Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

dyr vs billig dämpare? värt det?

Featured Replies

Publicerat

Jag har fått bullerskada/lindrigare tinnitus av att ha blåst rent motorsåg o dylikt utan hörselskydd, och därför skjuter jag aldrig utan skydden på, en dämpare gör väl detta ännu bättre kan jag tro?:)

Publicerat

Det är inte bara upplevelsen av rekylen som minskar. En pipvikt ger en annorlunda rekyl oavsett om den dämpar ljudet eller ej. Detta ger ofta bättre precision. Framförallt på grövre kalibrar och eller med halvtaskiga kolvar.

Publicerat

Jag tänker på orrar som flyger efter första skottet. Kan man med dämpare kanske skjuta några fler ur en flock tack vare mindre smäll ?

Publicerat

Jag tänker på orrar som flyger efter första skottet. Kan man med dämpare kanske skjuta några fler ur en flock tack vare mindre smäll ?

jag har toppjagat både med och utan och ibland sitter dom kvar men det verkar inte bero på dämp eller inte dämp.

Publicerat

På en kortad pipa (detta otyg!) kan ju en dämp ta bort lite av den extra mynningsflamman vilket är bra vid skymningsjakt/vak.

Sen kan man resonera om huruvida genomtänkt det är med kortad pipa, men faktum kvarstår.

(Sen kortad pipa+dämp=låg hastighet vilket man kan ha i åtanke. Kanske inte av vikt vid praktisk jakt?)

På maddogs reflektion i förra inlägget så tycker jag nästan att just fågel verkar skygga mer för dämpat än icke-dämpat, men det är väl inbillning och mentalt.

Har ingen tillförlitlig statistik för mitt påstående.

Publicerat

Uteiskogen,

på svenska standardmässiga jaktavstånd har den något reducerade hastigheten på en kortad pipa ingen som helst jaktlig inverkan,

inte ens på avstånd ut till 300 meter är det egentligen av betydelse, ett par klick mer eller mindre eller ett streck högre på en "julgrans" rm,

om sakernas tillstånd när det gäller dämpare kan jag tala om det mesta utöver just toppfågel, dämpen minskar stressen avsevärt och det är stor skillnad på djur i grupp och skott med dämpad pang. Jag har vid flera tillfällen på småvilt kunnat skjuta både fem och sex djur vid samma tillfälle, som mest har jag varit med om att se någon skjuta 12 vilt inom 60 sek, något jag är helt övertygad om inte skulle kunna ha varit möjligt utan dämp.

/Christian

Publicerat

Chris - som jag trodde, det är nog en högst personlig inbillning. Mitt underlag till tesen är i sig "ganska" skralt.

Med odämpad 6,5'a kunde jag plocka några orrar vid ett par tillfällen, när jag nästa säsong testade med dämpare så flög flockarna efter första skötten.

Mest förmodligen rena tillfälligheter (vind, temp, upplevda knallar, extra vaksamma.....etc.)

Nu snackar vi tunt på fötterna när jag gav mig in i snacket - och jag borde kanske inte ens nämnt det.

När det gäller den lägre hastigheten vid kortpipa+dämp har du givetvis helt rätt att det inte har någon betydelse vid praktisk jakt.

Publicerat

Uteiskogen, jag är helt övertygad om att det ibland kan vara precis som du beskriver det, det är tom som så att jag har 0 erfarenhet av fågel som jagas i topp,

så det är något för andra att besvara.

/Christian

Publicerat

Skulle vilja säga att det inte är dämparen som är grejjen för att plocka flera orrar ur samma flock.

Tycker mej upplevt att murrit milt väder, eller rent av ymmigt snöfall ger otoligt mycke tryggare fågel i träden.

Sånt väder med dämpare kanske vore optimalt, vad vet jag?

Klart soligt och kallt, ger iaf mycke spattigare fåglar det är en sak som är säkert iaf...

Hittar man mot all förmodan en tjäderflock, så är chansen stor att man får en väldigt jobbig hemresa på skidorna

Med flera fåglar på säcken. Tjädern har ett helt annat syke än orren när det gäller smällen.... :happy:

Mvh m.

Publicerat
... En pipvikt ger en annorlunda rekyl oavsett om den dämpar ljudet eller ej. Detta ger ofta bättre precision. Framförallt på grövre kalibrar och eller med halvtaskiga kolvar.

Varför skulle en pipvikt förbättra precisionen på grövre kalibrar och gevär med kass kolv?

Är det mynningsbroms du menar?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Publicerat

På en kortad pipa (detta otyg!) kan ju en dämp ta bort lite av den extra mynningsflamman vilket är bra vid skymningsjakt/vak.

Sen kan man resonera om huruvida genomtänkt det är med kortad pipa, men faktum kvarstår.

(Sen kortad pipa+dämp=låg hastighet vilket man kan ha i åtanke. Kanske inte av vikt vid praktisk jakt?)

På maddogs reflektion i förra inlägget så tycker jag nästan att just fågel verkar skygga mer för dämpat än icke-dämpat, men det är väl inbillning och mentalt.

Har ingen tillförlitlig statistik för mitt påstående.

Har testat dämpare på toppfågel både själv och några kamrater alla upplevde vi att det minskade fåglarnas benägenhet att sitta kvar för skott. Känns ju helt fel men upplevde det så sedan har även jag helt slutat med dämpare tycker bössorna blir klumpiga och trista att bära och på skytte bössor är dämpare ett rent skit som ger mera mirrage och nöts hörselskydd på såväl bana som jakt använder jag.

Publicerat

Varför skulle en pipvikt förbättra precisionen på grövre kalibrar och gevär med kass kolv?

Med en pipvikt får man en lägre (huvud)frekvens på svängningen, vilket gör att noderna blir längre. Detta förbättrar teoretiskt precisionen genom att sannolikheten att kulor med olika lopptid lämnar mynningen då den pekar åt samma håll ökar. Vidare kan inblandningen av andra material med annat svängningstal dämpa ut pipstålets svängningar - eller förstås förstärka dem, men det är betydligt mindre sannolikt.

Till eventuell nackdel för pipvikt är att amplituden på svängningen ökar, vilket kan ge sämre precision om man har en laddning som ligger mellan noderna. Men det ska man inte ha. :wink:

-- Mats

Publicerat

I-Mats:

Yes, men pipvikt en har ju inte mer effekt på grövre kalibrar och gevär med taskiga kolvar som henke67 skrev :-)

Publicerat

...men pipvikten har ju inte mer effekt på grövre kalibrar och gevär med taskiga kolvar...

Jo, det har den. Då massan ökar i systemet minskar ju kraften mot stocken - den kraft som vid taskig bäddning och/eller utformning ställer till med problem. :wink: Denna kraft är ju markant större på grova kalibrar, så...

Lägger man till den rekyldämpande faktorn så blir skillnaden ändå större. Och JO, rekyldämpningen börjar innan kulan lämnat pipan - förutsatt att du inte skjuter i vakuum.

-- Mats

Publicerat

Argumentsbajseri bara för att få "rätt" kallar jag ditt sista inlägg :-)

Både du och jag vet att en pipvikt i verkligheten inte ger någon märkbar bättre precision på ett gevär med taskiga bäddning.

Enligt ditt senaste inlägg är det den ökade vikten som förbättrar precisionen och då skulle det inte just behöva vara en pipvikt. Samma effekt hade man fått av ett tungt kikarsikte.

Är däremot vapnet i bra skick skulle man kunna se en förbättring i precisionen av en pipvikt och dess funktion att förändra pipsvängningarna.

Publicerat

Argumentsbajseri bara för att få "rätt" kallar jag ditt sista inlägg :-)

Nope. Jag förklarade den teoretiska fördelarna resp. nackdelen - punkt. :wink:

Anklagar du mig för millgarderi har du fel, det skiter jag nämligen i - det här är inte en rätt/fel-grej öht utan bara fritt teoretiserande i ett försök att förklara precisionsvinsterna som i princip alla med en korrekt monterad dämpare, broms eller pipvikt ser i verkligheten.

Både du och jag vet att en pipvikt i verkligheten inte ger någon märkbar bättre precision på ett gevär med taskiga bäddning.

Du kanske tror dig veta det, jag har efter ett antal praktiska prov lite svårare att direkt avfärda påståendet - tvärtom har jag 100% positivt gensvar på alla de prov jag och andra genomfört.

Enligt ditt senaste inlägg är det den ökade vikten som förbättrar precisionen och då skulle det inte just behöva vara en pipvikt. Samma effekt hade man fått av ett tungt kikarsikte.

Relaterat till enbart den bäddningsrelaterade spridningen/vandringen ja. Relaterat till inverkan på fler än denna enda oprecisionsfaktor nej, en pipvikt skulle - teoretiskt och i allra högsta grad praktiskt - ge tätare grupper än motsvarande ökning av systemvikten någon annanstans.

En sak som jag inte iddes beröra i första inlägget, möjligen pga att jag inte har Aspergers, är att pipans svängning är tredimensionell, enkelt uttryckt (egentligen blir det dimension 3,nånting för extrema nördar då rörelse sker i X-, Y- och Z-led med samtidiga torsionskrafter samt vinkelförändring ej linjär med X- och Y-rörelserna - men nu pratar vi fysik på en nivå man inte klarar utan diagnos).

Då pipan utsätts för torsionskrafter när kulans rotation accellereras kan man inte bortse ifrån dess masströghetsmoment: pipvikten ökar denna, vilket självklart inte en tyngre kikare gör - tvärtom ÖKAR den pipans vridning då den ökar massan/masströgheten i allt annat ÄN pipan...

Vidare så är inte bäddningen enda orsaken, även stockformen kommer in: med en längre hävarm mellan rekylens kraftriktning och angreppspunkten blir bössans därur härledda vinkelförflyttning större och får förstås större inverkan på gruppens storlek. Skillnader i rekylupptagning får lika självklart större inverkan, än om kolven varit rakare och mindre skränkt.

Plus, givetvis, masströghetsmomentet i den rörelsen...

Jag skriver inte det här för att "få rätt", så läs och fundera. I praktiken kan man enkelt bevisa att pipvikter fungerar och det jag skrivit ovan är en liten del av förklaringen. Till den ska förstås läggas rörelser i låda, slutstycke och stock samt temperaturskillnader och därur härledda internspänningar i materialen m.m. - men det behövs inte för att förstå teorin bakom de verkliga framgångarna.

-- Mats