Publicerat Augusti 21, 201213 yr http://www.jaktojagare.se/aktuellt/politiker-slipper-brannhet-vargfraga Hur många gånger tolererar man att bli r*vkn*llad innan man slår tillbaka ? Det här kan det aldrig komma något gott ur..
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Har du nånsin träfft nån politiker med stake ? De hade lika gärna kunnat lämnat över beslutsrätten till NSF..eller ja det är väl i närmaste samma sak.. Ska inte bli spännande att följa.
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Det var ju rent av ynkligt klent! För 57000 i lön och 360:-/dag i traktamente fria resor och ersättning för dubbelt boende med upp till 8000:-/mån så förväntar man sig att man ska kunna ta beslut!
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Författare Jag ser detta som ytterligare ett stort misslyckande i vargfrågan, ännu en gång så kommer de som driver de gröna näringarna, jägarna och landsbygdsbefolkningen att bli åsidosatta av myndigheterna och politikerna. Exakt vad har gått "vår" väg i denna fråga ? De två vargjakterna gav ju inte ett dyft till lättnad för de vargdrabbade, fullständigt meningslöst, det enda som hände var att förödarna anmälde Sverige till EU, och våra politiker bajsade på sig av skräck för kommisionen. Vi blir ju blåsta gång på gång...
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Jag ser detta som ytterligare ett stort misslyckande i vargfrågan, ännu en gång så kommer de som driver de gröna näringarna, jägarna och landsbygdsbefolkningen att bli åsidosatta av myndigheterna och politikerna. Exakt vad har gått "vår" väg i denna fråga ? De två vargjakterna gav ju inte ett dyft till lättnad för de vargdrabbade, fullständigt meningslöst, det enda som hände var att förödarna anmälde Sverige till EU, och våra politiker bajsade på sig av skräck för kommisionen. Vi blir ju blåsta gång på gång... Det är dags för ett riksomfattande uppror mot våra kära politiker och myndigheter.
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Detta är en populär post. Det är dags för ett riksomfattande uppror mot våra kära politiker och myndigheter. ...sägs det i en jävla massa fikarum, sen röstas det på "Sossarna, såklart!" vilket garanterar att MP får bestämma. -- Mats
Publicerat Augusti 21, 201213 yr ...sägs det i en jävla massa fikarum, sen röstas det på "Sossarna, såklart!" vilket garanterar att MP får bestämma. -- Mats Skyll inte på mig för någon röd röst.
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Man kan ju undra hur NSF lykats bli representerade i Naturvårdsverkets insynsråd men inte jägarorganisationerna . Visserligen är har insysrådet ingen formell makt men påverka kan de genom sitt deltagande samt intresse för olika frågor. Vad gör SJF gentemot insysårdet ? Insynsråd Naturvårdsverkets insynråd är utsett av regeringen och består av representanter för olika politiska partier, näringslivet och ideella miljöorganisationer. Insynsrådet ska ge råd till generaldirektören som är den högsta chefen för Naturvårdsverket. Rådet ska också bidra till medborgarnas inflytande i verksamheten. Vanligen möts insynsrådet ett par gånger per termin. De kan också få skriftlig information mellan mötena. Insynsrådets medlemmar Bengt-Anders Johansson, riksdagsledamot (M) Roger Tiefensee, riksdagsledamot © Andreas Carlsson, riksdagsledamot (KD) Helén Pettersson, riksdagsledamot (S) Christina Höj Larsen (V) Annika Lundius, vice vd Svenskt Näringsliv Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen Christer Segerstéen, styrelseordförande Södra
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Detta är en populär post. Någon som är förvånad? Jag är det inte alls.... Vargfrågan är 100% politisk- även om vargen bilogiskt sett har hemortsrätt i sverige, men en sådan politisk fråga du aldrig i helvete kan vinna ett val på - men väl förlora ett. För en majoritet av svenskarna är vargfrågan en tämligen perifer fråga - man anser att sverige ska ha varg, men inte blott och bart varg. I den frågan kommer ingen politiker med minsta sinne för omval att ställa sig på antingen "noll" sidan eller de lika stolliga "vargkramarna" som i vargen ser frågan som kan ge dem lite mediatid i sitt arbete att störta det "hetronormativa kapitalistiska skitsamhället där man tillåter att människor äter djur". Och artikeln har två stora fel - 1: frågan är inte politiskt brännhet, den är snarare politiskt iskall! Så vad gör politikerna då? Jo, man fattar beslutet att låta frågan skötas av tjänstemännen, ett förfarande som man ibland kallar delegation. Just delegationsbeslut är populära inom kommunerna i massor av frågor där det är mer detaljer än svepande beslut i stort..... 2: delgation är ett beslut. Nu kan det slå tillbaka på regeringen, men inte till närmelsevis som om man fattat beslutet politiskt (minns hur Carlgren fick löpa gatlopp förra gången det begav sig). Det finns en term för det - deniability, myntad av CIA för att hålla saker borta från Kennedyadministrationen. Samma sak här - man vill inte ta i det, man vill inte förknippas med det - inte något politiskt parti vill det i grunden för det finns inget att vinna och man kan aldrig tillfredsställa någon av de högljudda extremsidornas krav. En ljum kompromiss tolkas hur som hos extremerna som om motståndaren vunnit så det blir pankaka av alltihop. Så om det kommer nått gott ur detta? Beror på vem som svarar på den frågan.... Varghatarna kommer garanterat inte att få något gott i alla fall, vargen är här för att stanna - det ser Bernkonventionen till. Hur många är frågan.... För lite för många är 1 varg 1 för mycket, och man kommer hur som att vara lika förbannad och förtvivlad som innan - i alla fall om man får den enda vargen i sin tillvaro. Vargkramarna kommer garanterat inte heller att få gott i alla fall, vargen är förvisso här för att stanna - med et är det hetronormativa kapitalistiska skitsamhället där man tillåter att människor äter djur med. Så hur många vargar det än blir i sverige så blir det per defintion alldeles för få, och det hetronormativa kapitalistiska skitsamhället där man tillåter att människor äter djur består likaså. Och man kommer att vara precis lika förbannad och högljudd som innan. SvenBenny & LenaGunilla Medeltal som i sig inte ser frågan som i svartvitt och som sak inte är speciellt engagerad i frågan däremot kan konstatera att ingen sida är nöjd - bra, då är det förmodligen helt ok. Och vi har en ny fin kompromiss i landet som blott svenska krusbär ha. Och sedan röstar SvenBenny & LenaGunilla som de alltid gjort, politikerna blir valda som de alltid blivit och ordningen består. Och vargen, frågan är bara hur många..... /T
Publicerat Augusti 22, 201213 yr . Och vargen, frågan är bara hur många..... /T Är det några som dristar sig på en gissning ? Min gissning idag när jag är på gott humör är 500st, naturligtvis är målet att de ska vara jämnt fördelade över vårt vackra land(renbete undantaget). Vilket alla vet är en omöjlighet med tanke på hur verkligheten ser ut, så 500st i mellansverige då...första..andra..
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Jag tror på 300. 300 vore ett fegt val eftersom det är en höjning av förra gränsen och mycket högre än minsta möjliga population samtidigt som det medger jakt på varg redan till vintern. Man håller alltså alla tillräckligt nöjda. Tilldelningen på licensjakten blir max 25 vargar och endast i dom län som har mer än två revir med dokumenterad föryngring förra året. Även om det är NVVs tjänstemän som ska ta beslutet så skall det fortfarande accepteras av politiker och NVVs tjänstemän har säkerligen också fått påverkan av dom politikerna som verkar i frågan om att inte ta ett för obehagligt beslut.
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Är det några som dristar sig på en gissning ? Min gissning idag när jag är på gott humör är 500st, naturligtvis är målet att de ska vara jämnt fördelade över vårt vackra land(renbete undantaget). Vilket alla vet är en omöjlighet med tanke på hur verkligheten ser ut, så 500st i mellansverige då...första..andra.. Sålt till de dumma jägana som trodde på politikernas löften och nu står där med en näsa lika lång som på en gammal Husqvarna hanbössa!
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Sålt till de dumma jägana som trodde på politikernas löften och nu står där med en näsa lika lång som på en gammal Husqvarna hanbössa! Nu är det inte jägarna som ska "köpa" - det är SvenBenny och LenaGunilla.... Jägarna gnäller, vargkaramarna ylar i kapp - en lagomt trovärdig professor i dialektisk zoologi uttalar sig myndigt om att nivån X ger friska vargar bla bla bla... Och SvenBenny och LenaGunilla tycker det verkar vara en helt ok kompromiss. Sålt till SvenBenny och LenaGunilla på första bänk. Vad jag gissar på? En nivå runt dagens stam..... Ingen har ju tagit livet av sig i förtvivlan än, så det verkar ju funka hjälpligt med dagens nivå i alla fall. /T
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare http://www.jaktojagare.se/aktuellt/oroande-for-demokratin
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Om det nu är varg vi har i detta land eller kirkovorsningar. Enligt en varg expert från kanada så var den berömda " flyttvargen " en söt vovve Länk till artikeln http://www.jaktjournalen.se/index.php?avd2=search&avd1=1&id=15429
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Om det nu är varg vi har i detta land eller kirkovorsningar. Enligt en varg expert från kanada så var den berömda " flyttvargen " en söt vovve Länk till artikeln http://www.jaktjourn...avd1=1&id=15429 Nu spelar det ingen som helst roll om vargarna vi har här skulle komma från Mars..... NVV definierar dem som varg - svensk varg. Och då är det så.... En meningslös ickefråga att tjafsa om..... /T
Publicerat Augusti 23, 201213 yr http://www.jaktojaga...-for-demokratin Njae - så fall är många bygglovshanteringar demokratiska hot med.... Men MM driver nu tesen att vargfrågan är den viktigaste politiska frågan vi haft i Sverige sedan 1810 FÖR ALLA SVENSKAR, så jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta ärligt talat. /T
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Författare Bygglov hanteras ju på kommunal nivå, vi kanske ska lägga vargfrågan där också..
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Bygglov hanteras primärt på kommunal nivå men vissa ärenden skall granskas av länsstyrelsen så som strandskydd och liknande. Sedan kan ärenden överklagas så det hamnar i förvaltningsdomstolen eller miljödomstolen. Dock är kommunen en första instans så det är ju inget dumt förslag. Då hade man dock tyvärr fått lämna lokalen vid beslut då man hade blivit direkt anklagad för jävighet
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Författare Nu spelar det ingen som helst roll om vargarna vi har här skulle komma från Mars..... NVV definierar dem som varg - svensk varg. Och då är det så.... En meningslös ickefråga att tjafsa om..... /T Det spelar i allra högsta grad roll om det är renrasig varg eller hybrider. Hållandet av hybrider mellan F1-F4 är förbjudet i Sverige, då de anses vara för svårdresserade och farliga för människor och djur, då de varken är varg eller hund, och då vore det ju jäkligt märkligt om det ska tillåtas springa fritt i skog och mark. Under min tid som kommunal djurskyddsinspektör hade vi några fall med F4:or, och det var bland det obehagligaste jag mött i form av hunddjur. Sen är det ju så att vi skrivit på för att hysa en stam vargar, inte hybrider..
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Bygglov hanteras ju på kommunal nivå, vi kanske ska lägga vargfrågan där också.. Bygglov hanteras primärt på kommunal nivå men vissa ärenden skall granskas av länsstyrelsen så som strandskydd och liknande. Sedan kan ärenden överklagas så det hamnar i förvaltningsdomstolen eller miljödomstolen. Dock är kommunen en första instans så det är ju inget dumt förslag. Då hade man dock tyvärr fått lämna lokalen vid beslut då man hade blivit direkt anklagad för jävighet Exakt så! Och ingen ser några som helst problem med det sett till demokratin.... Bara för att en politiker blir vald så blir hen inte kompetent i alla sakfrågor automagiskt. Politiker ska ägna sig åt att ange riktning i frågor, detaljnavigeringen ska de som begriper sig på sjökortet göra. Och vargfrågan är liksom nu en i högsta grad politisk fråga, MEN man kan knappast anta att politikerna i riksdagen kan besitter djupare kunskper i vare sig vargens behov eller dess verkan.... Demokrati i ett delegerat beslut ligger i hur tjänstemännen styrs (delegationsbeslutet - vad skriver man där) och hur detta sedan följs upp och utvärderas (följer verkligheten den utlagda politiken eller inte). Demokrati och rättssäkerhet ges ur individens rätt att överklaga besluten som tjänstemännen för. Kan besluten överklagas och det sker inom vedertagna system och instanser så är det demokratiskt. Tom mer demokratiskt än om klåfingriga politrucker beslutar om detaljfrågor de i alla fall inte begriper..... /T
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Detta är en populär post. Det spelar i allra högsta grad roll om det är renrasig varg eller hybrider. Hållandet av hybrider mellan F1-F4 är förbjudet i Sverige, då de anses vara för svårdresserade och farliga för människor och djur, då de varken är varg eller hund, och då vore det ju jäkligt märkligt om det ska tillåtas springa fritt i skog och mark. Under min tid som kommunal djurskyddsinspektör hade vi några fall med F4:or, och det var bland det obehagligaste jag mött i form av hunddjur. Sen är det ju så att vi skrivit på för att hysa en stam vargar, inte hybrider.. Jag sa inte att du hade fel i sak..... Bara att om du frågar SvenBenny och LenaGunilla Medeltal (och därmed alla politruckerna) så är det NVV som bestämmer vad som är varg och vad som inte är varg, att vi som jägare (och dessvärre i allmänhetens ögon därmed automagiskt är vargnegativa - en Guilt by Association som jag är helvetes trött på kan jag säga) påstår att vargarna inte är vargar är av samma vikt som om Wolf Army presenterar en annan expert som intygar att vargarna är från Mars och därmed extremt skyddsvärda..... Vi ska med all rätt kritisera den förda förvaltningen (i klartext - en obefintlig förvaltning) och föra fram våra åsikter om hur vargens som vilt bör förvaltas, men vi ska inte hemafalla åt extremism och raggarargumentation som inte leder en enda mm framåt. Tyvärr är vargfrågan så infekterad i delar av jägarkåren att det i dag i praktiken är politiskt omöjligt att ge oss jägare rätten att förvalta vargen som vi förvaltar annat vilt. Vi ska inte ägna oss åt att hetsa varandra till mer och mer stolligheter, vi ska övertyga SvenBenny och LenaGunilla Medeltal att vi kan förvalta vargen på ett klokt sätt. Och det gör vi inte genom att gasta och hojta om att vargen egentligen inte är varg, eller att den inte är naturlig för den är inplanterad.... Stolligheterna ska vi lämna till APU, PTP och WolfArmy och allt vad de förvirrade världsförbättrarna väljer att kalla sig. Då får vi med oss SvenBenny och LenaGunilla Medeltal, och därmed politikerna. Vargen är här för att stanna, nu ska vi förvalta den och lära oss leva med den. Nått annat kan vi aldrig uppnå..... /T
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Skrev vad jag tyckte ett realistiskt förslag på Newsmill med 200 vargar. http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/25/regeringen-b-r-s-tta-m-let-f-r-vargstammen-l-gre-n-i-dag Det har varit ("etapp")målet i 20 år och är parlamentariskt och folkligt förankrat. Nu skulle det omprövas, men det har gått risigt med underlag till omprövning, acceptansen är lägre än förutsett och sjunker, och det råder anarki istället för vargpolitik. Så varför inte leva upp till riksdagsbeslutet långsiktigt istället. Det går snabbare att bestämma om naturvårdsverket gör det än riksdagen, och kanske ändå politikerna inte accepterar något med allt för liten politisk förankring.
Publicerat Augusti 24, 201213 yr Nu spelar det ingen som helst roll om vargarna vi har här skulle komma från Mars..... NVV definierar dem som varg - svensk varg. Och då är det så.... En meningslös ickefråga att tjafsa om..... /T I detta fallet spelar det en stor roll Sverige har undertecknat Bernkommisionen ( se jaktjournalen nr 8 2012 ) och där står det tydligt att Hybrider ej får förekomma för att bevara vargens genetiska status. Om NVV inte följer detta kan följderna bli att Sverige bryter mot Bernkommisionen och vad så säker på att dom bryr sig inte om vad NVV tycker är varg och följderna kan bli är att Eu övertar förvaltningen, då är beslutsvägarna ännu längre ifrån landsbygdens befolkning. Jag är ingen varghatare som använder mig av vad du kallar raggarargumentation utan om vi nu ska ha varg i sverige så ska den vara 100% äkta och inte 30 % laika
Publicerat Augusti 24, 201213 yr I detta fallet spelar det en stor roll Sverige har undertecknat Bernkommisionen ( se jaktjournalen nr 8 2012 ) och där står det tydligt att Hybrider ej får förekomma för att bevara vargens genetiska status. Om NVV inte följer detta kan följderna bli att Sverige bryter mot Bernkommisionen och vad så säker på att dom bryr sig inte om vad NVV tycker är varg och följderna kan bli är att Eu övertar förvaltningen, då är beslutsvägarna ännu längre ifrån landsbygdens befolkning. Jag är ingen varghatare som använder mig av vad du kallar raggarargumentation utan om vi nu ska ha varg i sverige så ska den vara 100% äkta och inte 30 % laika Som jag sa - jag sa aldrig att du har fel..... Men i sak spelar det kvitta om det är hybrider eller inte: Scenario 1: vargarna är inte vargar -> dessa tas bort med alla till buds stående medel, nått hundratal nya renrasiga vacinerade och rabiestestade planteras in. Vargarna finns kvar. Scenario 2: vargar är just vargar och inte hybrider, vargarna finns kvar. Ergo: vargarna finns kvar i Sverige oaktat vilket. /T