Publicerat September 19, 201213 yr Jag har ett sådant nu, och har ingen aning om vad jag ska göra med det. Det är första gången jag ska göra något med ett hjärta, kan inte minnas att jag har ätit hjärta heller för den delen så det här ska bli riktigt kul. Är det någon som har något recept som dom kan rekomendera? Har inte nån möjlighet till rökning tyvärr annat än om man kan göra något i ugnen, har även hört om torkning?
Publicerat September 19, 201213 yr Du kan torka det men det blir inte förrän till våren feb-mars. Läs tråden här. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/ Se hur jag har skurit älghjärtat innan jag la det i saltlag och du kan göra på liknade sätt med ditt och det går givetvis att röka också. Lycka till!
Publicerat September 19, 201213 yr Röka är det jag föredrar. Kanske du kan lämna bort det, eller hitta någon bekant som kan göra det!? Tror det finns recept på ungstorkning också, så behöver du inte vänta lika länge som gode herr Jonsson anger. Fast jag gissar att naturtorkat blir bäst. Kanske så funkar det att göra "tjälaknul" av det?
Publicerat September 19, 201213 yr Röka är det jag föredrar. Kanske du kan lämna bort det, eller hitta någon bekant som kan göra det!? Tror det finns recept på ungstorkning också, så behöver du inte vänta lika länge som gode herr Jonsson anger. Fast jag gissar att naturtorkat blir bäst. Kanske så funkar det att göra "tjälaknul" av det? Jag har provat ungstorkning och det går inte att jämföra med lufttorkat på våren. Ett hjärta fodrar så mycket salt p g a sin speciella smak så jag vet inte hur länge jag skulle låta det ligga i en saltlag. Jag har ätit ungsstekt hjärta ett par gånger och det var väldigt gott men väl saltat och blandat med andra kryddor som krossade enbär och peppar och sedan var det invirat i aluminiumfolie för att det inte skulle torka ur.
Publicerat Januari 31, 201313 yr Vid det här laget är väl hjärtat uppätet skulle jag tro, själv röker jag alla typer av klövviltshjärtan med undantag av vildsvin (mest för att jag inte har tillgång till arten). Innan vi bygde vår rök prövade jag dock att skära ner ett älgkalvshjärta i lämpliga bitar för att sedan salta och steka i smör. Blev mycket gott, men måste säga att jag föredrar att salta och röka.
Publicerat Januari 31, 201313 yr Prova att torka och det blir väldigt gott. Du har receptet i tråden nedan. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/
Publicerat Januari 31, 201313 yr Jag gjorde följande i förrgår med två rådjurshjärtan: Putsa och strimla hjärtat. Bryn hjärtat i smör och stek bacon och gul lök i lämlig mängd (efter din smak). Häll ihop allt i en panna och häll på lika delar grädde, creme fraiche och philadelphiaost så det blir lagom med sås i pannan. Krydda med örtsalt, vitpeppar, vitlök och ev någon fond eller liknande. Blev riktigt fint. Dock gillar även jag rökt hjärta, känns dock inte allt för lönt med små hjärtan, det blir liksom bara yta och inget gött därimellan.
Publicerat Januari 31, 201313 yr Författare Ja hjärtat åts upp alldeles för fort. Jag torkade det i ugnen och det vart helt fantastiskt att ha med i ryggan ut på jakten i höstas. Fan nu vart jag sugen, får ta fram ett älghjärta jag har i frysen