Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur stort hål ska det vara i bössan....?

Featured Replies

Publicerat

.........

väljer jag en med flack kulbana så är den billigare!

lutar allt mer mot en 30-06!

Att välja 30-06 för den flacka kulbanan känns som att välja fru utifrån kvinnans skostorlek..... Inte ett helt logisk val utifrån en parameter som inte beyder ngt mao.

/T

• Svar 63
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ptviiii vale! Ingen vettig varelse vill väl visa sig publikt med en amerikansk kaliber???? I synnerhet inte en som är ett så komplett misslyckande som 7,62NATO. Därtill är hylsan ful och den gör inget

• En sexånhalva borde vara ett lagstadgat obligatorium i varje vapenskåp, liksom en tjutvåa. Sen tar du och skjuter Basic Rifle varje månad så håller du träffsäkerheten på topp... -- Mats

• Tack, men nej tack.... Ett land där en politiker på fullaste allvar påstår att man ska förbjuda aborter för att kvinnor inte blir gravida vid "legitima" våldtäkter saknar totalt existensberättigande

Publicerat

Ptviiii vale! Ingen vettig varelse vill väl visa sig publikt med en amerikansk kaliber???? I synnerhet inte en som är ett så komplett misslyckande som 7,62NATO. Därtill är hylsan ful och den gör inget som en 8x57 inte gör bättre. Och jag tycker nog att man ska begära bortåt 100 års beprövad tjänst innan man överväger en kaliber.

Mauser och H&H rules!

/T

dvs 30.06 :tongue:

kasta skit ni jag har tagit skydd bakom soffan

Publicerat

Har hittat min kaliber combo: 7X57 & 9,3X62. 9,3an som hundförar kaliber och 7X57an till pass och övrig jakt och skytte.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Om du inte skjutit 30-06 så pröva innan du bestämmer dig. En del bössor i den kalibern är runt ut sagt förjävla elaka att skjuta med.

Publicerat

dvs 30.06 :tongue:

kasta skit ni jag har tagit skydd bakom soffan

Dubbel ptviii! Den är ju designad av Amerikanska Tygförvaltningen! Idiotiskt överladdad sett till infanteristens behov......

/T

Publicerat

Dubbel ptviii!

/T

Du skulle behöva komma till mig på en veckas amerikanisering!

Vart du än tittar så kommer amerikanska flaggan uppenbara sig i en eller annan form :biggrin:

Dörrmatta,sängkläder,soffkuddar,handdukar,filtar m,m,m,m :tongue:

/Mike

Publicerat
  • Författare

hmmm

finns det en allmän fjant/gubb stämpel på 30-06?

pmt jag känner massor av killar/män som väljer fru/flickvän efter storlek! :whistling:

Publicerat

hmmm

pmt jag känner massor av killar/män som väljer fru/flickvän efter storlek! :whistling:

Storlek ja, men knappast skostorlek.....

/T

Publicerat

Du skulle behöva komma till mig på en veckas amerikanisering!

Vart du än tittar så kommer amerikanska flaggan uppenbara sig i en eller annan form :biggrin:

Dörrmatta,sängkläder,soffkuddar,handdukar,filtar m,m,m,m :tongue:

/Mike

Tack, men nej tack....

Ett land där en politiker på fullaste allvar påstår att man ska förbjuda aborter för att kvinnor inte blir gravida vid "legitima" våldtäkter saknar totalt existensberättigande i min värld. Och dom dårarna har kärnvapen....

/T

Publicerat

Tack, men nej tack....

Ett land där en politiker på fullaste allvar påstår att man ska förbjuda aborter för att kvinnor inte blir gravida vid "legitima" våldtäkter saknar totalt existensberättigande i min värld. Och dom dårarna har kärnvapen....

/T

Precis som länder som röstar in rasistiska partier i Riksdagen då eller? :wink:

Publicerat

Precis som länder som röstar in rasistiska partier i Riksdagen då eller? :wink:

Det finns ingen lag som förbjuder dumhet.....

Att ett parti på 5-6% där stollarna samlas kan man ju acceptera i demokratins namn, då vet man ju var skiten sitter. Men att en ledande demokrat i USA på fullt allvar sätter sig över vedertagen biologi är milt uttryckt häpnadsväckande - att han sedan har en inte så liten mängd röster bakom sig bevisar bara att dumheten är betydligt större där än här.

/T

Publicerat

Det finns ingen lag som förbjuder dumhet.....

Att ett parti på 5-6% där stollarna samlas kan man ju acceptera i demokratins namn, då vet man ju var skiten sitter. Men att en ledande demokrat i USA på fullt allvar sätter sig över vedertagen biologi är milt uttryckt häpnadsväckande - att han sedan har en inte så liten mängd röster bakom sig bevisar bara att dumheten är betydligt större där än här.

/T

Du sa det själv, det finns ingen lag som förbjuder dumhet :)

Lika lite sompolitiker som tror att skattemedel är en löneförmån för att bekosta nämnd politikers frus övernattningslägenhet :smile:

Publicerat

Du sa det själv, det finns ingen lag som förbjuder dumhet :)

Lika lite sompolitiker som tror att skattemedel är en löneförmån för att bekosta nämnd politikers frus övernattningslägenhet :smile:

Det finns inget som heter korkade politiker för i en demokrati får man bara de politiker man förtjänar, så det finns inga korkade politiker bara korkade väljare som valt in dem.....

Todd Akin sitter som kongressledarmot för Missouri, det är ingen fjantig liten skränig minoritet som röstat fram den religöse stollen.... Man hamnar inte i kongressen med en liten väljarkår bakom sig så det är ingen liten sektledare med 3% röster vi snackar om.

När han uppmanades att avgå lät han följande ukas undslippa sig:

“I misspoke one word in one sentence on one day,” he said in a radio interview. “I haven’t done anything that was morally or ethically wrong, as sometimes people in politics do.”

Slant med tunga i ett ord i en mening????? Tror han att hela planeten är befolkad av kompletta idioter? Dumheten är större over there!

/T

Publicerat

Dubbel ptviii! Den är ju designad av Amerikanska Tygförvaltningen! Idiotiskt överladdad sett till infanteristens behov......

/T

självklart att den är bra då :tongue:
Publicerat

självklart att den är bra då :tongue:

Självklart!! 22 st infanteridivisioner i stilla havet kan inte ha fel :tongue:

4060.jpg

/Mike

Publicerat

hmmm

Ta hem en 30-06 och en 308 skillnaden är mikroskopisk! se vilken du skjuter bäst med!

8x57 då lite mer som en 308 i rekylen mjuk o lugn, 30-06 kan vara lite väl elak får jag välja 30 skott med 30-06 el 375h&h blir det 375:an ingen hästspark men lite mera långdragen!

Sen vad yankee fantasterna ovan surrat om handlar inte ett dugg om vad som är bra utan vad som fanns att tillgå på 40-talet

Publicerat

skillnaden är väl inte mikroskopisk men små till 30.06´s fördel dom kan vara elaka å skjuta med men det är ju där vi skiljer pojkarna från männen

Publicerat

Mmm det funkar ju bra som råd till en kille som vill ha hjälp med sin första kaliber ^^^ :biggrin: . Välj en 6,5 eller 308 och skit i om den är amerikansk eller marsiansk!

Publicerat

Självklart!! 22 st infanteridivisioner i stilla havet kan inte ha fel :tongue:

.....

/Mike

Njae, de hade inte så himla mycket rätt heller..... Enligt deras egna undersökningar efter 1945 så hittade man i 9 fall av 10 bara en orsak till att man faktiskt vann slag - en överlägsen underhållstjänst med outsinliga förråd. På alla andra punkter visade det sig att man var underlägsen tyskar och japaner i teknik, taktik och i soldatens färdigheter.

Och eftersom amerikaner är amerikaner så gjorde de en del rätt lustiga kvantifieringar av det bla vill jag minnas att man konstaterade torrt att en soldat i en Waffen SS pansardivision i snitt var 2000$ effektivare än den amerikanske motsvarigheten under 1944-45.

Som någon sa - det perfekta kriget utkämpas av tyska officerare, med engelska soldater utrustade med rysk utrustning och som har amerikansk underhållstjänst mot en italiensk fiende.... Simpla trossjon mao.

/T

Publicerat

Mmm det funkar ju bra som råd till en kille som vill ha hjälp med sin första kaliber ^^^ :biggrin: . Välj en 6,5 eller 308 och skit i om den är amerikansk eller marsiansk!

Att visa sig offentligt med en amerikansk bössa eller patron är som att titta på en Steven Seagel-film - det är något man bara inte gör helt enkelt, för det är onaturligt.

/T

Publicerat

Att visa sig offentligt med en amerikansk bössa eller patron är som att titta på en Steven Seagel-film - det är något man bara inte gör helt enkelt, för det är onaturligt.

/T

"i´m fucked" 30.06 222R 22 wm 22LR 17 hmr remington 700
Publicerat
  • Författare

så länge som det är någon av dom äldre rullarna med mr fiskmås så har jag inga problem att offentligt glo ohämmat!

är inte direkt stryk rädd!

men det är klart att om det är SÅ mycket sparkande på 30-06an så kanske det tar längre tid att klämma iväg ett andra skot...

ytterligare en aspekt med andra ord...

enda anledningen att jag känner mig tveksam till 6,5an är egentligen att jag hört snack om att den anses som lite för klen av ganska många

och även om det nu egentligen inte är så så kan det kanske vara lite kinkigt då jag inte i dag har någon jakt mark/jaktlag

är lite orolig för att det ska vara mindre "poppis" om jag lyckas bli medbjuden och vissa tycker att man har en undermålig pang....

och där med kanske sumpa chansen att få följa med flera gånger... :wallbash:

behöver alltså inte själv förlänga mina genitalier med ett jätte hål i pipan :cool:

Publicerat

"i´m fucked" 30.06 222R 22 wm 22LR 17 hmr remington 700

Du spelar i farmarligan! :biggrin: Av mina sju vapen är sex amerikanska i kalibrarna ,22hornet ,223rem ,243win ,260rem ,308win x2...... :thumbsup:

/Mike

Publicerat

.....

är inte direkt stryk rädd!

men det är klart att om det är SÅ mycket sparkande på 30-06an så kanske det tar längre tid att klämma iväg ett andra skot...

ytterligare en aspekt med andra ord...

enda anledningen att jag känner mig tveksam till 6,5an är egentligen att jag hört snack om att den anses som lite för klen av ganska många

och även om det nu egentligen inte är så så kan det kanske vara lite kinkigt då jag inte i dag har någon jakt mark/jaktlag

är lite orolig för att det ska vara mindre "poppis" om jag lyckas bli medbjuden och vissa tycker att man har en undermålig pang....

och där med kanske sumpa chansen att få följa med flera gånger... :wallbash:

behöver alltså inte själv förlänga mina genitalier med ett jätte hål i pipan :cool:

Beror ju helt på vad du ska jaga - är det fullvuxen älg och största möjliga galt som du ska efter så kan jag hålla med om att 6,5 kanske ligger på marginalen, jag har själv haft tur ett par gånger med marginalerna. Därför är 6,5 i min värld inget jag skjuter mot en grov galt med....

Men är det hjort, årsgris och mindre älg så funkar den utmärkt. Liksom 8x57 eller för delen 308 (fast då får man skämmas).

Om man ska jaga med 6,5 handlar om att använda bästa möjliga kula, och ha vett att ta de skotten i de vinklar man kan på givet vilt. En grövre kaliber ger större marginaler och man kanske inte behöver tveka om lägena på samma sätt, men å andra sidan är en grövre kaliber inget substitut för att sätta kulan rätt.

Personligen kör jag 375H&H på min DS, den ger mig möjligheten att ta vilket skott som helst i princip mot allt svenskt vilt - kulan kan banka sig fram i till vitalt träffområde från i princip alla håll - givet att jag sätter kulan rätt. Men det är kanske inget jag skulle rekommendera då det kräver en del vana rutin för att behärska en sådan pang, och även om den kan slå igenom allt kan man inte - och ska absolut INTE - ta alla skott i alla vinklar utom när det gäller påskjutet vilt. Det ser inte kul ut om man tar ett Texas Heart Shot......

6,5 har fördelen att den är billig att öva med, och öva ska man göra mycket. Det finns inget som helst substitut för skjutförmågan! Ett dåligt skott är ett dåligt skott oaktat kaliber!

Så krasst sett är det 6,5 eller 308/8x57 du i grunden ska titta på som rokie - och i det valet så ärligt talat ta 6,5... Vill du sedan ha nått grövre att bota tvivlarna med så skaffa det, den som övar upp rekyltagningen och skyttet med en 6,5 lär knappast ha problem att behärska betydligt potentare kalibrar vid de relativt sett enstaka skotten som den mesta klövviltsjakt krasst sett består av.

Men att stå och dunka på älgbanan med en 7mmRM eller ännu värre när skyttet inte sitter är dömt att misslyckas - på banan och i skogen. Giftig rekyl underlättar på intet vis en bra inlärning, men sitter skyttet där och man kan kontrollera rekylen så är det som regel aldrig något som helst problem att skjuta grovt. Det är inte andraskottet som är problemet - det är rena och snygga avfyrningar utan ryck, i första skottet och i alla efter det. Och behärskar man inte det är mer rekyl än nöden kräver ett enkelt sätt att aldrig lära sig.

Jag började min jaktliga karriär i klass1 med en 6,5, och krasst sett är det den kaliber jag skjutit mest klass1 vilt med, men i dag har jag en för banan och till rävjakten. Och jag hade aldrig tvekat att bjuda med en jägare som kan skjuta med en 6,5 så länge han har vett att använda den med förstånd, då är jag betydligt kräsnare med folk som skjuter över sin förmåga oavsett kaliber..... Och det sista är ärligt talat väldigt mycket vanligare!

/T

Publicerat

Jag tycker att det PMT skriver låter klokt. Håller dock inte med om att stora älgar skulle bevara något problem med 6,5:an. Åtminstone inte med en bra kula. De tecknar möjligtvis sämre än med grövre kal. Men dör det gör de. Älgar är inte alls lika tuffa som björnar och grisar.

Sen vill jag säga en sak om 30-06. Jag tror den har fått ett lite överdrivet rykte som hårdsparkare bara för att det finns många taskiga stockar därute. Är det någon som bytt stock på en gammal hva och vill vittna om skillnaden?