Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt "Lennart", Första bladet klart!

Featured Replies

Publicerat

Jag har alltid haft en förkärlek för små rakbladsvassa täljknivar med 5-8cm blad. Jag har tänkt att spänna musklerna lite gran i ett långtidsprojekt. Jag har tänkt att skissa ett par veckor nu tills jag har tre fyra blad som jag känner mig nöjd med. :)

[media]

[/media]
  • Svar 98
  • Visningar 11,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Publicerat

Jag har alltid haft en förkärlek för små rakbladsvassa täljknivar med 5-8cm blad.

Trevligt, jag brukar dock hålla mina blad ytterligare något lite kortare. Det optimala täljknivsbladet i min hand är nog ungefär 4 cm långt. Fast undrar om inte flera av de knivar jag kallar för täljnivar nog snarare skulle klassas som karvsnittsknivar om man är petnoga....

Publicerat
  • Författare

Bra synpunkt. Klart jag ska göra någon riktig småtting. Jag tänker lite så här. Jag gör en laddning ämnen av lite olika modeller. Sen kan man kapa några mm på längden och några mm i samband med att man lägger eggen. Så 45mm ligger helt inom ramarna.

Publicerat
  • Författare

1_1_zps41c20670.png

1_2_zps22320229.png

1_3_zps9638bdaf.png

1_4_zps5bf32bff.png

Publicerat

Testa en med helt rak egg också om du har material till det. Jag har ofta nytta av just det när jag täljer till släta ytor.

Kan försöka ta lite bilder på de täljknivar jag gjort och tycker är bra. Med lite tur redan nu till helgen.

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte lite så här. Man borde kunna få till en sheap foot och en mora miniatyr genom att lägga slifaserna på olika sidor av ett identiskt ämne.

Publicerat
  • Författare

IMG_0158_zps951375b7.jpg

IMG_0159_zps54c03438.jpg

IMG_0160_zpsecd4c9a8.jpg

IMG_0161_zps720c771b.jpg

Publicerat

Nedersta bilden, de två bladen i mitten. Där har du enligt mitt tycke de som är bäst designade för allmän täljning. Jag märker det på mig själv, det är oftast dem jag väljer ur min rulle med täljknivar.

Sedan kan man ju skafta dem på lite olika sätt, jag har skaftat för täljning både från sig och mot sig. De sistnämnda ser lite lustiga ut men funkar finfint för detaljjobb. Å andra sidan funkar ju "öringformade" skaft bra för allround-bruk.

Publicerat
  • Författare

Tusen tack! Omvänt skaft, listigt. Hur menar du med öringformat? En lustig detalj med öringar är att mina fyra öringar faktiskt varit stora som just knivskaft.

Jag fortsätter att rita på. Så jag har en ordentlig skog att gallra i.

IMG_0163_zps31b4871f.jpg

IMG_0164_zps0f94ac7d.jpg

IMG_0166_zpsc6b6d127.jpg

"Förebilderna" till fler av bladen är från järåldersfynd och eventuellt gör jag några rena nytolkningar på dessa också.

Publicerat
  • Författare

Är det det något sånt här man kallar för öringformat med en liten buk och rumpa, eller är det ännu mer fisklikt som dom där flexcut.

IMG_0167_zps5abc11d0.jpg

Publicerat

Med öringform menar jag typ den spolform som är rätt vanlig på många knivar. Öring utan stjärt och huvud med andra ord....

Järnåldersfynd skrev du som inspirationskälla? Har du botaniserat i Illerup Ådal publikationerna? Där hittade jag några kul former som jag kopierat. Bilden nedan visar just ett blad inspirerat av Illerup Ådal, mycket bra täljegenskaper och lite drygt 5 cm:

PICT0006.JPG

Publicerat
  • Författare

Är det i bokform eller tittar man på plats?

Publicerat

Är det i bokform eller tittar man på plats?

Finns en lång bokserie om Illerup Ådal (som är en mosse i danmark där typ 100 krigares utrustning offrades efter ett slag ca år 300), Jörgen Illkjaer är redaktören. Det är volym 3 och 4 som är intressanta för dig. Utgivna 1993 finns nog på alla universitetsbibliotek. Skrivna på tyska. Minns inte riktigt var grejerna förvaras, men det kan vara på Nationalmuseum i Köbenhavn.

Publicerat
  • Författare

Tackar, hittade lite ströbilder på museet hemsida.

Publicerat

Finns en lång bokserie om Illerup Ådal (som är en mosse i danmark där typ 100 krigares utrustning offrades efter ett slag ca år 300), Jörgen Illkjaer är redaktören. Det är volym 3 och 4 som är intressanta för dig. Utgivna 1993 finns nog på alla universitetsbibliotek. Skrivna på tyska. Minns inte riktigt var grejerna förvaras, men det kan vara på Nationalmuseum i Köbenhavn.

Intressanta :biggrin: synd att dom är skrivna på tyska.

Kul projekt Peppen.

Seved

Publicerat

Intressanta :biggrin: synd att dom är skrivna på tyska.

Jodu, danskarnas akademiska språk är fortfarande tyska, precis som det var i sverige fram till 1945..... Men jag kan hjälpa dig på vägen, messer betyder inte gaffel :thumbsup:

Min danska släktingar var roliga att leka cowboys med när jag var liten, de fick in tysk TV så de skrek aldrig Hands up! Utan Hände hoch!

Publicerat

Som alltid lika kul att få ta del av dina grundliga projert

http://jeknives.blogspot.fi/

Publicerat
  • Författare

Tackar gubbs. Svenskt lövträd på längden och tvären. :)

IMG_0339-1.jpg

Publicerat

Jodu, danskarnas akademiska språk är fortfarande tyska, precis som det var i sverige fram till 1945..... Men jag kan hjälpa dig på vägen, messer betyder inte gaffel :thumbsup:

Min danska släktingar var roliga att leka cowboys med när jag var liten, de fick in tysk TV så de skrek aldrig Hands up! Utan Hände hoch!

Japp he he den ÄLDRE generationen är bättre på tyska :whistling::devil: .

Seved

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tung utandning. :)

Oumlversiktnumrerad.png

Jag gillar 1 och 4 och 19 med eggen åt höger vilka gillar ni?

Publicerat
  • Författare

Kortaste bladet är 4 cm och det längsta 9 cm.

Publicerat

Skulle jag plocka fyra blad där till en uppsättning täljknivar så skulle jag ta nr 3, nr 12 samt 2 st av nr 19.

Nr 19 skulle jag välja att göra i två olika versioner. Jag skulle vilja ha ena sidan slät och ha slipfas på den andra. Jag skulle vilja ha en som var högerslipad och en som var vänsterslipad och därmed lämpade för olika täljsituationer.

Jag växlar ofta mellan olika knivar när jag täljer lite mer komplicerade saker. Knivuppsättningen jag valde ut skulle täcka de flesta av mina behov.

Publicerat
  • Författare

Man tackar, man tackar. Exakt så. Vad tycker ni andra?

Publicerat
  • Författare
Oumlversiktnumreradfoumlrfinad.png
Publicerat
  • Författare

Förfinad form