visslade på de utan reaktion. När de hade passerat en bäck passade jag på att vissla igen och då fick jag fast dom på 80-90m. La korset strax bakom bogen på främre kidet och tryckte av. Knall och fall. Geten försvann rakt bortåt medans kid nr2 vände tillbaka. Svingade med men fick inget vidare läge, så det fick va.

post-2176-13513815306537_thumb.jpg

Ikväll var jag ute för gris. Det har varit bra tryck på den ena åtlen nu. Sugga med 8st 35-40kgs grisar, två suggor med ett par grisar i 80-90kgs klassen och en ensam galt modell större är vad vi sett på kameran.

Suggan med smågrisarna brukar komma vid 20:30-21:00. De båda suggorna med de större "kultingarna" brukar komma kring 23:00 och den ensamna galten brukar komma kring 02:00-02:30.

Tänkte att jag går ut och sätter mig i god tid, innan mörkret faller så jag var ute vid 18:00.

Redan vid 19:30 börjar det att rassla i snön (japp vi har fått ett par cm lokalt över marken). Sitter och avvaktar men inget händer. Efter en timmes väntan nästan så exponerar sig grisen snabbt. Han springer väldigt intensivt i kanten på åtlen och efter cirka fem minuter så har jag beslutat mig för att det måste vara en galt. Korset i bogen och krama avtryckaren. Skottet smäller och grisen far iväg.

Går fram för att se efter men hittar inget av värde (lite typiskt 6,5). Ringer sysslingen som har hund och försöker få förstärkning men han har ölat så jag får åka och hämta upp honom. Tillbaka till åtlen och sätter hunden på spåret, trettio meter senare hittar vi grisen.

En galt på 94kg levande. Än har jag inte lyckats komma över de magiska 100 trots 16st skjutna.

Mvh/Jocke

Publicerat

Många tycker säkert att det är fel att ladda en 62a med lättare kulor än 18.5g, dock behövs det knappast för vårat svenska vilt och tycker du det är lite kämpigt så testa absolut 15g. De går att ladda ner lite och fungerar snarare bättre så än med mer fart.

Jag körde 16.2g rätt många år för att de gav farter runt 800m/s , har hög BC och mycket energi till viltet även utanför 200m men efter ha sett alla fina bilder, läst och fått berättat om 15g Oryx i 9.3*57 så använder jag från iår 15g Oryx i mycket lugna 730m/s och de är riktigt bra med död i dom och känns knappt jämfört med 18.5g.

Skickat från min HTC Sensation Z710e

Publicerat

Jo just, jag laddar med Norma 201 som är perfekt för lättare kulor i 9.3*62

Skickat från min HTC Sensation Z710e

Publicerat
För att uttrycka mig som en nära vän, "det är bra döa i Heymen nu" :thumbsup:

I torsdags så släppte vi en Jackrussel/tax blandning i paradismarkerna. Det blev tre skall sedan kom get med två kid ut på mig. Visslade på de utan reaktion. När de hade passerat en bäck passade jag på att vissla igen och då fick jag fast dom på 80-90m. La korset strax bakom bogen på främre kidet och tryckte av. Knall och fall. Geten försvann rakt bortåt medans kid nr2 vände tillbaka. Svingade med men fick inget vidare läge, så det fick va.

post-2176-13513815306537_thumb.jpg

Ikväll var jag ute för gris. Det har varit bra tryck på den ena åtlen nu. Sugga med 8st 35-40kgs grisar, två suggor med ett par grisar i 80-90kgs klassen och en ensam galt modell större är vad vi sett på kameran.

Suggan med smågrisarna brukar komma vid 20:30-21:00. De båda suggorna med de större "kultingarna" brukar komma kring 23:00 och den ensamna galten brukar komma kring 02:00-02:30.

Tänkte att jag går ut och sätter mig i god tid, innan mörkret faller så jag var ute vid 18:00.

Redan vid 19:30 börjar det att rassla i snön (japp vi har fått ett par cm lokalt över marken). Sitter och avvaktar men inget händer. Efter en timmes väntan nästan så exponerar sig grisen snabbt. Han springer väldigt intensivt i kanten på åtlen och efter cirka fem minuter så har jag beslutat mig för att det måste vara en galt. Korset i bogen och krama avtryckaren. Skottet smäller och grisen far iväg.

Går fram för att se efter men hittar inget av värde (lite typiskt 6,5). Ringer sysslingen som har hund och försöker få förstärkning men han har ölat så jag får åka och hämta upp honom. Tillbaka till åtlen och sätter hunden på spåret, trettio meter senare hittar vi grisen.

En galt på 94kg levande. Än har jag inte lyckats komma över de magiska 100 trots 16st skjutna.

Grattis till kidden och galten! Snacka om att du är tillbaka i gemet med Heymen! :wub: Låter som mycket väl förvaltade lägen - snyggt!!! :yes:

Publicerat
  • Författare

Tackar för det svaret Herbert!

Det ligger 73st 15g Vulcan till fösäljning här på forumet, är väldigt sugen på att slå till för att testa. Precis som dig så är jag inne på att ladda den väldigt försiktigt.

Efter grisen inatt så känns det väll lite som om 9,3an är mer och mer intressant att slänga på Doctern på. Samtidigt så tar ju 6,5an död på grisarna men de går en bit och det blir väldigt lite blod i de flesta fallen.

Publicerat
  • Författare

Grattis till kidden och galten! Snacka om att du är tillbaka i gemet med Heymen! :wub: Låter som mycket väl förvaltade lägen - snyggt!!! :yes:

Tackar!

Jodå man får se till att förvalta de få tillfällen då man är ute ;)

Min mobil krånglar föresten så jag har för lite internt minne och kan inte uppdatera Whatzapp så det verkar kört att få igång det igen :wallbash:

Publicerat

Det ligger 73st 15g Vulcan till fösäljning här på forumet, är väldigt sugen på att slå till för att testa. Precis som dig så är jag inne på att ladda den väldigt försiktigt.

Efter grisen inatt så känns det väll lite som om 9,3an är mer och mer intressant att slänga på Doctern på. Samtidigt så tar ju 6,5an död på grisarna men de går en bit och det blir väldigt lite blod i de flesta fallen.

Lugnt laddade 15-grammare kunde nog bli riktigt bra i din bössa som vi diskuterat tidigare :yes: Och för grisåteln torde det vara ruskigt rätt.

Publicerat

Tackar!

Jodå man får se till att förvalta de få tillfällen då man är ute ;)

Min mobil krånglar föresten så jag har för lite internt minne och kan inte uppdatera Whatzapp så det verkar kört att få igång det igen :wallbash:

Samma med min telefonjävel. Raderade annat för att få in whatsapp.:-/

15g vulcan lär du bli nöjd med, farsans kusin Ove som tog med mig på några av mina första jakter när jag ännu var liten pojk använder den i vår släkts mesta älgbössa, en hva 146 9,3x57.:-)

Det ser ut som att man kört en stängselpåle genom djuret efteråt, varken mer eller mindre.:-)

Smidigt att helmanteln ofra samskjuter hyfsat med.

Publicerat
  • Författare

Lugnt laddade 15-grammare kunde nog bli riktigt bra i din bössa som vi diskuterat tidigare :yes: Och för grisåteln torde det vara ruskigt rätt.

Även jag tror att det kan vara "the way to live". Oryx i måttliga hastigheter i 15g version känns ju faktiskt som den hetaste kandidaten för tillfället.

Publicerat
  • Författare

Samma med min telefonjävel. Raderade annat för att få in whatsapp.:-/

15g vulcan lär du bli nöjd med, farsans kusin Ove som tog med mig på några av mina första jakter när jag ännu var liten pojk använder den i vår släkts mesta älgbössa, en hva 146 9,3x57.:-)

Det ser ut som att man kört en stängselpåle genom djuret efteråt, varken mer eller mindre.:-)

Smidigt att helmanteln ofra samskjuter hyfsat med.

Då är frågan hur det ser ut efter en centralt placerad bogträff på en lite större gris. Utgång som en handboll, typ.

Njä här känns nog ändå 15g Oryx som helt rätt även om jag oftast är väldigt konservativ till användning av Oryx.

Publicerat
  • Författare

Var på banan idag av olika anledningar. Den ena anledningen var att jag skulle koncentrera mig på att skjuta med Heymen med 6,5-pipan över benstöden för att utvärdera om det är en bössa och set-up som jag vill behålla.

9,3-pipan har jag redan bestämt mig för att byta in mot något lämpligt, vilket för tillfället ser ut att bli en Ruger M77 MKII i 308win.

Men det kan ju bli att jag byter ut hela paketet mot två andra lämpliga bössor.

Pipbytessystem är i vart fall inget för mig, så är det bara. Tycker det blir för osäkert efter att man gjort pipbyte, i Heymens fall hela 60mm.

Nog om det och över till dagens övningar.

Tyckte att jag hade problem att leta mig in till centrum av riktpunkten idag och det krävdes en del tid och skott innan jag vart nöjd och kunde börja med skyttet på allvar.

Sköt sedan på luftgevärstavlor (10m tavlor) där jag ville ligga inom det svarta (vad kan den vara, 40mm?) 6 tavlor och lika många skott med följande resultat

post-2176-13519753439593_thumb.jpg

Fem träff av sex möjliga. Helt ok. Det som förbryllar är att jag har vänsterläge på övre raden och högerläge på den undre. När jag sedan torrklickar så ligger korset rakt på :huh:

Plockade sedan fram mobilen. Knappade in ungefärliga värden för dagen i Shooter och vred upp 7 klick enligt beräkning i appen. Likadan luftgevärstavla var målet fast nu på 200m och med fem skott på samma tavla.

post-2176-13519756735333_thumb.jpg

Hade det inte varit för skottet längst till höger så hade jag varit skapligt nöjd, har trots allt inte skjutit med benstöd på allvar på många år. Märks att man är ringrostig.

Mina två första skott för dagen med benstöden på var dock lovande, synd att det inte höll hela vägen ;)

post-2176-1351975852356_thumb.jpg

Med lite träning så tror jag absolut att jag och Heymen kan vara farliga på uppmot 300m.

Mvh/Joacim

Publicerat

Ser bra ut! :yes: Lite träning så tror jag du kommer närma dig riktpunkten ganska mycket (nästa 2-3 tillfällen tror jag att du kommer se skillnad). Gör ju mängder med nytta att bli bekant med vapnet i denna ställning och få lite rutin :wub:

Var detta med SST?

Publicerat
  • Författare
Ser bra ut! :yes: Lite träning så tror jag du kommer närma dig riktpunkten ganska mycket (nästa 2-3 tillfällen tror jag att du kommer se skillnad). Gör ju mängder med nytta att bli bekant med vapnet i denna ställning och få lite rutin :wub:

Var detta med SST?

Tack polarn!

Helt enig med dig där. Ger man det här lite tålamod och träning så ska det nog fan bli bra.

Jodå visst är det 140grs SST med 46grs N160 ^_^

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha då är det läge att stänga och begrava den här tråden/dagboken. Har kommit överens med Torsbo om ett helt ok byte. Det kommer inom kort i vart fall att komma upp en projekttråd om den ena bössan då den ska "optimeras".

To be continued in another threed ;)