Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktsäkerhet (?) runt våra knutar

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Vi har flyttat till ett hus vid skogen.

Flera av de närboende är jägare och det jagas på markerna omkring. Fine.

Det finns dock vissa saker som gör mig orolig:

1. Det skjuts efter mörkrets inbrott. Jag kan inte veta om den/de som skjuter har ljusförstärkarutrustning ... men jag har aldrig sett någon med sådan.

2. En av jägarna har alkoholproblem. Jag har aldrig träffat honom nykter. Näsan är inte röd längre, den är blå. Jag kan inte veta om han jagar berusad - och jag vet inte hur jag ska få reda på det heller.

3. En av grannarna har en "skjutbana" mot skogen bakom. Utan kulfång. Har väldigt svårt att tro att han går skallgång genom skogen efter människor och djur innan han drar på.

4. Det skjuts i skogen året runt. På vad vet jag inte. Hade man hållit sig till jaktsäsongerna hade min acceptans blivit större.

5. Det skjuts ibland, sällan, mycket nära vårt hus. Jag hittade två hagelpatroner ca 5 meter från knuten. Kan ju vara slängda där med skotten lossade någon annan stans men ...

Nu är jag absolut inte någon jakt-hatare. Tvärtom, jag stödjer en god viltvård men är själv ointresserad av jakt. Jag vill bara kunna känna mig trygg när vi och barnen är i skogen.

Jag har pratat med flera av de inblandade. De är trevliga, äldre herrar. Jag har inget personligt emot dem.

Av flera skäl har jag inte pratat om jaktsäkerhet med dem. Ett är att jag inte vet vad som egentligen gäller. Ett annat är att jag inte vet vem som gör vad i skogen. Ett tredje är att jag som nyinflyttad vill hålla en låg profil och vårda sämjan.

Vi vidtar följande försiktighetsåtgärder ...

- Barnen har fått mycket färgstarka kläder

- Vi har koll på samtliga jakttorn och vilka skottfält som verkar finnas. Vi ska undvika denna mark och skogen bakom under älgjakten, som ju börjar snart.

- Jag "släpper" inte barnen utanför tomten efter mörkrets inbrott och på söndag förmiddag (då det smäller "extra" ofta av någon anledning).

Jag skulle värdesätta lite synpunkter från aktiva jägare.

Publicerat
  • Författare

Jag vill vara anonym i syfte att inte skapa några konflikter omkring mig, av hänsyn till min familj och övriga inblandade.

Jag skrev här för att få lite fakta från erfarna. Som sagt är jag ointresserad och tämligen okunnig om jakt.

Det var ju intressant att få veta att nattjakt förekommer är normalt. Det lugnade mig på den punkten.

Den sista delen av delen av ditt inlägg Christian gjorde mig så arg och ledsen att jag inte har förmått mig att skriva något förrän nu. Du kanske försökte skämta - men jag ser inte det roliga.

Jag skulle uppskatta om moderator kan radera denna tråd. Ni ska få ha er forum ifred för mig framgent.

Publicerat

Dufva,

det är otroligt sorgligt att du inte klarar av samma sorts närsyn och granskning som du vill att jag/vi skall utöva efter din beskrivning av jaktens utövande där du bor.

Det noteras att du inte svarar på en enda av de frågor för klargörande av förutsättningarna som jag bad om, därtill kommer en överreaktion på en tämligens eftertänksam kommentar, du är din familj närmast och måste självfallet se till att hålla den säker.

Medverkan på ett fora är ett utbyte av insikter, åsikter och erfarenheter, du ger inget av dig själv, då är det inte självklart att du får något åter.

/CHristian

Publicerat

Och med Christians slutord så låser vi tråden. :sleep:

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.