Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur stora sök gör era jämthundar?

Featured Replies

Publicerat

313 meter idag och flera sök över 200 :thumbsup: Upplevde hon sökte bättre då jag rörde mig sakta fram genom marken ist för att sitta still. Tog fikapaus i ett torn och lät henne söka men var knappt över 100 m då. Ingen älg men en massa fågel å ekorrar har hon skällt. Hon tog ett spår efter en kviga som en passare sett men släppte på en gång. Det var då ca 4 timmar gammalt.

hur gammal är hunden?

rent generellt så ska en jämte ligga på ett sök mellan 800 - 1000 meter tycker jag för att få bli avels hund. tyvärr blir inte många sådana min egna ligger väl på 300-400 meter och kan dra ut på längre sträckor om det lucktar älg jag tror personligen att de hundar som ligger på sådana sökrundor saknar rätt portion jaktlust tyvärr och ska absolut inte få gå vidare i avel finns tyvärr väldigt många sådana champions i sverige idag och detta kan nog slå tillbaka på oss i framtiden tyvärr.

• Svar 52
  • Visningar 17,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Verkar ju vara en kanonhund (från någon som kan inget om jämthundar)

• Hur ser dina marker ut? Den hund som går som en klocka på stormarkena i norrland kanske inte alls är idealisk för jakt söderöver på mindre marker, har du inkallning på henne? hittar hon älg ex: två m

• Söket ska finnas i hunden från första början tyvär,Det kan gå att förbättra en aning(med att va ute ofta o inte gå nånstans o låt hunden bli utråkad) men vissa hundar söker o vissa inte så är det bara

Publicerat

hur gammal är hunden?

16 mån så det är första hösten för henne. Idag sökte hon faktiskt närmare mig men låg ute konstant på 100-150 m. 200 i första svängen.

Och sitt första eftersök fick hon va med om. Ett lyckat dessutom :smile: En passare sköt på en kviga som gick undan. Han såg inte vart den tog vägen men hörde den. Han märkte bara ut platsen och satte sig sen att fika. Gick det med henne och hon tog spåret direkt. Upp på en ås där vinklade det 90 grader. Fortsätter en kort bit sen stannar hon vid en tall och nosar runt men fortsätter rakt fram. Såg själv att hon var lite vill då det inte var några spår. Gjorde en 180 och gick tillbaka då hon började dra till vänster ordentligt. Då ser jag där den ligger 15 m bort och hon gick klockrent på den. Nöjd var husse då :thumbsup: Har bara gått ett spår med henne tidigare och då gick hon åxå direkt på.

Fråga till luttrade hundförare, kan det här va nåt som triggar igång större sök? Att poletten trillar ner lite? För annars har hon mest skällt fågel idag. Bla en riktigt grann tjädertupp.

Publicerat

Jag tror inte att man kan göra särskillt mycket. Det som man kan kalla "sök" tycker jag är det sista som kommer på hunden. då den vet vad den ska göra i skogen och bara söker älg. Unghundar springer om kring och är "borta", det finns mycket intresant att upptäcka och titta/lukta på som unghund.

Ta det bara lungt. återkom på några år så får vi höra hur söket är.

Mvh Rikard

Publicerat

Jag tror inte att man kan göra särskillt mycket. Det som man kan kalla "sök" tycker jag är det sista som kommer på hunden. då den vet vad den ska göra i skogen och bara söker älg. Unghundar springer om kring och är "borta", det finns mycket intresant att upptäcka och titta/lukta på som unghund.

Ta det bara lungt. återkom på några år så får vi höra hur söket är.

Mvh Rikard

ja är hunden så pass ung så har den framtiden för sig och den går ju ifrån dig värre är om de inte lämnar benen på en ,du ska nog se att efter säsongen så lär sökrunderna mer än fördubblats

Publicerat

Ja det låter ju bra. Vad värre är att hon började nyss löpen :wallbash: Alla säger att det inte går att jaga med en löpande hund men vad händer egentligen? Förutom att en massa andra jägare med hanar blir förbannade :biggrin:

Publicerat

Ja det låter ju bra. Vad värre är att hon började nyss löpen :wallbash: Alla säger att det inte går att jaga med en löpande hund men vad händer egentligen? Förutom att en massa andra jägare med hanar blir förbannade :biggrin:

Möjligtvis att tiken är lite stirrig och/eller loj. Annars är det ingen "fara" att jaga några dagar in på löpet. Men har tiken löpt uppåt 10 dagar och mer så kan det bli valpar.....

Sen är det som sagt hanhundsägare som kan bli sura. Men å andra sidan löper ju hanarna hela tiden och ska hanhundsägarna ha rätten till skogen bara för att hanen kan intressera sig för annat än vilt? Varför kan inte hanägarna låta bli att släppa om det är en tik som "är runt löpet" på skogen? Det är ju inte tikens fel att hanen blir intresserad!

Publicerat
  • Författare

Hur märker man om tiken löper?? Hörde att min tik ylade lite för nån dag sen, kan de ha nått med att den börjar löpa?

Publicerat

Hur märker man om tiken löper?? Hörde att min tik ylade lite för nån dag sen, kan de ha nått med att den börjar löpa?

om den frågar efter tamponger så löper den :tongue:

Publicerat

Möjligtvis att tiken är lite stirrig och/eller loj. Annars är det ingen "fara" att jaga några dagar in på löpet. Men har tiken löpt uppåt 10 dagar och mer så kan det bli valpar.....

Sen är det som sagt hanhundsägare som kan bli sura. Men å andra sidan löper ju hanarna hela tiden och ska hanhundsägarna ha rätten till skogen bara för att hanen kan intressera sig för annat än vilt? Varför kan inte hanägarna låta bli att släppa om det är en tik som "är runt löpet" på skogen? Det är ju inte tikens fel att hanen blir intresserad!

Ja då kan man nog släppa nån dag till i alla fall. Loj är hon men det är nog efter allt rännande i skogen.

Publicerat

Konstaterade häromdan att det är gammelkraken som löper. dryga 13 år blind, halt å lytt kan man ju tycka hon borde ha slutat med det. Enda gången jag blivit glad åt den hunden :tongue:

Publicerat
  • Författare

Spännande älgjakts premiär blev det!! Ungtiken hade fast ståndskall i ca 30 min, fast på fel marker. Men sen blev det gångstånd in på våra marker men då kom det en okänd äldre hund till ståndet och började också skälla, och en liten stund senare släppte min hund älgen. Vi hade för övrigt 3 hundar från jaktlaget ute samtidigt på morgonen,utspridda på ett område på ca 2000 ha. Alla 3 hade ståndskall på olika ställen. Men 1 kalv blev iaf skjuten!!!

Publicerat

hur gammal är hunden?

rent generellt så ska en jämte ligga på ett sök mellan 800 - 1000 meter tycker jag för att få bli avels hund. tyvärr blir inte många sådana min egna ligger väl på 300-400 meter och kan dra ut på längre sträckor om det lucktar älg jag tror personligen att de hundar som ligger på sådana sökrundor saknar rätt portion jaktlust tyvärr och ska absolut inte få gå vidare i avel finns tyvärr väldigt många sådana champions i sverige idag och detta kan nog slå tillbaka på oss i framtiden tyvärr.

Vad har sökets omfattning med jaktlusten att göra menar du?

Ungtiken min ligger ute på 3-400 meterssök och får hon vittring så följer hon såklart den tills hon får älgkontakt och har i dagsläget ett förföljande på 6-8 km om det skenar och hon inte får stopp på älgen. Söket lär bli större med mer erfarenhet och mer skogstid men för en unghund är 3-400 meters sökrundor helt klart godkänt. Hundar som bara drar järnet ut iväg har sällan bra återgångar, men om de successivt utökar söket i avstånd och tid så har de i regel klockrena återgånger och har full koll på var husse/matte finns i skogen och är kapabla att ta bakspåren dit även om hundföraren förflyttat sig.

En väl fungerande jakthund är mer än bara sök och skall liksom. Många små bitar är det som ska finnas för att det ska bli optimalt och jag har med tanke på trådämnet till exempel då hellre en lite snävsökt hund än en som man konstant får hämta med bilen 5 jaktlag bort för att den inte klarar av att bakspåra sig tillbaka när den släpper älgarna.. Där är det också en brist i arbetet och en värre sådan än ett lite snävt sök enligt min åsikt.

Publicerat

Hemma kan hon ju dra iväg utan problem 3 gator bort men inte i skogen. Beror det på att hon känner sig mer "van/hemma" här ikring?

Publicerat
  • Författare

Min tik på 18 månader, söker oftast mellan 500-800 m från mig! Men det är olika. Ett tag var hon alltid över kilometer från mig och sökte, och det blev bara jobbigt. Men dom senaste gångerna har hon bara sökt mellan 300-600 m, om hon inte sprungit efter älg eller ren. Det är också då hon har hittat älg och ställt fast dom. Och det blir lättare för mig att få tiken att söka på rätt marker.

Publicerat
  • Författare

Vad har du för hund MatsN?? Hur gammal är den??

Publicerat

Hemma kan hon ju dra iväg utan problem 3 gator bort men inte i skogen. Beror det på att hon känner sig mer "van/hemma" här ikring?

Ja, hon är mer trygg med hemmaomgivningen än i skogen än så länge.

Min har idag haft några 700 meters sökrundor varvat med 3-400 meters, så det blir bättre för varje gång. Unghundar har ju i regel inte den där totala tryggheten i skogen att söka sig allt för långt bort från husse/matte, men för varje gång de är ute så släpper det lite mer för de flesta.

Publicerat

Vad har sökets omfattning med jaktlusten att göra menar du?

Ungtiken min ligger ute på 3-400 meterssök och får hon vittring så följer hon såklart den tills hon får älgkontakt och har i dagsläget ett förföljande på 6-8 km om det skenar och hon inte får stopp på älgen. Söket lär bli större med mer erfarenhet och mer skogstid men för en unghund är 3-400 meters sökrundor helt klart godkänt. Hundar som bara drar järnet ut iväg har sällan bra återgångar, men om de successivt utökar söket i avstånd och tid så har de i regel klockrena återgånger och har full koll på var husse/matte finns i skogen och är kapabla att ta bakspåren dit även om hundföraren förflyttat sig.

En väl fungerande jakthund är mer än bara sök och skall liksom. Många små bitar är det som ska finnas för att det ska bli optimalt och jag har med tanke på trådämnet till exempel då hellre en lite snävsökt hund än en som man konstant får hämta med bilen 5 jaktlag bort för att den inte klarar av att bakspåra sig tillbaka när den släpper älgarna.. Där är det också en brist i arbetet och en värre sådan än ett lite snävt sök enligt min åsikt.

Jaktlust är kanske lite flummigt men är väl just det som får en hund att söka!

Man kan kalla det arbetsvilja eller fjäder men just att jobba utan vittring är sök sedan att en hund håller i vid kontakt eller vittring/spår är något helt annat och har inget med sök att göra. Finns många hundar med obefintligt sök som är tjuriga vid kontakt/vittring och vise versa så att pruta på "jaktlust" för att få en bättre återgång känns som en farlig väg att gå.

Sedan att hundar med stark jaktlust kan brista lite i förighet kan man ofta jobba med att förbättra själv men att gasa på en hund med dåligt sök brukar vara hopplöst....

Helt olika saker tyvärr att hon kan ralla iväg hemmavid har inget med sök i skogen att göra, du får hoppas att hon är sen i jakten och kanske skjutna älgar kan tända gnistan.

Publicerat

Ja, hon är mer trygg med hemmaomgivningen än i skogen än så länge.

Min har idag haft några 700 meters sökrundor varvat med 3-400 meters, så det blir bättre för varje gång. Unghundar har ju i regel inte den där totala tryggheten i skogen att söka sig allt för långt bort från husse/matte, men för varje gång de är ute så släpper det lite mer för de flesta.

Märker redan skillnad, inte i hur långt hon drar iväg men att hon är borta lite längre innan hon söker kontakt. Men det är inte lätt då det är helt tomt på älg i markerna. Har aldrig haft så dåligt med älg.

Vad har du för hund MatsN?? Hur gammal är den??

Jämte på snart 17 mån.

Publicerat

Jag prutar inte på jaktlusten Lars, inte alls, men en för självständig hund som inte är ett dugg intresserad av att jaga med sin förare utan drar bara rätt ut och försvinner, som man inte ser röken av förrän den hämtas med bil är inte ett dugg bättre att ha än en som är lite snävsökt.

Publicerat

Personligen vill jag ha en lite mer snävsökt då vi har lite mindre marker. Å det verkar jag ha fått :biggrin:

Publicerat

Jag prutar inte på jaktlusten Lars, inte alls, men en för självständig hund som inte är ett dugg intresserad av att jaga med sin förare utan drar bara rätt ut och försvinner, som man inte ser röken av förrän den hämtas med bil är inte ett dugg bättre att ha än en som är lite snävsökt.

Håller med att en hund som bara försvinner iväg och bara jagar för sig själv inte är kul att jaga med alla ggr,

MEN en sådan hund är bättre i aveln än den hund du beskriver, när allt bara är lagom blir det sällan stjärnor av avkommorna :)

Publicerat

Trodde vi snackade om jakt och inte avel här jag..

Publicerat

Hej!

Har en fråga ang. löpen:

Har en tik på 14 mån som verkar vara lite små rädd för älgarna, hon har precis börjat andra löpen.

Har hört att dom kan bli lite mer mogen efter andra löpen, kan de stämma?

Publicerat

Trodde vi snackade om jakt och inte avel här jag..

Jakt och avel hör ju ihop och just söket hävdar jag är väldans arvbart!?

Publicerat

Jakt och avel hör ju ihop och just söket hävdar jag är väldans arvbart!?

stort plus på detta inlägg :yes: