Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aimpointdödare

Featured Replies

Publicerat

Tjenare!

Jag köpte just en Meopta 1-4x22 till min 9,3:a och kan bara konstatera att "1x" är jäkligt nära "1,0x". Leupold, Zeiss mfl gör ju en avrundning till 1 för att det skall se fint ut, kanske att det är 1,2x hos Zeiss och 1,24999x hos Leupold.

Men Meoptan verkar vara 1,00? Det känns som att se genom en Aimpoint på lägsta förstoringen. Och Meopta har varit vänliga nog att ha icke förstorande riktmedel på den, vilket för just ett sikte som detta känns naturligt 1x vill man ju ha i snabba lägen och då vill man ju har grova riktmedel, hade de varit medförstorande hade det blivit helfel på 4x förstoring. Jag har lekt lite med Zeiss dyrare sikten, 1-4x, men jag fick betuydligt bättre "snabba skott"-känsla med detta.... OJ, vad jag kommer att trivas med detta sikte!

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Kul, grattis herr berg till ett köp du verkar vara nöjd med. Är det den med belyst riktmedel eller den utan? Tittade på den beslysta när jag skulle köpa till kombin men det blev en leupold av någon anledning...

mvh

Dard

Publicerat
  • Författare

Nope, utan rödpunkt och det är precis så jag vill ha det. De två sämsta kulskotten jag skjutit i mitt liv har jag skjutit med rödpunkten påslagen. Helbom på rådjur respektive räv.

Jag betraktar mig som en ganska vass jaktskytt. Jag har ett ganska ryggmärgsmässigt skytte utan att vara slarvig, jag har förmåga att avbryta fram till den sista bråkdelen av sekunden innan skott. När läget är bra smäller det omedelbart, om läget är dåligt smäller det inte. Men det där ryggmärgsskyttet tillsammans med rödpunkten ställer till bekymmer för mig.

Jag tror nämligen (nu skojar jag inte) att jag undermedvetet och ryggmärgsmässigt vid dessa två tllfällen har noterat att "nu ligger rödpunkten mitt i hårkorset" och så går skottet! Det låter märkligt men det är den vettigaste förklaringen till dessa två tokbommar.

Så denna lilla Meopta blir helt perfekt för mig. Enormt synfält och 4x förstoring som max kommer att räcka mer än väl för den jakt jag kommer att använda 9,3:an till. Och den sitter på Leupolds QR-fästen och jag har desstutom en Zeiss 2,5-10x50 som jag kan slänga på om det börjar bli mörkt eller situationen kräver det i övrigt.

Läckert, eller hur!

Jag har en belyst meopta och underar på att byta ut den mot en obelyst historia.

Publicerat

har funderat på en meopta 1-4x22 ett tag..

är det dag belysning i den belysta lr syns den bara vid dåligt ljus.. isåfall så går lyset bort.. på den obelysta med riktmedel 4a, hur grov är det på 1gångsförstoring? vill ha ett snabbt riktmedel men kan inte bestämma mej..  har ett leupold 2-7x33 med fyran i det är ju ett grovt och bra riktmedel när det går undan tycker jag, har meoptan ungefär lika grovt.. nån som vet?

Publicerat

Hej Calle,

Meoptan är dagbelyst. Kan inte kommentera riktmedlen men HerrBerg kan säkert.

Tittade som sagt på den när jag skulle ha kikare till kombin. Men fick en ny Leupold VX-II 2-7*33 för halva det priset så det blev en sån. Idag om jag skulle välja tror jag att jag hade valt en obelyst Meopta, mestadels för det mycket generösare siktfältet jämfört med en leupold med samma förstoringsgrad.

Lycka till!

mvh

Björn

Publicerat

Herrberg, vad är det för meopta du vill byta bort?

Har en  3000 1,5-5 obelyst med tyska fyran och jag letar efter en vakkikare.

Publicerat
  • Författare

Det jag vill bli av med är en belyst 3-12x50 (Artemis 2100) men jag vill ha ungefär samma förstoring och objektivdiameter. Ersättaren skall ju användas för samma ändamål. Grunnar på om man kan hitta en fast 8:a någonstans eller liknande.

Publicerat

Jag kan intyga, HerrBergs skytte med rödpunkt är verkligen bedrövligt  ;D ;D ;D Det enda jag kan påminna mej att han fick död på var en sittande kaja på 53 meters håll!!!

Detta då med Urikan  ;D

Mvh!

Publicerat
Det jag vill bli av med är en belyst 3-12x50 (Artemis 2100)

Perfekt för mig, då byter vi ;D

Publicerat

Herr Berg, PM:a mej om du vill sälja den.

Publicerat

Har någon sett om det finns uppmätt verklig lägsta förstoring på dessa lågförstorande kikarsikten. Är själv sugen på ett.

/ Johan

• 2 weeks later...
Publicerat

Idag köpte jag också ett meopta 1-4*22 fast den belysta varianten....ha begäret infan sig direkt när jag var hos vapenhandlaren, nu väntar jag bara på fäste till blaser sen ska det skjutas :D

Publicerat
Har någon sett om det finns uppmätt verklig lägsta förstoring på dessa lågförstorande kikarsikten. Är själv sugen på ett.

/ Johan

Tycker också att det skulle vara väldigt intressant om någon med expertkunskaper kunde förklara teori och praktik kring detta med så nära 1 gångers förstoring som möjligt. Tycker själv att det är ganska stor skillnad mellan olika "1 ggr-kikare" hur mycket "aimpoint-känsla" man får. Eller har alla samma förstoring och det är "tubkänsla" mm som ger de upplevda skillnaderna? Jag har tyckt att Zeiss Varipoint känts bäst för mig, eller är det den imponerande prislappen som har lurat mig?

/h

Publicerat
Tycker också att det skulle vara väldigt intressant om någon med expertkunskaper kunde förklara teori och praktik kring detta med så nära 1 gångers förstoring som möjligt. Tycker själv att det är ganska stor skillnad mellan olika "1 ggr-kikare" hur mycket "aimpoint-känsla" man får. Eller har alla samma förstoring och det är "tubkänsla" mm som ger de upplevda skillnaderna? Jag har tyckt att Zeiss Varipoint känts bäst för mig, eller är det den imponerande prislappen som har lurat mig?

/h

Håkan Sphur kanske kan förklara?

• 2 weeks later...
Publicerat

jag var nere hos Kjells vapen igår och råkade titta i en sån och nu kan jag inte sluta tänka på den. helt jäkla underbar. slår et aimpoint med hästlängder. ska åka ner på måndag igen och köpa en

• 1 month later...
Publicerat
har funderat på en meopta 1-4x22 ett tag..

är det dag belysning i den belysta lr syns den bara vid dåligt ljus.. isåfall så går lyset bort.. på den obelysta med riktmedel 4a, hur grov är det på 1gångsförstoring? vill ha ett snabbt riktmedel men kan inte bestämma mej..  har ett leupold 2-7x33 med fyran i det är ju ett grovt och bra riktmedel när det går undan tycker jag, har meoptan ungefär lika grovt.. nån som vet?

Hej,

Jag har denna meopta 1-4x på min drilling. Suveränt nöjd med riktmedlet bortsett från att den lyser för karaftigt i skymning, även på lägsta fart, vilket ger en bländande effekt. Har också den dubbelt så dyra varipointen 1-4 på en annan bössa. Bortser man från eventuella kvalitets skillnader (tveksam) så är Meoptans riktmedel (punkt med streck) bättre för fartiga skott.

Kan också intyga att Meoptan har 1x när det skall var 1x till skillnad från Zeiss.

Meopta ger dig mest för pengarna idag :o

Mvh Magnus

• 3 months later...
Publicerat

Nu har jag använt meoptan under praktisk jakt i 3 månader ca 3 dagar i veckan och är skitnöjd med den helt enkelt har både haft den på bössan då jag gått med hundarna och stått på pass, riktmedlet är kanon, lång batteritid kör på samma batteri som jag fick med från fabriken, fast jag inte stänger den mellan såterna och har t.om. glömt den på i 2 dygn. helt klart värt pengarna httils...

• 2 weeks later...
Publicerat
Det jag vill bli av med är en belyst 3-12x50 (Artemis 2100) men jag vill ha ungefär samma förstoring och objektivdiameter. Ersättaren skall ju användas för samma ändamål. Grunnar på om man kan hitta en fast 8:a någonstans eller liknande.

Ruskar liv i en gammal tråd..

HerrBerg tror du ska ta och tänka om!!!!!!

Du kan inte bara jämföra en drevjaktsglugg och en vakglugg så där rakt av.. Utan belyst riktmedel så är du toktvåa vid tex grisvak i dåligt ljus. Dessutom rör det sig om två helt olika typer av skott, det ena mot djur i rörelse på hyfsat nära håll, det andra mot stillastående vilt på lite längre håll ofta. Dräp dina hjärnspöken, behåll det belysta vaksiktet.

Mvh!

• 4 weeks later...
Publicerat
Ruskar liv i en gammal tråd..

HerrBerg tror du ska ta och tänka om!!!!!!

Du kan inte bara jämföra en drevjaktsglugg och en vakglugg så där rakt av.. Utan belyst riktmedel så är du toktvåa vid tex grisvak i dåligt ljus. Dessutom rör det sig om två helt olika typer av skott, det ena mot djur i rörelse på hyfsat nära håll, det andra mot stillastående vilt på lite längre håll ofta. Dräp dina hjärnspöken, behåll det belysta vaksiktet.

Mvh!

Själv har jag tänkt att ha en dag/drev kikare t ex 1,5-6X42, med dagbelysning och en 8X56 med nattbelysning i snabbmontage för det är väldans svårt att få en kikare att funka till allt.

Publicerat

Själv har jag numera en varipoint dag/natt belyst 1,5-6x42 som allround på gris. En nattåtel skall ej vara mer än 50 meter från gömslet och identifieringen av gris görs iaf med handkikaren 8x56.

Håller med Hipshot att belysningen är viktig precis som optisk kvalité, betydligt viktigare än objektivdiametern. 6x42 eller 8x56 på 40-50 meter är egalt när det bara är att trycka av som gäller. :)

Zeiss 1,5-6x42 VP är det bästa av 2 världar.

MVH

Publicerat
Själv har jag numera en varipoint dag/natt belyst 1,5-6x42 som allround på gris. En nattåtel skall ej vara mer än 50 meter från gömslet och identifieringen av gris görs iaf med handkikaren 8x56.

Håller med Hipshot att belysningen är viktig precis som optisk kvalité, betydligt viktigare än objektivdiametern. 6x42 eller 8x56 på 40-50 meter är egalt när det bara är att trycka av som gäller. :)

MVH

Ungefär samma tankar som jag tänkt men jag vill ha möjlighet att skjuta på lite längre avstånd därav 8X56. Jag skulle t o m kunna tänka mig att gå ner till 1-4X24 eller nåt sånt för det går snabbt att byta sikte när behov uppstår med QR fäste.

Publicerat

MVH

Precis! Därför så köper jag ett dyligt nu  ;D

Måste ladda upp övningsplugg med, lär ju bli till att skjuta in nya siktet. Sen måste jag testa om vaksiktet behåller sin inskjutning om man river av det och monterar det några gånger..

Mvh!

Publicerat
Precis! Därför så köper jag ett dyligt nu  ;D

Måste ladda upp övningsplugg med, lär ju bli till att skjuta in nya siktet. Sen måste jag testa om vaksiktet behåller sin inskjutning om man river av det och monterar det några gånger..

Mvh!

Jag har inte gjort nån vetenskaplig test men hittils kan jag inte påstå att jag märkt att det skulle bli nån större skillnad efter att man tagit av kikaren. Sköt en räv i huvudet på ca 130m och det tog perfekt.

Publicerat

Nej jag tror det ska vara lugnt.. måste försöka lära mej att inte dra åt skruvarna så hårt för jag tror inte insex skallarna tål så mycket av och på om man drar åt hårt. Måste dock skjuta en del för att "skjuta fram förtroende" för detta.. vore surt om man skulle tveka att skjuta någon gång pga fästena... Väntar med spänning på att höra ifrån Torsbo!

Mvh!

Publicerat

Hippen, sitt inte och vänta, ring dem. Speciellt om du har mailat dem, de är till och från riktigt bra på att svara på mail men till och från är de också riktigt usla.

mvh

Dard