Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket viltkött är godast.

Godaste köttet 80 röster

1. 1. Vad vill du helst ha mest av i frysen?

• älg
      33%
    • rådjur
      12%
    • hjort
      28%
    • vildsvin
      6%
    • hare
      3%
    • kanin
      0%
      0
    • gäss
      0%
      0
    • änder
      2%
    • tjäder/orre/ripa/järpe
      2%
    • fasan/rapphöns
      2%
    • duva
      5%
    • annat
      2%

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Tycker det är taskigt med två frågor i en och som dessutom skiljer så mycket.

Överskriften säger ju "vilket är godast" och frågan sedan gäller vilket vill du ha mest av i frysen.

Det är väl två olika saker?

Älgkött är godast men jag svarar Hjort med motiveringen att jag som vanligt vill ha det jag inte redan har... (Damer undantaget...)

// Henrik

Publicerat

Funderade ett tag på att svara tjäder då jag tycker att utifrån mina förutsättningar är den jakten den mest krävande och den jag är gladast/stoltast över när jag lyckas.

Men det är nog en smak jag skulle tröttna på om jag åt flera gånger i veckan...

Publicerat

Helt klart älg! Förmodligen världens bästa kött.

Har väl inte så mycket att jämföra med, Har haft Kron, Dov, Ren, Rå, Antilop, Hare, Björn, Vildsvin, Orre, Tjäder, Järpe, Div sjöfågel, Struts och Kalkon(Fast det är frågan om de två sista kan räknas som vilt....) i frysen och på tallriken. Bäver också....

Kron, dov, ren och rå är gott men inte riktigt lika bra som älg. Vildsvin är också en höjdare men når inte heller upp till älgen. Järpen är favorit bland skogshönsen följt av orrhöna. Björn är sämst av vilten tätt följt av bäver. Hare och antilop är ung jämbördiga och ligger rätt långt ner i listan.

Har funderat på att testa kråkfågel, men det har inte blivit av.

Publicerat

Fasan och dalripa är gott.

Rådjur och kron och sedan älg men älghjärtat kommer före vanligt älgkött. :thumbsup::smile:

Publicerat

Hargryta åt vi ibland när jag var mindre, tyckte alltid det var godare än älg och rådjur. Längesen nu så jag får nog jaga lite hare i höst och se om det stämmer, blir sällan av nuförtiden.

Men annars är en frys full av rådjur det bästa.

Publicerat

Ren!!

Publicerat

Ren!!

Villt? Vi brukar ha några smågrupper på marken under jakten. Kanske skall testa nästa gång...

Publicerat

Ren!!

Haha! Du är då för rolig! :thumbsup: I nordligaste kommundelen i Kalix har det trillat in några tusen renar så där har dom fått avbryta älgjakten. :sad:

Vi har lösspringandes renar hos oss också. Allt mellan några st uppåt 100 talet kan komma och dra genom marken under älgjakten och vad tror du hundförarna säger om det.

Vi har några renägare hos oss som ingår i Kalix koncessionssameby.

Publicerat

De som är och springer hos oss brukar sällan ha några märken i öronen.

Jag skulle på fullt allvar vilja påstå att några av dem inte lämnat marken eller ens sett en same på flera generationer.

Så man kanske skulle kunna räkna in åtminstone dessa renar till "Villt".

Hittar dock inte vildren i den Svenska jakttabellen...

Publicerat

dov och kron äre som gäller B) gärna med potatis gratäng med beaneirsås (stavning?) mumma !

Publicerat

De som är och springer hos oss brukar sällan ha några märken i öronen.

Jag skulle på fullt allvar vilja påstå att några av dem inte lämnat marken eller ens sett en same på flera generationer.

Så man kanske skulle kunna räkna in åtminstone dessa renar till "Villt".

Hittar dock inte vildren i den Svenska jakttabellen...

Man kan ju undra hur många renar som egentligen springer runt omärkta.

Att det är många kan vi vara ganska så överens om.

Publicerat

Man kan ju undra hur många renar som egentligen springer runt omärkta.

Att det är många kan vi vara ganska så överens om.

Ren..... Renar är en dubbelbottnad känsla. Det är skitjakt i ca 2-3 veckor efter det att dom släppt dom på vinterbete på marken. Men man kan vara rätt säker på att om det dyker upp varg så blir det skyddsjakt.

Sen blir det alltid några kvar på våren. Förhoppningsvis så äter rovdjuren upp renarna innan dom ger sig på älgen. Men samtidigt så länge det finns renar så lär inte rovdjuren lämna marken. Kanske att tex björn, lo och varg drar sig till marken om det finns renar kvarlämnade...

Tur att tiken är måttligt intresserad av ren (än så länge...) Skallar och jagar dom i max 10 minuter innan hon är tillbaks hos mig igen.

Publicerat

Får man tycka att ALLT väl tillagat kött är bäst? Röstade på duva för det är särskilt gott. Fast... Älgkött tröttnar man aldrig på! Svårt...

Publicerat

Får man tycka att ALLT väl tillagat kött är bäst? Röstade på duva för det är särskilt gott. Fast... Älgkött tröttnar man aldrig på! Svårt...

En man med smak som liknar min. Jag tycker att den mat som är godast är den som snart skall ätas. Dofterna börjar fylla köket, saliven rinner till och sedan sätter man sig där och njuter.... Om det då är älg, rådjur, hare eller något annat spelar inte någon större roll så länge det är vällagat.

Men om man nu prompt skall välja så landar jag nog på rådjur. Få saker är så gott som rådjur som marinerats väl och sedan grillats snabbt och hett så ytan försluts men köttet är rött invändigt. Å andra sidan är ju inte ett långkok på älg helt fel heller.....

Kan man inte bara få svara KÖTT?

Publicerat

Ren..... Renar är en dubbelbottnad känsla. Det är skitjakt i ca 2-3 veckor efter det att dom släppt dom på vinterbete på marken. Men man kan vara rätt säker på att om det dyker upp varg så blir det skyddsjakt.

Sen blir det alltid några kvar på våren. Förhoppningsvis så äter rovdjuren upp renarna innan dom ger sig på älgen. Men samtidigt så länge det finns renar så lär inte rovdjuren lämna marken. Kanske att tex björn, lo och varg drar sig till marken om det finns renar kvarlämnade...

Tur att tiken är måttligt intresserad av ren (än så länge...) Skallar och jagar dom i max 10 minuter innan hon är tillbaks hos mig igen.

Nej, det är ingen höjdare när dom har kommit ner på vinterbete, och trots att dom har satt upp viltstängsel efter E4:an så lyckas dom ta sig ut på vägen och slicka i sig salt.

Vi brukar få dom först i okt. hit till kusten och sedan har vi dom här hela vintern fram till april-maj. Nej, det är ingen risk att dom lämnar marken så länge det finns ren kvar på marken. Ena jaktledarens f. d. gråhund hade en viss förmåga att spåra ren och hänga på så länge det gick ibland. Ibland kom han och drev en hel hjord med renar under älgjakten på 90-talet när den var vid liv.

Svågern brukar ha dom på besök under sommaren om det finns någon kvar och då söker dom skydd mot solen så att dom får lite skugga.

Den här kom ut ur hans ladugård när vi kom dit en gång.

post-144-0-77998100-1348850084_thumb.jpg

post-144-0-65412300-1348850085_thumb.jpg

Publicerat

Ha ha. Känner igen det där.

Minns att min far försökte kasta lasso på en sån där fast modell större som höll sig lite väl nära oss barn.

Det hade nog blivit cirkus om han lyckats...

Och dessutom vill jag på förekommen anledning påpeka att anledningen till att jag kan vara säker på att även flera vuxna renar är utan öronmärken är att jag sett en hel del av dem trafikskadade och rovdjurs rivna. Märklig fantasi vissa verkar ha...

Publicerat

glider ifrån ämnet en aning, störs någon så får vi väl starta ny tråd. vad gäller för omärkta renar, vem äger och ansvarar för dem?

Publicerat

Ha ha. Känner igen det där.

Minns att min far försökte kasta lasso på en sån där fast modell större som höll sig lite väl nära oss barn.

Det hade nog blivit cirkus om han lyckats...

Och dessutom vill jag på förekommen anledning påpeka att anledningen till att jag kan vara säker på att även flera vuxna renar är utan öronmärken är att jag sett en hel del av dem trafikskadade och rovdjurs rivna. Märklig fantasi vissa verkar ha...

Jaha, så du gör det!

Ok! Man vill då inte ha dom för nära småbarn med en sådan krona på skallen. Man vet ju inte vad dom kan ta sig för.

Ja, den risken är nog stor att det hade blivit livat på luckan. :thumbsup:

För några år sedan så hade dom här på golfbanan 11-12 st som uppehöll sig här på och runt banorna. Dom låg i sandbunkarna och lite här och där.

Gick runt och betade på fairway och var till allmän turistbeskådning. Spelare som var här på sem. tyckte att det var ett kul inslag efter banan och en fin turistattraktion. :yes:

Renskötarna här i kommunen fisk ta och skjuta dom för dom kunde inte fånga in honom med pellets el. något annat.

Publicerat

vem äger och ansvarar för dem?

Bra fråga. :thumbsup:

Publicerat

Mike och hans gallup undersökningar.

Jag rösta på älg av den enkla anledningen att det är det jag har mest.

Men det är ju väldigt gott och man kan göra väldigt mycket med det.

Dov och kron har jag lite eller ingen erfarenhet av, gris är inte fel det heller men det är inte nötskrika heller.

Bara nötskrikan är mörad och gärna en ung fågel.

Publicerat

Älg/gris är det jag ser som mest mångsidigt och skulle förmodligen kunna äta det varje dag, nu bli det "bara" 2-4 ggr/vecka.

Dov som många verkar vara förtjusta i har jag bara ätit rökt och det var riktigt smaskigt.

Hare är det ätbara viltet jag tycker minst om, konsistensen & smaken gör det oaptitligt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Dov!!!!

Publicerat

La min röst på älg, men sitter och tuggar på lite rökt gåsbröst.....riktigt jävla gott!!!!!