Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222 vs 6mm diskussionen från smygvapentråden.

Featured Replies

Publicerat

När jag försiktigt nämnde planen att skaffa en 222r dröjde det inte länge innan maddog och djävulsadvokaten haussade 6mm tcu, br, kanske även ppc och xc?

Bössan ska brukas ut till 200 m, ffa på räv men kanske någon bäver, grävling, rådjur, hare eller fågel med.

Tanken bakom 222r var att minska rikoschettrisken med en lätt splitterkula i hög fart vid jakt runt platta fält.

Jag vill även fimpa pipan vid 50cm.

Är ni med denna spec fortfarande övertygade om 6mm kalibern? Eller finner ni en 222r med lätt kula lämpligare? 223r med tung kula?

För min del ligger fortfarande 222r bra till, men rätta mig gärna.

Publicerat

Upp till 200m innebär att flertalet skott kommer tas på kortare håll,långhållsprestanda mindre intressant.

Ju blötare och lättare kula man använder desto bättre ur säkerhetssynpunkt,fördel kal .224.

6mm specialkalibrar förutsätter handladdning och även 6XC/br

.224 digert fabriksladdat utbud.

Effekt mer än tillräcklig för samtliga.

/Mike

Publicerat

Hornady tillverkar väldigt bra fabriksammo i 223 som vid praktisk användning utesluter risken för rikoshett.

/Christian

Publicerat
Publicerat

Upp till 200m innebär att flertalet skott kommer tas på kortare håll,långhållsprestanda mindre intressant.

Ju blötare och lättare kula man använder desto bättre ur säkerhetssynpunkt,fördel kal .224.

6mm specialkalibrar förutsätter handladdning och även 6XC/br

.224 digert fabriksladdat utbud.

Effekt mer än tillräcklig för samtliga.

/Mike

Håller helt med är man inte handladdare är samtliga 6mm kalibrar som nämns olämpliga och 222/223 fungerar nog utmärkt till jaktformer som nämns om inte fågel innebär toppjakt för där är 6mm överlägsen .224 i alla avseenden och redan 200 meter är skillnaden mellan .224 och .243 stor.

Sedan lämplig effekt i viltet är ett aber att få på toppfågel där är .224 väldigt lynnig ger allt från sönderskjutningar till skärskott med i princip alla kulor men som sagt undantaget toppjakt kommer 222/223 att fungera bra!

Publicerat
  • Författare

Jag laddar redan allt centerfire själv, inga problems där.:-)

En rigg för långa avstånd har jag, även om den är i 308w, sen känns dock inte optimal i platt landskap.

Vad laddar Hornady för kula i denna ammo?

Nja, 13k utan patronförare avhåller jag mig ifrån när det är billigare med en begagnad även om jag får pipa om direkt.;-)

Nån toppfågel kan det ju bli, men minst 95% av skotten lär tas mot markvilt.

Publicerat

Hornady har totalt sätt femton laddningar i 223, oklart hur många som är tillgängliga i Sverige,

från 35 grains V-max till 75 grains A-max, TAP- ammo så är den kalibern enbart genom Hornady ganska välförsedd med plugg, därtill har de någon GMX-laddning för blyratare.

/Christian

Publicerat
  • Författare

C: Omformulerar mig: avsåg du någon särskild ammo i tidigare inlägg?

Samma kula lär ju kunna köpas och laddas i 222r.:-)

Publicerat

Tja med givna förutsättningar anser jag att du skall ladda med V-maxen, 45 grain vill jag minnas att den kommer i som lagom variant.

/CHristian

Publicerat

Med tanke på att bössan skall användas även till rådjur så slår jag ett slag för 53grains V-max som en riktigt bra allrounder.

Använder den själv till bäver,rådjur,räv.

/Mike

Publicerat

Håller med Mad Mike med kulvalet. Jag har använt 50 grains v-max i 222:an nu under bockjakten och skjutit 2 bockar med den och det har funkat klockrent.

första bocken sköts med ett sidoskott ca 100 meters avstånd ingångshålet satt precis i bogkanten och utgångs hålet var ca 5 cm bakom bogen på motstående sida.

Flyktsträcka noll meter!!

Andra bocken sköts rakt i bogleden och gick heller ingenstans, skjutavstånd ca 90 meter. Hittade resterna av kulan på insidan av bogbladet på motstående sida.

V-maxen är helt klart mycket hårdare än jag förväntade mej och jag tänker fortsätta att utvärdera v-maxen som allt i allo kula.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare

Låter bra detta grabbar, det får nog bli en klass2-vmax.:-)

Har ni något att säga om bst och blitzking i samma vikter?

Publicerat

här kommer jag och jävlas igen men jag skulle hellre tagit en 6mm ändå. det blir inte nycket kvar av en 55gr bt i 6mm heller.

Publicerat

I mitt .223-projekt blir det en 1/8"-pipa som anpassas för 75-grains A-Max (BC på 0,45). Därtill kommer jag skjuta 62-grains TSX. Med sådana kulor blir .224-kalibrarna lite annat än vad de traditionellt har varit (i det första fallet reduceras vindkänsligheten ordentligt och i det andra fallet får man en väldigt potent jaktpatron). Jag valde .224 före 6mm för kulutbudet och "färdiga" hylsor.

Tanken är att bössan ska användas för mängd/banskytte med A-Max och för all icke-klass1-jakt med antingen A-Max eller TSX beroende på vilt. Teoretiskt sett hade man förmodligen kunnat jaga vadsomhelst med en 62-grains TSX i 900+ m/s så ".222 till rådjur"-diskussionen kan man nog skrinlägga i varje fall. =)

Sen KAN man ju ladda något toklätt och få ren splitterverkan om situationen kräver det, så det blir förhoppningsvis en mångsidig bössa.

"Mina" tilltänkta projektiler till vänster, sedan en 69 SMK, en 65 SGK och en 55 FMJ. A-Max 75 är en redig pjäs.

post-2319-0-55427800-1347988790_thumb.jp

Publicerat

här kommer jag och jävlas igen men jag skulle hellre tagit en 6mm ändå. det blir inte nycket kvar av en 55gr bt i 6mm heller.

Tjena

Jag har också provkört 55 grains bt 6mm kulor, och precis som du säjer så blir det bara pulver kvar av den.

Fungerar som en splitterbomb, blev faktiskt mera kvar av 50 grains v-max i .224 än än ovan nämda 6 mm bomb.

Mvh Jocke

Publicerat

Finner detta med varmintkulor i .224" till rådjur ytterst intressant. Kanske någon kunde skriva lite mer om upplevd terminalballistik? Spontant känns det ju tveksamt men en 222/223 genererar antagligen inte tillräckligt med anslagsenergi för att "spränga" rådjur? (vilket 340 Wby Mag och Hornady RN i 870 m/s gör - jag lovar...)

Publicerat

50gr balltipp funkar lysande till Rå.

Har skjutit ett tio-femtontal med min .222 laddat till ca 950m/s.

Bara mos av lungorna men inte mycket annat förstört.

7x64 med SST kula blir väldigt mycket mera att skära bort, ja oavsett kulval skulle jag nog säga.

//

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

6br känns som ett utmärkt val för ompipning, blueprint och stötbottenjustering av en sliten 222r.:-)

Men en bra 222a kan man få för 2-3k och använda direkt. Sen när den börjar begränsa mig så kan det bli en 6mm pipa. Vilket lär ske i samma veva som jag byter 308an mot 6,5x55. Dvs låååångt fram.:-D

Publicerat

Var det inte en vixen i 6ppc till salu här för 5000 för ett tag sedan.

Där börjar vi snacka.

Publicerat

Finner detta med varmintkulor i .224" till rådjur ytterst intressant. Kanske någon kunde skriva lite mer om upplevd terminalballistik? Spontant känns det ju tveksamt men en 222/223 genererar antagligen inte tillräckligt med anslagsenergi för att "spränga" rådjur? (vilket 340 Wby Mag och Hornady RN i 870 m/s gör - jag lovar...)

Sprängda blir dom absolut inte.

53 grains V-Max i 223 ger vid skott bakom bogen en enorm kavitet i lungorna och utgångshål som innerlocket på en snusdosa eller som jocke skriver runt 5cm.

Flyktsträcka i regel 0m,om dom går så blir det inte många steg.

Vid skott i bogen så är ingångsbogen totalhavererad,enorm kavitet genom lungorna och inget utgångshål.Flyktsträcka 0m.

Någon enstaka gång vid skott bakom bog när kulan träffar revben på ingångssidan så har splitter passerat mellangärdet och orsakat små punkteringsskador på vom.

Rävar blir inte heller sprängda men kan ha rejäla utgångshål,dock inte alltid.

Klass1 vapen med motsvarande kulor ger betydligt värre effekt!

/Mike

Publicerat
  • Författare

För all del, dyker det upp en fin 6mm med kortare hylsa så ska jag överväga den, bara grs gör kolvar till modellen.:-)

Publicerat

222R om du vill ha en kaliber från fågel till rå. Klockrent om du laddar själv, Kör med 55gr fmj till fågel och laddat ner den en aning. Sen har jag inte hunnit göra en patron till räv än då jag inte vill demolera skinnet allt för mkt :)

Publicerat

Blir lite fundersam vad gäller V-maxen i Rå!!

Jag har ju bara läst om den som Räv ammunition tidigare, nåväl lite Gråfågel och dylikt också.

En blöt kula i bogen känns ju inte riktigt ok i dessa bly i köttet tider även om jag tycker den debatten urartat för länge sedan.

Att den används till en del huvudskott i jakt på klövvilt osv är ju känt från andra aktuella trådar men ni använder den alltså även på rena bogskott/bakom bogen.

Från mig som har Normas blyspets i 222:an som Rådjursval och byter till V-maxen när det är ren predator jakt.

Publicerat
  • Författare

Normas sp är väl med rätt blöt i 900+m/s?

Gråfågel är för övrigt tjäder, orre, järpe.;-)

Publicerat

Att den används till en del huvudskott i jakt på klövvilt osv är ju känt från andra aktuella trådar men ni använder den alltså även på rena bogskott/bakom bogen.

Det händer ja även om det är relativt sällan,V-max har funnits i ganska många år nu så det har blivit ganska många rådjur med den i diverse olika kulvikter och kalibrar,53grains kulan kom förra året så där är iofs antal djur inte så många men har man använt en så har man använt alla :wink:

En ypperlig kula som är billig nog att mängdträna med,mycket god precision,bra bc för kalibern och effekten är omedelbar för mindre ej ätbart vilt men faktiskt hård nog för rådjur,harar skall absolut huvudskjutas.

Använder den inte till klass1 vapen.

/Mike