Publicerat Mars 11, 200521 yr Nya hotbilder blåser upp kring fjälljakten. > http://www.nsd.se/index.php?artikel=139791 Citat Samebyarnas medlemmar har bland annat inte rätt att sälja sin jakt- och fiskerätt, det har däremot en markägare. I delbetänkandet lämnar flera jurister sin syn på rättsläget när det gäller statlig mark där samerna är aktiva sedan urminnes tider. Lars-Anders Baer gläds framförallt över slutsatserna från Mauritz Bäärnhielm och Kaisa Korpijaakko-Labba. - De anser exempelvis att samerna har ensamrätt till jakt och fiske på denna mark och att rätten inte har fråntagits dem. De har tydligt uttalat och ifrågasatt statens anspråk på en egen jakt- och fiskerätt i same-området. Som alla vet så skulle det vara slutet på all småviltsjakt ovan odlingsgränsen för oss med normal ekonomi om samerna fick bestämma. För med facit i hand skulle samebyarna ta väldigt bra betalt om de fick bestämma, precis som det var innan den "fria" småviltsjakten infördes. Massor med jägare skulle tappa möjligheten att få jaga ripa på fjället med sina stående hundar. Massor med trädskällarvänner skulle inte släppas in i de orörda tjäderstorskogar under fjället. Massor med fjällripjägare skulle inte få möjligheten att få skidra på fjällvidderna med sin 22,a. Vi jägare måste agera nu så vi inte tappar denna möjlighet, som jag anser att vi Svenska medborgare har rätt till. Varför samerna vill åt statens marker är inte så svårt att lista ut, det handlar om pengar och insyn i deras rovdjurspolitik
Publicerat Mars 11, 200521 yr Fasen, aldrig får man vara glad en dag :- Bra Seger att du belyser detta problem. (Blyförbud, Stoppad jakt ovan odlings gräsen, veganer mm. Är vi sista generationen jägare...?)
Publicerat Mars 30, 200521 yr Författare Är vi verkligen bara ett fåtal som är oroliga för att denna jakt ovan odlingsgränsen ska försvinna ??? Det vore kul att på denna tråd se vad vi få jaktsidans medlemmar står i denna fråga och vad vi kan göra för att rädda kvar småviltsjakten ovan odlingsgränsen. Själv är jag mycket orolig att jägarkåren åter kommer att kröka rygg så att fjälljakten glider ifrån oss ??? För vi kanske ändå inte är så många som bryr oss, eller ?
Publicerat Mars 30, 200521 yr Vi svenskar är som vanligt så dåliga på att organisera oss när vi måste kämpa tillsammans. Hade denna fråga kommit upp i ett annat land hade det redan funnits flera organisationer som bara hade jobbat med den frågan. Kolla samerna, de är bättre organiserade. För att få politker att reagera måste man gå till media, det är det enda de är rädd för. Samerna lyckas väl med det... :-
Publicerat Mars 30, 200521 yr jag kan bara inte förstå varför det inte går att samsas om fjällen. Jag har aldrig under alla mina år i fjällen, varken höst eller vinter varit i närheten av renar.
Publicerat Mars 30, 200521 yr Är vi verkligen bara ett fåtal som är oroliga för att denna jakt ovan odlingsgränsen ska försvinna ???Det vore kul att på denna tråd se vad vi få jaktsidans medlemmar står i denna fråga och vad vi kan göra för att rädda kvar småviltsjakten ovan odlingsgränsen. Själv är jag mycket orolig att jägarkåren åter kommer att kröka rygg så att fjälljakten glider ifrån oss ??? För vi kanske ändå inte är så många som bryr oss, eller ? Jag tror nog alla jägare är ganska eniga om att småviltjakten ovan odlingsgränsen skall vara kvar, men hur man bäst skall agera för att göra något åt den saken är inte lätt..
Publicerat Mars 30, 200521 yr England = inge pang Holland = inge jakt Sverige = Ja vem vet ? Man är nog född på fel tid Tänk om man hade dagens utrustning när det vandrade stora hjorder av ..... Nä nu skall jag inte dagdrömma
Publicerat Mars 30, 200521 yr Det absolut viktigaste för att jakten ska få fortleva ät ju att vi har en regering som är positivt inställd till jakt. Dom inskränkningar inom jakt och skytte som har kommit dom senaste åren beror bara på en sak. Sossarna kan inte göra något utan att ha både kommunisterna och mp med sig, bägge dessa partier är ytterst kritiska till jakt och lämnar ofta in motioner som är negativa för oss. När det inte är ett parti som har majoritet så måste dom idka byteshandel med sina kompisar om vilka förslag som ska röstas igenom. Sossarna har dom senaste åren offrat frågor som jakt och skoterkörning för att få igenom sina "viktigare" ideer. Detta innebär tyvärr att man genom att rösta på sossarna, som igentligen inte är ett jaktkritiskt parti, eldar på dom antijakts tankar som finns hos en minoritet av befolkningen. Eftersom sossarna inte har en chans att få egen majoritet så är det enda man kan göra ,för att försäkra sig om att ens röst inte ska missbrukas, att rösta på ett parti i det borgerliga blocket. M och KD är dom partier som genom åren har varit mest för jakt. Men varken C eller FP vill införa några ytterligare begränsningar för jakten. Tyvärr beror detta problem på att svenskar i det flesta fall röstar som sina föräldrar, och detta igenom hela livet !! :- Själva poängen med att man ska rösta är ju att man ska byta parti om man ser att dom frågor man värnar om misshandlas. Jag har inga förhoppningar om att någon betydande del av jägarkåren ska rösta annorlunda i nästa val och jag tror även att jakten kommer att vara helt borta inom 20-30 år. Den enda räddningen som jag kan se är om hela statsskicket skulle läggas om så att det parti som fick flest röster i valet skulle få egen majoritet i riksdag och regering. Så är det i många länder och jag tror att detta skapar ett mycket större intresse för politiken. Man kan ju se vad partiet som har makten igentligen tycker. Eftersom politikerna lovar vad som helst för en röst och alla beslut som tas är ett hopkok av kompromisser och byteshandel så blir det omöjligt att få insikt i vad dom individuella partierna igentligen värnar om. Ju mer man tänker på detta ju bistrare blir man Vad fan ska man göra !!
Publicerat Mars 31, 200521 yr Långt men bra Jag började rösta blått när Winberg förbjöd morkullejakten
Publicerat April 10, 200521 yr Om det nu är så att samerna äger dessa enorma markarealer så måste väl samma skatteregler gälla för dom som för oss andra markägare. Fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och det retroaktivt 10 år tillbaka. Borde bli en ansenlig summa till Nuder. Svenska gränsen går väl fortfarande efter den norska eller är det ett separat land mellan? I så fall ska inte övriga sveriges befolkning betala för våra "urinvånares" sjuk och tandvård ej heller ge bidrag till den näring som bedrivs i övrigt. Gäller inte samma regler för oss alla? Var ska vi i sådana fall dra gränsen för urinvånare. De ryska bosättningar som finns efter luleå älv härrör sig femtusen år tillbaka. Var de först och vilka var dom? Är det möjligen tjetjener som har störst rättigheter till de nordligaste länen? Jag anser att vi är ett land en befolkning med en lagstiftning som alla ska följa så långt möjligt. Segregering på det sätt som vår regering nu hänger sig åt leder till motsättningar, rasbråk och slutligen blodsutgjutelse helt i onödan. Se på Bosnien och Ruwanda. Svenska kyrkan har rejält med blod på händerna var gäller samerna så jag anser att vi har en skyldighet från staten att hålla liv i rennäringen men med gränser. Tretusen personer ska inte bestämma över 8,7 miljoner andra människor som har bott på samma plats i generationer och fred har rått i sverige i över 200 år låt det fortsätta så.
Publicerat Maj 10, 200521 yr Här är målsättningen, hoppas det går igenom: Fjälljakten Riksdag och regering har fastlagt att jakten på statens marker i fjällområdet i första hand ska nyttjas för att tillgodose behovet av jakt för jägare som är fast boende i Sverige. Detta system har pågått sedan 1993 utan några påvisbara olägenheter för andra intressen. Riksdagen har vidare påtalat att nyttjandet av denna jakt inte ska försvåras på grund av höga jaktkortspriser eller onödig byråkrati. Idag lever inte länsstyrelserna i de tre nordliga länen upp till intentionerna i riksdagens och regeringens beslut i dessa avseenden. Svenska Jägareförbundet kräver därför att regeringen skyndsamt åtgärdar dessa missförhållanden genom att: • riksdagen fattar beslut om ett permanentande av nuvarande upplåtelsesystem för småviltjakt på statens marker i fjällområdet. • riksdagen fattar beslut om revidering av regelverket för denna småviltjakt rörande utländska medborgares jakträtt. • regeringen fattar beslut om ett tydliggörande av regelverket för de länsstyrelser som handlägger jaktfrågor i fjällområdet.