Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Holländskt naturexperiment slutade i katastrof

Featured Replies

Publicerat

Skrämmande resultat!

Och vilket slöseri på naturtillgångar :verymad: de borde skämmas.

Snyggt av djurrättsaktivisten att säga att det ändå var bättre än jakt :wub: Det är sådana idioter som spelar oss i händerna!

Publicerat

Djurrättsaktivisterna har ofta det stora problemet att de bara kan se det enskilda djuret. De förmår inte se sammanhang, populationer eller ekologiska konsekvenser. Den enskilda minken i buren måste få leva ett naturligt liv. Älgen i skogen måste få leva sitt liv. Den övergivna strykarkatten skall steriliseras och ges ett hem.

Det finns ingen skog om man bara ser en massa träd.

Jag tycker att artikeln är synnerligen vältajmad med tanke på Camilla Björkboms utspel igår, http://debatt.svt.se/2012/09/19/jagarnas-blodtorst-kan-inte-langre-styra-jaktdebatten/

Publicerat

Tröttsamt ,när de flesta av dem ändå äter massproducerat kött eller för den delen ekologiskt sådant.

Det är hyckleri att inte gilla den mest gröna och humana vägen till gott kött då!

Om folk i allmänhet ändå kunde se klart vad gött det kunde varit! :tongue:

Publicerat

Djurrättsaktivisterna har ofta det stora problemet att de bara kan se det enskilda djuret. De förmår inte se sammanhang, populationer eller ekologiska konsekvenser. Den enskilda minken i buren måste få leva ett naturligt liv. Älgen i skogen måste få leva sitt liv. Den övergivna strykarkatten skall steriliseras och ges ett hem.

Det finns ingen skog om man bara ser en massa träd.

Jag tycker att artikeln är synnerligen vältajmad med tanke på Camilla Björkboms utspel igår, http://debatt.svt.se...a-jaktdebatten/

Fy fan, vad jag är less på att sådana idiotiska storstadsåsikter får så mycket utrymme :wallbash: :wallbash: :wallbash: . Själv skall min 6-åriga dotter med ut och jaga älg i helgen för att så tidigt som möjligt få lite verklighetsförankring. Hoppas att hon får samma upplevelse som min Hjalmar fick för ett par veckor sedan :smile:

Publicerat

Jag har ett svagt minne när jag läste inför jägarexamen,att man fick lära sig- på de marker jakt bedrivs( på rätt sätt)

trivs viltet bäst. :yes:

Publicerat

Blir så arg så det kokar i mig :verymad: Det är det absolut mest utstuderade statligt sanktionerade djurplågeri jag någonsin sett,någon borde anmäla staten Holland till europadomstolen för brott mot frilevande vilt,maktmissbruk,djurplågeri,djurförsök och misshushållning av naturresurser.

Dårar!

/Mike

Publicerat

Lecha.Stämmer säkert men jag tror inte att Djur rätts mupparna ser jägarexamensboken som någon opartisk kunskapskälla...

Men om det finns mer seriös opartisk dokumentation så är jag säker på att den visar på samma sak.

Vi har helt enkelt påverkat naturen så mycket i så många hänseenden att det inte är fair att ställa sig utanför och titta på.

I övrigt håller jag med Mike i frågan. Kommenterade det nyss även på Fejjan. Ifrågasatte hur någon kan hata frilevande djur så mycket att de ville utsätta dem för detta. Skall bli intressant att se om jag får några kommentarer...

Publicerat

Lecha.Stämmer säkert men jag tror inte att Djur rätts mupparna ser jägarexamensboken som någon opartisk kunskapskälla...

Men om det finns mer seriös opartisk dokumentation så är jag säker på att den visar på samma sak.

Vi har helt enkelt påverkat naturen så mycket i så många hänseenden att det inte är fair att ställa sig utanför och titta på.

I övrigt håller jag med Mike i frågan. Kommenterade det nyss även på Fejjan. Ifrågasatte hur någon kan hata frilevande djur så mycket att de ville utsätta dem för detta. Skall bli intressant att se om jag får några kommentarer...

Tyvärr stod de långt bak i kön när logiskt tänkande delades ut. :yes:
Publicerat

Detta borde definitivt anmälas som djurplågeri. Det kan ses som ett experiment, men utfallet är det man (om man har någon form av biologi/ekologi utbildning) bör förvänta sig. Det är ett experiment som gjorts tidigare, där det troligen mest kända är St. Paul ( http://faculty.jsd.claremont.edu/dmcfarlane/bio146mcfarlane/papers/Reindeer%20_Pribilovs.pdf ), vilket är ett standard exempel när man introducerar hur begränsade populationer växer.

Jag vet inte hur man gör en anmälan, någon som vet/kan tänka sig göra/uppmana någon annan?

Publicerat

Intressant att de anser att en.art med 6miljarder individer inte är ett naturligt inslag i .naturen....

Publicerat

Det är nått som får dom att hata jakt, och bevisligen är det inte för att djur dör, nu vet jag dom är avundsjuka på att vi får finkött ! Men så är det när man är lat och inte orkar släpa hem sin mat själv.

VILLKA JÄVLA IDIOTER!

Publicerat

Dock var det ju inte naturligt dethär heller... Under "naturligare" förhållanden skulle djuren sprida på sig, speciellt när markens bärighet börjar uppnås och konkurrensen ökar... Såg ingen siffra på antalet djur... Men alltså vad ska man uppskatta? Över 250 djur/1000ha i vinterstam säkert? det ger 1400djur -> 1050 döda...

VANSINNE!

Publicerat

I kampen mot enfald och dumhet vinner man genom att ge upp.

St.Paul, Isle Royale, yellowstone och detta.

Ge dessa grönfinkars experiment den publicitet de förtjänar men låt dem för all del fortsätta med sitt världsförbättrande! :yes:

Publicerat
:thumbsup:
Publicerat

Fy f...n, fy f...n, har inte ord att uttrycka min avsky över detta. Experiment i all ära, men när det börjar gå fel varför UTFODRAR man då inte??? Fanns ingen ansvarig? Fanns ingen som höll koll på vad som hände? eller tänkte man att det är ju bara djur? Håller med den som sa att holländska staten skulle ställas inför EUdomstol lika väl som nazisterna en gång ställdes in för rätta. Detta liknar i mångt och mycket deras experiment, fast då med människor, hur skiljer sig det ena djurets lidande från det andras? Herregud lås in de ansvariga på livstid. :verymad: