Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan ni hitta rätt vapen för mig?

Featured Replies

Publicerat

Håller med, men en beggad T3a eller 75 i 308a har sällan gått så många skott att pipan är slut, mer troligt på en 1900a

75:or har jag sett mer än en kan jag säga.....

/T

Publicerat

Njae - de tar slut de med. Och det är väl annars problemet med 6,5x55 och 308 - där är risken högre att de gått en herrans massa smällar...... Jag har aldrig sett en utskjuten 8x57 eller 9,3x62 - men 6,5 eller 308 som är slut är på intet vis ovanliga.

/T

Du har naturligtvis rätt, men frågan är om man som trådskaparen är beredd att lägga 10-15k, riskerar att få en 308 som är så slutskjuten att han som nybörjare kommer att känna sig hämmad av bössans egenprecision. Det tvivlar jag starkt på.

Det skulle väl i så fall vara om han är den enda jägaren i Sverige som verkligen bara köper ett klass 1 vapen och behåller det från jägarexamen till sin dödsbädd, men då kommer han troligtvis även att skjuta slut på en sprajlans ny bössa också. Nu raljerar jag naturligtvis en del, men du förstår nog vad jag menar.

Publicerat

75:or har jag sett mer än en kan jag säga.....

/T

Ja 75orna har ju funnits en tid och 8000skott på en 308a, men jag skrev fel menade 85a :) Men det finns nog dom som skjuter slut på de me.

Publicerat

Du har naturligtvis rätt, men frågan är om man som trådskaparen är beredd att lägga 10-15k, riskerar att få en 308 som är så slutskjuten att han som nybörjare kommer att känna sig hämmad av bössans egenprecision. Det tvivlar jag starkt på.

Det skulle väl i så fall vara om han är den enda jägaren i Sverige som verkligen bara köper ett klass 1 vapen och behåller det från jägarexamen till sin dödsbädd, men då kommer han troligtvis även att skjuta slut på en sprajlans ny bössa också. Nu raljerar jag naturligtvis en del, men du förstår nog vad jag menar.

Jag räknar kallt med att min 6,5 pipa till 202:an är slut om några år - och då skjuter jag inte överdrivetg flitigt... Men det blir säkert 1500-2000 skott om året (eller det borde bli det), på 10 år är pipan garanterat slut även om jag sköter den som ett lindebarn.

Skjuter man sina obligatoriska serier på pappälgen och kanske ett par kontrollskott per år, samt en älg vart tredje år så håller en pipa för fler jägarliv än vad som är relevant att fundera på. Men nu kan ju jag tycka att minst 100 skott om året är ett snålt tilltaget minimum. Då kan man räkna med att en pipa ska prestera i 50 år..... Men skjuter du 1000 skott om året så tar det fem år innan den börjar tappa och kanske 10 innan den är tokslut.

/T

Publicerat
  • Författare

Visst kan man kalla mig nybörjare men jag har ändå redan efter 3 månader, bränt 10 askar med 4,5mm luftgevärs skott(5000 skott) och ca 10 askar 6,5mm (200 skott). Även om precision kanske inte är det viktigaste än så tror jag det kommer bli viktigt i framtiden.

Publicerat

Lite beroende på individerna men Blasern skjuter som regel tramsigt bra, liksom T3. Remington är väl betydligt ojämnare på den punkten.

Vad gäller pipbyte så kan du som regel byta pipa utan att skjuta in mellan om du har två kikarsikten.

Och prova säkringen så inser varför du inte ska ha en..... Med den säkringen och den infästningen av förstock så blir det vad det blir. Och beggad som vänsterpang - det tror jag inte att jag sett någonsin.....

/T - som förvisso äger en 202:a men aldrig skulle rekommendera den till någon annan.

I förra numret av allt om jakt o vapen, var det en annons från ett företag som hade åtminstone 1! Sauer 202 .308 vänster beg. ;)

Publicerat

I förra numret av allt om jakt o vapen, var det en annons från ett företag som hade åtminstone 1! Sauer 202 .308 vänster beg. ;)

Nu blev jag nyfiken, vilken firma rör de sig om ;)

/Robert

Skickat från min Desire HD via Tapatalk 2

Publicerat

:smile:

Jo, jag vet att de finns. Men de är allt annat än vanliga.... Jag trålar med regelbundenhet handlarna i Skåne efter artikelmaterial och vänsteversioner av Sauer/Blaser är då allt annat än vanliga.

Om man ser till hur pass många R93:or eller Sauer200/202 man ser i jaktlagen så är de förhållandevis sällsynta i begagnatstället. Och de rullar fort. Jag har själv sålt ett par stycken som jag fått i inbyte - man behöver som regel inte ens lägga ut dem, de säljer sig i alla fall.

/T

Publicerat

Nu blev jag nyfiken, vilken firma rör de sig om ;)

/Robert

Jag har inte hittat förra numret av tidningen än, ligger i nån hög.. Nånstans ;)

Publicerat

Jag har inte hittat förra numret av tidningen än, ligger i nån hög.. Nånstans ;)

Du får gärna underrätta oss om du hittar tidningen.

/Robert

Publicerat

Är på skolan nu, så kan inte kolla förän fredag...

Publicerat

Vanlig repetering röstar jag på

Tikka T3 (Finns väldigt prisvärda paket ute)

Tikka M65 "Äldre men minst lika bra som T3"

Merkel Kr1 (Med pipbyte)

Med rak repetering och pipbytessystem så tycker jag att du ska titta på Heym, http://www.fritidvildmarksliv.se har några inne och jag tycker du ska ringa dit och prata med dom så kan dom beställa efter dina önskemål (kaliber,vänsterstudsare.

Publicerat

Merkel Kr1 (Med pipbyte)

+1

Hade nog valt en Blaser R93 om kravet på rakrepetering kvarstår.

Publicerat

Merkel Kr1 (Med pipbyte)

Med rak repetering och pipbytessystem så tycker jag att du ska titta på Heym, http://www.fritidvildmarksliv.se har några inne och jag tycker du ska ringa dit och prata med dom så kan dom beställa efter dina önskemål (kaliber,vänsterstudsare.

Tikka är finfint! Men en kompis har en m65 special i .308 (kryssmag)

O det magget ramlar ur efter skott:/

Publicerat

Tikka är finfint! Men en kompis har en m65 special i .308 (kryssmag)

O det magget ramlar ur efter skott:/

Alltså har den gått sönder så som många andra studsare kan göra. En i jaktlaget hade en sako som han fick slutstycket i handen när han skulle mantla andra skottet "Bössan var helt ny" Men han reklamerade den och skaffade en likad som han är helnöjd med.

Många föredrar dessutom Master serien ist för dom nya T3orna.

Publicerat
  • Författare

Har bestämt mig nu, det blir en Tikka T3 hunter, tack för all hjälp!

Publicerat

Har bestämt mig nu, det blir en Tikka T3 hunter, tack för all hjälp!

Grattis till ett jävligt prisvärt vapen :)

Publicerat

:smile:

Jo, jag vet att de finns. Men de är allt annat än vanliga.... Jag trålar med regelbundenhet handlarna i Skåne efter artikelmaterial och vänsteversioner av Sauer/Blaser är då allt annat än vanliga.

Om man ser till hur pass många R93:or eller Sauer200/202 man ser i jaktlagen så är de förhållandevis sällsynta i begagnatstället. Och de rullar fort. Jag har själv sålt ett par stycken som jag fått i inbyte - man behöver som regel inte ens lägga ut dem, de säljer sig i alla fall.

/T

Eftersom Gud straffar högmod omedelbart så står det en 202 308 i vänsterutförande på J&F-gården utanför Lund.

How very much like you, dear Good!

/T - som fick så han teg