Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

De fyra säderslagen! ( Fakta hjälp!)

Featured Replies

Publicerat

De fyra sädeslagen: Vete, korn, havre och råg!

Vad gynnar de för vilt, skriv gärna vad varje sädeslag gynnar för vilt, fåglar och omgivning med foder, skydd mm. Tex gäss, duvor, rådjur, älg, vildsvin mm! Vilket av dem drar mest gäss och duvor? Mm.

2: Hur ser en åkerböna ut? Länka gärna bild. Och varför odlas den i mer omfattning nu?

3: Vad är gröngödsling?

Skriv så mycket ni kan! Behöver all fakta jag kan få för ett skolprojekt.

Kan redan lite, men vill gärna läsa så mycket jag kan om det!

Tack på förhand!!!

/ Samuel P

Publicerat

Oj. Kan man skriva mycket om...

Vete uppskattas av alla arter du räknar upp, men är ganska krävande. Havre är inte lika poppis, men kräver samtidigt mindre av jorden och odlaren. Bägga är enligt min mening bättre än råg och korn, men jag har ingen riktig uppfattning om det finns någon stor inbördes skillnad dem emellan.

Åkerbönor växer högt, ger mycket grönmassa och bra med skydd. inte heller riktigt lika begärligt som utsäde som majs och ärtor. Har jag hört.

Gröngödsling innebär att du odlar en kvävefixerande gröda, som exempelvis rödklöver, och sedan plöjer ned den samt sår. Det kväve som klövern fixerat gör att du inte behöver använda lika mycket konstgödsel, eller ingen alls. Beroende på hur krävande gröda du odlar, och hur du lyckats med din klöver, jordmån osv. Rent praktiskt sår man oftast in gröngödslingen i en annan huvudgröda.

Jag har "gått runt" på att odla havre ett år, rödklöver 2-3 år och sedan havre igen. Rent praktiskt plöjer, harvar och så jag då vart tredje eller fjärde år, och sår då både havre och klöver. Havren sår jag glest (reducerad giva) och tröskar eller låter den helt enkelt bli uppäten, och under havren växer klövern till sig. den blir sedan huvudgröda år 2-3. Använder man rödklöver bör man ta åtminstone en skörd av den de efterföljande åren för att den ska hålla sig smaklig. Då får man dessutom vinterfoder. Jag har kört så helt utan konstgödsel. Visst går det att vrida ur mer, men detta är miljövänligt och billigt.

Publicerat
  • Författare

Oj. Kan man skriva mycket om...

Vete uppskattas av alla arter du räknar upp, men är ganska krävande. Havre är inte lika poppis, men kräver samtidigt mindre av jorden och odlaren. Bägga är enligt min mening bättre än råg och korn, men jag har ingen riktig uppfattning om det finns någon stor inbördes skillnad dem emellan.

Åkerbönor växer högt, ger mycket grönmassa och bra med skydd. inte heller riktigt lika begärligt som utsäde som majs och ärtor. Har jag hört.

Gröngödsling innebär att du odlar en kvävefixerande gröda, som exempelvis rödklöver, och sedan plöjer ned den samt sår. Det kväve som klövern fixerat gör att du inte behöver använda lika mycket konstgödsel, eller ingen alls. Beroende på hur krävande gröda du odlar, och hur du lyckats med din klöver, jordmån osv. Rent praktiskt sår man oftast in gröngödslingen i en annan huvudgröda.

Jag har "gått runt" på att odla havre ett år, rödklöver 2-3 år och sedan havre igen. Rent praktiskt plöjer, harvar och så jag då vart tredje eller fjärde år, och sår då både havre och klöver. Havren sår jag glest (reducerad giva) och tröskar eller låter den helt enkelt bli uppäten, och under havren växer klövern till sig. den blir sedan huvudgröda år 2-3. Använder man rödklöver bör man ta åtminstone en skörd av den de efterföljande åren för att den ska hålla sig smaklig. Då får man dessutom vinterfoder. Jag har kört så helt utan konstgödsel. Visst går det att vrida ur mer, men detta är miljövänligt och billigt.

Okej! Tack så jätte mycket för informationen! Du kan möjligen inte förklara lite mer om varje sädeslag och vad de är bra för olika vilt? Tex på vilt också som de är olika bra för?

Samt en till fråga: Hur skiljs vit alsike och rödklöver åt?

Mvh! / Samuel P!

Tack igen för den informationen du redan givit! :D

Publicerat

Okej! Tack så jätte mycket för informationen! Du kan möjligen inte förklara lite mer om varje sädeslag och vad de är bra för olika vilt? Tex på vilt också som de är olika bra för?

Samt en till fråga: Hur skiljs vit alsike och rödklöver åt?

Mvh! / Samuel P!

Tack igen för den informationen du redan givit! :D

Vete äts som sagt gärna av alla arter du räknat upp, enligt min erfarenhet. Havre funkar bra för älg, men äts inte alls lika gärna av fågel eller gris om det finns alternativ.

Låg vit, högre rosa, hög röd... typ. Googla dig till en flora; enkelt att skilja åt.

Publicerat

Samuel

Idag finns faktiskt 5 stråsädesslag i storskalig odling, utöver de du nämner odlas också rågvete idag. Rågvete har liksom råg och korn fennar eller borst vilket gör dom tämligen ointressanta för vilt vilket är tur för bönder i områden med mycket gris. Vete och havre är likvärdiga, jag odlar s.k.hästhavre dvs en sort med hög fetthalt vilket är minst lika begärlig som vete för klövvilt och än populärare för fågel.

Bönan tillhör familjen baljväxter. Där finns och våra oljeväxter som bl.a senap, rättika, raps och rybs. Även ärtor är baljväxter och är den särklass fönämsta grödan om målet är att attrahera vildsvin eller duvor.

Har 40 ha åkerbönor på knuten, skall ta ett par bilder i morgon. Bladen är väldigt begärliga av bl.a rådjur, bönorna av vildsvin efter frosten.

Publicerat

Samuel

Idag finns faktiskt 5 stråsädesslag i storskalig odling, utöver de du nämner odlas också rågvete idag. Rågvete har liksom råg och korn fennar eller borst vilket gör dom tämligen ointressanta för vilt vilket är tur för bönder i områden med mycket gris. Vete och havre är likvärdiga, jag odlar s.k.hästhavre dvs en sort med hög fetthalt vilket är minst lika begärlig som vete för klövvilt och än populärare för fågel.

Bönan tillhör familjen baljväxter. Där finns och våra oljeväxter som bl.a senap, rättika, raps och rybs. Även ärtor är baljväxter och är den särklass fönämsta grödan om målet är att attrahera vildsvin eller duvor.

Har 40 ha åkerbönor på knuten, skall ta ett par bilder i morgon. Bladen är väldigt begärliga av bl.a rådjur, bönorna av vildsvin efter frosten.

Som vanligt är du en klok o påläst man MKJ. Finns inget att tillägga på ditt svar
Publicerat

Vildsvin älskar havre tyvärr....

Publicerat
  • Författare

Vad gillar vildsvin mest, vete eller havre?

Tack igen för all iformation och hjälp, bombadera mig gärna med mer om de fyra sädeslagen som jag skrivit! :)

Så varför odlar man mer åkerbönor nu för tiden?

Med vänlig hälsning, samuelP

Publicerat

Så här säger jordbruksverket:

Åkerbönor i växtföljden

När du gör en växtföljd bestämmer du i vilken ordning du odlar grödor på ett fält. Med bra växtföljd kan man undvika många sjukdomar, skadedjur och ogräs och grödan kan utnyttja näringen på bästa sätt. Struktur och mullhalt förbättras också. Rätt förfrukt kan öka skörden.

Rätt växtföljd minskar risken för skadegörare i åkerbönor

Det är inte samma växtföljdssjukdomar som angriper åkerbönor och stråsäd. Åkerbönor är därför en bra omväxlingsgröda i spannmålsodlingen.

Du bör inte odla åkerbönor på samma fält oftare än var sjätte till sjunde år. Då undviker du att skörden minskar. Flera svampsjukdomar som angriper åkerbönor, som chokladfläcksjuka, bönbladmögel och bönfläcksjuka, överlever på skörderester i jorden. Genom att inte odla åkerbönor för ofta förebygger du angrepp.

I ekologisk odling är växtföljden grunden för att odlingen ska lyckas. Läs mer om växtföljder i ekologisk odling.

Kanske lite till hjälp???

Publicerat

Vete:

uppskattas av allt vilt. vildsvin kan förstöra stora mängder på sensommaren när vetet når mjölkmognad. när det är fullt moget tycker duvor, änder och gäss om kärnorna. blir det liggsäd kommer fåglarna åt kärnorna.

Korn:

är nog den gröda som klarar sig "bäst" mot skador från vilt. Änder äter korn med förtjusning.

Havre:

älgar mumsar gärna på havre. av någon anledning kan man många gånger se mindre otröskade fält i skogskanter tills älgen är skjuten; då kommer tröskan fram igen.även dovhjorten uppskattar havren som foder, se bild. Grävling äter även den havre.

Råg:

är en hög växt som ger bra skydd på sommaren, äts lite av dovhjorten innan den blir mogen.

Rågvete:

ungefär som korn men inte lika uppskattad av änderna

höstraps:

mycket begärligt vinterfoder för alla däggdjur. duvor äter gärna spillet efter tröskan

Åkerböna:

är en gröda som odlas för sitt innehåll av protein. Anledningen till den ökade odlingen är den ökade efterfrågan på ekologiskt odlat kött och mjölk. Ekobönder "får" inte använda importerat protein och måste därför odla själva.

Vit/rödklöver:

rådjur äter helst vitklöver och dovhjorten föredrar rödklöver.

urban

post-10445-0-01612200-1346440339_thumb.j

post-10445-0-10520500-1346440359_thumb.j

Publicerat

Eventuell gödsling kommer dessutom påverka utfallet... gödslad gröda blir godare, och vete kräver mer gödning för att det ska bli ett vettigt utfall. Gödslar man bägge rikligt tror jag på att skillnaden blir liten eller obefintlig, men om man minimerar kostanden och bara gödslar på minnivåer tror jag att vetet kommer föredras, åtminstone av fågel och gris.

Publicerat

brukar själv köra med grönfoder blandning 50/50 havre/ärtor

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fråga jag fastnat på lite. Mer information?

Hur skiljs vit-, alsike- och rödklöver åt?

Vad innebär gröngödsling? Förklara så väl ni kan.

SAMT! Kan någon skicka bild på en RÅG och en KORN så jag inte skrivit fel där.

Tack så mycket! Mvh Samuel

Publicerat

Det har du ju redan fått svar på?! Finns dessutom hur mycket som helst mer utförligt om du googlar...

Publicerat

Fråga jag fastnat på lite. Mer information?

Hur skiljs vit-, alsike- och rödklöver åt?

Vad innebär gröngödsling? Förklara så väl ni kan.

SAMT! Kan någon skicka bild på en RÅG och en KORN så jag inte skrivit fel där.

Tack så mycket! Mvh Samuel

Färgen :)

Gröngödsel är ofta vallträda som bonden sedan plöjer ner som naturligt gödsel.

Publicerat
  • Författare

Färgen :)

Gröngödsel är ofta vallträda som bonden sedan plöjer ner som naturligt gödsel.

Gärna mer detaljerat eftersom jag satsar på högsta betygen i våra jaktkurser :)

Publicerat
21-910-048_122421282.jpg
Publicerat

Vitklöver har vita blommor o är mer småvuxen än de andra. Alsikeklöver har rödaktiga blommor o lansettformade blad. Rödklver har som namnet anger röda blommor o är den som bir högst. Bladen ser ut som vitklöverns men är mkt större. Ang. sädesslagen så när det gäller vinterbete finns inget som slår rågen.

Publicerat

Gärna mer detaljerat eftersom jag satsar på högsta betygen i våra jaktkurser :)

Och då är det ett väldigt tydligt tips från coachen att själv skriva samman vad du hittar på olika ställen, med källhänvisningar. Vi är många här som har stor erfarenhet av vad som funkar som viltvårdsgrödor och även ett antal som har direkt och stor erfarenhet av jordbruk. För ett skolarbete så bör du dock ha ett antal olika referenser/källor, och se till att ha med källor som ger hög trovärdighet. Jaktsidan är riktigt bra, men är ingen fullgod referens varken för hur man skiljer växter åt eller på konkreta typer av jordbruksmetoder. Du kan säkert få svar här, men efter att vi pekat dig i rätt riktning bör du komplettera med "tyngre" hänvisningar. Exempelvis från en digital flora när det gäller klövern, eller råd om ekologisk odling när det gäller gröngödsling. Då har du mycket större chans att få bra betyg.

Publicerat
  • Författare

Vitklöver har vita blommor o är mer småvuxen än de andra. Alsikeklöver har rödaktiga blommor o lansettformade blad. Rödklver har som namnet anger röda blommor o är den som bir högst. Bladen ser ut som vitklöverns men är mkt större. Ang. sädesslagen så när det gäller vinterbete finns inget som slår rågen.

Tack! Vet du möjligen vilka vilt som uppskattar respektive växt? Gärna fördelar och nackdelar med dem!

Publicerat
  • Författare

Och då är det ett väldigt tydligt tips från coachen att själv skriva samman vad du hittar på olika ställen, med källhänvisningar. Vi är många här som har stor erfarenhet av vad som funkar som viltvårdsgrödor och även ett antal som har direkt och stor erfarenhet av jordbruk. För ett skolarbete så bör du dock ha ett antal olika referenser/källor, och se till att ha med källor som ger hög trovärdighet. Jaktsidan är riktigt bra, men är ingen fullgod referens varken för hur man skiljer växter åt eller på konkreta typer av jordbruksmetoder. Du kan säkert få svar här, men efter att vi pekat dig i rätt riktning bör du komplettera med "tyngre" hänvisningar. Exempelvis från en digital flora när det gäller klövern, eller råd om ekologisk odling när det gäller gröngödsling. Då har du mycket större chans att få bra betyg.

Tack, men jag förstår att jag måste granska faktan som nämns här eftersom det oftast är personers egna erfarenheter. Själva uppgiften är inte så stor men såklart kommer jag skriva att jag fått källorna härifrån samt flera andra sidor.

Var hittar jag information om klövern,ekologisk odling (gröngödsling) mer? Det jag hittat är inte särskilt bra, jag har inget emot att lära mig mer och läsa.

Så länka vart du hittar informationen.

Med vänliga hälsningar / Samuel P :)

Publicerat

Den virtuella floran brukar jag använda när jag undrar något.

http://linnaeus.nrm.se/flora/

Du söker med namnet eller går in på släktet.

Publicerat

Kolla SLUs hemsida, borde stå nåt där..

Publicerat

Är inte religiös för fem öre, men "den som söker, han skall finna" är ett bra citat...

Två bra vägar ovan, + google är allt du behöver.

Publicerat
  • Författare

Tack för all hjälp, med detta som skrivits här plus google och ett antal böcker :wallbash::sweat: så har jag skrivit klart min uppgift.

Blev ett par sidor :sweat::wink:

Väldigt bra att få lite "kött på benen" med information här och sedan söka vidare runt omkring för få olika synvinklar och konkret forskning.

Skrev lite om egna erfarenheter och själv vad jag tyckte drog vilka vilt mm.

Har bara en jävlig grej kvar! Kan någon skicka en bild på en Åkerböna. Hittar hundratals olika på google. Hade varit skit bra om någon som visste hur de såg ut tog sig orken att hjälpa mig :tongue: .

Nu åter till att bekämpa förkylningen! :sleep: