Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur stora sök gör era jämthundar?

Featured Replies

Publicerat

Har en jämhund på 18 månader, en tik. Jag har varit å släppt henne några gånger nu, och varje gång är hon ca 2,5 km ifrån mig som längst å söker. När hon var runt 1 år, så gjorde hon mindre sökrundor och kom tillbaka till mig efter varje runda. Men idagsläget måste ju jaktmarkerna vara oändligt stora, för att hunden ska hållas innom dom rätta markerna.

Kanske blir det bättre med tiden!!!

Är det den låga åldern på henne som gör att hon söker långt, och inte direkt några rundor??

Hur söker era hundar??

• Svar 52
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Verkar ju vara en kanonhund (från någon som kan inget om jämthundar)

• Hur ser dina marker ut? Den hund som går som en klocka på stormarkena i norrland kanske inte alls är idealisk för jakt söderöver på mindre marker, har du inkallning på henne? hittar hon älg ex: två m

• Söket ska finnas i hunden från första början tyvär,Det kan gå att förbättra en aning(med att va ute ofta o inte gå nånstans o låt hunden bli utråkad) men vissa hundar söker o vissa inte så är det bara

Publicerat

Verkar ju vara en kanonhund (från någon som kan inget om jämthundar)

Publicerat

Kommer hon tillbaka eller får du hämta henne, springer hon vägar under sina sökturer?

Är ju väldigt olika vilket sök man önskar om man jagar i Norrland eller södra Sverige!

Min hanne ligger väl på en 400 500 meter om han inte hittar slag, då kan han dra några kilometer.

Publicerat
  • Författare

De flesta gångerna har jag väntat på henne där vars jag släppte, och kallat in henne dit. Men nån gång när hon varit borta i flera timmar och de har börjat skymma, har jag kört med bil till närmaste väg, och kallat in henne därifrån.

Jag jagar i norrbotten, så vi har stora marker.

Publicerat
  • Författare

Ibland springer hon efter nån väg, men inte länge. Men jag tycker att hon ofta springer rakt genom skogspartier, och på myrarna börjar hon ofta cirkla runt.

Publicerat

Hur ser dina marker ut?

Den hund som går som en klocka på stormarkena i norrland kanske inte alls är idealisk för jakt söderöver på mindre marker, har du inkallning på henne? hittar hon älg ex: två marker bort och står där hela dagen så gör det ju ingen glad, jag kör ju själv laika för det passar mig, brorsan har 4 jämtar och de har ett bättre sök generellt, hans ena ligger ute på över milen om det inte finns älg på marken, en älghittare av guds nåde är det!

Publicerat
  • Författare

Okeej, vi har också Laikor, gråhundar och jämthund i jaktlaget.

Vi har ca 2500 hektar, men ungefär 1600 hektar som är sammanhängande. Hon kommer alltid på inkallning, när hon börjar bli trött och sprungit ca 2 mil, annars är det lite från och till. Ibland kommer hon, men har hon hittat spår så kommer hon inte.

Men jag tycker hon springer så rakt genom markerna, Det borde ju vara lättare att få spår av älg om hon skulle cirkla lite mer.

Ska kolla om jag lyckas ladda upp en bild från gpsen, så får ni se hur hon söker!

Vi har en blandras med 50% gråhund och 50 % jämthund i laget, som är i riktig toppform. Den hittar älg på i snitt var tredje sök den gör. Men dom sa att den påminde om min hund när den var i samma ålder, den kunde också springa långt. Men nu gör den riktiga sökrundor, och söker av varje skogsparti!

Publicerat

En tik på 1,5 år ska man inte tro är klar med sin utveckling på långa vägar i skogen...

Hon kommer lära sig att ringa mer bara hon får mer tid i skogen och lär sig att koppla ihop hur hon hittade älgen.

Ni har några timmar kvar innan du kan se ett speciellt mönster som hon följer, men det är bara min uppfattning om hundar.

Publicerat
  • Författare

Det blir mitt första år som hundförare, så jag har ännu mycket kvar att lära. Det kanske går att påverka hunden, hur den söker och hur långt om man går efter den, då kanske den vill veta var hunden har dig. Eller vad tror ni??

En fråga till er som varit hundförare ett bra tag! Det skulle vara kul att veta hur ni jobbar med hunden i skogen. Låter ni hunden söka genom ett område, innan ni går dit, och så får hunden söka nästa område osv. Eller går ni lungt efter hunden hela tiden.

Publicerat

Som skrivet tidigare har din hund ngt år kvar innan den är helt mogen. En som mentalbeskriver fågelhundar gav en grov beskrivning av mognandet:

År 1-kroppslig utveckling

År 2- fortsatt kroppslig mognad och mental utveckling (jaktdriften utvecklas mycket under det andra året)

År 3- mental mognad och erfarenhet dvs. Hunden lär sig av erfarenheter.

Framförallt anser han att man ska vara försiktig med att dra slutsatser av hur en hund är innan två års ålder pga den mentala mognadsprocessen.

Lycka till!

Publicerat

Det blir mitt första år som hundförare, så jag har ännu mycket kvar att lära. Det kanske går att påverka hunden, hur den söker och hur långt om man går efter den, då kanske den vill veta var hunden har dig. Eller vad tror ni??

En fråga till er som varit hundförare ett bra tag! Det skulle vara kul att veta hur ni jobbar med hunden i skogen. Låter ni hunden söka genom ett område, innan ni går dit, och så får hunden söka nästa område osv. Eller går ni lungt efter hunden hela tiden.

Alltså du ska inte skena iväg efter hunden så fort den lämnar dig. Gå sakta fram så länge hunden är i närheten, när den drar iväg på sök måste du låta hunden i lugn och ro göra sitt, dvs söka av marken framför/sidorna eller ibland bakom. Tycker det låter lite som din har lite planlöst springande och inte så mycket sök än. Vet inte riktigt vart du jagar men har svårt att tro att det inte finns en enda doft av älg på 2,5 km färdad sträcka. Men som sagt ovan, rom byggdes inte på en dag!

Publicerat

sätt dig på en stubbe och låt hunden söka ut - vad du än gör gå inte efter utan låt hunden hitta dig i skogen

Andreas

Publicerat

den här årstiden är perfekt att hitta en redig lingontuva och bara sätta sig att plocka och låt hunden söka, ut i bästa fall har du en påse lingon med dig hem och även fått höra hundskall :thumbsup:

inte springa efter hunden i skogen den ska hålla reda på vart du är och inte tvärrt om. Gå försiktigt i ett begränsat område medan hunden söker ut och när du är nöjd med att hon sökt runt dig då klevar du på en bit till hon kommer in på nästa område. detta är inte alltd optimalt i passkyttarnas ögon då de sitter och bara väntar o fryser men när man är själv har man ju all tid i värden :yes:

Publicerat

Min tog då nytt rekord idag, 140 m ifrån husse :biggrin: Blir nog att leta upp en bekväm stubbe på Måndamorron :thumbsup:

Publicerat

Min tog då nytt rekord idag, 140 m ifrån husse :biggrin: Blir nog att leta upp en bekväm stubbe på Måndamorron :thumbsup:

Bättre än tiken min då....... :whistling: Trodde förra höstens omkullskällda älgar skulle gett henne mersmak, men om möjligt så verkar hon blivit ännu mer bekväm att söka än förra året. Om hon ändå kunde göra som förra året och åtminstånde göra några 300m rundor ibland. <_<

Iof så satt hon upp nosen 3 gånger under dagens tur och rallade iväg med 3 olika älgekipage. Hon lyckades inte få stopp på någon av dom. Dock är ju nästa bekymmer i dager. Hon släpper när älgarna går över en väg. Två av förföljandena slutade när älgarna gick över väg, efter ca 800m förföljande.

(800 m fågelvägen då, med krokar och böjar så blev nog turerna runt 1-1,2km)

Årets jakt ser ju lovande ut, med en hund som går fot och en mark som bara består av hyggen. :yucky:

Ett annat otyg som hon tydligen lagt till sig med visade av igår, är att hon skäller fast rå. Kanske det var tur att det var ett smaldjur och inte en bock. En bock skulle varit svår att motstå... :whistling:

Publicerat

Men då blir hon ju knappast påkörd i alla fall :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Ikväll hade hunden gångstånd. Hon sprang iväg med älgarna ca 3km, och sen tappade hon dom....Ko med kalv...! Man ser tydligt på gps hur hon försökt stoppa älgarna genom att springa runt dom. Har hört hunden skälla för, men då vet jag inte om det var älg.

Publicerat
  • Författare

Själv börjar vi jaga först på fredag nästa vecka, så vi har en hel vecka kvar att vänta! Men kul ska det bli! Vi har haft många älgar som fastnat på åtelkameran, och dom nya tornen är färdiga. Blir spännande att se om man lyckas skjuta nån älg åt hunden!!

Om vi säger att hunden har gångstånd och jag har möjlighet att skjuta en älg, isf första älgen för hunden. Tycker ni jag ska skjuta eller vänta ifall den lyckas ställa fast älgen och det blir ett ståndskall! Har det någon betydelse?? Det känns ju som att hunden blir bättre på att skälla fast älgarna om första älgen man skjuter åt hunden, skjuts på ett fast ståndskall !!

Publicerat

pappa har haft hundar länge och det vi brukar göra med unga hundar är att skjuta om hunden skäller (även om det är gångstånd). men om hunden springer efter älgen men inte skäller så brukar vi hålla inne skotten. men som sagt om älgen går sakta så hunden är med och skäller hela tiden så brukar vi skjuta även om älgen går :)

Publicerat

Men då blir hon ju knappast påkörd i alla fall :thumbsup:

De enda som åker på vägarna på och kring jaktmarken, torde sitta på pass om jag har tiken lös :yes:

Kan ju ha varit att hon blivit för långt efter och vägarna blev ett "naturligt" avslut på förföljandet.

Är nog bara lite besviken på att hon inte bara fortsatte där hon slutade förra jaktåret. Idag var 3:e gången hon fick vara lös för i år.

Publicerat

Någon som har svar på vad man kan göra åt en 3,5års hanne som vägrar söka ut?! Han har skällt älg många ggr, 4 skjutna för honom i fjol men söket är totalt noll! Varje gång man går ut är det som om han aldrig varit i skogen förut! Man blir ju så jädra less.. Förslag någon?! =/

Publicerat

Söket ska finnas i hunden från första början tyvär,Det kan gå att förbättra en aning(med att va ute ofta o inte gå nånstans o låt hunden bli utråkad) men vissa hundar söker o vissa inte så är det bara :sad:

Jag har varit domare på ett 40-50st jaktprov med olika hundar och endast några av hundarna har haft bra "kall" sök.

Däremot spårande hundar kan gå väldigt långt på sök men då har de ju redan nått intressant i näsan :happy:

Publicerat

Ja har testat det där med å få honom uttråkad men det va som att bita sej själv i röven! Han väntar ut mej lätt.. Ja satt i 3 timmar den längsta gången.. Då lufsade han runt lite, gick och la sej en bit ifrån mej å så höll det på.. Man blir ju så jädra mållös, för de ggr det luktar älg är det ju ett helt annat! Men men, man får väl testa i höst.. Händer inget nu får han väl bli ren sällskapshund =/

Publicerat

Ja har testat det där med å få honom uttråkad men det va som att bita sej själv i röven! Han väntar ut mej lätt.. Ja satt i 3 timmar den längsta gången.. Då lufsade han runt lite, gick och la sej en bit ifrån mej å så höll det på.. Man blir ju så jädra mållös, för de ggr det luktar älg är det ju ett helt annat! Men men, man får väl testa i höst.. Händer inget nu får han väl bli ren sällskapshund =/

Hittar han älg på lukt så kan han ändå vara en ok fungerande jakthund. Rent av idealisk för lite mindre marker. Om han nu kommer ikapp och ställer också....

Publicerat

313 meter idag och flera sök över 200 :thumbsup: Upplevde hon sökte bättre då jag rörde mig sakta fram genom marken ist för att sitta still. Tog fikapaus i ett torn och lät henne söka men var knappt över 100 m då. Ingen älg men en massa fågel å ekorrar har hon skällt. Hon tog ett spår efter en kviga som en passare sett men släppte på en gång. Det var då ca 4 timmar gammalt.