Publicerat September 24, 201213 yr Jag har sett på lite filmer på youtube upplagt av skyttesport, men teknikerna skiljer ju sig åt en hel del speciellt med tanke på den vänsta armbågen. Vilken teknik lämpar sig bäst vid jakt? Kanske en kombination beroende på om viltet står still eller rör sig? Sen undrar jag också om man ställer in kikarsiktet vid långhållsskytte eller om man anpassar riktpunkten efter avståndet? Och en sista fråga, när man kramar av avtryckaren brukar ni krama av till läget precis innan skottet går snabbt och sen det sista långsamt eller håller ni ett helt jämnt tempo? Tack
Publicerat September 25, 201213 yr Jag skjuter mycket banskytte och står som bilden till höger när jag skjuter stående. Det är dock ingen ställning som fungerar något vidare i skogen tycker jag eftersom den är väldigt känslig för ojämn mark, för låg understock på alla jaktgevär så man måste hålla den på fingerspetsarna för att nå upp till målet.
Publicerat September 25, 201213 yr För min del så håller jag som bild 1 stående i skogen om kort håll annars skjuter jag knästående, mot ett träd, sten etc. Vinglar för mycket annars. När jag skottställer på skjutbanan kramar jag av skotten annars så hinner jag inte det i jaktskottet, ex på älgbanan. Trycker bara in av tryckaren när korset ligger rätt, typ rätt läge - pang. Skidskytteanläggningen kör jag inte, möjligtvis någon gång med 22:an. Det har delvis med rekyl att göra. Flyttar fram högerfoten så axeln hamnar mer parallellt mot mot målet. Jag skjuter inte vilt på långa håll dvs över 140 m, för min del, så känns det osäkert då kulan sjunker rätt markant däröver. Jag har skottställt med 3-4 cm överslag på 80 m och brukar mäta upp riktpunkter med laser på passet så jag vet när viltet kommer inom min radie. Funkar bra då att hålla korset exakt där man vill träffa.
Publicerat September 25, 201213 yr Jag har sett på lite filmer på youtube upplagt av skyttesport, men teknikerna skiljer ju sig åt en hel del speciellt med tanke på den vänsta armbågen. Vilken teknik lämpar sig bäst vid jakt? Kanske en kombination beroende på om viltet står still eller rör sig? Nej egentligen inte.... De två stilarna är lite svåra att kombinera då kravet på kolvlängd och skränkning skiljer beroende på hur mycket man "bröstar upp". Att stå med UIT 300 ställning kräver dels en lång kolv, men även en hög förstock som regel. Och det funkar om man har tid på sig och målet inte kan röra sig. Men att ha vapnet mer eller mindre parallellt med bröstkorgen är ingen hit sett till rekylen och det tarvar ett ganska tungt vapen med modest rekyl. En liten bild för att förklara: Notera att det är lika långt mellan huvud och vapen i alla tre ställningarna. De flesta - för att inte säga alla - jaktstudsare är stockade enligt "Stanbury", det är bara rekylstarka dubbelstudsare för "big five" i afrikat som man ser stockade "Churchill". Namnen efter de som sas gjorde stilen populär eller känd. Sen undrar jag också om man ställer in kikarsiktet vid långhållsskytte eller om man anpassar riktpunkten efter avståndet? För jakt skruvar jag inte - av två skäl: 1 man hinner som regel inte 2 det är så små skillnader på de flesta jaktbara avstånd att det inte behövs - du håller mitt på, kulan kan ta någon cm upp eller ner beroende på avstånd vilket inte spelar ngn som helst roll ens på en kråka..... Jag brukar skottställa +-0 på 150m, då ligger man inom någon cm från 20 till 200m med de flesta kalibrar, 22LR undantagen - där får man ta riktpunkt efter avstånd då den kalibern har en extremt krokig kulbana med ett praktiskt max på 100m i de flesta fall. Men ska man skjuta på långhåll på banan - dvs över 300-400m - så skruvar man efter sin skjuttabell. Och en sista fråga, när man kramar av avtryckaren brukar ni krama av till läget precis innan skottet går snabbt och sen det sista långsamt eller håller ni ett helt jämnt tempo?Tack Om du menar tryckpunktstryk så tar jag alltid släpet i anläggningen så när kolven kommer till axeln är jag på tryckpunkten, väl där är det bara att öka trycket tills det smäller. Oavsett vilket skott, kramar man inte så rycker man och det blir aldrig bra. Har man direkttryck använder jag samma teknik - när kolven kommer till axeln så börjar jag krama.... Men där är ju inget släp som man ska ta upp. /T
Publicerat September 25, 201213 yr Jag håller nog mest som viltmålsskytten men lite mer aggressiv framåt. Detta funkar bra upp t.o.m. 460 Wby Mag som jag skjutit kuljaktstigar med. Vid långhållsskytte skruvar nog de allra flesta på siktet. För jaktändamål på kortare håll kanske det går att hålla över mha riktmedlet, men ska du skjuta fältskytte och liknande så är det en stor fördel att skruva på höjdratten så att du alltid kan fokusera på att hålla hårkorset mitt i målet. Vad gäller avfyrningen så kramar jag alltid avtryckaren tills det smäller. Jag försöker skjuta så att jag inte vet exakt när det smäller - då hinner inte kroppen spänna sig för att möta rekylen. Det funkar såpass bra för mig så jag ämnar inte ändra på denna teknik (3:a resp 2:a på kuljaktstigarna i år med Blaser R8:an och vann insatsskjutningen).
Publicerat September 25, 201213 yr Författare Nej egentligen inte.... De två stilarna är lite svåra att kombinera då kravet på kolvlängd och skränkning skiljer beroende på hur mycket man "bröstar upp". Att stå med UIT 300 ställning kräver dels en lång kolv, men även en hög förstock som regel. Och det funkar om man har tid på sig och målet inte kan röra sig. Men att ha vapnet mer eller mindre parallellt med bröstkorgen är ingen hit sett till rekylen och det tarvar ett ganska tungt vapen med modest rekyl. En liten bild för att förklara: Notera att det är lika långt mellan huvud och vapen i alla tre ställningarna. De flesta - för att inte säga alla - jaktstudsare är stockade enligt "Stanbury", det är bara rekylstarka dubbelstudsare för "big five" i afrikat som man ser stockade "Churchill". Namnen efter de som sas gjorde stilen populär eller känd. För jakt skruvar jag inte - av två skäl: 1 man hinner som regel inte 2 det är så små skillnader på de flesta jaktbara avstånd att det inte behövs - du håller mitt på, kulan kan ta någon cm upp eller ner beroende på avstånd vilket inte spelar ngn som helst roll ens på en kråka..... Jag brukar skottställa +-0 på 150m, då ligger man inom någon cm från 20 till 200m med de flesta kalibrar, 22LR undantagen - där får man ta riktpunkt efter avstånd då den kalibern har en extremt krokig kulbana med ett praktiskt max på 100m i de flesta fall. Men ska man skjuta på långhåll på banan - dvs över 300-400m - så skruvar man efter sin skjuttabell. Om du menar tryckpunktstryk så tar jag alltid släpet i anläggningen så när kolven kommer till axeln är jag på tryckpunkten, väl där är det bara att öka trycket tills det smäller. Oavsett vilket skott, kramar man inte så rycker man och det blir aldrig bra. Har man direkttryck använder jag samma teknik - när kolven kommer till axeln så börjar jag krama.... Men där är ju inget släp som man ska ta upp. /T Tack för utförligt svar. Tur jag frågade om detta då annars hade jag fortsatt köra UIT300. Finns det nån teori du skulle rekommendera angående skjutteknik som är anpassat till jakt? Min provledarre kollade i princip på min anläggning och sen var de inte mycket mer med det, men om jag ändå ska träna så vill jag lära mig rätt från början.
Publicerat September 25, 201213 yr Tack för utförligt svar. Tur jag frågade om detta då annars hade jag fortsatt köra UIT300. Finns det nån teori du skulle rekommendera angående skjutteknik som är anpassat till jakt? Beror på vapen och situation. Ponera att du köper en varmint studsare med tung pipa, dämpare, benstöd, termoskikare - dvs en studsare extra allt och du behöver ta ett skott stående så har du som regel inga alternativ utan du får skjuta som UIT-skyttarna - med axeln mot målet och armbågen på höften. Men prova INTE samma sak med en lätt kort grovkalibrig dubbelstudsare, för gör du det får du handlgripligen lära dig ordet smärta. Pratar vi hagelskytte så kan du inte stå med axeln mot målet utan desto rakare du står mot målet desto större rörelseförmåga får du i både sida och höjd, desto bättre kan du kontrollera rekylen och desto snabbare kommer du till skott - i synnerhet om du ska skjuta snabbt från gående. Min provledarre kollade i princip på min anläggning och sen var de inte mycket mer med det, men om jag ändå ska träna så vill jag lära mig rätt från början. Nu ska jag inte kommentera det mer än att det är hopplöst att lära sig skjuta utan en ordentlig instruktion..... /T
Publicerat September 25, 201213 yr Författare Nu ska jag inte kommentera det mer än att det är hopplöst att lära sig skjuta utan en ordentlig instruktion..... /T Hur tycker du jag ska lära mig bli bra på att skjuta för jaktändamål? Hur hade du gjort om du var tvungen att lära om allt? Jag har ingen aning om var det finns bra instruktörer eller hur de funkar . Bor i Halmstad btw, 26 år gammal om de har någon betydelse.
Publicerat September 25, 201213 yr Hur tycker du jag ska lära mig bli bra på att skjuta för jaktändamål? Hur hade du gjort om du var tvungen att lära om allt? Jag har ingen aning om var det finns bra instruktörer eller hur de funkar . Bor i Halmstad btw, 26 år gammal om de har någon betydelse. Nu är jag drillad i FSR redan i unga tonår, sedan värnplikt, sedan officer och vapentekniker i 10-12 år..... Så jag har skjutit min andel skott i detta jordelivet redan, med god marginal. Men skulle jag börja om så skulle det bli i en jaktskytteklubb - FSR dör sotdöden.... Och du har Susegården en bit bort från dig. Bra instruktörer växer inte på träd, men hitta en som kan så är det inte rocket science..... /T
Publicerat September 26, 201213 yr Åker du lite längre norröver finns Järlöv utanför Veddige; http://www.jarlov.com/
Publicerat September 26, 201213 yr Författare Åker du lite längre norröver finns Järlöv utanför Veddige; http://www.jarlov.com/ Verkar vara riktigt bra. Får garanterat testa ta en lektion där!
Publicerat September 28, 201213 yr Beror på vapen och situation. Ponera att du köper en varmint studsare med tung pipa, dämpare, benstöd, termoskikare - dvs en studsare extra allt och du behöver ta ett skott stående så har du som regel inga alternativ utan du får skjuta som UIT-skyttarna - med axeln mot målet och armbågen på höften. Men prova INTE samma sak med en lätt kort grovkalibrig dubbelstudsare, för gör du det får du handlgripligen lära dig ordet smärta. Det är väldigt liten skillnad på ställningen på viltmålsskytten och 300m-skytten. Själv står jag som 300-m skytten när jag skjuter viltmål, dvs axeln mot tavlan. Det är den ställning man skjuter bäst och säkrast på. Det är alltså ingen slump att tävlingsskyttar står på detta vis. Ska man skjuita grovkalibrigt kan man mao inte skjuta på bästa sätt för ett effektivt skott eftersom man bör stå vriden mer mot tavlan.Jag har själv aldrig testat (har inte funnits någon anedning ännu) så jag kan inte uttala mig egentligen, mer än att man inte kan göra sitt bästa om man står vriden mot tavlan (Churchill-stlen). Pratar vi hagelskytte så kan du inte stå med axeln mot målet utan desto rakare du står mot målet desto större rörelseförmåga får du i både sida och höjd, desto bättre kan du kontrollera rekylen och desto snabbare kommer du till skott - i synnerhet om du ska skjuta snabbt från gående Här däremot tycker jag inte du har rätt (för en gångs skull). Ju mer vriden rakt fram du står, ju mer tar det stopp när målet försvinner till höger. Dvs rörelseförmågan försvinner när du står vriden för mycket åt det hållet också. Det bästa för de flesta är att stå mittimellan, som din mellanbild (Stanbury). Själv står jag mer som UIT-killen även på hagel och ja, det har blivit sm-medalj med den stilen i skeet för mig så den funkar där också. Den funkar väldigt bra i skogen också vilket fåglarna här inte gillar. Den allra bästa tekniken för jakt är den där man använder stöd. Tekniken ovan använder man de få gånger man inte kan finna stöd och viltet är nära. Hade du inte bott så långt bort så hade du kunnat lära dig här, men 150 mil enkel väg är kanske för långt? Fast det kan det vara värt förstås, alla mina adepter har hamnat i landslaget inom ett år. För rätt teknik i övrigt se här: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/38977-samlad-traeffbild-elever/page__st__30 andra sidan näst längst ner.
Publicerat September 30, 201213 yr Det är väldigt liten skillnad på ställningen på viltmålsskytten och 300m-skytten. Själv står jag som 300-m skytten när jag skjuter viltmål, dvs axeln mot tavlan. Det är den ställning man skjuter bäst och säkrast på. Det är alltså ingen slump att tävlingsskyttar står på detta vis. Ska man skjuita grovkalibrigt kan man mao inte skjuta på bästa sätt för ett effektivt skott eftersom man bör stå vriden mer mot tavlan.Jag har själv aldrig testat (har inte funnits någon anedning ännu) så jag kan inte uttala mig egentligen, mer än att man inte kan göra sitt bästa om man står vriden mot tavlan (Churchill-stlen). Njae - jag håller inte med dig där..... Som UIT/FSR så står man ju bakåtlutad med höften framskjuten och vapnet helt parallellt med bröstkorgen, detta för att kompensera ett tungt vapen med lååååång kolv mest anpassad för liggande/knästående skytte (då kolven måste vara lite längre än om man bara står upp). Kolla på bilden i trådens början - karln står ju med ryggen som en 2:a, men helrätt för 300 stående med ett extremt stillastående mål.... Tjejen står som man ska om man inte har speciellt mycket rekyl att hantera, och ett rörligt mål. Sedan är det inte så att UIT/FSR är 90,00 grader mot målet - Stanbury 45,05 grader mot målet och Churchill helt parallell mot målet, det är en glidande skala där man må finna det som funkar med avseende på kolvlängd, vapenvikt, rekyl, kroppsliga förutsättningar etc. Jag är själv inte en fanatisk Churchill-adept på något vis, jag tillämpar den vinkel som krävs där och då - men om man ska börja skjuta så är det enligt mina erfarenheter inte enklast att börja med en UIT/FSR stil med framskjuten höft och lutandes bakåt om man i händerna har en lätt 30-06. De enda jag vet som skjuter på älgbanan det viset är ungdomar och kvinnor som man begåvat med en åt helvete för lång kolv - det kan inte kallas anläggning, det borde kallas omfamning av vapen! Sedan håller jag med om att det passar ganska bra att stå med kroppen ganska långt vinklad på älgbanan - om kolvlängd och rekyl nu tillåter det. Det jag definitivt avråder från är att luta sig lite bakåt för att kompensera den tunga bössan - det kan man göra om man har en tung bössa, en jävligt tung eller framtung bössa. Men det är inte nått man ska börja med om du frågar mig...... Själv står jag med axeln ungefär mot banans vänsterkant med min 6,5 på plastiga älgar. Skruvar jag i 9,3-pipan och byter siktet så sitter den kikaren liten längre bak på bössan vilket tvingar mig att brösta upp en aning mer vilket gör att kolven kommer längre in på axeln - men så är det lite mer knuff i 9,3:an och skulle det vara en pappälg så jag får skjuta med min DS i 375H&H så blir det relativt sett ganska rakt mot banan - inte 100% Churchill, men betydligt mer uppbröstad mot målet. Mao - jag står Stanbury men skjuter Churchill. Och skulle jag skjuta 300m stående - inte för att risken är överhängande direkt - så hade nog FSR-drillen gjort att jag stått UIT/FSR. Ungdomarna och kvinnorna må bli blåslagna, men inte jag - rekyl är en njutning man ska bara hänga med..... Fast kolven måste anpassas efter rekyl och skjutställning. Så syftet med min bild var mest att påpeka hur man står även har en koppling till kolvlängden/var siktet monteras - sedan får man stå som man vill och finner bekvämt, en del vill stå väldigt vinklade - andra rakare mot målet..... Här däremot tycker jag inte du har rätt (för en gångs skull). Ju mer vriden rakt fram du står, ju mer tar det stopp när målet försvinner till höger. Dvs rörelseförmågan försvinner när du står vriden för mycket åt det hållet också. Ja, desto mer man bröstar upp desto längre begränsar man åt höger - det är en konsekvens av det, men var och en får själv göra tradeoff mellan rekylupptagning och rörelse område. Och stocka utifrån det.... Men det är en relativt liten vinkel man rör sig på älgbanan, i alla fall sett till praktiskt hageljakt där man kanske skjuter 180grader eller varvet runt - då måste man lära sig fotarbete med..... Det bästa för de flesta är att stå mittimellan, som din mellanbild (Stanbury). Själv står jag mer som UIT-killen även på hagel och ja, det har blivit sm-medalj med den stilen i skeet för mig så den funkar där också. Den funkar väldigt bra i skogen också vilket fåglarna här inte gillar. De flesta jag har sett som skjuter med axeln extremt långt fram brukar då inte få till det så himskandets bra, i synnerhet inte om de lutar sig bakåt........ Det må funkar på banan med lätta laddningar och en tyngre sporterbössa, men en lätt hagelpang och en 32g patron kan göra det ganska smärtsamt att stå helt parallell med hagelpangen. Men jag tror att jag förstår hur du menar - du står med en ganska stor vinkel mot målet, och det är helt ok - det är du som skjuter och du vet vad som funkar för dig. Men för att se vad som passar var och en måste man lära sig lite grundläggande skytte - avtryckarkontroll, rörelse, andning etc.... Sedan om du står i 47 graders vinkel eller 82 graders vinkel mot målet är individuellt och beroende på kolven. Jag är nu inte så fyrkantig att jag krasst utgår från att det finns ett rätt sätt att stå, i alla fall inte så länge vi tillåts ha individuella kroppar...... Då skulle det finnas ett rätt kolvmått med..... Jag tror personligen att skillnaden mellan Stanbury och Churchill som båda var fanatiska hagelskyttar och väldigt framgångsrika tävlingsditon till ytterst stor del beror på herranas något skillda fysionomi - Churchill var kort, kraftig och "en smula rund", Stanbury var lång och smal...... Om de uttalat sig om kulskytte hade i alla fall Stanbury nog förordat en större vinkel - Robert Churchill som lär ha varit extremt lättretad och därtill varit utrustad med ett tämligen väl tilltaget ego hade förmodligen hävdat att man ska stå som han gör. Punkt! Sedan om det rörde sig kulskytte, hagelskytte eller pilkastning spelar ingen som helst roll. Det finns mao en ganska stor naturlig variation från person till person i frågan om den korrekta skjutställningen. Den allra bästa tekniken för jakt är den där man använder stöd. Tekniken ovan använder man de få gånger man inte kan finna stöd och viltet är nära. Håller med till 100% Hade du inte bott så långt bort så hade du kunnat lära dig här, men 150 mil enkel väg är kanske för långt? Fast det kan det vara värt förstås, alla mina adepter har hamnat i landslaget inom ett år. Avstånd är bara en fysisk begränsning..... För rätt teknik i övrigt se här: http://www.jaktsidan...er/page__st__30 andra sidan näst längst ner. Håller med där med. /T