Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra grejer?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är nybliven jägare och ska köpa mitt första kulvapen.

Varit inne i en butik där jag blev erbjuden en Ruger American 308w med ett påmonterat Leupold vx-r 2 3-9x50 för 10,000.- (bössan är ny.. siktet beg.)

Som ämnestiteln lyder.. Är det bra grejer???

Tack för svar.

Publicerat
  • Författare

Ingen som har någon åsikt om bössan eller siktet??

Publicerat

Jag hade vänt på prisrelationen mellan bössan & kikaren. Dvs köpt en billigare bössa & ett bättre sikte. Sök rätt på en beggad Tikka/Sako samt ett beggat tyskt sikte, Zeiss, Docter, Kaps, Swarovski etc.

Min bild av Ruger är att det är lite si & så med kvalitén på dem. När det gäller Leupold så tror jag de har ganska taskigt mörkervärde & då viltet ofta visar sig i gryning/skymning hade jag valt bort den gluggen.

Tips: http://www.blocket.se/gavleborg/Tikka_LSA55__308win_42277397.htm?ca=3&w=3

/R

Publicerat

Tycker bössan är intressant då man får rätt mycket features för att vara en budgetpang.

Slutstycke med tre låsklackar,dubbla rekylklackar/bedding block,kolvhalssäkring,enkelt justerbart trycke som ägaren klarar av att ställa,rugers rullmagasin som jag vet av erfarenhet funkar ruskigt bra.

Tyvär är kolven som alla andra av mjukplast och kanske att jag tycker att den har väl smal kolvhals/pistolgrepp,men någonstans måste en budgetbössa snåla in.

Kvaliten på ruger är robust slitstark,vill man ha fin finish och finlir så är det fel bössa.

Har två ruger själv hemma som om jag vill klarar en luftlandsättning samt kan fungera som spett men fortfarande skjuter där hårkorset ligger.

Tror det är ett helt okej vapen :smile: kan inte se att en tikka/sako erbjuder så mycket mer.

Leupold är inte idag vad det en gång var men fortfarande en okej kikare i mellansegmentet för dagjakt,dock som redan påtalats så är det ingen skymmningskikare överhuvudtaget.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket infon!!!

Hoppar den gluggen då. Kommer jaga mest rådjur och vildsvin och vill ju inte göra en "dansk"

http://www.jaktsidan.../#entry643009�� :tongue:

Va inne på xxl idag och tiitade på kombinationen Howa 1500 och Zeiss Duralyt 3-12x50 (obelyst).

Dom kunde inte ge mig någon prisuppgift på Howan eftersom "vi säljer den inte än" men jag skulle höra av mig imon och få ett paketpris.

Hur förhåller sig Howa mot Ruger American?

Publicerat

Ett mycket enkelt men robust bruksvapen,mindre extra räksallad än på rugern.

Klart funkis bössa med okej optik,frågan är vad paketpriset blir.

Lita inte på att personalen är kompetenta att montera optiken korrekt,det jag har sett av personal och "verkstad" på xxl kontra kunnighet lämnar en del att önska.

/Mike

Publicerat

Leupold är fina grejjer säger man annat ljuger man. Ruger har jag ingen erfarenhet av men det är säkert en bra bössa :)

Du kan vara nöjd

Publicerat
  • Författare

Det blev inget av paketen åvan.

Har istället införskaffat en fin Husqvarna 1600 i 30-06.

Har inte bestämt vilket sikte det blir till än, men det lutar åt ett Zeiss Duralyt.. Behöver ju dock inte ta ett beslut om det idag. Bor ju i Göteborg och har därav 10-12 veckor på mig :tongue: