Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförarjacka

Featured Replies

Publicerat

Då man börjat gå med hund kan det ju va bra att synas av gammgubbarna i skogen. Vill inte ha nån trafikväst utan en jacka som lyser upp skogen men vad ska man ha då? Gärna nåt som inte kostar en årslön då man tenderar att slita på grejerna.

Publicerat

Pinewood har en med röd camo på som är relativt billig. Engelsons har en camo hundförarjacka som är billig. Har själv den sistnämnda, riktigt skön! Sen har ju swedteam fina grejer men lite dyrare... :)

Publicerat

Varför inte en vanlig hundförarväst? Tycker dom ä perfekta! Kan välja hur mycket kläder du vill ha under, jacka med massa kläder eller bara något tunnt. Och du behöver vara köpa en jacka som du kan ha på smygjakt/pass då du inte vill synas så mycket. Sedan nör du ska gå m hunden tar du bara på dig västen. Jag har en eurohunt väst från engelsson tror den kostar 400kr.

Publicerat
  • Författare

Jo i och för sig. Men skulle gärna slippa bära med sig en massa plagg i onödan. Jacka har jag alltid då den jag har är en tunnare modell, mer som en skaljacka med lite tunnare foder. Får väl fundra en stund på det.

Sen en sån här kanske :rolleyes:http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17245&plats_id=1276 För helt ärligt så bär man mer än man skjuter och nu är jag iofs ovan då jakten just börjat men har svinont i axlarna efter rygga/bössan.

Publicerat
  • Författare

Blaze ser fin ut men det känns som en gul syns bättre. Gubbarna är blind vet du :wink:

Publicerat

http://www.swedteam.com/clothing/jackets/jacket-dundee-hardwoods-blaze-gore-tex-kevlar.html

En sådan har jag och den kan jag verkligen rekomendera. Inte så billig men den är riktigt behaglig och verkar hålla bra.

Jag är tyvärr inne på min andra men det beror på att den första vart dieselskadad av en läckande dunk. Tvekade inte att köpa en lika dan när jag fick försäkringspengarna :)

Använder den faktiskt även ofta när jag står på pass pga att det är den skönaste jackan jag haft :)

Publicerat

Jag har jämfört lite innan jag köpte min väst, och när man kommer ner på det allra billigaste så tycker jag det blir rätt stor skillnad på ganska få hundralappar extra, den du själv var inne på från ITAB är en femhunka dyrare än det billigaste från Engelsons, men den halvtusingen gör större skillnad än den andra halvan om du lägger på ytterligare. Ska man ha någonting riktigt bra så kostar det därefter, men jag tycker det är mycket för pengarna med ITABjackan för 1200.

Min ödjuka åsikt :sleep:

Publicerat

Jag använder väst, varmt = t-tröja, kallare = mer kläder. Har helt gått ifrån tex-mex material på överkroppen när jag går med vovven.

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat
Blaze ser fin ut men det känns som en gul syns bättre. Gubbarna är blind vet du :wink:

Obra...idisslare kan delvis se gula nyanser!

Publicerat
  • Författare

Obra...idisslare kan delvis se gula nyanser!

Var helt övertygad om att hjortdjur var färgblinda. Skit i så fall, hade nästan bestämt mig för Itabjackan.

Publicerat

personligen tycker jag att hundförana syns bättre med orange, det lyser upp mer tycker jag. Den gula smälter in mer i löven på hösten.

Sen tycker jag att Pinewoodvästen är riktikt bra många fickor så du får med dig mycket. Rycksäck blir bara bökigt när su ska in i tätningar, så ryggsäcken med gevärsfodral går bort för mig. Den passar bra till fågeljakten på skidor.

Publicerat
  • Författare

En av passarna hade en gul keps på sig igår och när jag kom gående var det det enda jag såg på håll. Fast iofs har jag inte sett nån passare med orange kepa. Fler åsikter innan jag trycker på köp?

Ang ryggan har du nog rätt. Men smidig såg den ut fast som du säger kanske bättre till annan jakt.

Publicerat

Var helt övertygad om att hjortdjur var färgblinda. Skit i så fall, hade nästan bestämt mig för Itabjackan.

I mitt nya jaktlag ogillas gula varselkläder. Detta pga att man påstår att gult kan synas dåligt i lövskogen på hösten. Någon annan som är av denna åsikt? Själv är jag halvt färgblind gällande kombination rött/grönt. Å andra sidan har jag inte märkt att jag ser oranga varselkläder särskilt dåligt i skogsmark.

Publicerat

Ah, missade din post JimmyT. :smile:

Publicerat

Efter att på några jakter sett folk med fula varsel färger kontra röd/orange så är min syn på det hela att röd/orange regerar. Jag har mycket svårare att se de gula i höst vissnande skog än det röd/orangea! Så min åsikter är helt klara, dock finns det fler som är färgblinda mellan rött/grönt än gul/grönt här i världen skulle jag tro. Jag skulle dock välja oranget i alla väder ändå!

Publicerat

Jag är en av de som har lite svårt för rött/grönt, följaktligen tycker jag gult är mycket bättre än rött/mörkare orange.

Men egentligen var det väl en jackmodell du ville ha tips om? :wink:

Publicerat
  • Författare

Nja färgen verkar ju nog så viktig den med :wink:

Publicerat

Ja det är fler som ser gult än orange, men också viltet ser gult bättre. Bästa färgen om man ser till viltet är åt det röda hållet!

Publicerat

Hejsan .

Kör med väst & inte jacka av den enkla andledningen att jackan är för varm tidigt på säsongen & för kall sent.

Med väst varierar du det du har under.

Rött eller gult, djuren ser gult .....

//Lasse

Publicerat

Kolla på Pinewoods nya Michigan jacka eller några av deras andra hundföra jackor .

Publicerat
  • Författare

Jaha kanske man skulle ha väst då istället :biggrin: Det här har svängt från gul jacka till röd/orange väst. Men iofs nu så här tidigt kan det va skönt med en fleece under en väst bara. Ska åka till handlaren tror jag å prova lite kläder å se vad som finns.

Publicerat

Jaha kanske man skulle ha väst då istället :biggrin: Det här har svängt från gul jacka till röd/orange väst. Men iofs nu så här tidigt kan det va skönt med en fleece under en väst bara. Ska åka till handlaren tror jag å prova lite kläder å se vad som finns.

Förståndigt. Det är inte sällan på hösten det är riktigt kyligt på morgonen och övergår till rejäl värme mitt på dagen. Då är det skönt med väst så kan man ändå ha underställ och skjorta på sig under. En jacka kan bli väl varmt när man går med hund.