Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur stort hål ska det vara i bössan....?

Featured Replies

Publicerat

ska köpa min första klass 1a

har läst ungefär hur många diskussioner som helst om kaliber val!

det värkar finnas väldigt många "profeter"!

det som jag däremot inte har set är hur stor anslagsenergi som dom olika valen presterar!

det borde väl vara det som är intressant?

självklart då på lite olika avstånd typ 50 100 150 och 200m

en annan sak som är minst lika viktig i alla fall i mina funderingar är hur lika träff-bilden blir på dom olika avstånden (oavsett hur mycket energi kulan har så måste man ju träffa för att det ska göra nytta!)

sen är det förstås en väldig massa olika kul-val som ger olika penniteration...

skulle var väldigt intressant om det gick att få fram lite siffror!

mvh Fredrik

• Svar 63
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ptviiii vale! Ingen vettig varelse vill väl visa sig publikt med en amerikansk kaliber???? I synnerhet inte en som är ett så komplett misslyckande som 7,62NATO. Därtill är hylsan ful och den gör inget

• En sexånhalva borde vara ett lagstadgat obligatorium i varje vapenskåp, liksom en tjutvåa. Sen tar du och skjuter Basic Rifle varje månad så håller du träffsäkerheten på topp... -- Mats

• Tack, men nej tack.... Ett land där en politiker på fullaste allvar påstår att man ska förbjuda aborter för att kvinnor inte blir gravida vid "legitima" våldtäkter saknar totalt existensberättigande

Publicerat

Vill du veta anslagsenergin på fabriksladdade kulor får du gå till respektive tillverkares hemsidor.

Tex norma (här .308W)

http://www.norma.cc/...08--Winchester/

Klicka på repektive patron så ser du anslagsenergin på 0m, 100m, 200m, 300m.

Dock är det ju så mycket mer än anslagsenergin som spelar in, inte minst hur kulan är uppbyggd (oavsett kaliber) och därmed hur den beter sig i viltet. Ibland önskar man långsam, djupverkande expansion, ibland vill man minska risk för genomskott. Vissa föredrar bondade medans andra förespråkar blöta kulor som ger lite spitter för att få mer död men därmed även mer köttförstöring/blyrester, tex Norma Vulkan.

Norma har försökt förklara sina respektive kulor om du istället går in på rubriken komponenter

http://www.norma.cc/...ponenter/Kulor/

Hur träffbilden blir finns bara en lösning som ger säkert svar, provskjut i just din bössa.

Publicerat

Köp en kaliber som du har råd att skjuta mycket med. Träning är alltid bättre än grova kalibrar.

Publicerat

Alla klass 1 kalibrar har adekvat, långt mer än adekvat energi ut till 200 meter,

samma sak gäller för egenprecisionen, det handlar enbart om skyttens förmåga.

Det finns ett amerikanskt uttryck i en flegmatisk översättning, "amatören fokuserar på hårdvarans funktion, den proffesionelle på mjukvarans prestation"

på ren svenska, lär dig att skjuta väl, lär dig dina begränsningar.

Enklaste sättet att göra det på är att köpa en 6,5x55/308 Win, de har billigast övningsammo och skjuta slut på pipan, efter de 3-4000 skotten har du en grund att gå vidare på.

/Christian

Publicerat

Jag var i samma sits och efter mycket fram och tillbaka så bestämde jag mig för att 308W är den bästa kalibern (för mig som nybörjare).

Mycket olika kulor och laddningar att välja på samt så blir man inte så "ruinerad" om man övar mycket.

Publicerat
  • Författare

ja jag har nog funderat mest på 308 eller 3006....

har blivit stärkt i dom funderingarna efter att ha skummat lite info om energi och höjd "förlust" på Normas sida som Jakob länkade till.

som Christian säger energin räcker mer en väl för dom avstånd som jag ev kan tänka mig att skjuta på i framtiden!

har inget intresse i att få extra stryk av kolven (kan jag få på annan träning...)

blev förvånad av hur "lite" extra anslagsenergi det är i många grövre skott!

så billig ammo väger tungt så att man kan öva mycket och sätta skotten väl när man är i skogen!

kommer även nöta mycket med 22an det e billigt det! :thumbsup:

Publicerat

En sexånhalva borde vara ett lagstadgat obligatorium i varje vapenskåp, liksom en tjutvåa. Sen tar du och skjuter Basic Rifle varje månad så håller du träffsäkerheten på topp...

-- Mats

Publicerat

självklart då på lite olika avstånd typ 50 100 150 och 200m

en annan sak som är minst lika viktig i alla fall i mina funderingar är hur lika träff-bilden blir på dom olika avstånden (oavsett hur mycket energi kulan har så måste man ju träffa för att det ska göra nytta!)

Du bör ha i åtanke att typ 90% av allt vilt som skjuts i Sverige skjuts på avstånd under 90 meter. Jag sköt min första bock -94 och sen dess har jag haft en uppsjö magnumbössor för olika tänkta scenarion. Kan med handen på hjärtat säga att jag hade klarat mig utmärkt med en 6,5:a eller 308:a under dessa år. Faktum är att när jag valde klass 1-pipa till R8:an i våras så blev det ingen 270 WSM eller 338 Blaser Magnum, utan en 8x57IS ;)

Som alltid skrivs så blir du kompis med ditt vapen och en duktig skytt genom massor med träning. Denna träning bedriver du med minsta motstånd om den är smärtfri, både för kropp och plånbok. Så de mest logiska alternativen måste helt enkelt vara en 6,5:a eller 308:a.

Publicerat
  • Författare

Basic Rifle?

Publicerat
  • Författare

exabit

vad var det som gjorde att du valde just 8*57IS ?

Publicerat

Tja, frågan är komplex i sak men praktiskt sett skitenkel - leta upp en bössa du trivs med i första hand, kalibern kan sedan bli vad den blir inom de vanligaste klass 1.

Men vill du gnaga tabeller så är här en tråd i grannkanalen som ger dig hård data om du orkar traggla dig igenom den.....

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=50071

Och kommer du igenom den så lär du inse att det bara är tabellonanister som undertecknad ser skillnaderna.... Men det är mest för att det är kul att tjafsa om det ;-D

/T

Publicerat
exabit

vad var det som gjorde att du valde just 8*57IS ?

Tja, har haft 6,5x55, 308 och 30-06 tidigare och vill prova nåt annat. 8x57:an har fått en välförtjänt comeback sista åren och jag vill bidra till den ;)

Publicerat

"hur stort hål ska det vara i bössan....?"

Så litet som möjligt :wink:

Instämmer helt med övrigas resonemang,liksom exabit har jag haft en uppsjö grova och magnum kalibrar genom åren.

Har idag en 308 och en 260 som jag jagar allt klass1 med och skjuter bra med,kommer nog aldrig skaffa något grövre än så då effekten räcker till och blir över.

/Mike

Publicerat
  • Författare

pmt

jag har aldrig varit "kalenderbitare" förut....

men nu blev det intressant!

trevligt med fakta i stället för en massa objektivt tyckande....

sedan är det klart att varje skott i ett djur är "unikt" och mycket konstigt kan säkert hända!

men det är svårare att liksom räkna på....

Publicerat

pmt

jag har aldrig varit "kalenderbitare" förut....

men nu blev det intressant!

trevligt med fakta i stället för en massa objektivt tyckande....

sedan är det klart att varje skott i ett djur är "unikt" och mycket konstigt kan säkert hända!

men det är svårare att liksom räkna på....

Förvisso, men när du sedan räknar och räknar och räknar och räknar så lär du med en smula erfarenhet under västen komma till samma slutsats som många andra: det spelar kvitta vad du tar som är hjälpligt harmoniskt i klass 1.

Då kan man lägga in mer seriösa aspekter i valet av kaliber som: utseende, historia och kultur.

/T

Publicerat

Efterlyser du "fakta" så är undersökningar som t.ex. den nedan intressanta:

www.finnskogenalg.nu/kaliber9097.pdf

De vanligaste kalibrarna, som det skjutits tresiffrigt antal älgar med, är tämligen lika: älgen skjuts med ungefär 1,5 skott och går ungefär 40 m - spelar ingen mätbar roll vilken patron som skjuts. Tilläggas bör också att undersökningen, liksom de liknande som finns, har en hel del år på nacken och att det idag används kulor som än mer minskar de eventuella skillnaderna mellan "odugliga sexånhalvan" och grovmagnumarna.

Min egen erfarenhet baseras på helvetes mycket skjutet med sexånhalvan, bra nog mycket med 7 RM och en hel del med .308 Win samt .375 H&H. Den enda slutsats jag har dragit av det är att djuret tecknar olika: med sexånhalvan eller trenollåttan kan en älg ibland dra iväg utan att visa minsta tecken på träff medan tresjuttifemman och framförallt sju-maggen gör dem, hmm, mer medvetna om sin förestående himlafärd...

Men de dör INTE snabbare.

-- Mats

Publicerat

Austeja... Jag använder min .375 H&H till älg för att:

1) det är den enda m/98 som står i skåpet nu, och

2) patronerna är så snygga, och

3) den bevisat sin duglighet under 100 år.

Kultur, utseende, historia. ;)

Sexånhalvan med benstöd och bönpåse åker också med ifall vi får nån påskjutning och det blir långhållslobbande: tejpad på kolven finns verifierad kulbanetabell ut till 600 meter med den patron jag skjuter. :thumbsup:

-- Mats

Publicerat

Austeja... Jag använder min .375 H&H till älg för att:

1) det är den enda m/98 som står i skåpet nu, och

2) patronerna är så snygga, och

3) den bevisat sin duglighet under 100 år.

Kultur, utseende, historia. ;)

-- Mats

Okej da :thumbsup:

308Win för att:

1) Den fyller 60 år i år.

2) Den är orginalet som togs fram av Olin corp 1952 (7,62nato antogs 1954)

3) Harmonisk patron med mycket god egenprecision,låg rekyl,lååångt pipliv och man bär med sig så väldigt många fler 308:or än 375:or vid samma viktenhet :tongue:

/Mike

Publicerat

Mmm... Piplivet på tresjuttifemman bryr jag mig inte om, den skjuts kanske hundratalet smällar per år så den lär räcka ett tag - sen är ompipningar inte så dyra då man bara betalar pipan. ;) Det blir några fler skott i år då jag har tänkt panga Basic med den nån eller ett par omgångar, men va fan: minute-of-mooseprecision lär den hålla tills Adam kommer tillbaka.

För övrigt leker jag med tanken på att göra pipbytare av den, en .300 H&H skulle ju vara det perfekta komplementet.

-- Mats

Publicerat

För övrigt leker jag med tanken på att göra pipbytare av den, en .300 H&H skulle ju vara det perfekta komplementet.

-- Mats

Har haft den kalibern,riktigt trevlig faktiskt,framförallt matningen-det mycket flacka bröstet gör det nästan för lättrepeterat.

/Mike

Publicerat

Lyssna på X: et... Äntligen ( efter 20 år) har jag hittat kombinationen som passar mig bäst.

En 6,5 och en 8.57 kommer aaaaaaldrig byta kaliber.

Publicerat
  • Författare

så summan av kardemumman alla dödar typ lika bra....

väljer jag en med flack kulbana så är den billigare!

lutar allt mer mot en 30-06!

Publicerat

Med tretti-fjoll-sexan får du en nästan lika dödlig bössa som en sexånhalva och slipper kommentarer om "ärtbössa"...

-- Mats