Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ännu ett framgångsrikt resultat av lobbyarbetet..?

Featured Replies

Publicerat

Har du nånsin träfft nån politiker med stake ? De hade lika gärna kunnat lämnat över beslutsrätten till NSF..eller ja det är väl i närmaste samma sak..

Ska inte bli spännande att följa.

Publicerat

Det var ju rent av ynkligt klent!

För 57000 i lön och 360:-/dag i traktamente fria resor och ersättning för dubbelt boende med upp till 8000:-/mån så förväntar man sig att man ska kunna ta beslut!

Publicerat
  • Författare

Jag ser detta som ytterligare ett stort misslyckande i vargfrågan, ännu en gång så kommer de som driver de gröna näringarna, jägarna och landsbygdsbefolkningen att bli åsidosatta av myndigheterna och politikerna.

Exakt vad har gått "vår" väg i denna fråga ?

De två vargjakterna gav ju inte ett dyft till lättnad för de vargdrabbade, fullständigt meningslöst, det enda som hände var att förödarna anmälde Sverige till EU, och våra politiker bajsade på sig av skräck för kommisionen.

Vi blir ju blåsta gång på gång...

Publicerat

Jag ser detta som ytterligare ett stort misslyckande i vargfrågan, ännu en gång så kommer de som driver de gröna näringarna, jägarna och landsbygdsbefolkningen att bli åsidosatta av myndigheterna och politikerna.

Exakt vad har gått "vår" väg i denna fråga ?

De två vargjakterna gav ju inte ett dyft till lättnad för de vargdrabbade, fullständigt meningslöst, det enda som hände var att förödarna anmälde Sverige till EU, och våra politiker bajsade på sig av skräck för kommisionen.

Vi blir ju blåsta gång på gång...

Det är dags för ett riksomfattande uppror mot våra kära politiker och myndigheter.

Publicerat

...sägs det i en jävla massa fikarum, sen röstas det på "Sossarna, såklart!" vilket garanterar att MP får bestämma.

-- Mats

Skyll inte på mig för någon röd röst. :thumbsup:

Publicerat

Man kan ju undra hur NSF lykats bli representerade i Naturvårdsverkets insynsråd men inte jägarorganisationerna :dry: . Visserligen är har insysrådet ingen formell makt men påverka kan de genom sitt deltagande samt intresse för olika frågor. Vad gör SJF gentemot insysårdet ?

Insynsråd

Naturvårdsverkets insynråd är utsett av regeringen och består av representanter för olika politiska partier, näringslivet och ideella miljöorganisationer.

Insynsrådet ska ge råd till generaldirektören som är den högsta chefen för Naturvårdsverket. Rådet ska också bidra till medborgarnas inflytande i verksamheten. Vanligen möts insynsrådet ett par gånger per termin. De kan också få skriftlig information mellan mötena.

Insynsrådets medlemmar

Bengt-Anders Johansson, riksdagsledamot (M)

Roger Tiefensee, riksdagsledamot ©

Andreas Carlsson, riksdagsledamot (KD)

Helén Pettersson, riksdagsledamot (S)

Christina Höj Larsen (V)

Annika Lundius, vice vd Svenskt Näringsliv

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

Christer Segerstéen, styrelseordförande Södra

Publicerat

. Och vargen, frågan är bara hur många.....

/T

Är det några som dristar sig på en gissning ? Min gissning idag när jag är på gott humör är 500st, naturligtvis är målet att de ska vara jämnt fördelade över vårt vackra land(renbete undantaget). Vilket alla vet är en omöjlighet med tanke på hur verkligheten ser ut, så 500st i mellansverige då...första..andra..

Publicerat

Jag tror på 300. 300 vore ett fegt val eftersom det är en höjning av förra gränsen och mycket högre än minsta möjliga population samtidigt som det medger jakt på varg redan till vintern. Man håller alltså alla tillräckligt nöjda. Tilldelningen på licensjakten blir max 25 vargar och endast i dom län som har mer än två revir med dokumenterad föryngring förra året.

Även om det är NVVs tjänstemän som ska ta beslutet så skall det fortfarande accepteras av politiker och NVVs tjänstemän har säkerligen också fått påverkan av dom politikerna som verkar i frågan om att inte ta ett för obehagligt beslut.

Publicerat

Är det några som dristar sig på en gissning ? Min gissning idag när jag är på gott humör är 500st, naturligtvis är målet att de ska vara jämnt fördelade över vårt vackra land(renbete undantaget). Vilket alla vet är en omöjlighet med tanke på hur verkligheten ser ut, så 500st i mellansverige då...första..andra..

Sålt till de dumma jägana som trodde på politikernas löften och nu står där med en näsa lika lång som på en gammal Husqvarna hanbössa!

Publicerat

Sålt till de dumma jägana som trodde på politikernas löften och nu står där med en näsa lika lång som på en gammal Husqvarna hanbössa!

Nu är det inte jägarna som ska "köpa" - det är SvenBenny och LenaGunilla....

Jägarna gnäller, vargkaramarna ylar i kapp - en lagomt trovärdig professor i dialektisk zoologi uttalar sig myndigt om att nivån X ger friska vargar bla bla bla...

Och SvenBenny och LenaGunilla tycker det verkar vara en helt ok kompromiss. Sålt till SvenBenny och LenaGunilla på första bänk.

Vad jag gissar på? En nivå runt dagens stam..... Ingen har ju tagit livet av sig i förtvivlan än, så det verkar ju funka hjälpligt med dagens nivå i alla fall.

/T

Publicerat

Om det nu är varg vi har i detta land eller kirkovorsningar.

Enligt en varg expert från kanada så var den berömda " flyttvargen " en söt vovve :wallbash:

Länk till artikeln

http://www.jaktjourn...avd1=1&id=15429

Nu spelar det ingen som helst roll om vargarna vi har här skulle komma från Mars..... NVV definierar dem som varg - svensk varg. Och då är det så.... En meningslös ickefråga att tjafsa om.....

/T

Publicerat

Njae - så fall är många bygglovshanteringar demokratiska hot med....

Men MM driver nu tesen att vargfrågan är den viktigaste politiska frågan vi haft i Sverige sedan 1810 FÖR ALLA SVENSKAR, så jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta ärligt talat.

/T

Publicerat
  • Författare

Bygglov hanteras ju på kommunal nivå, vi kanske ska lägga vargfrågan där också..

Publicerat

Bygglov hanteras primärt på kommunal nivå men vissa ärenden skall granskas av länsstyrelsen så som strandskydd och liknande. Sedan kan ärenden överklagas så det hamnar i förvaltningsdomstolen eller miljödomstolen. Dock är kommunen en första instans så det är ju inget dumt förslag. Då hade man dock tyvärr fått lämna lokalen vid beslut då man hade blivit direkt anklagad för jävighet :(

Publicerat
  • Författare

Nu spelar det ingen som helst roll om vargarna vi har här skulle komma från Mars..... NVV definierar dem som varg - svensk varg. Och då är det så.... En meningslös ickefråga att tjafsa om.....

/T

Det spelar i allra högsta grad roll om det är renrasig varg eller hybrider.

Hållandet av hybrider mellan F1-F4 är förbjudet i Sverige, då de anses vara för svårdresserade och farliga för människor och djur, då de varken är varg eller hund, och då vore det ju jäkligt märkligt om det ska tillåtas springa fritt i skog och mark.

Under min tid som kommunal djurskyddsinspektör hade vi några fall med F4:or, och det var bland det obehagligaste jag mött i form av hunddjur.

Sen är det ju så att vi skrivit på för att hysa en stam vargar, inte hybrider..

Publicerat

Bygglov hanteras ju på kommunal nivå, vi kanske ska lägga vargfrågan där också..

Bygglov hanteras primärt på kommunal nivå men vissa ärenden skall granskas av länsstyrelsen så som strandskydd och liknande. Sedan kan ärenden överklagas så det hamnar i förvaltningsdomstolen eller miljödomstolen. Dock är kommunen en första instans så det är ju inget dumt förslag. Då hade man dock tyvärr fått lämna lokalen vid beslut då man hade blivit direkt anklagad för jävighet :(

Exakt så! Och ingen ser några som helst problem med det sett till demokratin....

Bara för att en politiker blir vald så blir hen inte kompetent i alla sakfrågor automagiskt. Politiker ska ägna sig åt att ange riktning i frågor, detaljnavigeringen ska de som begriper sig på sjökortet göra. Och vargfrågan är liksom nu en i högsta grad politisk fråga, MEN man kan knappast anta att politikerna i riksdagen kan besitter djupare kunskper i vare sig vargens behov eller dess verkan....

Demokrati i ett delegerat beslut ligger i hur tjänstemännen styrs (delegationsbeslutet - vad skriver man där) och hur detta sedan följs upp och utvärderas (följer verkligheten den utlagda politiken eller inte). Demokrati och rättssäkerhet ges ur individens rätt att överklaga besluten som tjänstemännen för. Kan besluten överklagas och det sker inom vedertagna system och instanser så är det demokratiskt. Tom mer demokratiskt än om klåfingriga politrucker beslutar om detaljfrågor de i alla fall inte begriper.....

/T

Publicerat

Skrev vad jag tyckte ett realistiskt förslag på Newsmill med 200 vargar.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/25/regeringen-b-r-s-tta-m-let-f-r-vargstammen-l-gre-n-i-dag

Det har varit ("etapp")målet i 20 år och är parlamentariskt och folkligt förankrat. Nu skulle det omprövas, men det har gått risigt med underlag till omprövning, acceptansen är lägre än förutsett och sjunker, och det råder anarki istället för vargpolitik. Så varför inte leva upp till riksdagsbeslutet långsiktigt istället. Det går snabbare att bestämma om naturvårdsverket gör det än riksdagen, och kanske ändå politikerna inte accepterar något med allt för liten politisk förankring.

Publicerat

/T

I detta fallet spelar det en stor roll Sverige har undertecknat Bernkommisionen ( se jaktjournalen nr 8 2012 ) och där står det tydligt att Hybrider ej får förekomma för att bevara vargens genetiska status.

Om NVV inte följer detta kan följderna bli att Sverige bryter mot Bernkommisionen och vad så säker på att dom bryr sig inte om vad NVV tycker är varg och följderna kan bli är att Eu övertar förvaltningen, då är beslutsvägarna ännu längre ifrån landsbygdens befolkning.

Jag är ingen varghatare som använder mig av vad du kallar raggarargumentation utan om vi nu ska ha varg i sverige så ska den vara 100% äkta och inte 30 % laika

Publicerat

I detta fallet spelar det en stor roll Sverige har undertecknat Bernkommisionen ( se jaktjournalen nr 8 2012 ) och där står det tydligt att Hybrider ej får förekomma för att bevara vargens genetiska status.

Om NVV inte följer detta kan följderna bli att Sverige bryter mot Bernkommisionen och vad så säker på att dom bryr sig inte om vad NVV tycker är varg och följderna kan bli är att Eu övertar förvaltningen, då är beslutsvägarna ännu längre ifrån landsbygdens befolkning.

Jag är ingen varghatare som använder mig av vad du kallar raggarargumentation utan om vi nu ska ha varg i sverige så ska den vara 100% äkta och inte 30 % laika

Som jag sa - jag sa aldrig att du har fel..... Men i sak spelar det kvitta om det är hybrider eller inte:

Scenario 1: vargarna är inte vargar -> dessa tas bort med alla till buds stående medel, nått hundratal nya renrasiga vacinerade och rabiestestade planteras in. Vargarna finns kvar.

Scenario 2: vargar är just vargar och inte hybrider, vargarna finns kvar.

Ergo: vargarna finns kvar i Sverige oaktat vilket.

/T